-92 300D kadottaa virtaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

-92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja VKK »

Mihinkähän katoaa virta akusta (uusin akun juuri, 74Ah), kun latasin täyteen 13,2V illalla, näyttää aamulla yleismittari enää 12,65V. Kun akun kenkää tarjoaa paikalleen se aavistuksen kipinöi ja relekotelossa jokin rele napsahtaa, eli kuormaa olisi. Kuuluuko joidenkin releiden toimia eli naksahtaa vaikka virrat on pois?
Auton oma laturi työntää n.14V kun auto käy ja mitään sulaketta ei polta, eli kaikki toimii normaalisti.
Sisävaloja tms. ei ole päällä ja radiokin saa vain herätevirtaa jotta kanavat pysyy tallessa, kun on virta pois.
Auto on siis 1992 farkku 300D.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6544
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Sulakerasiasta pitäis ruveta mittaileen minne menee. Tai aloita nyt siitä attä mittaat paljonko sieltä suoraan akulta lähtee ja sitten rasialle tonkimaan. Yleisimpiä virtasyöppövikoja ovat sähköpenkit, sähköinen lisälämmitin (jos on, ei taida sinulla olla kun vissiin enempi noiden CDI koneiden juttu), hälytin jos on...
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Joku sano joskus, että täyteen ladatun akun jännite on 12.6V joten ei tossa mitään vikaa ole.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Se jännite on luokkaa 12.82. Kyllä se sitä johonki hukkaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Siekkinen kirjoitti:Se jännite on luokkaa 12.82. Kyllä se sitä johonki hukkaa.
eipä tuo kovin suuri häviö ole voihan olla että autossa on sellainen radio/soitin joka vaatii vähän enemmän heräte virtaa pitäeksään
asemat muistissa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

arska10 kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Se jännite on luokkaa 12.82. Kyllä se sitä johonki hukkaa.
eipä tuo kovin suuri häviö ole voihan olla että autossa on sellainen radio/soitin joka vaatii vähän enemmän heräte virtaa pitäeksään
asemat muistissa
Häviö se on sekin. Varsinkin jos seuraavana päivänä on vielä selvästi vähemmän jännitettä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6544
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

No kun nyt saatais vaikka tietoon paljonko sieltä akulta lähtee, sehän pitäis olla muistaakseni luokkaa 60-80 mA tai alle että on normissa...
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

No tuohon auttaa ainoastaan pihtimitarilla mittaaminen mitä siellä on virran kulutus
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5453
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

arska10 kirjoitti:No tuohon auttaa ainoastaan pihtimitarilla mittaaminen mitä siellä on virran kulutus
Miksei ihan tavallisella digitaalimittareilla voi mitata? Esim 2A alue kehiin ja laittaa mittapäät akun navan ja kengänväliin. Alle 20mA lukemia omistani oon mittaillu
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Jari Ke kirjoitti:
arska10 kirjoitti:No tuohon auttaa ainoastaan pihtimitarilla mittaaminen mitä siellä on virran kulutus
Miksei ihan tavallisella digitaalimittareilla voi mitata? Esim 2A alue kehiin ja laittaa mittapäät akun navan ja kengänväliin. Alle 20mA lukemia omistani oon mittaillu
Onnistuuse toki tollakin lailla mutta pihtimittari on parempi mittatessa noita jännite häviöitä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Jari Ke kirjoitti:
arska10 kirjoitti:No tuohon auttaa ainoastaan pihtimitarilla mittaaminen mitä siellä on virran kulutus
Miksei ihan tavallisella digitaalimittareilla voi mitata? Esim 2A alue kehiin ja laittaa mittapäät akun navan ja kengänväliin. Alle 20mA lukemia omistani oon mittaillu
No kyllä se digiyleismittari on yleisempi kuin pihtimittari jolla tietysti on helpompi mitata kun ei tarvii kaapelia irrottaa.
Jos auto toimii ja lähtee käyntiin normaalisti,eikä useamman päivän seisokin jälkeen napajännite tipu ale 12 v:n,ei syytä huoleen. Ainhan kaapelikengän ja akun navan välillä on kipinöintiä yhdistettäessä. Konkat lataantuu siellä sun täällä. Saattaa releetkin napsahdella. Johonkin eri mittareilla mitattuun 06-08v:n jännite eroihin ei kannata kiinnittää mitään huomiota. Halvat digimittaritkin senverran valehtelee.
Mutta tietysti jos pidemmän ajan kuluessa napajännite ainavaan putoo niin sitte kannattaa alkaa syöppöjä metsästämään.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5453
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: -92 300D kadottaa virtaa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pistäkääs nyt vanhanliitonmiehelle perusteluita mix pihtimittari on parempi kun digiyleismittari mitattaessa vuotovirtoja tai akun napajännitteitä?

Olen pitäny pihtimittaria kovansähkön miesten työkaluna joilla ei nuin pieniä virtoja luotettavasti voi mitata :shock: Vähän samat kommentit jännitteisiin. Joissain pihtimittareissa taitaa olla mahdollisuus mitata myös tasajännitettä?

Jopa merkki digimittarit antaa virtoihin erilukemia eri mitta-alueilla. Yleensä mittaerot on kuitenkin olleet mittarispeksien sisäpuolella. Nämä speksithän löytyy itse mittarista tai sitten käyttöohjeesta. Toleranssi ilmoitetaan monesti %:tia mittalukemasta tai täyden näyttämän lukemasta. Muitakin ilmoitustapoja on.

Hiukan OT:ta mutta:
Verrattaessa jännitemittauksia merkki -Digi, harakiri -Digi ja analogimittaria keskenään tulee eroja mittarin sisäisten resistanssien vuoksi sekä virta että jännitemittauksissa. Ero korostuu kun mitataan esim. lähes tyhjän pariston jännitettä. Mitattaessa täyttä paristoa ero on jo niin pieni ettei sillä pariston jännitteenmittauksessa ole merkitystä. Sit kun mitataan korjattavan elektroniikan suureita voi mittarin sisäinen resistanssi vääristää mittalukeman aivan persiilleen :o

Skoopissa sitte on tuo sisäinen resistanssi aivan omilla degaadeilla. Toki virtamittauksissa se ei ole kätevä.

Pariston napajännitemittauksessa pitäisin kunnollista analogimittaria parhaana. Sekun kuormittaa pariston napajännitettä. Huonon 1.5V pariston napajännite laskee helposti voltin kieppeille ja siitä voi sitte tehdä johtopäätökset. DMM:llä mitattuna voi saada noin 1.4V tuloksen mutta silti paristo ei pelaa :roll:
Vastaa Viestiin