OM603 hehkurele
OM603 hehkurele
Mitä eroa on -88 vuotta vanhempien hehkureleellä ja uudemmalla releellä? KL-varaosat antaa eri numeron noille. Jostakin pitäis saada halvalla koekäyttöön rele ja uudempia tuntuu löytyvän paremmin. Oma auto on -88 eli menee vielä sillä vanhemmalla releellä. Saa tarjota jos sattuu sopiva löytymään.
Virtaa en ole voinut hehkuista mitata mutta jännitettä tulee hehkuille vaan 10 volttia vaikka releelle tulee akkujännite. Siitä voi jo päätellä ettei virtaakaan varmasti riittävästi kulje. On se käyntiin lähtökin sen mukaista.
Virtaa en ole voinut hehkuista mitata mutta jännitettä tulee hehkuille vaan 10 volttia vaikka releelle tulee akkujännite. Siitä voi jo päätellä ettei virtaakaan varmasti riittävästi kulje. On se käyntiin lähtökin sen mukaista.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Hehkun tyyppi muuttuu 2/89 alkaen 11,5 V malliin. Vanhemmissa on 11 V hehkut.
Relettä on saatavana joko 4- tai 5-pinniselle pienelle liittimelle. Esim. näissä kuvissa näkyy ero: malli 1 ja malli 2. Jälkimmäinen on ilmeisesti sitä mallia, johon liitetään erillinen lämpöanturi.
Releen numeroa vertaamalla löytyy sopiva.
Relettä on saatavana joko 4- tai 5-pinniselle pienelle liittimelle. Esim. näissä kuvissa näkyy ero: malli 1 ja malli 2. Jälkimmäinen on ilmeisesti sitä mallia, johon liitetään erillinen lämpöanturi.
Releen numeroa vertaamalla löytyy sopiva.

508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Re: OM603 hehkurele
Ai niille ei kuulu tuon enempää tulla jännitettä
tulee sitä kuitenkin liian vähän. Ja hehkut on uudet. Olishan ne helppo mitata kun olis mittari jossa riittää vara mitata virtaa yli 10 ampeerin.
En oo releen päästä vielä kahtonu montako pinniä siinä on mutta kannessa on lämpöanturi josta lähtee johto samaan nippuun missä menee johdot hehkuilta releelle joten varmaan tuossa on se erillinen anturi.

En oo releen päästä vielä kahtonu montako pinniä siinä on mutta kannessa on lämpöanturi josta lähtee johto samaan nippuun missä menee johdot hehkuilta releelle joten varmaan tuossa on se erillinen anturi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
hehkut ottaa niin paljon virtaa että väkisinkin jännite tippuu paljon alemmaksi akun lepojännitettä.
akun koosta ja kunnosta paljolti riippuu että mikä jännite on hehkuilla. (edellyttäen että liitokset on kunnossa)
jos virtamääriä haluat mitata niin pihtivirtamittari on siihen tarkoitukseen hyvä keksintö.
akun koosta ja kunnosta paljolti riippuu että mikä jännite on hehkuilla. (edellyttäen että liitokset on kunnossa)
jos virtamääriä haluat mitata niin pihtivirtamittari on siihen tarkoitukseen hyvä keksintö.
w201 om605
Re: OM603 hehkurele
Akku on hyvässä kunnossa. Parin päivän parkissa olon jälkeen jännite on vielä 12.83V. Ja heti hehkutuksen alussa jännite on jo 10V luokkaa hehkuilla vaikka akkujännite ei vielä siinä vaiheessa ole dramaattisesti laskenut. Pihtivirtamittari olis hyvä joo mutta mahtaa olla kalliita värkkejä varsinkin tämän hetkiseen rahatilanteeseen nähden.jekku90 kirjoitti:hehkut ottaa niin paljon virtaa että väkisinkin jännite tippuu paljon alemmaksi akun lepojännitettä.
akun koosta ja kunnosta paljolti riippuu että mikä jännite on hehkuilla. (edellyttäen että liitokset on kunnossa)
jos virtamääriä haluat mitata niin pihtivirtamittari on siihen tarkoitukseen hyvä keksintö.
Heti kun pitää lohkolämppäriä päällä niin lähtee hyvin käyntiin. Ja lähtee paremmin myös kun hehkuttaa kahesti. Hehkut on uudet boschilaiset ja liitokset hyvät. Hehkun lämpöanturista en tiiä että mitä arvoja sen pitäis näyttää. Noin 60 asteisella koneella näytti muistaakseni 300 ohmin luokkaa. Voi kyllä olla suuttimissakin vikaa eikä oo vielä joutanu testaamaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Tuossa aemmin jo mainittiinkin mutta lisään vielä.... Laitas jännitemittari akun napoihin ja väännä hehku päälle. Akun napajännite tippuu alle 11V.
Se mitä minulla on kokemusta niin nuo vanhemmat lankut lähtee käyntiin kyllä ihan yhtälailla kuin uudemmatkin mutta rykivät hetken ennenkuin käynti tasoittuu. 10/89 taitaa olla jonkinlainen rajapyykki? Tuo 700t tietä nähnyt jos lähtee käyntiin käy heti kaikilla. Kun pakkasta on tarpeeksi se ei vaan yksinkertaisesti käynnisty. Kansi on pikkasen erilainen ja vähän muutakin. Ukkelin 87 on aina ollu sellainen et hetken rykii oli lämpötila mitä vaan. Tai no kesällä ei mutta syksyllä kyllä. Normaalia sanoisin
Se mitä minulla on kokemusta niin nuo vanhemmat lankut lähtee käyntiin kyllä ihan yhtälailla kuin uudemmatkin mutta rykivät hetken ennenkuin käynti tasoittuu. 10/89 taitaa olla jonkinlainen rajapyykki? Tuo 700t tietä nähnyt jos lähtee käyntiin käy heti kaikilla. Kun pakkasta on tarpeeksi se ei vaan yksinkertaisesti käynnisty. Kansi on pikkasen erilainen ja vähän muutakin. Ukkelin 87 on aina ollu sellainen et hetken rykii oli lämpötila mitä vaan. Tai no kesällä ei mutta syksyllä kyllä. Normaalia sanoisin
Re: OM603 hehkurele
No onpa kiva ominaisuus
heti kun lämpötila lähenee nollaa niin lähtee rykimällä käyntiin ja melkonen savupilvi nousee. Siis näin itsellä. Joutuu plussakelilläkin pitämään roikan nokassa.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Nyt joulunpyhinä käyteltiin lämpimäksi ukkelin toinen lankku vm. 86 300D jolla oikeasti ajettu vain 120t ja joka on seisomassa talven niin sekin ryki vajaat 10s ja taatusti kaikki on kunnossa. Tosin se oli seissy käyttämättä pitemmän ajan. Hetkenperästä läksin omalla liikkeelle niin ei rykimisiä. Ja tällä mittarilukema se reipas 370t. Kotoa katoksesta toi 200D vm89 viikon seisseenä laakista tulille ei rykimisiä ml 700t.
Ole vaan aivan huoleti ja kyllä maailmaan höyryjä mahtuu sen mitä se minutin pari sitä puskee.
Tulet ostamaan multa jonkun noista kolmesta pois. Loppuu kylmäkäynnistysrykimiset
Ole vaan aivan huoleti ja kyllä maailmaan höyryjä mahtuu sen mitä se minutin pari sitä puskee.
Tulet ostamaan multa jonkun noista kolmesta pois. Loppuu kylmäkäynnistysrykimiset

Re: OM603 hehkurele
mulla rykii kans kylmällä kun starttaa,mut kun hehkun valo sammuu ja oottelee vielä 10-20sek. ennen starttia niin ei potki enään 

W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Re: OM603 hehkurele
jos se kerran savua tuhnauttaa ja hehkut on uudet niin äkkiä kallistuisin suuttimiin. lämpeää hieman ja jaksaa palaa paremmin.
kapea kantisessa oli ennen muinoin samaa hommaa mutta oli seiskat tosin pumpussa. ei alkanut ilman hetken kierrättelemistä käymään vartissakaan
kapea kantisessa oli ennen muinoin samaa hommaa mutta oli seiskat tosin pumpussa. ei alkanut ilman hetken kierrättelemistä käymään vartissakaan

w201 om605
Re: OM603 hehkurele
Niin ne on seiskat mullakinjekku90 kirjoitti:jos se kerran savua tuhnauttaa ja hehkut on uudet niin äkkiä kallistuisin suuttimiin. lämpeää hieman ja jaksaa palaa paremmin.
kapea kantisessa oli ennen muinoin samaa hommaa mutta oli seiskat tosin pumpussa. ei alkanut ilman hetken kierrättelemistä käymään vartissakaan


Yks päivä tein niin että käänsin avaimen "hehkuasentoon" ja menin rappaamaan sillä välin tuulilasia. Jonkun vajaan minuutin päästä hyppäsin takasin hyttiin ja käänsin avaimesta niin pari kertaa pyörähti startti mutta ei lähteny käyntiin. En sen pitempään edes yrittäny startata kun tuo on AINA lähteny samantien käyntiin kun on avaimesta kääntäny. Niin ja se savu mitä se työntää on kitkerän hajusta ja kirvelee silmiä

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
selvä merkki silmien kirvelystä että suuttimet remonttiin
kapeassa se tuntuu korostuvan aika reilusti se nestepään koko. itse en ehtinyt suuttimia tutkituttaa ennen kuin tuli kanki pihalle
hehkut pysyy päällä joku 20-30sek eli sulla on varmaan pytyt ehtiny "kylmetä" mutta kokeile vaikka ovi auki ja kuulostele milloin rele menee pois päältä. kuuluu selvästi.
mitenkäs ahdoton syöttö onko kauhean isolla?

kapeassa se tuntuu korostuvan aika reilusti se nestepään koko. itse en ehtinyt suuttimia tutkituttaa ennen kuin tuli kanki pihalle

hehkut pysyy päällä joku 20-30sek eli sulla on varmaan pytyt ehtiny "kylmetä" mutta kokeile vaikka ovi auki ja kuulostele milloin rele menee pois päältä. kuuluu selvästi.
mitenkäs ahdoton syöttö onko kauhean isolla?
w201 om605
Re: OM603 hehkurele
Ahdottoman syötön ruuvin pää on melkein mutterin tasallajekku90 kirjoitti:selvä merkki silmien kirvelystä että suuttimet remonttiin![]()
kapeassa se tuntuu korostuvan aika reilusti se nestepään koko. itse en ehtinyt suuttimia tutkituttaa ennen kuin tuli kanki pihalle![]()
hehkut pysyy päällä joku 20-30sek eli sulla on varmaan pytyt ehtiny "kylmetä" mutta kokeile vaikka ovi auki ja kuulostele milloin rele menee pois päältä. kuuluu selvästi.
mitenkäs ahdoton syöttö onko kauhean isolla?

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Meinaa tuo minunkin tenava hieman rytkyttää kylmänä, hehkuille tulee virta ja kaikki näyttää ehjiltä, kun mittasin pistokkeesta. Voiko hehku toimia heikommin ikääntyneenä? Ostin kyllä uudet hehkut, joten kait ne on parasta ruuvatga paikoilleen.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: OM603 hehkurele
Voihan niissä olla semmonenkin homma että ne ei lämpeä kärestä ollenkaan. Kyllä ne uudet voi auttaa vaikka vanhat mitatessa näyttäis ehjälle.VMTD kirjoitti:Meinaa tuo minunkin tenava hieman rytkyttää kylmänä, hehkuille tulee virta ja kaikki näyttää ehjiltä, kun mittasin pistokkeesta. Voiko hehku toimia heikommin ikääntyneenä? Ostin kyllä uudet hehkut, joten kait ne on parasta ruuvatga paikoilleen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Tämä nyt ei oo tietoa mutta kuinkas siinä käy jos kahden patterin taskulamppuun laitat 3.3V polttimon tilalle 3V polttimon ? 3V palaa kirkkaamminSiekkinen kirjoitti:Ahdottoman syötön ruuvin pää on melkein mutterin tasallajekku90 kirjoitti:selvä merkki silmien kirvelystä että suuttimet remonttiin![]()
kapeassa se tuntuu korostuvan aika reilusti se nestepään koko. itse en ehtinyt suuttimia tutkituttaa ennen kuin tuli kanki pihalle![]()
hehkut pysyy päällä joku 20-30sek eli sulla on varmaan pytyt ehtiny "kylmetä" mutta kokeile vaikka ovi auki ja kuulostele milloin rele menee pois päältä. kuuluu selvästi.
mitenkäs ahdoton syöttö onko kauhean isolla?eli melko pienellä on. Eilen ruuvasin puoli kierrosta isommalle kun oli imusarja irrallaan. Pitäsköhän tuohon vaihtaa 11 voltin hehkut. Vai riippuuko se hehkujen teho pelkästään tulppien volttimäärästä vai vaikuttaako siihen myös rele? Että lämpeekö ne nytten huonommin kun siellä on 11.5voltin tulpat mutta muu järjestelmä on tarkotettu 11 voltille?




Luulisi hehkuihin pätevän saman eli 11V lämpiää kuumemmaksi. Muistelen että tuossa 200D:ssä olisivat olleet 11.2V hehkut

E Millainen hehkuaika on silloin kun motti on kuuma? Ukkelin ja tuon oman erona on se että ukkelin 200:ssa hehkuaika on selvästi pidempi kuumalla motilla. Viittaan tällä mahdolliseen releitten eroon.
Re: OM603 hehkurele
En oo tarkemmin seurannut mutta tuntuu että se aika on sama oli kone kuuma tai kylmä. Ei ainakaan pitempi lämpimällä koneella.Jari Ke kirjoitti:E Millainen hehkuaika on silloin kun motti on kuuma? Ukkelin ja tuon oman erona on se että ukkelin 200:ssa hehkuaika on selvästi pidempi kuumalla motilla. Viittaan tällä mahdolliseen releitten eroon.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Mitä kuumempi kone sitä lyhyempi hehkuaika. Näin sen pitää olla koska eihän kuuma kone hehkutusta tarvii,lähtee käyntiin kun avaimesta kiertää. Muutenkaa joku voltin ero hehkutulpissa ei oo mitään,kyllä ne tulpat tehtävänsä tekee,ellei kunnnolla käynnisty vika on muualla.Siekkinen kirjoitti:En oo tarkemmin seurannut mutta tuntuu että se aika on sama oli kone kuuma tai kylmä. Ei ainakaan pitempi lämpimällä koneella.Jari Ke kirjoitti:E Millainen hehkuaika on silloin kun motti on kuuma? Ukkelin ja tuon oman erona on se että ukkelin 200:ssa hehkuaika on selvästi pidempi kuumalla motilla. Viittaan tällä mahdolliseen releitten eroon.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: OM603 hehkurele
Tuntuu vaan sille että se aika on sama oli kone sitten kuuma tai ei. Ainakin valo palaa saman aikaa. Voi se vika niissä suuttimissakin olla mutta ei äkäsemmät hehkut mitään haittais. Kaks hehkutusta niin lähtee paremmin käyntiin. Samoin kun käyttää lohkolämmitintä.jsmaa kirjoitti:Mitä kuumempi kone sitä lyhyempi hehkuaika. Näin sen pitää olla koska eihän kuuma kone hehkutusta tarvii,lähtee käyntiin kun avaimesta kiertää. Muutenkaa joku voltin ero hehkutulpissa ei oo mitään,kyllä ne tulpat tehtävänsä tekee,ellei kunnnolla käynnisty vika on muualla.
Edit. Aina lähtee samantien käyntiin kun avaimesta kääntää mutta sitten rykii jonkun aikaa ja joskus myös sammuu. Kaasua jos antaa yhtään liikaa niin tukehtuu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Joku tarkoitus tuolla volttimääräerolla jokatapauksessa on. Kun mielestäni ukkelin toimii kans just noin. Sama mikä motin lämpö on hehkuaika on kokolailla samaSiekkinen kirjoitti:Tuntuu vaan sille että se aika on sama oli kone sitten kuuma tai ei. Ainakin valo palaa saman aikaa. Voi se vika niissä suuttimissakin olla mutta ei äkäsemmät hehkut mitään haittais. Kaks hehkutusta niin lähtee paremmin käyntiin. Samoin kun käyttää lohkolämmitintä.jsmaa kirjoitti:Mitä kuumempi kone sitä lyhyempi hehkuaika. Näin sen pitää olla koska eihän kuuma kone hehkutusta tarvii,lähtee käyntiin kun avaimesta kiertää. Muutenkaa joku voltin ero hehkutulpissa ei oo mitään,kyllä ne tulpat tehtävänsä tekee,ellei kunnnolla käynnisty vika on muualla.

Mietiskelin vaan sitä että jos se nuin pitää ollakkin näissä vanhemmissa vehkeissä niin 11.5V hehku kestää paremmin kuuman motin pitkää hehkuaikaa. Ja lisäksi mielestäni jälkihehkua ei näissä vanhemmissa ole? Onkos sun vehkeessä? Senhän näkee aivan selvästi jos esim ajovalot on päällä niin ne kirkastuu kun jälkihehku lähtee pois päältä. Jälkihehkuaika on näillä keleillä joku 15 - 20s kun kylmästä pistää käymään.
Jotesakki luulen että tuo hehkuaikajuttu kuumalla ja lämpimällä motilla sekä jälkihehku kuuluukin olla noin nuissa vanhemmissa


Re: OM603 hehkurele
Muutos johtuneen kiristyneistä päästömääräyksistä ja jälki hehkutus kyllä laskee päästöjä,vaikka mitataankohan niitä edes kylmänä tyhjäkäynnillä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM603 hehkurele
Pitääpä testata onko jälkihehkua kun lähen nyt käymään kaupassa. Ja tässä mun autossa käyntiääntä ja päästöjä ei pelasteta suuttimilla ja hehkuillaJari Ke kirjoitti:Joku tarkoitus tuolla volttimääräerolla jokatapauksessa on. Kun mielestäni ukkelin toimii kans just noin. Sama mikä motin lämpö on hehkuaika on kokolailla sama![]()
Mietiskelin vaan sitä että jos se nuin pitää ollakkin näissä vanhemmissa vehkeissä niin 11.5V hehku kestää paremmin kuuman motin pitkää hehkuaikaa. Ja lisäksi mielestäni jälkihehkua ei näissä vanhemmissa ole? Onkos sun vehkeessä? Senhän näkee aivan selvästi jos esim ajovalot on päällä niin ne kirkastuu kun jälkihehku lähtee pois päältä. Jälkihehkuaika on näillä keleillä joku 15 - 20s kun kylmästä pistää käymään.
Jotesakki luulen että tuo hehkuaikajuttu kuumalla ja lämpimällä motilla sekä jälkihehku kuuluukin olla noin nuissa vanhemmissaOlisko niin että sakemannin inssit ovat sittemmin korjannu tuota asiaa just tuon rykimisen takia. Lisänneet tuon jälkihehkun sekä motin lämpötilasta riippuvaisen ajan hehkuun
Arvailua mutta onhan kanttakin muutettu niin että suuttimet menee vinosti kanteen näissä vm. 10/89 alkaen. Syyksi olen kuullu se että käyntiääntä on saatu pehmeämmäksi? Liekkö sitten niin mutta joku syy siihenkin on. Ei niitä muutenvain ole suunniteltu uudelleen.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Mulla kun on kiinteä volttimittari asennettuna ohjauspylvään päälle niin nään aina koska on jälkihehku päällä. Ja se on päällä jonkin 15sek. tms. kun auton käynnistän yön jälkeen. Lämpimänä vain hetken jos sitäkään. Niin se kuuluukin olla,jos on sama aika sekä kylmänä että kuumana niin sieltä puuttuu hehkureleeltä lämpötilatieto syystä tai toisesta.Siekkinen kirjoitti:Pitääpä testata onko jälkihehkua kun lähen nyt käymään kaupassa. Ja tässä mun autossa käyntiääntä ja päästöjä ei pelasteta suuttimilla ja hehkuillaJari Ke kirjoitti:Joku tarkoitus tuolla volttimääräerolla jokatapauksessa on. Kun mielestäni ukkelin toimii kans just noin. Sama mikä motin lämpö on hehkuaika on kokolailla sama![]()
Mietiskelin vaan sitä että jos se nuin pitää ollakkin näissä vanhemmissa vehkeissä niin 11.5V hehku kestää paremmin kuuman motin pitkää hehkuaikaa. Ja lisäksi mielestäni jälkihehkua ei näissä vanhemmissa ole? Onkos sun vehkeessä? Senhän näkee aivan selvästi jos esim ajovalot on päällä niin ne kirkastuu kun jälkihehku lähtee pois päältä. Jälkihehkuaika on näillä keleillä joku 15 - 20s kun kylmästä pistää käymään.
Jotesakki luulen että tuo hehkuaikajuttu kuumalla ja lämpimällä motilla sekä jälkihehku kuuluukin olla noin nuissa vanhemmissaOlisko niin että sakemannin inssit ovat sittemmin korjannu tuota asiaa just tuon rykimisen takia. Lisänneet tuon jälkihehkun sekä motin lämpötilasta riippuvaisen ajan hehkuun
Arvailua mutta onhan kanttakin muutettu niin että suuttimet menee vinosti kanteen näissä vm. 10/89 alkaen. Syyksi olen kuullu se että käyntiääntä on saatu pehmeämmäksi? Liekkö sitten niin mutta joku syy siihenkin on. Ei niitä muutenvain ole suunniteltu uudelleen.
vaikka puhe olikin nyt autoista jotka on vielä sellaisia kun inssi on niistä suunnitellut. Päästöjä ei katastuksessa mitata tyhjäkäynnillä vaan täyskaasulla mutta kyllä tuo jälkihehku päästöjä vähentää kuitenkin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: OM603 hehkurele
Kokeilin hehkua kun tulin takasin pihaan. Kone oli noin 70 asteinen. Tuossa siis on jälkihehku ja se oli päällä lämpimästä koneesta huolimatta noin 15-20 sekuntia valon sammumisen jälkeen. Kuuntelin siis konepelti auki millon rele napsahtaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Joo,vika on ilmeinen... Toisaalta eihän se haittaakaan vaikka hehkuttaa,ainoastaan lyhentää tulppien ikää.Siekkinen kirjoitti:Kokeilin hehkua kun tulin takasin pihaan. Kone oli noin 70 asteinen. Tuossa siis on jälkihehku ja se oli päällä lämpimästä koneesta huolimatta noin 15-20 sekuntia valon sammumisen jälkeen. Kuuntelin siis konepelti auki millon rele napsahtaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: OM603 hehkurele
Hehkut olivat kärjestä vähän karstaset, nyt käynnistyy tasaisesti.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Re: OM603 hehkurele
Tänään kävin ostamassa ne oikeat 11 voltin kynttilät. Yhtä hehkua käytin irti niin se oli kyllä todella karstanen. Ei oo jostain syystä lämmenny hyvin. Johtuskohan vaan siitä että on väärä hehku
11 voltin tulpat on ainakin aavistuksen pitemmät kun ne 11.5 voltin.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
Tänään vaihoin paikalleen oikeat hehkut ja testasin suuttimet. 3 oli hyvää ja kolme paskaa. Ei tullu diisseli sumuna vaan suihkuna ja ei "rätissy" kun pumppas painetta. Kaikki käret menee uusiks. 4 suuttimen aluslevystä oli hävinny keskiö kokonaan
olisko joskus käyny laihalla tai jotenkin muuten palanu. Muutenkin suuttimien sisällä oli vähän ruostetta ja jostakin syystä myös nokea. Hioin kärkiä hienolla hiomatahnalla ensiavuks. Vähän parani mutta ei tarpeeks. Vielä ei tiiä auttoko remontti kylmäkäynnistykseen kun ei kerenny kone jäähtyä tarpeeks ja oli muutenkin lämpimässä hallissa ja ilmaakin oli suutinputkissa.
Edit. Kannattaakohan motonetin suutinkärkiä ostaa? Meinaan vaan kun olis lompakolle ystävällinen vaihtoehto.

Edit. Kannattaakohan motonetin suutinkärkiä ostaa? Meinaan vaan kun olis lompakolle ystävällinen vaihtoehto.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: OM603 hehkurele
45 euroa. Ei huvittais köyhtyä melkein 300 euroa suutinkärjistäjekku90 kirjoitti:kyllähän bossi on aina bossimaksaa muistaakseni noin 50€ kipale

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103