-92 300D kadottaa virtaa
-92 300D kadottaa virtaa
Mihinkähän katoaa virta akusta (uusin akun juuri, 74Ah), kun latasin täyteen 13,2V illalla, näyttää aamulla yleismittari enää 12,65V. Kun akun kenkää tarjoaa paikalleen se aavistuksen kipinöi ja relekotelossa jokin rele napsahtaa, eli kuormaa olisi. Kuuluuko joidenkin releiden toimia eli naksahtaa vaikka virrat on pois?
Auton oma laturi työntää n.14V kun auto käy ja mitään sulaketta ei polta, eli kaikki toimii normaalisti.
Sisävaloja tms. ei ole päällä ja radiokin saa vain herätevirtaa jotta kanavat pysyy tallessa, kun on virta pois.
Auto on siis 1992 farkku 300D.
Auton oma laturi työntää n.14V kun auto käy ja mitään sulaketta ei polta, eli kaikki toimii normaalisti.
Sisävaloja tms. ei ole päällä ja radiokin saa vain herätevirtaa jotta kanavat pysyy tallessa, kun on virta pois.
Auto on siis 1992 farkku 300D.
Re: -92 300D kadottaa virtaa
Sulakerasiasta pitäis ruveta mittaileen minne menee. Tai aloita nyt siitä attä mittaat paljonko sieltä suoraan akulta lähtee ja sitten rasialle tonkimaan. Yleisimpiä virtasyöppövikoja ovat sähköpenkit, sähköinen lisälämmitin (jos on, ei taida sinulla olla kun vissiin enempi noiden CDI koneiden juttu), hälytin jos on...
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: -92 300D kadottaa virtaa
Joku sano joskus, että täyteen ladatun akun jännite on 12.6V joten ei tossa mitään vikaa ole.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: -92 300D kadottaa virtaa
Se jännite on luokkaa 12.82. Kyllä se sitä johonki hukkaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: -92 300D kadottaa virtaa
eipä tuo kovin suuri häviö ole voihan olla että autossa on sellainen radio/soitin joka vaatii vähän enemmän heräte virtaa pitäeksäänSiekkinen kirjoitti:Se jännite on luokkaa 12.82. Kyllä se sitä johonki hukkaa.
asemat muistissa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: -92 300D kadottaa virtaa
Häviö se on sekin. Varsinkin jos seuraavana päivänä on vielä selvästi vähemmän jännitettä.arska10 kirjoitti:eipä tuo kovin suuri häviö ole voihan olla että autossa on sellainen radio/soitin joka vaatii vähän enemmän heräte virtaa pitäeksäänSiekkinen kirjoitti:Se jännite on luokkaa 12.82. Kyllä se sitä johonki hukkaa.
asemat muistissa
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: -92 300D kadottaa virtaa
No kun nyt saatais vaikka tietoon paljonko sieltä akulta lähtee, sehän pitäis olla muistaakseni luokkaa 60-80 mA tai alle että on normissa...
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
X204 320CDI -08
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: -92 300D kadottaa virtaa
No tuohon auttaa ainoastaan pihtimitarilla mittaaminen mitä siellä on virran kulutus
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: -92 300D kadottaa virtaa
Miksei ihan tavallisella digitaalimittareilla voi mitata? Esim 2A alue kehiin ja laittaa mittapäät akun navan ja kengänväliin. Alle 20mA lukemia omistani oon mittailluarska10 kirjoitti:No tuohon auttaa ainoastaan pihtimitarilla mittaaminen mitä siellä on virran kulutus
Re: -92 300D kadottaa virtaa
Onnistuuse toki tollakin lailla mutta pihtimittari on parempi mittatessa noita jännite häviöitäJari Ke kirjoitti:Miksei ihan tavallisella digitaalimittareilla voi mitata? Esim 2A alue kehiin ja laittaa mittapäät akun navan ja kengänväliin. Alle 20mA lukemia omistani oon mittailluarska10 kirjoitti:No tuohon auttaa ainoastaan pihtimitarilla mittaaminen mitä siellä on virran kulutus
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: -92 300D kadottaa virtaa
No kyllä se digiyleismittari on yleisempi kuin pihtimittari jolla tietysti on helpompi mitata kun ei tarvii kaapelia irrottaa.Jari Ke kirjoitti:Miksei ihan tavallisella digitaalimittareilla voi mitata? Esim 2A alue kehiin ja laittaa mittapäät akun navan ja kengänväliin. Alle 20mA lukemia omistani oon mittailluarska10 kirjoitti:No tuohon auttaa ainoastaan pihtimitarilla mittaaminen mitä siellä on virran kulutus
Jos auto toimii ja lähtee käyntiin normaalisti,eikä useamman päivän seisokin jälkeen napajännite tipu ale 12 v:n,ei syytä huoleen. Ainhan kaapelikengän ja akun navan välillä on kipinöintiä yhdistettäessä. Konkat lataantuu siellä sun täällä. Saattaa releetkin napsahdella. Johonkin eri mittareilla mitattuun 06-08v:n jännite eroihin ei kannata kiinnittää mitään huomiota. Halvat digimittaritkin senverran valehtelee.
Mutta tietysti jos pidemmän ajan kuluessa napajännite ainavaan putoo niin sitte kannattaa alkaa syöppöjä metsästämään.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: -92 300D kadottaa virtaa
Pistäkääs nyt vanhanliitonmiehelle perusteluita mix pihtimittari on parempi kun digiyleismittari mitattaessa vuotovirtoja tai akun napajännitteitä?
Olen pitäny pihtimittaria kovansähkön miesten työkaluna joilla ei nuin pieniä virtoja luotettavasti voi mitata
Vähän samat kommentit jännitteisiin. Joissain pihtimittareissa taitaa olla mahdollisuus mitata myös tasajännitettä?
Jopa merkki digimittarit antaa virtoihin erilukemia eri mitta-alueilla. Yleensä mittaerot on kuitenkin olleet mittarispeksien sisäpuolella. Nämä speksithän löytyy itse mittarista tai sitten käyttöohjeesta. Toleranssi ilmoitetaan monesti %:tia mittalukemasta tai täyden näyttämän lukemasta. Muitakin ilmoitustapoja on.
Hiukan OT:ta mutta:
Verrattaessa jännitemittauksia merkki -Digi, harakiri -Digi ja analogimittaria keskenään tulee eroja mittarin sisäisten resistanssien vuoksi sekä virta että jännitemittauksissa. Ero korostuu kun mitataan esim. lähes tyhjän pariston jännitettä. Mitattaessa täyttä paristoa ero on jo niin pieni ettei sillä pariston jännitteenmittauksessa ole merkitystä. Sit kun mitataan korjattavan elektroniikan suureita voi mittarin sisäinen resistanssi vääristää mittalukeman aivan persiilleen
Skoopissa sitte on tuo sisäinen resistanssi aivan omilla degaadeilla. Toki virtamittauksissa se ei ole kätevä.
Pariston napajännitemittauksessa pitäisin kunnollista analogimittaria parhaana. Sekun kuormittaa pariston napajännitettä. Huonon 1.5V pariston napajännite laskee helposti voltin kieppeille ja siitä voi sitte tehdä johtopäätökset. DMM:llä mitattuna voi saada noin 1.4V tuloksen mutta silti paristo ei pelaa
Olen pitäny pihtimittaria kovansähkön miesten työkaluna joilla ei nuin pieniä virtoja luotettavasti voi mitata
Jopa merkki digimittarit antaa virtoihin erilukemia eri mitta-alueilla. Yleensä mittaerot on kuitenkin olleet mittarispeksien sisäpuolella. Nämä speksithän löytyy itse mittarista tai sitten käyttöohjeesta. Toleranssi ilmoitetaan monesti %:tia mittalukemasta tai täyden näyttämän lukemasta. Muitakin ilmoitustapoja on.
Hiukan OT:ta mutta:
Verrattaessa jännitemittauksia merkki -Digi, harakiri -Digi ja analogimittaria keskenään tulee eroja mittarin sisäisten resistanssien vuoksi sekä virta että jännitemittauksissa. Ero korostuu kun mitataan esim. lähes tyhjän pariston jännitettä. Mitattaessa täyttä paristoa ero on jo niin pieni ettei sillä pariston jännitteenmittauksessa ole merkitystä. Sit kun mitataan korjattavan elektroniikan suureita voi mittarin sisäinen resistanssi vääristää mittalukeman aivan persiilleen
Skoopissa sitte on tuo sisäinen resistanssi aivan omilla degaadeilla. Toki virtamittauksissa se ei ole kätevä.
Pariston napajännitemittauksessa pitäisin kunnollista analogimittaria parhaana. Sekun kuormittaa pariston napajännitettä. Huonon 1.5V pariston napajännite laskee helposti voltin kieppeille ja siitä voi sitte tehdä johtopäätökset. DMM:llä mitattuna voi saada noin 1.4V tuloksen mutta silti paristo ei pelaa





