W211 narinanivel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

W211 narinanivel

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Osaisko joku heittää tietoa käykö W211 sedaniin sama narinanivel airmaticiin kuin tavalliseen. Tukivarsi on ainakin KL:ssä erikseen, mutta nivelten kohdalla ei sanota mitään.

Kiitos etukäteen
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sama on.
wiimax.fi
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Hienoa,
entä onko asennuksessa jotain speciaalia?
Ilmeisesti ovet lukkoon ja avain piiloon ettei airmatic ala kesken kaiken säätelemään.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä siinä ihmeellistä, olen tyhjentänyt ilmapussit ennen tukivarren vaihtoa.
Kasatessa kannattaa lyödä irtoholkkia sivuun että varren ulkopää menee helpommin paikalleen.
wiimax.fi
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Onko ilmapussien tyhjennys helpottava vai pakollinen toimenpide? Onnistuuko ilman *:ia?
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä en osaa vastata tuohon, tyhjennän aina Starilla kun jumppaan taka-alatukivarren kanssa.

Mainitsemasi "ovet lukkoon ja avain piiloon" on tarpeellinen toimenpide joka tapauksessa jos on SBC-jarrut, jarrusatulan kun joutuu irrottamaan.
Tai sitten jarrujen deaktivointi testerillä remontin ajaksi.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jasu24 kirjoitti:Onko ilmapussien tyhjennys helpottava vai pakollinen toimenpide? Onnistuuko ilman *:ia?
kasatessa oikeestaan pakolinen olla tyhjät, anturista kääntelemällä painon ollessa päälä enne purkaamista saa kikkailtua
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Farmaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 23.10.2011 01:21
Paikkakunta: Oulun maakunta

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja Farmaristi »

dealer kirjoitti:Minä en osaa vastata tuohon, tyhjennän aina Starilla kun jumppaan taka-alatukivarren kanssa.

Mainitsemasi "ovet lukkoon ja avain piiloon" on tarpeellinen toimenpide joka tapauksessa jos on SBC-jarrut, jarrusatulan kun joutuu irrottamaan.
Tai sitten jarrujen deaktivointi testerillä remontin ajaksi.
Auto oli nosturilla tuon narinanivelen vaihdon takia. Avaimet virtalukossa, vaihde N-asennossa, seisontajarru ei ollut päällä,
ilmapussia ei tyhjennetty, jarrusatulaa ei irroitettu.
Alatukivarren navanpuoleinen pultti auki, jarrusatulan alaliukupultti + suojakumi irtipois tieltä. Koiranluun alapultti irti, sivuttais tukivarren navanpuoleinen pultti irti, alemman pitkittäis tukivarren pultti pois (pultit pois navan puolipäästä).
Tämän jälkeen napaa voi jo kääntää ylöspäin ja päästään nivelen irroitukseen. Työkalu irroitukseen tehtiin sopivasta putkenpätkästä ja vastakappale (mäntä) oli sopiva hylsy. niiden sisälle kierretanko ja mutterit päihin. Mutteria kiristämällä alkoivat sisuskalut nivelestä irrota ja tulivat pois.
Nivelen ulko-osa, se metallinen keskiosa jäi vielä tukivarren sisälle, se "pirrattiin" parista kohtaa puhki (varovaisuutta tässä kohtaa).
Tämän jälkeen ulkohela tulikin suosiolla pois.
Tukivarressa on olakkeet molemmissa päissä nivelen pesää. Nivelen irroitus tehtiin keulan suuntaan ja tämän keulan puolella oleva olake "pirrattiin" pois.
Kuumailmapuhaltimella lämmitys, vähän rasvaa reikään ja samalla työkalulla uusi nivel paikoilleen.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja kari v »

No huh huh, voihan sitä tietysti "urheilla" ja "pirrailla"...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Farmaristi kirjoitti:
dealer kirjoitti:Minä en osaa vastata tuohon, tyhjennän aina Starilla kun jumppaan taka-alatukivarren kanssa.

Mainitsemasi "ovet lukkoon ja avain piiloon" on tarpeellinen toimenpide joka tapauksessa jos on SBC-jarrut, jarrusatulan kun joutuu irrottamaan.
Tai sitten jarrujen deaktivointi testerillä remontin ajaksi.
Auto oli nosturilla tuon narinanivelen vaihdon takia. Avaimet virtalukossa, vaihde N-asennossa, seisontajarru ei ollut päällä,
ilmapussia ei tyhjennetty, jarrusatulaa ei irroitettu.
Alatukivarren navanpuoleinen pultti auki, jarrusatulan alaliukupultti + suojakumi irtipois tieltä. Koiranluun alapultti irti, sivuttais tukivarren navanpuoleinen pultti irti, alemman pitkittäis tukivarren pultti pois (pultit pois navan puolipäästä).
Tämän jälkeen napaa voi jo kääntää ylöspäin ja päästään nivelen irroitukseen. Työkalu irroitukseen tehtiin sopivasta putkenpätkästä ja vastakappale (mäntä) oli sopiva hylsy. niiden sisälle kierretanko ja mutterit päihin. Mutteria kiristämällä alkoivat sisuskalut nivelestä irrota ja tulivat pois.
Nivelen ulko-osa, se metallinen keskiosa jäi vielä tukivarren sisälle, se "pirrattiin" parista kohtaa puhki (varovaisuutta tässä kohtaa).
Tämän jälkeen ulkohela tulikin suosiolla pois.
Tukivarressa on olakkeet molemmissa päissä nivelen pesää. Nivelen irroitus tehtiin keulan suuntaan ja tämän keulan puolella oleva olake "pirrattiin" pois.
Kuumailmapuhaltimella lämmitys, vähän rasvaa reikään ja samalla työkalulla uusi nivel paikoilleen.
Eikös tuo tukivarsi halkea farkussa? En itse pirrannut mitään, vaan ihan viilapenkissä pyörittelin tuon nivelen irti ja laitoin paikoilleen. Farkun tukivarsi on siis kaksiosainen, halkeaa keskeltä, olakkeita ei tarvitse särkeä.

Ilmapussin tyhjensi akkulaturin avulla syöttämällä virtaa letkussa olevaan venttiiliin. Aika nujakka, jos pussia ei saa tyhjäksi.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Jos joku on pirrannu alatukivarren pilalle, multa löytys pari kappaletta
Hyväkuntosii alatukivarsii hyvällä narinahelalla. Samat millasii farkussa (s211) on
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 airmaticin narinanivel

Viesti Kirjoittaja epk »

elikkästä, jos nyt oikeen ymmärsin niin farkkuu homma hoituu tällä puslalla : http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /28043/934" onclick="window.open(this.href);return false;


pussit tyhjäksi, alatukivarsi irti, ja nitkuttaa puolikkaat irti vääntämällä , ei prässäämällä ? uusi pusla miten paikalle ?`



Kuva
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 narinanivel

Viesti Kirjoittaja epk »

homma hoidossa, puolikkaat lähtee irti helpolla kun antaa lämpöä ja toinen puolikas ruustukkiin kiinni -> vääntelee toisen irti. Jäljelle jäänyt puolikas missä on sitten pusla vielä kiinni niin lähti parilla sopivalla holkilla pois prässäten. Pakkasesta uudet nivelet, nekin ruustukissa paikalleen ja homma valmis.

Äkkiseltään kun katselee varsia niin voi helposti luulla että ei onnistu vaihto, en ihmettele yhtään jos näitäkin vaihdeltu varsineen kaikkineen... :)
Vastaa Viestiin