E200 vm 89 tyhjäkänyti
E200 vm 89 tyhjäkänyti
Ostin vuoden -89 e200 bensa mersun on ollut parivuotta ajamatta. tanään sain uuden akun avustuksella käymään ja kävikin melko nätisti. mutta kun kone lämpesi niin tyhjäkäynti alkoi pumpaan 500 - 1300 kierokksen välillä tasaista tahtia mistäköhän rupeisi vikaa etsimään. Tulpat tarkistin mutta yksi oli melko öljyinen, myös ilmanputsarin katoin oli ok.
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Mulla teki vastaavaa kun säädin lautasen potentiometriä tiettyyn suuntaan.Koetapa ottaa yj-rele irti,muuttuuko käynti?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Mistähän ton yj-releen löytää ?. Ajattelin että kun kone lämpiää niin syöttäisi bensaa niinkuin kylmälle koneelle että voisiko olla lämpöanturissa jotain häikkiä.
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Tervetuloa foorumille! Ensiksi sinun pitää saada auto käymään kunnolla kuumana. Se mitä ennen tapahtuu ei ole tärkeää, vasta kun saat kuumana pelittään niin voi alkaa miettiä lämpenemisvaihettajounil kirjoitti:Mistähän ton yj-releen löytää ?. Ajattelin että kun kone lämpiää niin syöttäisi bensaa niinkuin kylmälle koneelle että voisiko olla lämpöanturissa jotain häikkiä.

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Voiha se vika olla anturissakin mutta jostain on lähdettävä liikkeelle,mielellään helpoimmasta ja halvimmasta.
Voi olla että tämän yj-relekin aiheuttaa noinkin suurta heiaamista,no tavallisesti ei taida olla väliä onko kylmä tai kuuma.
Mitenköhän se nyt oli kun lämpö menee yli tietyn pisteen niin kuuluu naks ja auton toiminta muttuu,viittaisi tähän mutta en muista nyt muuta siitä.
Yj-rele löytyy akun takaa mustan muovin takaa ja alumiinivärinen rele jossa latta sulake päällä.
Voi olla että tämän yj-relekin aiheuttaa noinkin suurta heiaamista,no tavallisesti ei taida olla väliä onko kylmä tai kuuma.
Mitenköhän se nyt oli kun lämpö menee yli tietyn pisteen niin kuuluu naks ja auton toiminta muttuu,viittaisi tähän mutta en muista nyt muuta siitä.
Yj-rele löytyy akun takaa mustan muovin takaa ja alumiinivärinen rele jossa latta sulake päällä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Kyllä se taitaa olla se yj-rele otin irti niin käynti parani heti. Että kiitos vaan neuvosta.
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Tuota , se kyllä nyt kertoo että vika on sähköinen ja rele toimii.
eli jossakin on häiriötä sähköisissä osissa.
Vaihtoehtoja on paljon eli eikun tutkimaan.
Lambdaa,potikkaa,antureita....
Hei katsopa ensin että kaasu palautuu täysin tyhjäkäynnille ja kaikki jouset on ehjät.
eli jossakin on häiriötä sähköisissä osissa.
Vaihtoehtoja on paljon eli eikun tutkimaan.
Lambdaa,potikkaa,antureita....
Hei katsopa ensin että kaasu palautuu täysin tyhjäkäynnille ja kaikki jouset on ehjät.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Tuosta tyhjäkäynnistä vielä onkos se sellaista nopeaa humppaamista??Jos niin,katsoppa onko se jousi joka näkyy kuskinpuolelta ilmanputsarin vieressä tallessa ja vetää linkkua mekanismissa tyhjäkäynti mikrokytkimelle!?Omassa 89 230e ihmeteltiin aikanaan samanmoista oiretta ja syynä jousen katkeaminen!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Kyllä se sellaista nopeaa humppamista on ja bensa rupee haisee ja kone meinaa tukehtua, jousi oli ok.
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Siellä ruiskun alla on toinenkin jousi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Ei kai kuitenkaan konehuoneen puolella bensa haise??Jos taasen pakoputken puolella on seokset sekaisin....
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Pakoputkesta tulee se bensan käry ja tulpat mustassa karstassa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Juu eli käypi rikkaalla,koitappa koneen lämmettyä tyhjäkäynnillä,säätää 3mm kuusiokoloavaimella huom;pitkä sellainen siitä ilmanputsarissa olevasta
pienestä reiästä tyhjäkäynti kohdilleen,hitaasti aste kerrallaan,kokeile ensin vasemmalle kiertäen muuttuuko käynti!?Niin ja paina pohjaan lievä jousi vaste tuntuu kädessä!
pienestä reiästä tyhjäkäynti kohdilleen,hitaasti aste kerrallaan,kokeile ensin vasemmalle kiertäen muuttuuko käynti!?Niin ja paina pohjaan lievä jousi vaste tuntuu kädessä!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Voit myös kokeilla ottaa kylmäkäynnistys suuttimen pistokkeen irti imusarjan päältä,sininen bosch töpseli.
Eliminoidaan tällöin se että suutin ei saa kakku käskyä sähköisesti vaikka voihan suutin kyllä jäädä aukikin ja työntää bensaa koko ajan.
Eliminoidaan tällöin se että suutin ei saa kakku käskyä sähköisesti vaikka voihan suutin kyllä jäädä aukikin ja työntää bensaa koko ajan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Tänään säätelin seosruuvia ja sainkin käynnin paremmaksi, mutta huomasin samalla kun auto kävi niin ainakin yksi tulpanjohto kipinöi virranjakajan liittimen juuresta eli taitaa olla vaihdon tarpeessa.Kävi välillä kolmella.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
No hyvä että parani käynti,vielä jos uusit tulpat,jakajan kannen,pyöriän ja sytkä piuhat voipi tasaantua entisestään....
Ennenkuin hankit jakajaan kannen tarkista onko ruuvi vaiko koukkukiinnitteinen on kahta versiota suloisesti sekaisin.
Ennenkuin hankit jakajaan kannen tarkista onko ruuvi vaiko koukkukiinnitteinen on kahta versiota suloisesti sekaisin.

Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Vielä olis puuhaa käynnin kanssa seosta säätämällä sain paremmaksi mutta lämpöisenä käy vielä rikkaalla rupeaa tuuppaan harmaata savua. tulpat kyllä hyvän väriset, Vaihdettu tulpat,johdot,virranjakajankansi,pyöriä
ja lämpötilanturi.mitäköhän seuraavaksi rupeaisi tutkimaan?
ja lämpötilanturi.mitäköhän seuraavaksi rupeaisi tutkimaan?
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Tarkistappa nyt vielä se ryyppysuutin eli siinä venakopan keskivaiheilla juuri ilmanputsarin katvessa,ainut johon menee sähköjohto,vedä se sähköjohto irti kun kone on lämmin vaikuttaako mitenkään,noissakin on vuotoja silloin tällöin!?Jos ei tuollakaan vaikutusta voi suuttimet vuotaa,määränjakaja tulvia,paineen säädin säädetty väärin,polttoaineen paineen pitäisi olla siinä 5bar hujakoissa!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Ryypysuuttimen irroitus ei auttanut, äsken pistin kylmänä käymään toimi hienosti ja heitin lenkin niin alkoi muuttua nuhaisksi kaasu miettii ja röpöttää. Onko nuo suuttimien helppo vaihtaa ja mistä ton bensanpaineen voi mitata.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Suuttimet toki helppo vaihtaa esim;Bochin suuttimet Motonätistä siinä 39€ kipale noin,kumitiiviste Vehosta jonkun euron kipale....
Ihan ensin suosittelisin käyntiä osaavalla pajalla jossa mitattaisiin polttoaine puolen paine,ylä/ala kammio paineet,näkisi josko suutimet vuotaa jne.
Ei ihan menisi hukkaan rahaa suuttimien arvuuttelu vaihtoon,mittauksella muutenkin näkisi järjestelmän tiiviyden,käynnissä käyttöpaineen jne...
Ihan ensin suosittelisin käyntiä osaavalla pajalla jossa mitattaisiin polttoaine puolen paine,ylä/ala kammio paineet,näkisi josko suutimet vuotaa jne.
Ei ihan menisi hukkaan rahaa suuttimien arvuuttelu vaihtoon,mittauksella muutenkin näkisi järjestelmän tiiviyden,käynnissä käyttöpaineen jne...
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Minusta älä vielä vaihtele suuttimia vaan käytä se jossakin pajalla.Joku muuten kehu että kun vie bosch car serviseen niin on kaikki laitteet ja boschan tuo ruisku onkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Löysin huoltokirjan välistä paperin jossa auto oli ollut 2007 moottori testissä diagnoosi oli tälläinen
-Katalusaattorin puhdistusteho laskenut hieman ei vielä tarvitse jatkotoimia
-Putkenpaine mittaus ei painetta/tukkoisuutta
-Ylijännite suojarele kylmäjuotoksia korjattu
-Polttoaineen paineensäädin viallinen vaihdettu B-osa
-Todella rikkaasta seoksesta tukkeutunut lamda vaihdettu uuteen bosch anturiin
-Määränjakajaa sekä ruiskutusjärjestelmää puhdistava aine lisätty tankkiin jottei määräjakajaa tarvitse vaihtaa oli mahdollisesti likaa aukoissa.
Eli samoja ongelmia oli jo silloin sitten auto on ollut ajamatta vuodesta 2009 tosin katsastettu tämän 2007 rempan jälkeee. Olisiko mahdollisesti määränjakajassa jotain häikkiä.
-Katalusaattorin puhdistusteho laskenut hieman ei vielä tarvitse jatkotoimia
-Putkenpaine mittaus ei painetta/tukkoisuutta
-Ylijännite suojarele kylmäjuotoksia korjattu
-Polttoaineen paineensäädin viallinen vaihdettu B-osa
-Todella rikkaasta seoksesta tukkeutunut lamda vaihdettu uuteen bosch anturiin
-Määränjakajaa sekä ruiskutusjärjestelmää puhdistava aine lisätty tankkiin jottei määräjakajaa tarvitse vaihtaa oli mahdollisesti likaa aukoissa.
Eli samoja ongelmia oli jo silloin sitten auto on ollut ajamatta vuodesta 2009 tosin katsastettu tämän 2007 rempan jälkeee. Olisiko mahdollisesti määränjakajassa jotain häikkiä.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Kyllähän se määränjakajakin voi vikaantua,menee tukkoon tässä tapauksessa ehkä ei,mutta kumirengas tiivisteet voi olla heikossa hapessa jolloin jakaja nk tulvii,imusarjan pohjalla läppärungon alla voipi olla pieni bensa järvi!Selittäisi tuon katkun putkessa jos säädöt muutoin edes sinne päin.
Tuo kumirenkaiden vaihto ei sitten ole mikään helppo rasti,siihen ohueen välipeltiin pienikin vaurio ja se on siinä...
Tietty edellen tuo painepuolen mittaus osaavalla tekijällä voisi kertoa noista mahdollisista vuodoista jotain!
Toki myös jos jollakulla edukkaasti m102 määränjakaja tai koko ruisku härpäke kaupan,niin tuonkin kokonaa vaihtamalla voisi auttaa..
Tuo kumirenkaiden vaihto ei sitten ole mikään helppo rasti,siihen ohueen välipeltiin pienikin vaurio ja se on siinä...
Tietty edellen tuo painepuolen mittaus osaavalla tekijällä voisi kertoa noista mahdollisista vuodoista jotain!
Toki myös jos jollakulla edukkaasti m102 määränjakaja tai koko ruisku härpäke kaupan,niin tuonkin kokonaa vaihtamalla voisi auttaa..
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Tänään kävin päästämittarilla hieman säädettiin seosta laihemmalle niin päästöt saatiin ok.Bensanpaineita ei mitattu kun siellä ei ollut sopivia laitteita.Nyt on kuumana ja kylmänä toiminut melko hyvin mutta kun kone on hieman lämmin ja käynnistää ei tahdo pysyä käynnissä putoaa 500n kierrokseen ja 1300 vaiheille välillä sammuukin. mutta kun kaasuttelee ja lämmöt nousee niin alkaa taas toimia,täysin kylmänä lähtee hyvin käymää ja käy heti hyvin että parempaan suuntaan ollaan menossa.
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
No nyt se vika sitten löytyi tohon tyhjäkäynnin seulomiseen, vaihdoin määränjakajan ja sit alkoi käymään ja kulkemaan oli kone kylmä tai kuuma. Että kiitos neuvoista.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Eli syypää ilmeisesti tulviva määränjakaja,no tuleehan nuokin joskus tiensä päähän.Hyvä että vika korjaantui!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Itsellä samanmoista vikaa olisi 190E 2.6 bensa mersussa, paljonko määräjakaja maksoi ja oliko mimmonen homma vaihtaa?
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Jakajia kai saa alle satasenkin.Kattele täältä myynti osioilta.Siihen taitaa käydä muuten 3.0 litrasenkin jakaja eli 103 koneesta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Sen verran tännekkin, Että itse vaihdoin ilmamassamittarin/määräjakajan ja auto rokkaa taas. Käytetty ja poljettu tunnin verran eikä heijjaa yhtään.
Kiitoksia minunkin puolesta topikkiin vastanneille ja vinkeistä.
Taas yksi mersu täydessä sielun voimissaan liikenteessä!
Kiitoksia minunkin puolesta topikkiin vastanneille ja vinkeistä.
Taas yksi mersu täydessä sielun voimissaan liikenteessä!

Re: E200 vm 89 tyhjäkänyti
Hieno homma kun sait auton toimiin, nää on näitä k-jetin oikkuja.