ilmastoinnin kylmä aineen täyttö
ilmastoinnin kylmä aineen täyttö
tietääkö kukaan oulussa hyvää paikkaa missä kannattaa käydä täyttämässä
ilmastointi laite.
ilmastointi laite.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Tuo oli ainakin muutama vuosi taaksepäin hyvä paikka. Muistaakseni pelkkä täyttö olisi ollut 50e luokkaa mutta omaan tuli muutakin remonttia ennenkuin alkoi pukkaamaan kylmää. Kannattaa ainakin soittaa ja kysyä hinta-arvio.
Oulun Kylmätekniikka J. Vaarala Ky Kasarmitie 28 90230 OULU
Puh. (08) 344 661 GSM 050 320 6514 Fax (08) 344 661
Oulun Kylmätekniikka J. Vaarala Ky Kasarmitie 28 90230 OULU
Puh. (08) 344 661 GSM 050 320 6514 Fax (08) 344 661
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 816
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Kannattaa kosteus poistaa typpikaasulla. Tuleepa samalla järjestelmä koeponnistettua. (10 bar ja 10 min, jos ei paine laske niin järjestelmä voidaan todeta täysin tiiviiksi)Tarviiko sitä järjestelmää putsata jollain ennen ku sinne pistää ton kylmäaineen? On meinaan ollu jonkun aikaa tyhjillään (useamman vuoden).
Kannattaa muuten testata painekytkimen toiminta ennen täyttöä ettei tarvitse heti tyhjentää ja täyttää uudestaan. Eli painekytkimeltä piuhat irti ja oikosulkuun = kompuran pitäisi lähteä pyörimään ...
Noin pitkän seisonta-ajan jälkeen saattaa olla edessä jopa kuivurin vaihto, ammattimies tietää varmasti huollossa paremmin.
Kuivuri
Periaatteessa noin pitkän seisonta-ajan eli yli tunnin seisonta-ajan jälkeen täytyy aina vaihtaa kuivuri.Avantgarde kirjoitti:Noin pitkän seisonta-ajan jälkeen saattaa olla edessä jopa kuivurin vaihto.
Ortodoksinen tapa on imeä systeemi tyhjäksi ~puoli tuntia. Seuraavaksi täyttö kylmäaineella + merkkiaine. Kun vuoto löytyy, niin silloin viallisen osan korjaus, kuivurin vaihto ja uudet mömmöt sisuksiin. Ja viileää kesää.
R134 ja freon ovat fluoriyhdisteitä jotka veden=ilman kanssa reagoidessaan muodostavat lähes kuningasveden tehoisia yhdisteitä jotka tuhoavat ilmastointisysteemin komponentit _sisältäpäin_
S320L -97
Ihan tarkkaan ottaen se mun auton aine taisi olla R134a. On kai muitakin aineita käytetty. Mulla on kompuran kupeessa ja lukkopellissä lätkät joista käytetty aine selviää. Aineita ei pidä sotkea keskenään.Dragonius kirjoitti:Onko toi aine aina R134? Vai onko noissa käytetty jotain muitakin aineita? Tarvis tietää, kun kaveri vois täyttää ton järjestelmän. Tarviiko sitä järjestelmää putsata jollain ennen ku sinne pistää ton kylmäaineen? On meinaan ollu jonkun aikaa tyhjillään (useamman vuoden).
Re: Kuivuri
Markku puhuu asiaa. Lisäksi järjestelmässä on oltava oikea määrä kylmäainekohtaista öljyä kompressorin voitelemiseksi, öljy kiertää kylmäaineen mukana.markku kirjoitti:Avantgarde kirjoitti:Periaatteessa noin pitkän seisonta-ajan eli yli tunnin seisonta-ajan jälkeen täytyy aina vaihtaa kuivuri.Noin pitkän seisonta-ajan jälkeen saattaa olla edessä jopa kuivurin vaihto.
Ortodoksinen tapa on imeä systeemi tyhjäksi ~puoli tuntia. Seuraavaksi täyttö kylmäaineella + merkkiaine. Kun vuoto löytyy, niin silloin viallisen osan korjaus, kuivurin vaihto ja uudet mömmöt sisuksiin. Ja viileää kesää.
R134 ja freon ovat fluoriyhdisteitä jotka veden=ilman kanssa reagoidessaan muodostavat lähes kuningasveden tehoisia yhdisteitä jotka tuhoavat ilmastointisysteemin komponentit _sisältäpäin_
Ilmastointilaitteissa on n.1kg kylmä ainetta ja sitä haihtuu normaalisti 50-100g vuodessa, joten on normaalia että 10v vanhassa autossa systeemi on lähes tyhjä jos huoltoja ei ole tehty. Halpa korjaus n.30-50e on vain lisätä kylmä ainetta - kokemuksia on, että näinkin saa pelaamaan, mutta jos epäilee vuotoa eli viimeisestä täytöstä ei ole vuosia ja taas on tyhjä, niin kannattaa tehdä lisäys väriaineen kanssa ja tutkia vuotokohdat - tällöin kustannus 100e - 1000e riippuen paljonko osia tarvitsee vaihtaa. Kannattaa muistaa, että ilmastointilaitetta on käytettävä kerran kuussa talvellakin ettei tiivisteet ryydy. Onnistuu esimerkiksi lämpimässä parkkihallissa, koska alle +5 kompura ei kytkeydy.
Miten tuo muuten alkaa oireilemaan kun aine vähenee? Jos ei vielä ihan tyhjä oleAntti K kirjoitti:Ilmastointilaitteissa on n.1kg kylmä ainetta ja sitä haihtuu normaalisti 50-100g vuodessa, joten on normaalia että 10v vanhassa autossa systeemi on lähes tyhjä jos huoltoja ei ole tehty.

Koskahan ne keksii sellaisen version jossa voi kylmälläkin käskeä masiinan käyntiin lyhyeksi ajaksi juuri tätä varten. Vai mikä siinä on esteenä? Ettei tarvisisi sitä tallia tähän tarkoitukseen.Antti K kirjoitti:Kannattaa muistaa, että ilmastointilaitetta on käytettävä kerran kuussa talvellakin ettei tiivisteet ryydy. Onnistuu esimerkiksi lämpimässä parkkihallissa, koska alle +5 kompura ei kytkeydy.
C180T (S202) -99
ilmastoinnin talvikäyttö
vai ei mersussa voi käyttää ilmastointia päällä alle +5 noissa jenkeissä on ilmastointi käytössä talvellakin kun poistaa huurretta tai ainakin ilmastointi napsuu päälle....
Bf109 kirjoitti:
) Omasta autostani alkoi keskikonsolista kuulumaan omituista puhinaa kun laite koetti jäähdyttää, mutta ainetta oli tuolloin siis liian vähän jo ja täyttöönhän siitä matka vei.
Alkuperäisilmastointi on autossa 2001 korjattu (lauhdutinkennossa syöpymisreikä) ja noin kuukausi sitten täytin vajeentuneen kylmälaitteen. Epäilen vahvasti että on hieman suurempi reikä jossain
, vaikka ilmastointi siis toimii hyvin tälläkin hetkellä.
Oletko katsonut ilmankuivaimen tarkistuslasista, liikkuuko siinä kellertävässä (vihreässä?) "nesteessä" paljon kuplia? En ole aivan varma, mutta näitä kuplia voinee pitää oireena vähiin päässeestä kylmä-aineesta. Ei tiennyt pajallakaan kylmä-asentajasälli varmaksi sanoa mitä nuo kuplat merkitsee; monessa autossa ei tuota tarkistuslasia ilmankuivaimessa edes kuulemma ole tai sitten kuivain on asennettu tosi veemäiseen paikkaan! Ilmankuivain on ainakin tossa omassa mursussani lauhduttimen vieressä oikealla hyvin näkyvissä (siis nokasta katsoen ja konepellin avattuasi
)
Jäähdyttää hieman huonommin eli ei tule niin kylmää ilmaa ainakaan heti, kunnes lopulta kylmä-ainetta on niin vähän että ei jäähdytä laisinkaan. Lisäksi epäilen (vahvasti MUTU-pohjalta!) että esim kaarteet tai muu liike saa vähissä olevan aineen paremmin liikkeelle tai jotain. Ja mustakaan tuo mersun ilmastointi ei ole (koskaan) ollut niin tehokas kuin mitä olen joissain muissa merkeissä kokenut. Mutta on siis piisannut ainakin minulle (On muuten omassa takapaksissani ollut viime viikot kolme pitkäkarvaista koiraa ja läähättävät nekin kaikki vaikka kabiinissa oma takamus jäätyyMiten tuo muuten alkaa oireilemaan kun aine vähenee? Jos ei vielä ihan tyhjä ole Eli alkaako jäähtyminen hitaammin, vai kylmää vähemmän, vai molemmat vai miten? Taitaa

Alkuperäisilmastointi on autossa 2001 korjattu (lauhdutinkennossa syöpymisreikä) ja noin kuukausi sitten täytin vajeentuneen kylmälaitteen. Epäilen vahvasti että on hieman suurempi reikä jossain

Oletko katsonut ilmankuivaimen tarkistuslasista, liikkuuko siinä kellertävässä (vihreässä?) "nesteessä" paljon kuplia? En ole aivan varma, mutta näitä kuplia voinee pitää oireena vähiin päässeestä kylmä-aineesta. Ei tiennyt pajallakaan kylmä-asentajasälli varmaksi sanoa mitä nuo kuplat merkitsee; monessa autossa ei tuota tarkistuslasia ilmankuivaimessa edes kuulemma ole tai sitten kuivain on asennettu tosi veemäiseen paikkaan! Ilmankuivain on ainakin tossa omassa mursussani lauhduttimen vieressä oikealla hyvin näkyvissä (siis nokasta katsoen ja konepellin avattuasi

............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Jamavin kommenttia voisi vielä täydentää, että kun ainetta on vähän se siis jäähdyttää huonommin ja erityisesti pienillä kierroksilla. Kun ässässä alkoi olla asiaa täydennykselle, niin tuli usein ajeltua pienemmällä vaihteella, kunnes sisätilat jäähtyivät. Täytön jälkeen taas teho riittti kaikissa olosuhteissa, mm. paksu putki moottoritilassa oli metalliosiltaan kuurassa. Ainetta ei tarvitse paljonkaan puuttua niin tuo putki ei jäädy pinnasta.
Pitänee katsastaa tuo kuplinta... Ainkaan siellä ei mikään kerää kuuraa itseensä, se on varma.jamavi kirjoitti:Oletko katsonut ilmankuivaimen tarkistuslasista, liikkuuko siinä kellertävässä (vihreässä?) "nesteessä" paljon kuplia? En ole aivan varma, mutta näitä kuplia voinee pitää oireena vähiin päässeestä kylmä-aineesta. Ei tiennyt pajallakaan kylmä-asentajasälli varmaksi sanoa mitä nuo kuplat merkitsee; monessa autossa ei tuota tarkistuslasia ilmankuivaimessa edes kuulemma ole tai sitten kuivain on asennettu tosi veemäiseen paikkaan! Ilmankuivain on ainakin tossa omassa mursussani lauhduttimen vieressä oikealla hyvin näkyvissä (siis nokasta katsoen ja konepellin avattuasi)
C180T (S202) -99
Veholta ja muualta kyseltyä: niistä kuplista vielä...
Pyry kirjoitti:
). Tätä Veho-ukko ei sanonut, mutta muistelin itse viimeisessä korjauksessa minulle sanotun: jos kuplia näkyy siinä "väärässä vaiheessa" eli niitä vilkkuu vähän niin kuin koko ajan, on aine todellakin käymässä vähiin.
Olen oman koirankuljetuslavettini kohdalla ns. "kiikun ja kaakun", onko vuoto isohko vai ei. Minusta kuplia vilahtelee vähän turhan paljon. Normaalia vähenemistä se tuskin ainakaan on (kylmä-ainetta 850grammaa ja edellä mainitun luonnollisen poistuman huomioon ottaen pitäisi hieman pidempään kestää ilman uudelleentäyttöä?)
Perttu K kirjoitti
ELI: Kuten netissä jollain jenkki-autojen foorumilla kirjoittivat, veemäisimmät vuodot ovat ilmastoinneissa sellaisia, jotka ilmenevät parissa kuukaudessa taivaisiin valuneena kylmä-aineena. Vuodot oikein hankalia löytää. Veikkaan että omassa koslassa EI ole vuoto edes näin suuri. Vuodon löytäminen lampun (uv+väripanos, joka on jo sisällä) avulla voi olla ajan haaskaamista, sen sijaan kerran näkemäni "haistelija" näytti aika tehokkaalta tavalta paikallistaa vuoto. (Harmi kun Turun Orikedolta nämä kaverit olivat kadonneet, kuulemma Raisioon - tietääkö joku tarkemmin?)
Bf109 kirjoittiKorjausoppaan mukaan tarkistuslasin kautta näkyvät kuplat ovat merkki vähiinkäyneestä kylmäaineesta. Muuta vinkkiä Haynes ei sitten ilmastointilaitteen korjaukseen annakkaan..
Varmistin asian sitten vielä Raision Vehosta. Ilmankuivaimen tarkistuslasista näkyvät kuplat ovat ok, kunhan niitä ei koko aikaa näy. Tälle selitys on kylmäkoneen toimintaperiaatteessa (kaasu nesteytetään ja toisinpäin, ja tämäkin voi riippua kyseisestä kylmäkoneesta, 202 meseen pätee kuitenkin kuplien esiintymisen normaaliusPitänee katsastaa tuo kuplinta... Ainkaan siellä ei mikään kerää kuuraa itseensä, se on varma.

Olen oman koirankuljetuslavettini kohdalla ns. "kiikun ja kaakun", onko vuoto isohko vai ei. Minusta kuplia vilahtelee vähän turhan paljon. Normaalia vähenemistä se tuskin ainakaan on (kylmä-ainetta 850grammaa ja edellä mainitun luonnollisen poistuman huomioon ottaen pitäisi hieman pidempään kestää ilman uudelleentäyttöä?)
Perttu K kirjoitti
Totta. Väheneminen ilmeni jo viime kesänä mielestäni tuolla tavoin. Se yksi putki on pannuhuoneessa oikeinkin kylmä ja hieman hikoilee, mutta kuurassa se ei ainakaan heti käynnistyksen jälkeen ole.ainetta on vähän se siis jäähdyttää huonommin ja erityisesti pienillä kierroksilla. Kun ässässä alkoi olla asiaa täydennykselle, niin tuli usein ajeltua pienemmällä vaihteella, kunnes sisätilat jäähtyivät. Täytön jälkeen taas teho riittti kaikissa olosuhteissa, mm. paksu putki moottoritilassa oli metalliosiltaan kuurassa. Ainetta ei tarvitse paljonkaan puuttua niin tuo putki ei jäädy pinnasta
ELI: Kuten netissä jollain jenkki-autojen foorumilla kirjoittivat, veemäisimmät vuodot ovat ilmastoinneissa sellaisia, jotka ilmenevät parissa kuukaudessa taivaisiin valuneena kylmä-aineena. Vuodot oikein hankalia löytää. Veikkaan että omassa koslassa EI ole vuoto edes näin suuri. Vuodon löytäminen lampun (uv+väripanos, joka on jo sisällä) avulla voi olla ajan haaskaamista, sen sijaan kerran näkemäni "haistelija" näytti aika tehokkaalta tavalta paikallistaa vuoto. (Harmi kun Turun Orikedolta nämä kaverit olivat kadonneet, kuulemma Raisioon - tietääkö joku tarkemmin?)
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
C180T (202 farkku) -96 Esprit