W 126 ohjeita perämurikan irroitukseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

W 126 ohjeita perämurikan irroitukseen

Viesti Kirjoittaja suhari »

Projektin seuraava vaihe olis ottaa toi perämurikka irti. Voisko joku joka on k.o homman tehny kertoa vähän miten se olis järkevintä tehdä.
Tiedoista kiitollinen :lol:
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

jotakin vastausta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Homme menee kutakuinkin näin :

* Auton takaosa ylös, esim pukeille, tms...
* Kardaanin rättinivelen pultit irti. On hyvä merkata, jos mahdollista, niin että
osat tulevat samanlaisesti takaisin.
* Lasketaan peräöljyt pois.
* Perän alle mieluiten hallitunkki, (ja tunkin ja perän väliin jokin pehmike)
* Perän takakannake irti.
* Perän luukku ruuvataan auki.
* Perän sisällä on lukitus klemmarit vetakselien päissä, ja nämä vedetään
kärkipihdeillä irti ja talteen.

Sitten valmistaudutaan laskemaan perää alas....
On huomioitava että vetoakselien niveliä ei saa kovasti väännellä, eikä muutenkaan murjoa...

Muistaakseni vetoakselien päät ei mahdu rihloista ulos, jos perää vain laskee.

Siksi vetoakseli ( ainakin toinen) , täytyy muistaakseni irroittaa
* tämä onnnistuu kun avaa pultin pyörännavan keskeltä.
* Nyt nivelen voi painaa irti
* Rengas ja jarrusatula pois
* nyt vetoakseli mahtuu kääntymään...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Kiitti. Perä on nyt avattuna autotallin pöydällä 8) . Vikakin löyty samantien: tasauspyörästön keskitappi on päässyt liikkumaan edestakaisn paikallaan. Hammasrattaat on päässeet rouhaisemaan melkoiset jäljet tapin molempiin päihin. Eli tappi ei ole katkennut vaan on jotenki päässyt irtoamaan kiinnityksestään.Millä tavalla se kuuluu olla lukittuna/kiinnitettynä??
Mitään muuta vaurioita en perästä löytänyt.Hammasrattaatkin vaikuttivat kaikki aivan ehyiltä.
Mutta nyt loppu know how :oops: . Mitä tuolle nyt pitäs tehdä??varmaan tuosta vielä perän saa oikealla korjauksella vai :?: :?:
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Mitäs oireita sulla oli? tai siis perällä...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Se perä teki muutaman kerran sellaisen tempun, että ku ajeli loivaan alamäkeen(siis veto pois) niin perästä kuului muutaman sekunnin ajan terävää raklatusta. Onneksi ei ehtiny käymään pahemmin :roll:
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Se tasauspyörästön tappi oli lukittu paikoilleen niin onnettoman heikolla sokalla, että suosittelen lämpimästi kaikkia tarkastaan sen kiinnityksen joilla on autossa samanlainen perä. Jos se sokka katkeaa, niin tappi voi kyllä aiheuttaa vähän muutakin ku jurinaa perästä. Itse kiinnitin sen tapin nyt hitsaamalla paikoilleen, ja pysyy.. 8)
Vastaa Viestiin