om603.960 vs om605.960
Re: om603.960 vs om605.960
Eipä tässä mainosta ole tarkoitus tehdä jokainen virittäjä tietää fysiikan lait. Miten palava polttoaine / ilmaseos käyttäytyy sylinterissä ja tietyn määrän jälkeen tulee auttamaatta se tilanne että kaikki ei mene käsikirjoituksen mukaan .Syyllisenä on tuon palamisnopeuden hallinta näissä rivipumpullisissa mutta turhaan näitä syvällisemmin miettii lyö vehkeet kiinni ja kokeilee miten koneet rokkaa hyvää mersun om sarjan koneissa on että niistä sitä tehoa tulee aika helevetin hyvin verrattuna muiden merkkien samanmoisiin moottoreihin
Re: om603.960 vs om605.960
Kova ahtopaine ei ainakaan auta kovilla kierroksilla ratkasemaan ongelmaa
niin ja ne jotka sieltä tunnen muutti just pari viikkoa sitten sinne. Äijä meni pelaamaan sinne pesäpalloa ja sen akka on mun avovaimon sisko
ajelee äkäsellä tummanvihreellä 200d:llä 



W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
Niin kyllähän jos kierroksia ja ahtopainetta lisää niin soppaakin pitäs taikoa jostakin eihän se pelkällä ilmalla tehoa tee.
Re: om603.960 vs om605.960
mikäs imusiipi jekun ahtimessa on
Re: om603.960 vs om605.960
Ei vaan nimenomaan painetta tarkotin että jos se on kolme baaria 6500 kierroksella niin varmaan hajoaa äkkiä jotain. Osuu pian mäntä venttiiliinjmo2204 kirjoitti:Niin kyllähän jos kierroksia ja ahtopainetta lisää niin soppaakin pitäs taikoa jostakin eihän se pelkällä ilmalla tehoa tee.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
jos jollain on 5mukinen mylly pellinalla tai irrallaan niin vaivautuisikohan joku ottamaan rullamitan ja mittailemaan minkä pitunen ja levynen tää on.. sen verran on tietoa että 4pyttynen (8venttiili) vie sen 60cm tilaa pituus että leveys suunnassa..
Re: om603.960 vs om605.960
sellainen tunne on että 750 pitkä olis hiluksiin istuu hienosti mutta voin mitata huomenissa tosta tallista kyseisen mitan
Re: om603.960 vs om605.960
jeemu: siksi puhuin sopan määrästä tai oikeastaan sen vähyydestä että ei tarvitse nostaa sitä painetta taivaalle.
nyt en sitä imusiipeä muista mutta se on jotain 50++ voisi varmaan olla hieman isompikin
saattaa olla että se siipi on 54 kun löysin googlettamalla samalla pakosiivellä olevan ahtimen mutta ainahan näitä voi muutella ja saa 100 erilaista variaatiota
täältä voidaan mitata myös jos muistaa kun on se räjähtänyt 602 lohko tuolla tallissa
nyt en sitä imusiipeä muista mutta se on jotain 50++ voisi varmaan olla hieman isompikin

täältä voidaan mitata myös jos muistaa kun on se räjähtänyt 602 lohko tuolla tallissa

Viimeksi muokannut jekku90, La 21.01.2012 08:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w201 om605
Re: om603.960 vs om605.960
muistelin jälleen kerran omianiSiekkinen kirjoitti:Kova ahtopaine ei ainakaan auta kovilla kierroksilla ratkasemaan ongelmaaniin ja ne jotka sieltä tunnen muutti just pari viikkoa sitten sinne. Äijä meni pelaamaan sinne pesäpalloa ja sen akka on mun avovaimon sisko
ajelee äkäsellä tummanvihreellä 200d:llä

w201 om605
Re: om603.960 vs om605.960
itsellä ois tarkoitus b2200 mazdaan sovittaa hieman luotettavampaa tekniikkaa kuin tuo omansa.. ja tietenkin sitä voiman paskaakaan ei tuossa tuskin ole 60hp enempää. 4pyttynen tai 5 pyttynen saapahan nähdä.. toinen on sitten että kumman tekniikan löytää edullisesti. venttiilien määräkin määräytyy hinnan mukaan..jmo2204 kirjoitti:sellainen tunne on että 750 pitkä olis hiluksiin istuu hienosti mutta voin mitata huomenissa tosta tallista kyseisen mitan
Re: om603.960 vs om605.960
Kyllä se 603 venttiili koneisto ainaki kestää vakiona hyvin kierrättää 6.5k, ja teho lähtee aika vaivatta yli 500hp, ite ajellu 535 tehosella muutaman kesän, eikä se menossa moiti, lämpöjen kans vaan pitää olla tarkkana ettei päästä kuumenemaan, omassa ei kuumene vedossa, sillon se jäähtyy ennemminki
siitä sitte pohtimaan miten on kone rakennettu.
Perkel pitääkö sitä tehä vielä yks päivitys siihen koneeseen ja kattoa mitä sieltä OIKEESTI irtoaa..

Perkel pitääkö sitä tehä vielä yks päivitys siihen koneeseen ja kattoa mitä sieltä OIKEESTI irtoaa..

Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Re: om603.960 vs om605.960
tottahan toki pitää tehdä päivitys
Re: om603.960 vs om605.960
ei vissiin kellään ole kokemusta tai tietoa onko miten isoja painoeroja männissä ja kangissa?
tai miten kestää kiekkaa
ei kyllä epäile sitä 6000rpm ollenkaan mutta jos menee siitä yli niin miten sitten käy?
tai miten kestää kiekkaa

ei kyllä epäile sitä 6000rpm ollenkaan mutta jos menee siitä yli niin miten sitten käy?
w201 om605
Re: om603.960 vs om605.960
Vakio kellarilla veivasin 7000rpm tota pikku mottia. Vapari kellari kesti bout 20sec 7500rpm
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: om603.960 vs om605.960
Myöskin paino kiinnostas tietää OM606 ja OM605 moottoreista ja ne pituudet myös. 

Viimeksi muokannut volmeri, La 21.01.2012 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: om603.960 vs om605.960
Männissä (ja kangissa) saattaa olla jopa 10 gramman eroja, mutta ei se epätasapaino niitä hajota vaan venttiilikoneiston "huonous".
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603.960 vs om605.960
Hurjat tehot oot repiny kapiastaAllu D. kirjoitti:Kyllä se 603 venttiili koneisto ainaki kestää vakiona hyvin kierrättää 6.5k, ja teho lähtee aika vaivatta yli 500hp, ite ajellu 535 tehosella muutaman kesän, eikä se menossa moiti, lämpöjen kans vaan pitää olla tarkkana ettei päästä kuumenemaan, omassa ei kuumene vedossa, sillon se jäähtyy ennemminkisiitä sitte pohtimaan miten on kone rakennettu.
Perkel pitääkö sitä tehä vielä yks päivitys siihen koneeseen ja kattoa mitä sieltä OIKEESTI irtoaa..

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
tuskin se haitallista olisi vaikka olisivat saman painoisia.
tulee niitä värinöitä ja tärinoitä ja entäs ne solmukohdat
tulee niitä värinöitä ja tärinoitä ja entäs ne solmukohdat

w201 om605
Re: om603.960 vs om605.960
Onha niitä punnittu, mutta fakta o "jossai" talles.
Onha noita veivattu full original motoreitaki 6500rpm iliman ongelmia, mutta poweria bout 150hv/ltr
joten boosti/pa määrä kohtuullinen.
Päivääkää ei oo kajuttanu toho sääli moottorin kantee sijotettu euromaarä, voi veivaa niinku lystää ja pelit vaa rokkaa
Onha noita veivattu full original motoreitaki 6500rpm iliman ongelmia, mutta poweria bout 150hv/ltr
joten boosti/pa määrä kohtuullinen.
Päivääkää ei oo kajuttanu toho sääli moottorin kantee sijotettu euromaarä, voi veivaa niinku lystää ja pelit vaa rokkaa

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: om603.960 vs om605.960
Mikä on säälimoottori?jeemu kirjoitti:Onha niitä punnittu, mutta fakta o "jossai" talles.
Onha noita veivattu full original motoreitaki 6500rpm iliman ongelmia, mutta poweria bout 150hv/ltr
joten boosti/pa määrä kohtuullinen.
Päivääkää ei oo kajuttanu toho sääli moottorin kantee sijotettu euromaarä, voi veivaa niinku lystää ja pelit vaa rokkaa

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
Toi 605 on sellai sääli moottori..Siekkinen kirjoitti:Mikä on säälimoottori?jeemu kirjoitti:Onha niitä punnittu, mutta fakta o "jossai" talles.
Onha noita veivattu full original motoreitaki 6500rpm iliman ongelmia, mutta poweria bout 150hv/ltr
joten boosti/pa määrä kohtuullinen.
Päivääkää ei oo kajuttanu toho sääli moottorin kantee sijotettu euromaarä, voi veivaa niinku lystää ja pelit vaa rokkaaminkälaista osaa sinne kannattaa laittaa ettei leviä kiekoilla? Ilmeisesti bemarin osat on kevyempiä mutta onko ne sitten parempia?
Ei sinne mitää Bemarin osia tarvii sotkee jos ei ongelmia. Sitte ku alakaa olee potentiaali kohallaa ja alakaa ongelmia oleen nii ei muuta ku jeemu style valve spring kit ja taas motori tykkää

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: om603.960 vs om605.960
Paljonko nuo sun setit maksaa? Ja saako niitä vajaaventtiiliin?jeemu kirjoitti:Toi 605 on sellai sääli moottori..Siekkinen kirjoitti:Mikä on säälimoottori?jeemu kirjoitti:Onha niitä punnittu, mutta fakta o "jossai" talles.
Onha noita veivattu full original motoreitaki 6500rpm iliman ongelmia, mutta poweria bout 150hv/ltr
joten boosti/pa määrä kohtuullinen.
Päivääkää ei oo kajuttanu toho sääli moottorin kantee sijotettu euromaarä, voi veivaa niinku lystää ja pelit vaa rokkaaminkälaista osaa sinne kannattaa laittaa ettei leviä kiekoilla? Ilmeisesti bemarin osat on kevyempiä mutta onko ne sitten parempia?
Ei sinne mitää Bemarin osia tarvii sotkee jos ei ongelmia. Sitte ku alakaa olee potentiaali kohallaa ja alakaa ongelmia oleen nii ei muuta ku jeemu style valve spring kit ja taas motori tykkäätested at 7500rpm.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
Multa ei löyvy kapiaa sopivaa sarjaa, mutta eiköhän sopeva setti joltain harrastajalta löyvy.Siekkinen kirjoitti:Paljonko nuo sun setit maksaa? Ja saako niitä vajaaventtiiliin?jeemu kirjoitti:Toi 605 on sellai sääli moottori..Siekkinen kirjoitti:Mikä on säälimoottori?jeemu kirjoitti:Onha niitä punnittu, mutta fakta o "jossai" talles.
Onha noita veivattu full original motoreitaki 6500rpm iliman ongelmia, mutta poweria bout 150hv/ltr
joten boosti/pa määrä kohtuullinen.
Päivääkää ei oo kajuttanu toho sääli moottorin kantee sijotettu euromaarä, voi veivaa niinku lystää ja pelit vaa rokkaaminkälaista osaa sinne kannattaa laittaa ettei leviä kiekoilla? Ilmeisesti bemarin osat on kevyempiä mutta onko ne sitten parempia?
Ei sinne mitää Bemarin osia tarvii sotkee jos ei ongelmia. Sitte ku alakaa olee potentiaali kohallaa ja alakaa ongelmia oleen nii ei muuta ku jeemu style valve spring kit ja taas motori tykkäätested at 7500rpm.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: om603.960 vs om605.960
Kapeakantiseen on kanssa vaikea löytää jäykempää jousta, mutta periaate on ihan fysiikan lakien mukaan simppeli: Liikkuvat massat pienemmäksi ja jousivoima suuremmaksi. Kapeakantiseen voi esimerkiksi vaihtaa venttiilit, joiden varsi on millin ohkasempi.
Hydraulinokat pitäisi esson puheiden mukaan toimia vielä 8000rm kohdalla
Mersun tehdas käsittääkseni kompensoi mäntien painoeroja kiertokangilla, joten paras jättää ne ihan alkuperäisiksi, mikäli kanget eivät vaihdu. Männistäkin on aika hankala saada sopivasti luokkaa 6 gramman painoa pois, materiaali kun on kohtuu kevyttä. (olen tosin tehnyt tämän, mutta ei siitä mitään iloa minulle ollut kun ajelin 5000 rpm kierroksilla
)
Hydraulinokat pitäisi esson puheiden mukaan toimia vielä 8000rm kohdalla

Mersun tehdas käsittääkseni kompensoi mäntien painoeroja kiertokangilla, joten paras jättää ne ihan alkuperäisiksi, mikäli kanget eivät vaihdu. Männistäkin on aika hankala saada sopivasti luokkaa 6 gramman painoa pois, materiaali kun on kohtuu kevyttä. (olen tosin tehnyt tämän, mutta ei siitä mitään iloa minulle ollut kun ajelin 5000 rpm kierroksilla

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603.960 vs om605.960
Missä vaiheessa alkaa tarvimaan jäykempiä 603 koneen kans? 6500rpm kestää surutta kiertääveskola kirjoitti:Kapeakantiseen on kanssa vaikea löytää jäykempää jousta

Tätä käsitystä kannattaa varmaan sitten päivittää, koska ainakin 603 kohdalla asia ei ole näin, kyseisestä 603.960 koneesta on julkaistu ihan tehtaan toimesta tarkat valmistus ja toleranssi tiedot jo 1987 joita on päivitetty pari kertaa pikku muutoksilla.(sallittu paino ero on huomattavasti pienempi kuin 10g).veskola kirjoitti:Mersun tehdas käsittääkseni kompensoi mäntien painoeroja kiertokangilla

Ei kovin vaikeeta, ku sitä materiaalia ei tarvi poistaa itse männästäveskola kirjoitti:Männistäkin on aika hankala saada sopivasti luokkaa 6 gramman painoa pois

Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Re: om603.960 vs om605.960
Kyllä aikonaan ku tuota 603:sta vinguttelin, niin helposti sai samaan painoon kiertokanget ja männät. Mäntien alapuolella oli niitä ihme nystyjä ja kangissakin kohokirjaimia tms. 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: om603.960 vs om605.960
Entä kankien tasapaino?? 

Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Re: om603.960 vs om605.960
8000 rpm alkaa olla ongelmallinenAllu D. kirjoitti:Missä vaiheessa alkaa tarvimaan jäykempiä 603 koneen kans? 6500rpm kestää surutta kiertää, 605/606 tilanne vähän eri.

Mun käsitys perustui mittaustuloksiin, ei mihinkään julkaisuunAllu D. kirjoitti: Tätä käsitystä kannattaa varmaan sitten päivittää, koska ainakin 603 kohdalla asia ei ole näin, kyseisestä 603.960 koneesta on julkaistu ihan tehtaan toimesta tarkat valmistus ja toleranssi tiedot jo 1987 joita on päivitetty pari kertaa pikku muutoksilla.(sallittu paino ero on huomattavasti pienempi kuin 10g).![]()

Kerro lisää, muuten tuon kommentin tietoarvo on nolla. Lähtökohta on esimerkiksi seuraava, arvot hatusta mutta pohjautuvat todellisuuteen:Allu D. kirjoitti:Ei kovin vaikeeta, ku sitä materiaalia ei tarvi poistaa itse männästä
1 syl: Mäntä 700 gr, kanki 500 gr
2 syl: Mäntä 695 gr, kanki 503 gr
jne.
sitten tilannehan voisi olla tämä kunkanget vaihdetaan:
1 syl: Mäntä 700 gr, kanki 460,0 gr
2 syl: Mäntä 695 gr, kanki 460,0 gr
Mitäs sitten muka tehdään ?

Paljonko se speksi oli, voin käydä muistiinpanoista katsomassa paljonko oli irallaan olleiden 603:n mäniten paine-erot. Siellä oli joukossa 1 mäntä joka oli selvästi "väärän" painoinen. Eriasia sitten on kun ne ovat kompensoinet sen kangen alapään eroilla, niissä oli selvää hajontaa vastakkaiseen suuntaan. Toki tämä oli suppea otos yhden koneen tilanteesta, mutta kertoi ihan riittävästi. Esimerkiki VW:n männät oli "reilusti" tasalaatuisempia painon suhteen, mutta ne olivatkin simppeleitä rakenteeltaan verrattuna näihin öljyruiskumäntiin.Allu D. kirjoitti:.(sallittu paino ero on huomattavasti pienempi kuin 10g).![]()
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603.960 vs om605.960
Niinku sanoon, kohokrijaimia, ja silottelua -> lähti tarvittava määrä pois, myös kangista. Toki kankien painopiste muuttui tuon myötä, mutta sitä en tiiä miten kanget sais samanpainosiks, ja oikeasti tasalaatusiks; eli painopiste olis täsmälleen samassa kohtaa...Allu D. kirjoitti:Entä kankien tasapaino??
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.