Wobblerin C 250 Turbodiesel

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja tomant »

Siekkinen kirjoitti:...Sen putken voi jättää siihen tai muokata sellaseks että vapaavirtaussuodatin saa kylmää ilmaa. Kyllä se ilma jokatapauksessa turbossa kerkee kuumentua ja sitten taas coolerissa vähän jäähtyä.
Toki se kuumenee ahtimessa, mutta on eri asia kuumentaa 20-asteista ilmaa kuin ottaa konehuoneesta esim. 60-asteista ilmaa. Ahtoilman jäähdytin toimii yleensä hyvin maantieajossa tasaisella kaasulla. Pienillä nopeuksilla (heikko jäähdytysilman virtaus) tai pienellä kuormalla (heikko täytös) cooleri yleensä toimii heikommin. Joka tapauksessa ahdetun ilman jäähdyttäminen on aina hyväksi moottorille. Lämpömittarin laittaminen ennen imusarjaa antaa mielenkiintoista tietoa mootoriin menevän ilman lämpötilasta. Ainakin ahdetussa bensakoneessa ilman lämpötilaa on hyvä jäähdyttää mahdollisimman paljon, mutta eiköhän ahdetussa nokivasarassa ole sama tilanne.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

tomant kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:...Sen putken voi jättää siihen tai muokata sellaseks että vapaavirtaussuodatin saa kylmää ilmaa. Kyllä se ilma jokatapauksessa turbossa kerkee kuumentua ja sitten taas coolerissa vähän jäähtyä.
Toki se kuumenee ahtimessa, mutta on eri asia kuumentaa 20-asteista ilmaa kuin ottaa konehuoneesta esim. 60-asteista ilmaa. Ahtoilman jäähdytin toimii yleensä hyvin maantieajossa tasaisella kaasulla. Pienillä nopeuksilla (heikko jäähdytysilman virtaus) tai pienellä kuormalla (heikko täytös) cooleri yleensä toimii heikommin. Joka tapauksessa ahdetun ilman jäähdyttäminen on aina hyväksi moottorille. Lämpömittarin laittaminen ennen imusarjaa antaa mielenkiintoista tietoa mootoriin menevän ilman lämpötilasta. Ainakin ahdetussa bensakoneessa ilman lämpötilaa on hyvä jäähdyttää mahdollisimman paljon, mutta eiköhän ahdetussa nokivasarassa ole sama tilanne.

tomant
Tuo on kyllä aivan totta. Jotkut on tehnyt niin että vapaavirtaussuodatin on laitettu alkuperäisen ilmanputsarinkotelon sisälle. Sinne tulee ainakin kylmää ilmaa. Ja coolerihan jättää ahtoilman lämpötilan varmaan johonkin 60 asteen tienoille. Vesiruisku jäähyttäis sen suunnilleen 20 asteeseen. Tosin siinä ei taas ole paljoa järkeä normaalissa käyttöautossa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Elikkä tuo vapavirtaussuodattimen laitan lähinnä "Suhinat kyllä voimistuvat" syystä :) en ajatellukkaa hakee tehoa..
Suunnitelmana on että keväällä lastuttais mersun, jos sitte sais vähän sitä tehoa.

Elikkäs ton vapaavirtaussuodattimen suunnitelmat ovat seuraavat:
Turbolta lähtee kumiletkun palanen joka on 45 asteen kulmalla (60mm), sit väliin tulee rosteriputki (60mm), johon teen"t-haaran" huohotin putkelle, ja sitten siihen rosteriputken toiseen päähän tulee laajentava 90 asteen kumiletkun palanen (60-70mm) ja sitten kartiosuodatin päähän. Vaikeesti selitetty mutta pääasia että itse pysyy kärryillä.. :lol:

mietin että saisko mitenkään sieltä keulasta tulevaa putkea suunnattua vapaavirtaussuodattimeen että sais sieltä kylmää ilmaa.. Pitää kattoo jos kehittelis jotain järkevää.
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Kuva
Kuva

Nyt tuli proturbolta tilaus, eli:
- K&N kartiosuodatin
- Supistava 90 silikooniletku (60-70mm)
- 45 asteen silikooniletku (joutu vähän loiventamaan kulmaa)

ja, koulussa tuli tehtyä tuollanen putkenpätkä rosterista ja sorvattua "t-liitin" johon tulee huohotinputki.

Rosteriputkee pitää aika reippaasti vielä lyhentää ja sit pitää hitsata tuo t-liitin kiinni.

Tuli mieleen että pitää varmaan tehä joku tukipalanen tuohon putkenpätkään ku filtteri kuitenki painaa aika paljon.

Jätän vakio ilmanputsarin alaosan jotta sais siitä kylmää ilmaa keulalta.

E: jotain sovittelua:
Kuva
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ei ole tuossa tilanteessa hyötyä enää loppu laatikosta. pitäisi olla kokonaan suljettu että oikeasti ilma olisi yhtä viileää tai edes lähelle mitä normi kotelossa.
(ei pakollinen) mutta suosittelen vastaisuuden varalle että kerta noin hyvin teet niin tee huohotin öljyn keruu säiliö tuohon väliin.
eli joku pönttö joka on alempana putken lähtö korkeutta (huohotin) ja pöntöstä sitten vasta turbon imuputkeen.
ei pitäisi kertyä kondensio vetä turbon imupuolelle ja mitäpä veikkaat jos siellä on irto jäätä...
w201 om605
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

jekku90 kirjoitti:ei ole tuossa tilanteessa hyötyä enää loppu laatikosta. pitäisi olla kokonaan suljettu että oikeasti ilma olisi yhtä viileää tai edes lähelle mitä normi kotelossa.
(ei pakollinen) mutta suosittelen vastaisuuden varalle että kerta noin hyvin teet niin tee huohotin öljyn keruu säiliö tuohon väliin.
eli joku pönttö joka on alempana putken lähtö korkeutta (huohotin) ja pöntöstä sitten vasta turbon imuputkeen.
ei pitäisi kertyä kondensio vetä turbon imupuolelle ja mitäpä veikkaat jos siellä on irto jäätä...
Joo, kun miettimällä alkaa miettiin niin onhan tuo totta.

Käväsin tossa biltemassa ja pisti silmään tällainen ohjausservosäiliö niin mietin että saisko tuosta muokattua huohotin säiliön, hintaakaa ei ollut ku 10e.

Kuva


Vai pitäiskö hommata toisenlainen?
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Voi tuotakin siihen käyttää kunhan vaan muistaa tyhjentää tarpeeks usein. Oikeat huohotinkeruusäiliöt maksaa jotain 50-60 euroa. Ei niissä paljon muuta eroa ole kun se että nuo tulo ja meno putket on säiliön päällä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Kuin usein tollasta sais sit tyhjennellä, osaatteko heittää mitään?
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ainakin ennen kun nesteen pinta on tuon imuputken tasalla. Riippuu siitä paljonko tuo huohottaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Vapaavirtaussuodatin projekti vielä vaiheessa ku maanantaina pääsee kouluun vasta sorvaileen ja hitsaan.

Puhuin aikasemmin tuosta kun akku purkaa. Toissa päivänä latasin akun täyteen, mittasin jännitteen ja otin poppivehkeitten kaapelit pois ja annoin vuorokauden verran seistä auton ja seuraavana päivänä kävin mittaamassa jännitteen. Jännite oli laskenu -0.34V. Eli poppivehkeet tämän mukaan ei aiheuttais akun purkautumista. Eilen sitten tein saman soittimelle ja tuli todettua ettei se soitinkaa pura.

No ei auta ku yrittää etsiä syytä että mistä purkaa. 8)


E: Hyvät Uudetvuodet foorumilaisille!
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Wobbler kirjoitti:Vapaavirtaussuodatin projekti vielä vaiheessa ku maanantaina pääsee kouluun vasta sorvaileen ja hitsaan.

Puhuin aikasemmin tuosta kun akku purkaa. Toissa päivänä latasin akun täyteen, mittasin jännitteen ja otin poppivehkeitten kaapelit pois ja annoin vuorokauden verran seistä auton ja seuraavana päivänä kävin mittaamassa jännitteen. Jännite oli laskenu -0.34V. Eli poppivehkeet tämän mukaan ei aiheuttais akun purkautumista. Eilen sitten tein saman soittimelle ja tuli todettua ettei se soitinkaa pura.

No ei auta ku yrittää etsiä syytä että mistä purkaa. 8)


E: Hyvät Uudetvuodet foorumilaisille!
Miten vanha akku kyseessä?
Saattaa olla tuo akku itse syy siihen että virta häviää jos on osittain oikkarissa :roll:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ei varmaan tekis pahaa laittaa talveks uus akku.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Akku on noin 2,5kk vanha että kyllä sen pitäis olla toimiva.
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja enska »

Mulla toi Bilteman säiliö huohotin pönttönä. Tukin nuo pienet letkun paikat ja porasin purkin yläreunaan paikat kahdelle isommalle liittimelle. Mulla toiminut ainakin ihan hyvin.
Ainoo ongelma että pannuhuoneessa niukasti tilaa huohotin pöntölle jos haluaa että huohottimen letkussa kaato koneesta pönttöön.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

enska kirjoitti:Mulla toi Bilteman säiliö huohotin pönttönä. Tukin nuo pienet letkun paikat ja porasin purkin yläreunaan paikat kahdelle isommalle liittimelle. Mulla toiminut ainakin ihan hyvin.
Ainoo ongelma että pannuhuoneessa niukasti tilaa huohotin pöntölle jos haluaa että huohottimen letkussa kaato koneesta pönttöön.
Hitsasikko uudet liittimet pönttöön?
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Huohotinsäiliötä olen alkanut tekemään:

Kuva

Elikkä kanteen tulee suodatin ja liittimet pitää hitsata säiliön yläreunaan (kuvan reikiä vielä suurennetaan). ja ruuvi tulee pohjaan että saa säiliön tyhjennettyä. Tuli mieleen että pitäiskö säiliön sivuun tehä "mittaletku" että näkis aina paljon säiliössä öljyä on?
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Se mittaputki on kätevä että näkee suoraan paljonko siellä on. Eikä ole vaikea tehdä. Laita vielä joku hana siihen pohjaan niin on mahollisimman helppo tyhjentää :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

ei se mitään mittaletkua tarvi. vaikka kaks kertaa vuojessa ruuvaat sen suodattimen irti ja toteat ettei siellä mitään ole.


ainakaan mulla ei ole kertynyt mitään kummassakaan autossa missä on huohotin säiliö ollut.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

jukkis. kirjoitti:ei se mitään mittaletkua tarvi. vaikka kaks kertaa vuojessa ruuvaat sen suodattimen irti ja toteat ettei siellä mitään ole.


ainakaan mulla ei ole kertynyt mitään kummassakaan autossa missä on huohotin säiliö ollut.
Mulla huohotti reilummin ja olis täyttyny säiliö parissa tuhannessa kilometrissä. Se tosin korjautu fortella ja öljynvaiholla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Oon nyt alkanu katselemaan vanteita, vaihtoehtoina on ollu RH ZW1 Cup tai Keskin KT1, olen itse mielummin noitten RH kannalla.

Mistä noita rh vanteita kannattais hankkia?
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Käytettyjä löytyy kumien kanssa varmasti hyvää hintaan.
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
mas@
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.07.2006 18:44
Paikkakunta: jokioinen

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja mas@ »

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1214189" onclick="window.open(this.href);return false;

kaverilla olis myynnissä!!!!!
http://www.minunauto.com/auto/13217
http://www.minunauto.com/auto/24871
Avatar
Wobbler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 03.08.2011 17:34
Paikkakunta: Kokkola

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

mas@ kirjoitti:http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1214189

kaverilla olis myynnissä!!!!!
Juu, pitää vielä miettiä. :)

Tänään vein mersun "huoltoon" tuttavalle (itsellä ku ei mikkään hyvät tilat oo) ja tarkoitus olis säädättää käsijarru, mittariston valot saada palamaan kunnolla (on hirveän himmeet ja välillä näkyy vain osa valoista), pissapojan liittimet kattoo, ym. tollaista pikkusta. Että menee sitte katsastuksesta läpi!

vapaavirtaussuodatin projekti on vielä hieman kesken ku laitan sen vasta katsastuksen jälkeen.

Säiliö hitsattu kasaan:

Kuva
Kuva
Mercedes - Benz

Instagram: jonivirkkala
h33bo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ke 06.07.2011 23:39
Paikkakunta: Turku

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja h33bo »

Hyvännäkönenhän siitä tuli :thumbup:
W124 230E

Ex:
S123
W201 x 3
W124 x 2
Bmw e34 m50b20
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

miksi siinä kaksi letkun paikkaa on?
w201 om605
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Toiseen tulee huohotusletku ja toisesta lähtee letku imuputkeen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

mitäs tuo suodatin sitten tekee tuossa päällä :D
siis jos olen oikein ymmärtänyt lakia niin huohotin pitää olla jossain imupuolella että jotkut haitalliset kaasut ei pääse karkuun :roll:
w201 om605
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja S202 »

No huohotuskaasuissa on pääasiassa ilmaa ja öljyhöyryä. Tuo pötti kerää öljyn talteen ettei sitä imetä suoraan imuilmaan. Kai se jotain paineita tasaa kun siinä toi suodatin on.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se varmistaa tilanteen kovemmassa rykäisyssä kun nuo letkunlähdöt näyttävät olevan hieman liian ohkaset. Itse laittaisin paksummalla...tai no se riippuu nyt millä mittakaavalla toi kuva on napattu.

Hyvin on hitsaukset onnistuneet, rispektit niistä :thumbup:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Wobblerin C 250 Turbodiesel

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kyllä tiedän mitä varten säiliö on välissä, itsehhän sitä ehdotin :D
mutta sille imupuolelle menevälle letkulle ei jää mitään merkitystä paitsi katsastusmiehen ilahduttaminen :P
w201 om605
Vastaa Viestiin