Toki se kuumenee ahtimessa, mutta on eri asia kuumentaa 20-asteista ilmaa kuin ottaa konehuoneesta esim. 60-asteista ilmaa. Ahtoilman jäähdytin toimii yleensä hyvin maantieajossa tasaisella kaasulla. Pienillä nopeuksilla (heikko jäähdytysilman virtaus) tai pienellä kuormalla (heikko täytös) cooleri yleensä toimii heikommin. Joka tapauksessa ahdetun ilman jäähdyttäminen on aina hyväksi moottorille. Lämpömittarin laittaminen ennen imusarjaa antaa mielenkiintoista tietoa mootoriin menevän ilman lämpötilasta. Ainakin ahdetussa bensakoneessa ilman lämpötilaa on hyvä jäähdyttää mahdollisimman paljon, mutta eiköhän ahdetussa nokivasarassa ole sama tilanne.Siekkinen kirjoitti:...Sen putken voi jättää siihen tai muokata sellaseks että vapaavirtaussuodatin saa kylmää ilmaa. Kyllä se ilma jokatapauksessa turbossa kerkee kuumentua ja sitten taas coolerissa vähän jäähtyä.
tomant