nykäys/automaatti
Lueskelin tuosta vaihteiston nykäisyä. Mulla on sama ongelma, mutta joka vaihteella. Kärry on -89 300E.
Mitä tulee E (economy) ja S asentoihin, niin minulla on ainakin Vehon tekstiä paperilla, jossa kerrotaan selkeästi, että E-asennossa lähteepi kakkosella liikkeelle ja sitä suositellaan liukkailla keleillä. S-asennolla lähtee rivakasti ja jos polkee valoissa liian nopeasti kaasua, niin tuppaa heittämään poikittain.
Mitä tulee E (economy) ja S asentoihin, niin minulla on ainakin Vehon tekstiä paperilla, jossa kerrotaan selkeästi, että E-asennossa lähteepi kakkosella liikkeelle ja sitä suositellaan liukkailla keleillä. S-asennolla lähtee rivakasti ja jos polkee valoissa liian nopeasti kaasua, niin tuppaa heittämään poikittain.
osaako jarkko kertoa mistä tuollainen johtuu että osalla lähtee ykkösellä ja osalla kakkosella E-asennolla? Onko joku osa laatikosta löysällä taikka suomeksi sanottuna rikki?
Mullakin tosiaan havaittavissa että S-pykälän ja E-pykälän välillä on eroa vaikkakaan lähdössä ei....
Eipä siitä varmaankaan stressiä tarvitse ottaa?

Eipä siitä varmaankaan stressiä tarvitse ottaa?
Ainakin noissa M103:sen kanssa käytettävissä lodjuissa lähtee kakkosella E-asennossa myös täyskaasulla. Mutta jos kaasun survoo KD-napille asti, pitäisi lähteä ykkösellä myös E-asennossa. S-asennossa ei tarvi kuin about puolikaasua että lähtee ykkösellä. Toki riippuen hieman myös laatikon säädöistä...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Laatikon nykäyksistä puheen ollen mulla vaihtaa ihan normaalisti kun kiihdyttää tasasesti, mut kun kesken kiihdytyksen päästää kaasulta ni nyppää aika lailla
Elikkäs oliskohan kardaanin kuminivelet lopussa tai perä väljä?Ei o ollu mahdollisuutta/aikaa mennä rasvamontulle tutkiin...

Elikkäs oliskohan kardaanin kuminivelet lopussa tai perä väljä?Ei o ollu mahdollisuutta/aikaa mennä rasvamontulle tutkiin...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Ei tarvii stressata, laatikot tuppaa olemaan yksilöitä ja toiminnoissa on eroja, ei paljoa mutta vähän kuitenkin. Säätämällä yleensä saa mieleisekseen, ja jos ei saa niin sitten saattaa olla orastavaa vikaa.narg kirjoitti:osaako jarkko kertoa mistä tuollainen johtuu että osalla lähtee ykkösellä ja osalla kakkosella E-asennolla? Onko joku osa laatikosta löysällä taikka suomeksi sanottuna rikki?Mullakin tosiaan havaittavissa että S-pykälän ja E-pykälän välillä on eroa vaikkakaan lähdössä ei....
Eipä siitä varmaankaan stressiä tarvitse ottaa?
Nykäys on kyllä lämpösenä pienempi...Hain laatikkoon uuden MANN-suodattimen ja tiivisteet, ni joskohan paranis. ei kuminivelissä mitään kulumaa ole, nehän juristais aina ja olis "klappia"
Kun vain sitä aikaa löytyis...
Kun vain sitä aikaa löytyis...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
NO NIIN hyvät ystävät! Vaihteisto korjattu(säädetty) ja maksettu ja pelaa kuin "enkeli"!!
Hieno tunne, kun ei tartte kevennellä kaasua 1:ltä 2:lle!!!!Kiitokset Pitäjänmäen Veholle!! Täys 10!!!Hinta n.200egee.
Mikähän toi Powermatic liike oikein on, kun sielläkin ensin sitä säädeltiin ja ei tullut miksikään vaan pitäisi vaihtaa modulaattori?? ja hinta vaihdettuna 1000egee. Hyödytön säätö maksoi Powerilla 100egee!! SYVÄLTÄ
Hieno tunne, kun ei tartte kevennellä kaasua 1:ltä 2:lle!!!!Kiitokset Pitäjänmäen Veholle!! Täys 10!!!Hinta n.200egee.
Mikähän toi Powermatic liike oikein on, kun sielläkin ensin sitä säädeltiin ja ei tullut miksikään vaan pitäisi vaihtaa modulaattori?? ja hinta vaihdettuna 1000egee. Hyödytön säätö maksoi Powerilla 100egee!! SYVÄLTÄ
Ei voi olla tuollaista hintaa, modulaattori maksaa n. 70 €.junkkri kirjoitti:NO NIIN hyvät ystävät! Vaihteisto korjattu(säädetty) ja maksettu ja pelaa kuin "enkeli"!!
Hieno tunne, kun ei tartte kevennellä kaasua 1:ltä 2:lle!!!!Kiitokset Pitäjänmäen Veholle!! Täys 10!!!Hinta n.200egee.
Mikähän toi Powermatic liike oikein on, kun sielläkin ensin sitä säädeltiin ja ei tullut miksikään vaan pitäisi vaihtaa modulaattori?? ja hinta vaihdettuna 1000egee. Hyödytön säätö maksoi Powerilla 100egee!! SYVÄLTÄ
junkkri kirjoitti:Ei voi olla tuollaista hintaa, modulaattori maksaa n. 70 €.
Näin ilmoitettiin hinnaksi ja uskottavahan se on, kun Firman edustaja sanoo!!??[/quote]
No riippuu mitä tarkoittavat tuolla, mutta laatikon kupeesa oleva alipainemodulaattori maksaa n. 70 € ja sen vaihtaminen ei kauaa vie.
Tonnilla tekee täydellisen laatikkorempan, ja jää rahaa vielä ylikin.
Eikös Powermatic tee vallankin jenkkilaatikoita.
Jos siellä ei vaan olla ihan oltu germaanisen askin päälle ymmärtäviä...
Tosiaan 1000 eurolla tekee jo melkoisen ison rempan laatikkoon.
Jos siellä ei vaan olla ihan oltu germaanisen askin päälle ymmärtäviä...
Tosiaan 1000 eurolla tekee jo melkoisen ison rempan laatikkoon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Onko tuosta säädöstä tietoa, mitä tekivät?junkkri kirjoitti:NO NIIN hyvät ystävät! Vaihteisto korjattu(säädetty) ja maksettu ja pelaa kuin "enkeli"!!
Hieno tunne, kun ei tartte kevennellä kaasua 1:ltä 2:lle!!!!Kiitokset Pitäjänmäen Veholle!! Täys 10!!!Hinta n.200egee.
Ja siitä S/E -katkaisijasta, 260SE -90ssä puuttui katkaisijalle tuleva virta ja siten tuo ei toiminut. Otin virran sitten sieltä keskipaneelista peilinsäädöstä ryöstäen.
Tuo S/E -katkaisija ohjaa solenoidia, joka ohjaa sitten alipainetta jonnekin päin laatikkoa. Lähti tuon jälkeen, kuin mese makuulta, vaihtaa ensin ykköselle ja kiihdyttää kunnon kierroksilla S-asennolla.
Eli jos ei tule sähköä tuolle solenoidille siinä sytkäboksin vieressä, on aina Ekönomilla.
Sami & BoNO 260SE A
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Mikä siinä sitten loppujen lopuksi oli pielessä? Jos saa tälleen udella vähän ja varovastijunkkri kirjoitti:NO NIIN hyvät ystävät! Vaihteisto korjattu(säädetty) ja maksettu ja pelaa kuin "enkeli"!!
Hieno tunne, kun ei tartte kevennellä kaasua 1:ltä 2:lle!!!!Kiitokset Pitäjänmäen Veholle!! Täys 10!!!Hinta n.200egee.
Mikähän toi Powermatic liike oikein on, kun sielläkin ensin sitä säädeltiin ja ei tullut miksikään vaan pitäisi vaihtaa modulaattori?? ja hinta vaihdettuna 1000egee. Hyödytön säätö maksoi Powerilla 100egee!! SYVÄLTÄ


tässä listaus töistä.Esim. Jarkko varmaan pystyy "suomentamaan" mitä tehtiin??
Vaihtaa terävästi kylmänä ykköseltä kakkoselle.Kun ajettu n.30km toimii normaalisti.Oire vain ykkös/kakkos vaihdossa.
-automaattivaihteiston tasaus-ja työpai
-automaattivaihteiston kytkentäpisteko
-automaattivaihteiston öljymäärä ja ohj
-automaattivaihteiston tasauspaine säät
-tiiviste
-esso ATF D21611
(kirjoitettu suoraan laskusta, joten noi lyhennykset ei ole kirjoitusvirheitä)
Vaihtaa terävästi kylmänä ykköseltä kakkoselle.Kun ajettu n.30km toimii normaalisti.Oire vain ykkös/kakkos vaihdossa.
-automaattivaihteiston tasaus-ja työpai
-automaattivaihteiston kytkentäpisteko
-automaattivaihteiston öljymäärä ja ohj
-automaattivaihteiston tasauspaine säät
-tiiviste
-esso ATF D21611
(kirjoitettu suoraan laskusta, joten noi lyhennykset ei ole kirjoitusvirheitä)
Ainakin tuo oma w103n perässä oleva loota vm -90 lähtee aina kakkosella, jos nappi E-llä. Jos S -asennossa ja survasee kaasun yli puoleen väliin, vaihtaa 2lta ykköselle. Käytännössä siis mennään pari metriä kakkosella, sitten ykkönen ja perä irti.junkkri kirjoitti:täällä huhutaan, että mersut lähtee E/S 1tai 2 mutta ainakin Vehon mukaan toi mun laatikko lähtee AINA ykkösellä.
S-asennolla muutenkin kiskoo kunnon kierroksilla ennen vaihtoja ja vaihtaa taas alas nopeasti. E-asennossa ohituksissa ei tee vaihtoja maantienopeuksissa, ellei kaasu yletä kickdownille saakka.
En tiedä pitäisikö todella toimia noin, vai onko tuo nyt yksilön ominaisuus?
Sami & BoNO 260SE A
Mun GMC pikupissa (vaihteisto TH700) ei toiminut turbiinin lukitus laisinkaan kun pelin aikoinaan ostin. Kyselin sitten Powermaticista mahdollista vikaa ja sieltä todettiin että 99% varmuudella täytyy vaihtaa solenoidi , joka ohjaa turbiinin toimintaa (sijaitsee hallintaventt.lohkossa). Olisi ollut aika kallis rempaa teetettynä, joten ajattelin että ostan ko. käikäleen ja vaihdan itse. No, öljypohja irti ja käikäle vaihtoon, ei ollut kauheen paha homma.Aku P kirjoitti:Eikös Powermatic tee vallankin jenkkilaatikoita.
Jos siellä ei vaan olla ihan oltu germaanisen askin päälle ymmärtäviä...
Tosiaan 1000 eurolla tekee jo melkoisen ison rempan laatikkoon.
Lukitus uupui edelleen...yhden illan hommaa tutkin ja löysin vian:
jarrupolkimella on mikrokatkaisija joka kertoo lootalle painetaanko jarrua vai ei. Katkaisija oli jotenkin nakelissa ja loota luuli että jarrua painetaan eikä siis kytkenyt lukkoa päälle. Herkistelin katkaisijan ja homma rupesi pelittämään.
Eli tää oli kai se 1% todennäköisyys sitten..

Meni taas hieman OT:ksi

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
No, saa mennäkin tässä aiheessa ooteeksi. Ymmärtääkseni noita laatikonremppaajia on joka helkutin lähtöön ja taidot varsin kirjavia. Hyvä, jos vähän julkisesti arvostellaan niin jokainen saa vetää johtopäätöksensä siitä, mihin laatikkonsa hoidettavaksi kannattaa viedä.Ahti kirjoitti: Eli tää oli kai se 1% todennäköisyys sitten..![]()
Meni taas hieman OT:ksi
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Se saisi vaihtaa mieluummin ilman viiveitä, viive merkitsee kuitenkin kitkalevyjen luistoa, eli kulumista. Tai luistaahan ne aina vähän, mutta jos viivettä tuntuu, niin pikkusen saisi olla paine kireämmällä.junkkri kirjoitti:no jälleen: Vehon remontin jälkeen vaihtaa tosi siististi ja pehmeästi (liianko)
paitsi 3:lta 4:lle kiihdytettäessä ottaa hieman (0.5sek) kierroksia ennen kuin vaihtaa 4:lle!?Vaijjeri on merkeissä!! Luistaako?Tiputettiinko liikaa paineita?
Kokeile vaijeri silleen että toinen survoo kaasupolkimen pohjaan ja toinen kokeilee jääkö vaijeriin löysää. Siitä voi hivenen kiristää jos siltä tuntuu.
Itse en kyllä lähtisi nyt sormeilemaan ollenkaan tuota. Säädöt ja yms asiat on kuitenkin nyt Pitskun työn jäljiltä. Joten jos jotain kysyttävää aiheesta, niin tekijä vastatkoon niihin.junkkri kirjoitti:no jälleen: Vehon remontin jälkeen vaihtaa tosi siististi ja pehmeästi (liianko)
paitsi 3:lta 4:lle kiihdytettäessä ottaa hieman (0.5sek) kierroksia ennen kuin vaihtaa 4:lle!?Vaijjeri on merkeissä!! Luistaako?Tiputettiinko liikaa paineita?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
No omien kokemusteni mukaan en sokeasti luottaisi vehon työnjälkeen, tuo vaatii ilmeisesti lisää paineita, ehkä puolikierrosta riittää, eikä siitä ainakaan haittaa ole.M.K kirjoitti:Itse en kyllä lähtisi nyt sormeilemaan ollenkaan tuota. Säädöt ja yms asiat on kuitenkin nyt Pitskun työn jäljiltä. Joten jos jotain kysyttävää aiheesta, niin tekijä vastatkoon niihin.junkkri kirjoitti:no jälleen: Vehon remontin jälkeen vaihtaa tosi siististi ja pehmeästi (liianko)
paitsi 3:lta 4:lle kiihdytettäessä ottaa hieman (0.5sek) kierroksia ennen kuin vaihtaa 4:lle!?Vaijjeri on merkeissä!! Luistaako?Tiputettiinko liikaa paineita?
Veho säätää tehtaan ohjearvoihin, mutta kuluneelle laatikolle se ei enää riitä, vaan laatikko vaatii enemmän paineita toimiakseen hyvin. Paineiden lisäämisella kuitenkin laatikko voi toimia moitteetta vielä todella pitkät matkat, mutta liian pienillä paineilla voi kulua remppakuntoon tosi nopeasti.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nykäisy
Moi !
Mikähän siinä on että kaikki auton ostajat haluaa sellaisen lootan jossa ei vaihdot tunnu ?
No myyntitilastojen mukaan tämä pehmeästi vaihtava loota myy...
Loota ei ensimmäisellä omistajalla ala hajoomaan mutta sudittavasti vaihtava lootan pannat/kytkinlevyt kuluvat ja niiden pinnat kyllästyvät, jolloin sutimista
tapahtuu enemmän ja enemmän. Nopeampi pakan tai pannan kytkeminen
vähentää kulumista ja siten lisää pintojen kestävyyttä. Sekunnin kestävä
suditus nostaa pintojen lämpötilat korkeaksi ja ATF alkaa krakkaantumaan pikku hiljaa. Kun sitten ATF krakkaantuu niin pintojen(panta/pakka) sutiminen vain sen kun pahenee >> vaihdot sutii enemmän...kuluminen lisääntyy >> korjaamo lähenee ja jne...
Loota saisi vaihtaa skarpisti, jolloin suditusta olisi mahdollisimman vähän,
vaihtokohdat tulisi määritellä siten, että normaalissa 10-30% kone tehoissa
turbiini antaa hieman peräksi jolloin nykäisy ei tunnu, vaikkakin kytkentä on
nopea. Sitten, kun ei aja arvokkaasti niin kuin mersulla pitäisi (50-100%kone teho)>> niin sitten loota nykäisee>> no ainakin tietää mikä vaihde on päällä...
Tämä säätäminen on hankalaa ja aikaa vievää, sähkölodjussa hieman helpompaa kuin tavallisissa...
Mikähän siinä on että kaikki auton ostajat haluaa sellaisen lootan jossa ei vaihdot tunnu ?
No myyntitilastojen mukaan tämä pehmeästi vaihtava loota myy...
Loota ei ensimmäisellä omistajalla ala hajoomaan mutta sudittavasti vaihtava lootan pannat/kytkinlevyt kuluvat ja niiden pinnat kyllästyvät, jolloin sutimista
tapahtuu enemmän ja enemmän. Nopeampi pakan tai pannan kytkeminen
vähentää kulumista ja siten lisää pintojen kestävyyttä. Sekunnin kestävä
suditus nostaa pintojen lämpötilat korkeaksi ja ATF alkaa krakkaantumaan pikku hiljaa. Kun sitten ATF krakkaantuu niin pintojen(panta/pakka) sutiminen vain sen kun pahenee >> vaihdot sutii enemmän...kuluminen lisääntyy >> korjaamo lähenee ja jne...

Loota saisi vaihtaa skarpisti, jolloin suditusta olisi mahdollisimman vähän,
vaihtokohdat tulisi määritellä siten, että normaalissa 10-30% kone tehoissa
turbiini antaa hieman peräksi jolloin nykäisy ei tunnu, vaikkakin kytkentä on
nopea. Sitten, kun ei aja arvokkaasti niin kuin mersulla pitäisi (50-100%kone teho)>> niin sitten loota nykäisee>> no ainakin tietää mikä vaihde on päällä...

Tämä säätäminen on hankalaa ja aikaa vievää, sähkölodjussa hieman helpompaa kuin tavallisissa...
