OM603 hehkurele

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Mitä eroa on -88 vuotta vanhempien hehkureleellä ja uudemmalla releellä? KL-varaosat antaa eri numeron noille. Jostakin pitäis saada halvalla koekäyttöön rele ja uudempia tuntuu löytyvän paremmin. Oma auto on -88 eli menee vielä sillä vanhemmalla releellä. Saa tarjota jos sattuu sopiva löytymään.

Virtaa en ole voinut hehkuista mitata mutta jännitettä tulee hehkuille vaan 10 volttia vaikka releelle tulee akkujännite. Siitä voi jo päätellä ettei virtaakaan varmasti riittävästi kulje. On se käyntiin lähtökin sen mukaista.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Hehkun tyyppi muuttuu 2/89 alkaen 11,5 V malliin. Vanhemmissa on 11 V hehkut.

Relettä on saatavana joko 4- tai 5-pinniselle pienelle liittimelle. Esim. näissä kuvissa näkyy ero: malli 1 ja malli 2. Jälkimmäinen on ilmeisesti sitä mallia, johon liitetään erillinen lämpöanturi.

Releen numeroa vertaamalla löytyy sopiva. :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ai niille ei kuulu tuon enempää tulla jännitettä :shock: tulee sitä kuitenkin liian vähän. Ja hehkut on uudet. Olishan ne helppo mitata kun olis mittari jossa riittää vara mitata virtaa yli 10 ampeerin.
En oo releen päästä vielä kahtonu montako pinniä siinä on mutta kannessa on lämpöanturi josta lähtee johto samaan nippuun missä menee johdot hehkuilta releelle joten varmaan tuossa on se erillinen anturi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

hehkut ottaa niin paljon virtaa että väkisinkin jännite tippuu paljon alemmaksi akun lepojännitettä.
akun koosta ja kunnosta paljolti riippuu että mikä jännite on hehkuilla. (edellyttäen että liitokset on kunnossa)
jos virtamääriä haluat mitata niin pihtivirtamittari on siihen tarkoitukseen hyvä keksintö.
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jekku90 kirjoitti:hehkut ottaa niin paljon virtaa että väkisinkin jännite tippuu paljon alemmaksi akun lepojännitettä.
akun koosta ja kunnosta paljolti riippuu että mikä jännite on hehkuilla. (edellyttäen että liitokset on kunnossa)
jos virtamääriä haluat mitata niin pihtivirtamittari on siihen tarkoitukseen hyvä keksintö.
Akku on hyvässä kunnossa. Parin päivän parkissa olon jälkeen jännite on vielä 12.83V. Ja heti hehkutuksen alussa jännite on jo 10V luokkaa hehkuilla vaikka akkujännite ei vielä siinä vaiheessa ole dramaattisesti laskenut. Pihtivirtamittari olis hyvä joo mutta mahtaa olla kalliita värkkejä varsinkin tämän hetkiseen rahatilanteeseen nähden.

Heti kun pitää lohkolämppäriä päällä niin lähtee hyvin käyntiin. Ja lähtee paremmin myös kun hehkuttaa kahesti. Hehkut on uudet boschilaiset ja liitokset hyvät. Hehkun lämpöanturista en tiiä että mitä arvoja sen pitäis näyttää. Noin 60 asteisella koneella näytti muistaakseni 300 ohmin luokkaa. Voi kyllä olla suuttimissakin vikaa eikä oo vielä joutanu testaamaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuossa aemmin jo mainittiinkin mutta lisään vielä.... Laitas jännitemittari akun napoihin ja väännä hehku päälle. Akun napajännite tippuu alle 11V.

Se mitä minulla on kokemusta niin nuo vanhemmat lankut lähtee käyntiin kyllä ihan yhtälailla kuin uudemmatkin mutta rykivät hetken ennenkuin käynti tasoittuu. 10/89 taitaa olla jonkinlainen rajapyykki? Tuo 700t tietä nähnyt jos lähtee käyntiin käy heti kaikilla. Kun pakkasta on tarpeeksi se ei vaan yksinkertaisesti käynnisty. Kansi on pikkasen erilainen ja vähän muutakin. Ukkelin 87 on aina ollu sellainen et hetken rykii oli lämpötila mitä vaan. Tai no kesällä ei mutta syksyllä kyllä. Normaalia sanoisin
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

No onpa kiva ominaisuus :D heti kun lämpötila lähenee nollaa niin lähtee rykimällä käyntiin ja melkonen savupilvi nousee. Siis näin itsellä. Joutuu plussakelilläkin pitämään roikan nokassa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt joulunpyhinä käyteltiin lämpimäksi ukkelin toinen lankku vm. 86 300D jolla oikeasti ajettu vain 120t ja joka on seisomassa talven niin sekin ryki vajaat 10s ja taatusti kaikki on kunnossa. Tosin se oli seissy käyttämättä pitemmän ajan. Hetkenperästä läksin omalla liikkeelle niin ei rykimisiä. Ja tällä mittarilukema se reipas 370t. Kotoa katoksesta toi 200D vm89 viikon seisseenä laakista tulille ei rykimisiä ml 700t.

Ole vaan aivan huoleti ja kyllä maailmaan höyryjä mahtuu sen mitä se minutin pari sitä puskee.

Tulet ostamaan multa jonkun noista kolmesta pois. Loppuu kylmäkäynnistysrykimiset :lol:
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

mulla rykii kans kylmällä kun starttaa,mut kun hehkun valo sammuu ja oottelee vielä 10-20sek. ennen starttia niin ei potki enään :)
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

jos se kerran savua tuhnauttaa ja hehkut on uudet niin äkkiä kallistuisin suuttimiin. lämpeää hieman ja jaksaa palaa paremmin.
kapea kantisessa oli ennen muinoin samaa hommaa mutta oli seiskat tosin pumpussa. ei alkanut ilman hetken kierrättelemistä käymään vartissakaan :shock:
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jekku90 kirjoitti:jos se kerran savua tuhnauttaa ja hehkut on uudet niin äkkiä kallistuisin suuttimiin. lämpeää hieman ja jaksaa palaa paremmin.
kapea kantisessa oli ennen muinoin samaa hommaa mutta oli seiskat tosin pumpussa. ei alkanut ilman hetken kierrättelemistä käymään vartissakaan :shock:
Niin ne on seiskat mullakin :D katoin tänään niin hehkut oli 11.5 voltin. AriK123 sano tuossa tän topicin alussa että vanhemmissa on 11 voltin hehkut :shock: että oiskohan entinen omistaja laittanu sinne väärät hehkut? Suuttimet testaan seuraavana. Tuo auto lähtee kyllä jossakin vaiheessa myyntiin kun ostin sen vaan kunnostettavaks ja projektin loppuun tekemiseks.

Yks päivä tein niin että käänsin avaimen "hehkuasentoon" ja menin rappaamaan sillä välin tuulilasia. Jonkun vajaan minuutin päästä hyppäsin takasin hyttiin ja käänsin avaimesta niin pari kertaa pyörähti startti mutta ei lähteny käyntiin. En sen pitempään edes yrittäny startata kun tuo on AINA lähteny samantien käyntiin kun on avaimesta kääntäny. Niin ja se savu mitä se työntää on kitkerän hajusta ja kirvelee silmiä :D vähän kun löis vanhan kuorma-auton käyntiin. Tänään ei joutanu tuota ongelmaa pahemmin tutkimaan kun meni koko päivä tapellessa imusarjan,painekotelon, ahtoputkien, välijäähyn ja öljynjäähyttimen kanssa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

selvä merkki silmien kirvelystä että suuttimet remonttiin :D
kapeassa se tuntuu korostuvan aika reilusti se nestepään koko. itse en ehtinyt suuttimia tutkituttaa ennen kuin tuli kanki pihalle :lol:
hehkut pysyy päällä joku 20-30sek eli sulla on varmaan pytyt ehtiny "kylmetä" mutta kokeile vaikka ovi auki ja kuulostele milloin rele menee pois päältä. kuuluu selvästi.
mitenkäs ahdoton syöttö onko kauhean isolla?
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jekku90 kirjoitti:selvä merkki silmien kirvelystä että suuttimet remonttiin :D
kapeassa se tuntuu korostuvan aika reilusti se nestepään koko. itse en ehtinyt suuttimia tutkituttaa ennen kuin tuli kanki pihalle :lol:
hehkut pysyy päällä joku 20-30sek eli sulla on varmaan pytyt ehtiny "kylmetä" mutta kokeile vaikka ovi auki ja kuulostele milloin rele menee pois päältä. kuuluu selvästi.
mitenkäs ahdoton syöttö onko kauhean isolla?
Ahdottoman syötön ruuvin pää on melkein mutterin tasalla :D eli melko pienellä on. Eilen ruuvasin puoli kierrosta isommalle kun oli imusarja irrallaan. Pitäsköhän tuohon vaihtaa 11 voltin hehkut. Vai riippuuko se hehkujen teho pelkästään tulppien volttimäärästä vai vaikuttaako siihen myös rele? Että lämpeekö ne nytten huonommin kun siellä on 11.5voltin tulpat mutta muu järjestelmä on tarkotettu 11 voltille?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Meinaa tuo minunkin tenava hieman rytkyttää kylmänä, hehkuille tulee virta ja kaikki näyttää ehjiltä, kun mittasin pistokkeesta. Voiko hehku toimia heikommin ikääntyneenä? Ostin kyllä uudet hehkut, joten kait ne on parasta ruuvatga paikoilleen.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

VMTD kirjoitti:Meinaa tuo minunkin tenava hieman rytkyttää kylmänä, hehkuille tulee virta ja kaikki näyttää ehjiltä, kun mittasin pistokkeesta. Voiko hehku toimia heikommin ikääntyneenä? Ostin kyllä uudet hehkut, joten kait ne on parasta ruuvatga paikoilleen.
Voihan niissä olla semmonenkin homma että ne ei lämpeä kärestä ollenkaan. Kyllä ne uudet voi auttaa vaikka vanhat mitatessa näyttäis ehjälle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Siekkinen kirjoitti:
jekku90 kirjoitti:selvä merkki silmien kirvelystä että suuttimet remonttiin :D
kapeassa se tuntuu korostuvan aika reilusti se nestepään koko. itse en ehtinyt suuttimia tutkituttaa ennen kuin tuli kanki pihalle :lol:
hehkut pysyy päällä joku 20-30sek eli sulla on varmaan pytyt ehtiny "kylmetä" mutta kokeile vaikka ovi auki ja kuulostele milloin rele menee pois päältä. kuuluu selvästi.
mitenkäs ahdoton syöttö onko kauhean isolla?
Ahdottoman syötön ruuvin pää on melkein mutterin tasalla :D eli melko pienellä on. Eilen ruuvasin puoli kierrosta isommalle kun oli imusarja irrallaan. Pitäsköhän tuohon vaihtaa 11 voltin hehkut. Vai riippuuko se hehkujen teho pelkästään tulppien volttimäärästä vai vaikuttaako siihen myös rele? Että lämpeekö ne nytten huonommin kun siellä on 11.5voltin tulpat mutta muu järjestelmä on tarkotettu 11 voltille?
Tämä nyt ei oo tietoa mutta kuinkas siinä käy jos kahden patterin taskulamppuun laitat 3.3V polttimon tilalle 3V polttimon ? 3V palaa kirkkaammin :roll: Jos nyt tuollaisia polttimoita edes on mutta ihan käytännössä on kokeiltu joskus penskana :D Oli hienoo kun ihan taskulampusta sai melkein sinistä valoa :lol: No riemu oli kyllä lyhytaikaista. Polttimoita paloi kuin tupakkia :D

Luulisi hehkuihin pätevän saman eli 11V lämpiää kuumemmaksi. Muistelen että tuossa 200D:ssä olisivat olleet 11.2V hehkut :roll: Jokatapauksessa Boshit on kestäneet parhaiten niistä mitä ittellä on kokemusta.

E Millainen hehkuaika on silloin kun motti on kuuma? Ukkelin ja tuon oman erona on se että ukkelin 200:ssa hehkuaika on selvästi pidempi kuumalla motilla. Viittaan tällä mahdolliseen releitten eroon.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jari Ke kirjoitti:E Millainen hehkuaika on silloin kun motti on kuuma? Ukkelin ja tuon oman erona on se että ukkelin 200:ssa hehkuaika on selvästi pidempi kuumalla motilla. Viittaan tällä mahdolliseen releitten eroon.
En oo tarkemmin seurannut mutta tuntuu että se aika on sama oli kone kuuma tai kylmä. Ei ainakaan pitempi lämpimällä koneella.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Siekkinen kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:E Millainen hehkuaika on silloin kun motti on kuuma? Ukkelin ja tuon oman erona on se että ukkelin 200:ssa hehkuaika on selvästi pidempi kuumalla motilla. Viittaan tällä mahdolliseen releitten eroon.
En oo tarkemmin seurannut mutta tuntuu että se aika on sama oli kone kuuma tai kylmä. Ei ainakaan pitempi lämpimällä koneella.
Mitä kuumempi kone sitä lyhyempi hehkuaika. Näin sen pitää olla koska eihän kuuma kone hehkutusta tarvii,lähtee käyntiin kun avaimesta kiertää. Muutenkaa joku voltin ero hehkutulpissa ei oo mitään,kyllä ne tulpat tehtävänsä tekee,ellei kunnnolla käynnisty vika on muualla.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jsmaa kirjoitti:Mitä kuumempi kone sitä lyhyempi hehkuaika. Näin sen pitää olla koska eihän kuuma kone hehkutusta tarvii,lähtee käyntiin kun avaimesta kiertää. Muutenkaa joku voltin ero hehkutulpissa ei oo mitään,kyllä ne tulpat tehtävänsä tekee,ellei kunnnolla käynnisty vika on muualla.
Tuntuu vaan sille että se aika on sama oli kone sitten kuuma tai ei. Ainakin valo palaa saman aikaa. Voi se vika niissä suuttimissakin olla mutta ei äkäsemmät hehkut mitään haittais. Kaks hehkutusta niin lähtee paremmin käyntiin. Samoin kun käyttää lohkolämmitintä.

Edit. Aina lähtee samantien käyntiin kun avaimesta kääntää mutta sitten rykii jonkun aikaa ja joskus myös sammuu. Kaasua jos antaa yhtään liikaa niin tukehtuu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Siekkinen kirjoitti:
jsmaa kirjoitti:Mitä kuumempi kone sitä lyhyempi hehkuaika. Näin sen pitää olla koska eihän kuuma kone hehkutusta tarvii,lähtee käyntiin kun avaimesta kiertää. Muutenkaa joku voltin ero hehkutulpissa ei oo mitään,kyllä ne tulpat tehtävänsä tekee,ellei kunnnolla käynnisty vika on muualla.
Tuntuu vaan sille että se aika on sama oli kone sitten kuuma tai ei. Ainakin valo palaa saman aikaa. Voi se vika niissä suuttimissakin olla mutta ei äkäsemmät hehkut mitään haittais. Kaks hehkutusta niin lähtee paremmin käyntiin. Samoin kun käyttää lohkolämmitintä.
Joku tarkoitus tuolla volttimääräerolla jokatapauksessa on. Kun mielestäni ukkelin toimii kans just noin. Sama mikä motin lämpö on hehkuaika on kokolailla sama :wtf:

Mietiskelin vaan sitä että jos se nuin pitää ollakkin näissä vanhemmissa vehkeissä niin 11.5V hehku kestää paremmin kuuman motin pitkää hehkuaikaa. Ja lisäksi mielestäni jälkihehkua ei näissä vanhemmissa ole? Onkos sun vehkeessä? Senhän näkee aivan selvästi jos esim ajovalot on päällä niin ne kirkastuu kun jälkihehku lähtee pois päältä. Jälkihehkuaika on näillä keleillä joku 15 - 20s kun kylmästä pistää käymään.

Jotesakki luulen että tuo hehkuaikajuttu kuumalla ja lämpimällä motilla sekä jälkihehku kuuluukin olla noin nuissa vanhemmissa :wtf: Olisko niin että sakemannin inssit ovat sittemmin korjannu tuota asiaa just tuon rykimisen takia. Lisänneet tuon jälkihehkun sekä motin lämpötilasta riippuvaisen ajan hehkuun :problem: Arvailua mutta onhan kanttakin muutettu niin että suuttimet menee vinosti kanteen näissä vm. 10/89 alkaen. Syyksi olen kuullu se että käyntiääntä on saatu pehmeämmäksi? Liekkö sitten niin mutta joku syy siihenkin on. Ei niitä muutenvain ole suunniteltu uudelleen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja atlas »

Muutos johtuneen kiristyneistä päästömääräyksistä ja jälki hehkutus kyllä laskee päästöjä,vaikka mitataankohan niitä edes kylmänä tyhjäkäynnillä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jari Ke kirjoitti:Joku tarkoitus tuolla volttimääräerolla jokatapauksessa on. Kun mielestäni ukkelin toimii kans just noin. Sama mikä motin lämpö on hehkuaika on kokolailla sama :wtf:

Mietiskelin vaan sitä että jos se nuin pitää ollakkin näissä vanhemmissa vehkeissä niin 11.5V hehku kestää paremmin kuuman motin pitkää hehkuaikaa. Ja lisäksi mielestäni jälkihehkua ei näissä vanhemmissa ole? Onkos sun vehkeessä? Senhän näkee aivan selvästi jos esim ajovalot on päällä niin ne kirkastuu kun jälkihehku lähtee pois päältä. Jälkihehkuaika on näillä keleillä joku 15 - 20s kun kylmästä pistää käymään.

Jotesakki luulen että tuo hehkuaikajuttu kuumalla ja lämpimällä motilla sekä jälkihehku kuuluukin olla noin nuissa vanhemmissa :wtf: Olisko niin että sakemannin inssit ovat sittemmin korjannu tuota asiaa just tuon rykimisen takia. Lisänneet tuon jälkihehkun sekä motin lämpötilasta riippuvaisen ajan hehkuun :problem: Arvailua mutta onhan kanttakin muutettu niin että suuttimet menee vinosti kanteen näissä vm. 10/89 alkaen. Syyksi olen kuullu se että käyntiääntä on saatu pehmeämmäksi? Liekkö sitten niin mutta joku syy siihenkin on. Ei niitä muutenvain ole suunniteltu uudelleen.
Pitääpä testata onko jälkihehkua kun lähen nyt käymään kaupassa. Ja tässä mun autossa käyntiääntä ja päästöjä ei pelasteta suuttimilla ja hehkuilla :lol: vaikka puhe olikin nyt autoista jotka on vielä sellaisia kun inssi on niistä suunnitellut. Päästöjä ei katastuksessa mitata tyhjäkäynnillä vaan täyskaasulla mutta kyllä tuo jälkihehku päästöjä vähentää kuitenkin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Siekkinen kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Joku tarkoitus tuolla volttimääräerolla jokatapauksessa on. Kun mielestäni ukkelin toimii kans just noin. Sama mikä motin lämpö on hehkuaika on kokolailla sama :wtf:

Mietiskelin vaan sitä että jos se nuin pitää ollakkin näissä vanhemmissa vehkeissä niin 11.5V hehku kestää paremmin kuuman motin pitkää hehkuaikaa. Ja lisäksi mielestäni jälkihehkua ei näissä vanhemmissa ole? Onkos sun vehkeessä? Senhän näkee aivan selvästi jos esim ajovalot on päällä niin ne kirkastuu kun jälkihehku lähtee pois päältä. Jälkihehkuaika on näillä keleillä joku 15 - 20s kun kylmästä pistää käymään.

Jotesakki luulen että tuo hehkuaikajuttu kuumalla ja lämpimällä motilla sekä jälkihehku kuuluukin olla noin nuissa vanhemmissa :wtf: Olisko niin että sakemannin inssit ovat sittemmin korjannu tuota asiaa just tuon rykimisen takia. Lisänneet tuon jälkihehkun sekä motin lämpötilasta riippuvaisen ajan hehkuun :problem: Arvailua mutta onhan kanttakin muutettu niin että suuttimet menee vinosti kanteen näissä vm. 10/89 alkaen. Syyksi olen kuullu se että käyntiääntä on saatu pehmeämmäksi? Liekkö sitten niin mutta joku syy siihenkin on. Ei niitä muutenvain ole suunniteltu uudelleen.
Pitääpä testata onko jälkihehkua kun lähen nyt käymään kaupassa. Ja tässä mun autossa käyntiääntä ja päästöjä ei pelasteta suuttimilla ja hehkuilla :lol: vaikka puhe olikin nyt autoista jotka on vielä sellaisia kun inssi on niistä suunnitellut. Päästöjä ei katastuksessa mitata tyhjäkäynnillä vaan täyskaasulla mutta kyllä tuo jälkihehku päästöjä vähentää kuitenkin.
Mulla kun on kiinteä volttimittari asennettuna ohjauspylvään päälle niin nään aina koska on jälkihehku päällä. Ja se on päällä jonkin 15sek. tms. kun auton käynnistän yön jälkeen. Lämpimänä vain hetken jos sitäkään. Niin se kuuluukin olla,jos on sama aika sekä kylmänä että kuumana niin sieltä puuttuu hehkureleeltä lämpötilatieto syystä tai toisesta.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kokeilin hehkua kun tulin takasin pihaan. Kone oli noin 70 asteinen. Tuossa siis on jälkihehku ja se oli päällä lämpimästä koneesta huolimatta noin 15-20 sekuntia valon sammumisen jälkeen. Kuuntelin siis konepelti auki millon rele napsahtaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Siekkinen kirjoitti:Kokeilin hehkua kun tulin takasin pihaan. Kone oli noin 70 asteinen. Tuossa siis on jälkihehku ja se oli päällä lämpimästä koneesta huolimatta noin 15-20 sekuntia valon sammumisen jälkeen. Kuuntelin siis konepelti auki millon rele napsahtaa.
Joo,vika on ilmeinen... Toisaalta eihän se haittaakaan vaikka hehkuttaa,ainoastaan lyhentää tulppien ikää.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Hehkut olivat kärjestä vähän karstaset, nyt käynnistyy tasaisesti.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tänään kävin ostamassa ne oikeat 11 voltin kynttilät. Yhtä hehkua käytin irti niin se oli kyllä todella karstanen. Ei oo jostain syystä lämmenny hyvin. Johtuskohan vaan siitä että on väärä hehku :shock: 11 voltin tulpat on ainakin aavistuksen pitemmät kun ne 11.5 voltin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tänään vaihoin paikalleen oikeat hehkut ja testasin suuttimet. 3 oli hyvää ja kolme paskaa. Ei tullu diisseli sumuna vaan suihkuna ja ei "rätissy" kun pumppas painetta. Kaikki käret menee uusiks. 4 suuttimen aluslevystä oli hävinny keskiö kokonaan :shock: olisko joskus käyny laihalla tai jotenkin muuten palanu. Muutenkin suuttimien sisällä oli vähän ruostetta ja jostakin syystä myös nokea. Hioin kärkiä hienolla hiomatahnalla ensiavuks. Vähän parani mutta ei tarpeeks. Vielä ei tiiä auttoko remontti kylmäkäynnistykseen kun ei kerenny kone jäähtyä tarpeeks ja oli muutenkin lämpimässä hallissa ja ilmaakin oli suutinputkissa.

Edit. Kannattaakohan motonetin suutinkärkiä ostaa? Meinaan vaan kun olis lompakolle ystävällinen vaihtoehto.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kyllähän bossi on aina bossi :wink: maksaa muistaakseni noin 50€ kipale
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: OM603 hehkurele

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jekku90 kirjoitti:kyllähän bossi on aina bossi :wink: maksaa muistaakseni noin 50€ kipale
45 euroa. Ei huvittais köyhtyä melkein 300 euroa suutinkärjistä :D ekan testin perusteella toimii nytkin hyvin. Ei ryskyttänyt yhtään muutaman tunnin parkissa olon jälkeen. Kone oli jäähtynyt jo ainakin lämpömittarin alarajaan asti.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin