80-90 lukujen moottorien virranjakaja asiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

80-90 lukujen moottorien virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tämä juttuhan pätee ainakin M102, M103, M104 M119 moottoreihin.

Bosch osat jotka oli minun autoon vaihdettu 1997 120tkm huollossa, vaihdoin itse Bremin osiin elokuussa 2009 kun mittarissa 350tkm, siis kestivätkin aikalailla, 230tkm, HUOM. nämä Bosch osat on TOIMIVIA ja toimivat siis varaosina auton takakontissa jos ja kun auto pimahtaa tienposkeen:

Kuva
Kuva

Edelläkuvatut Bosch osat vaihdoin siis elokuussa 2009 Bremiin... Tässä kuva Bremistä huhtikuussa 2010, ja nämä osat eivät ole toimintakuntoisia, vaan roskiskamaa. Näistä on johtimet kaikki poikki, hiusmurtumia ja hapettumaa ja niille ei ole enään mitään tehtävissä:
Kuva
Kuva

Elokuussa 2011 Bremi näytti tältä, ja sama vika toistui. takuuseen olisi saanut uudet mutta päädyin hankkimaan Boschilaiset:
Kuva

Kuvien Bremi osat EIVÄT OLE siis lainkaan sähköä johtavia eli toimivia. Toisin kuin 14v vanhat ja 230tkm ajetut Boschit joilla auto toimii mutta tietyissä olosuhteissa käynti on heikkoa. Tällä hetkellä 5kk vanhat boschin osat näyttää... uusilta. niistä turha edes kuvia ottaa kun ei ole jälkeäkään niissä.

Sama toistuu myös M103 moottorissa jossa tuo kansi on pikkusen erimallinen.
Kuva

NMikä lie tuon aiheuttaa mutta tuo on hyvin rasittavaa ja toistuu käytännössä kaikissa autoissa joita tiedän tällä saarella. Minun mielestä Bremin laatu on suoraan sanottuna paskaa. Mitäilmeisimmin kyseessä on ilmasto joka sitä kuluttaa. Jatkuva 98% suhteellinen ilmankosteus ei varmaan tee sille hyvää. Mutta mistä tuonne saa menemään ilmaa? onko tuo tila yhteydessä auton moottorin huohotusilman kanssa?
Viimeksi muokannut Sergey, Pe 14.06.2013 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Helvetin kalleita tuohon osat syttyyn.
Eiköhän sinne kannattaisi väsätä suora sytty vaikka megalla.tulee selvää säästöä.
No ainakin viimeistään silloin kun sytty boxi palaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyl se varmaan olis paras temppu. Se o aina 200 euroa kun tuota alkaa värkkäämään. Mut en osaa, tää o helppoo!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei kai se kummonen ole rakentaa kun on kyse sytytyksestö pelkästään.
Anturi jalan teko,triggeri pyörä kiinni ,puolat,boxi ja sähkö töitä.
Eikun tietoa imemään:http://www.finsquirt.net/forum/viewforum.php?f=2
Viimeksi muokannut atlas, Pe 06.01.2012 17:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ja tehot ei ainakaan vähene paremmalla kipinällä :geek:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

atlas kirjoitti:Ei kai se kummonen ole rakentaa kun on kyse sytytyksestö pelkästään.
Anturi jalan teko,triggeri pyörä kiinni ,puolat,boxi ja sähkö töitä.
Eikun tietoa imemään:http://www.finsquirt.net/forum/
Ooha mä tuonne rekisteröitynyt... Emmä jaksa vaivata päätäni noin paljoa. Olen windows mies, tykkään kun kaikki on plug and play.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:
Ooha mä tuonne rekisteröitynyt... Emmä jaksa vaivata päätäni noin paljoa. Olen windows mies, tykkään kun kaikki on plug and play.
asiaa joskus tutkineena, ainakin M103 mersun koneeseen saa megan asennettua ihan plug and play tyylillä, tosin hokasin tuonkin vasta sen jälkeen, kun olin rakentanut omaan 300E mersuuni triggeröinnin mitsun CAS anturilla :oops: tai se oli siis helpompi silloin toteuttaa noin, kun mun mega ymmärsi siinä CAS anturissa olevia hall antureita, mersussahan on VR-anturit vauhtipyörällä ja kiilahihna pyörällä... luultavasti samat anturit löytyy myös M104 koneesta :think:

eli tilaa valmiiksi kasatun megan, jossa on myös 2 nd trigger modi (triggeröinnit vr-modilla), 3 sytkälähtöä ulkoiselle sytkäyksikölle ja muita modeja sitten tarpeen mukaan (vesiruisku, toinen lambda jne.) siihen kaveriksi bosch ulkoinen sytkäyksikkö ja 6 pyttyisen hukkakipinä puola ja sytkä alkaa olla tätäpäivää :wink: rahaa palaa kyllä enemmän, kuin 200 €, mutta jos omaan käyttöön vielä rakentaa autoa, niin investointi kyllä maksaa itsensä takaisin aika nopeasti (kun myös sille varmatoimisuudelle voi laskea jotain arvoa...)

edit: koomisinta tässä jutussa on se, että itse pidän Sergeytä ainakin 4 x viisaampana kaikkeen sähköön liittyvissä asioissa, kuin itseäni :wink: ja silti Sergeyllä tuntuu olevan jokin "näkymätön seinä esteenä" aloittaa megasquirt projekti :shock:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no sehä on se kun alottaa ni se maksaa mut ei o aina aikaa näpertää ja voi jäähä kesken ja rahat o kiinni roskissa jossaki pussin pohjalla. ja kun vanha toimii, ni ei sit ole "intoa" tehä asiaa loppuun ku o vähä muutaki hommaa :D Samasta syystä vierastin nii kauan cdi koneitakin... ja seki o opiskeltu pakkosyötöllä kantapään kautta. Mä vaa en iha oikeesti tykkää autoista joissa on sähköjä. Liikaa jo tuossa KE-jetissä. Olis edes kuiva (tai edes lämmin) talli, ni jaksais keskittyä varmaan paremmin.

megaa olen jo ihan oikeasti harkinnut tuohon mun w108 rakentaa kun siinä tuo kaasarisysteemi on vähä minkälainen sattuu ja sytytys toimii välillä ja välillä ei toimi. Mitään ulkoista vikaa en ole nähnyt :D Mutta... ei o tallia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:no sehä on se kun alottaa ni se maksaa mut ei o aina aikaa näpertää ja voi jäähä kesken ja rahat o kiinni roskissa jossaki pussin pohjalla.


tiedän tunteen, siinä se eräskin ruuviahdin on maanut samassa banaanilaatikossa tallin nurkassa jo eräänkin kuukauden :D mutta kyllä se vielä käyttöön tulee, vielä ei vain ole ollut aikaa/intoa alkaa sitä vääntämään kiinni... välillä oman ajan/innostuksen vie kaverien projektien auttamiset tai muutamat muut yleiset syyt (työt tai yleinen laiskuus...) puuttuu multa kyllä vielä muutenkin osia, niin ei ole viitsinyt siksikään aloittaa, kun välttelee välillä sitä "turhan työn tekemistä" liikaakin... no, ei multa toisaalta puutu enää moottoripuolelta mitään kriittistä osaa, että ihan laiskuuden piikkiin menee tällä kertaa :D
Sergey kirjoitti:Mä vaa en iha oikeesti tykkää autoista joissa on sähköjä. Liikaa jo tuossa KE-jetissä. Olis edes kuiva (tai edes lämmin) talli, ni jaksais keskittyä varmaan paremmin.

megaa olen jo ihan oikeasti harkinnut tuohon mun w108 rakentaa kun siinä tuo kaasarisysteemi on vähä minkälainen sattuu ja sytytys toimii välillä ja välillä ei toimi. Mitään ulkoista vikaa en ole nähnyt :D Mutta... ei o tallia.
kesä tulee kyllä vielä ja sitten on taas lämmin :D ja toki bensa autot aina jonkinverran sähköä tarvitsevat toimiakseen, en minäkään oikein kauhean innoissani ole sellaisista turhista sähkövempaimista, mutta ne pakolliset sitten ainakin pyrin tekemään muuttamaan sellaisiksi, että ei tarvitse ihan jokapäivä sydänsyrjällään pelätä niiden pettävän...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voisikos erittäin simppelin systeemin tehdä mersun antureilla ja virranjakajaa käyttää jos vaikka m104 palaa sytty-yksikkö joka nyt on kallis ja vaikeasti saatava.
Millainenkohan olisi toteutus?
Ja tästähän saisi plug and play mallin kun tuntuvat menevän purkuun yksilöt joita ei omistaja voi rakentaa megalla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:Voisikos erittäin simppelin systeemin tehdä mersun antureilla ja virranjakajaa käyttää jos vaikka m104 palaa sytty-yksikkö joka nyt on kallis ja vaikeasti saatava.
Millainenkohan olisi toteutus?
Ja tästähän saisi plug and play mallin kun tuntuvat menevän purkuun yksilöt joita ei omistaja voi rakentaa megalla.
niin no, tuo jakajahan tuossa on se osa, mistä ensimmäisenä pitäis päästä eroon... kyllä niitä taitaa olla useampaakin jälkiasennus sytkäpurkkia jo markkinoilla, millä korvata alkuperäinen jakajasytytys moottorissa... tahtovat vain maksaa enemmän, kuin mega, jossa saa kaupanpäälle myös option siihen ruiskun ohjaukseen :wink: alunperinhän mega ohjaa vain pelkkää polttoainepuolta, mutta on meillä pajalla nytkin yksi volvo 240, jossa mega ohjaa vain sytytystä, kun autossa on vielä kaasutin kiinni :D (tai nyt ei ole megaa, kun se myytiin eteenpäin... mutta kuitenkin...)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikun ajattelin sellaista "köyhän miehen kyhäystä "jossa kuitenkin on vielä jakajan kansi käytössä mutta orkkis sytty rikki. :oops:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
teras
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: La 12.09.2009 21:48
Paikkakunta: Oulu

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja teras »

Moi,onko nuista nyky päivän mega systeimistä kirjallisuutta,vaarilla tallin nurkassa 104 moottori,ois kyllä mielenkiintoa päivittää koko sytytys ja polttoaine puoli,jos sattuu vielä mersu tulemaan omistukseen,moottorihan on niin onnettoman
alavääntönen nuilla vanhoilla vehkeillä,hevosia kyllä 220 mut ku kokoajan pitäs kierrokset olla 3000 että etes jotenkin liikkus.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käypä finsquirt sivuilla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: M104 300 moottorin virranjakaja asiaa

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nämä ohjeet muuten pätee esim M119 V8 moottoriin myös!

Hyväksi havaittuja:
Bosch
Beru

Huonoksi havaittu:
Bremi
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin