ilmastoinnin kylmä aineen täyttö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

ilmastoinnin kylmä aineen täyttö

Viesti Kirjoittaja maketap »

tietääkö kukaan oulussa hyvää paikkaa missä kannattaa käydä täyttämässä
ilmastointi laite.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Kodinkonehuollot vissiin vaihtaa aikasta halvalla...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Joop kodinkonehuoltoon vaan. Siellä täytätin oman Mersuni ilmastoinin viime keväänä. Ainetta (R134) meni muistaakseni kilon verran ja kustansi 50egee.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Tuo oli ainakin muutama vuosi taaksepäin hyvä paikka. Muistaakseni pelkkä täyttö olisi ollut 50e luokkaa mutta omaan tuli muutakin remonttia ennenkuin alkoi pukkaamaan kylmää. Kannattaa ainakin soittaa ja kysyä hinta-arvio.

Oulun Kylmätekniikka J. Vaarala Ky Kasarmitie 28 90230 OULU
Puh. (08) 344 661 GSM 050 320 6514 Fax (08) 344 661
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Missäs Etelä-Pohjanmaalla tuo onnistuu parhaiten?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Dragonius
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 22.03.2004 17:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Dragonius »

Onko toi aine aina R134? Vai onko noissa käytetty jotain muitakin aineita? Tarvis tietää, kun kaveri vois täyttää ton järjestelmän. Tarviiko sitä järjestelmää putsata jollain ennen ku sinne pistää ton kylmäaineen? On meinaan ollu jonkun aikaa tyhjillään (useamman vuoden).
W124 300D Turbo -88
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 816
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tarviiko sitä järjestelmää putsata jollain ennen ku sinne pistää ton kylmäaineen? On meinaan ollu jonkun aikaa tyhjillään (useamman vuoden).
Kannattaa kosteus poistaa typpikaasulla. Tuleepa samalla järjestelmä koeponnistettua. (10 bar ja 10 min, jos ei paine laske niin järjestelmä voidaan todeta täysin tiiviiksi)

Kannattaa muuten testata painekytkimen toiminta ennen täyttöä ettei tarvitse heti tyhjentää ja täyttää uudestaan. Eli painekytkimeltä piuhat irti ja oikosulkuun = kompuran pitäisi lähteä pyörimään ...

Noin pitkän seisonta-ajan jälkeen saattaa olla edessä jopa kuivurin vaihto, ammattimies tietää varmasti huollossa paremmin.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kuivuri

Viesti Kirjoittaja markku »

Avantgarde kirjoitti:
Noin pitkän seisonta-ajan jälkeen saattaa olla edessä jopa kuivurin vaihto.
Periaatteessa noin pitkän seisonta-ajan eli yli tunnin seisonta-ajan jälkeen täytyy aina vaihtaa kuivuri.

Ortodoksinen tapa on imeä systeemi tyhjäksi ~puoli tuntia. Seuraavaksi täyttö kylmäaineella + merkkiaine. Kun vuoto löytyy, niin silloin viallisen osan korjaus, kuivurin vaihto ja uudet mömmöt sisuksiin. Ja viileää kesää.

R134 ja freon ovat fluoriyhdisteitä jotka veden=ilman kanssa reagoidessaan muodostavat lähes kuningasveden tehoisia yhdisteitä jotka tuhoavat ilmastointisysteemin komponentit _sisältäpäin_
S320L -97
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Dragonius kirjoitti:Onko toi aine aina R134? Vai onko noissa käytetty jotain muitakin aineita? Tarvis tietää, kun kaveri vois täyttää ton järjestelmän. Tarviiko sitä järjestelmää putsata jollain ennen ku sinne pistää ton kylmäaineen? On meinaan ollu jonkun aikaa tyhjillään (useamman vuoden).
Ihan tarkkaan ottaen se mun auton aine taisi olla R134a. On kai muitakin aineita käytetty. Mulla on kompuran kupeessa ja lukkopellissä lätkät joista käytetty aine selviää. Aineita ei pidä sotkea keskenään.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Kuivuri

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

markku kirjoitti:
Avantgarde kirjoitti:
Noin pitkän seisonta-ajan jälkeen saattaa olla edessä jopa kuivurin vaihto.
Periaatteessa noin pitkän seisonta-ajan eli yli tunnin seisonta-ajan jälkeen täytyy aina vaihtaa kuivuri.

Ortodoksinen tapa on imeä systeemi tyhjäksi ~puoli tuntia. Seuraavaksi täyttö kylmäaineella + merkkiaine. Kun vuoto löytyy, niin silloin viallisen osan korjaus, kuivurin vaihto ja uudet mömmöt sisuksiin. Ja viileää kesää.

R134 ja freon ovat fluoriyhdisteitä jotka veden=ilman kanssa reagoidessaan muodostavat lähes kuningasveden tehoisia yhdisteitä jotka tuhoavat ilmastointisysteemin komponentit _sisältäpäin_
Markku puhuu asiaa. Lisäksi järjestelmässä on oltava oikea määrä kylmäainekohtaista öljyä kompressorin voitelemiseksi, öljy kiertää kylmäaineen mukana.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ilmastointilaitteissa on n.1kg kylmä ainetta ja sitä haihtuu normaalisti 50-100g vuodessa, joten on normaalia että 10v vanhassa autossa systeemi on lähes tyhjä jos huoltoja ei ole tehty. Halpa korjaus n.30-50e on vain lisätä kylmä ainetta - kokemuksia on, että näinkin saa pelaamaan, mutta jos epäilee vuotoa eli viimeisestä täytöstä ei ole vuosia ja taas on tyhjä, niin kannattaa tehdä lisäys väriaineen kanssa ja tutkia vuotokohdat - tällöin kustannus 100e - 1000e riippuen paljonko osia tarvitsee vaihtaa. Kannattaa muistaa, että ilmastointilaitetta on käytettävä kerran kuussa talvellakin ettei tiivisteet ryydy. Onnistuu esimerkiksi lämpimässä parkkihallissa, koska alle +5 kompura ei kytkeydy.
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Antti K kirjoitti:Ilmastointilaitteissa on n.1kg kylmä ainetta ja sitä haihtuu normaalisti 50-100g vuodessa, joten on normaalia että 10v vanhassa autossa systeemi on lähes tyhjä jos huoltoja ei ole tehty.
Miten tuo muuten alkaa oireilemaan kun aine vähenee? Jos ei vielä ihan tyhjä ole :) Eli alkaako jäähtyminen hitaammin, vai kylmää vähemmän, vai molemmat vai miten? Taitaa tuossa omassa olla lisäyksen paikka, Käyttöönotto -99 ja todennäköisesti ei ole lisätty mitään (ainakaan kuittinipun perusteella). Isäukon pari vuotta vanhaan Focukseen verrattuna tuo mun MB pukkaa aika hitaasti kylmää ennenkuin pääsee vauhtiin.
Antti K kirjoitti:Kannattaa muistaa, että ilmastointilaitetta on käytettävä kerran kuussa talvellakin ettei tiivisteet ryydy. Onnistuu esimerkiksi lämpimässä parkkihallissa, koska alle +5 kompura ei kytkeydy.
Koskahan ne keksii sellaisen version jossa voi kylmälläkin käskeä masiinan käyntiin lyhyeksi ajaksi juuri tätä varten. Vai mikä siinä on esteenä? Ettei tarvisisi sitä tallia tähän tarkoitukseen.
C180T (S202) -99
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

ilmastoinnin talvikäyttö

Viesti Kirjoittaja petska »

vai ei mersussa voi käyttää ilmastointia päällä alle +5 noissa jenkeissä on ilmastointi käytössä talvellakin kun poistaa huurretta tai ainakin ilmastointi napsuu päälle....
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Bf109 kirjoitti:
Miten tuo muuten alkaa oireilemaan kun aine vähenee? Jos ei vielä ihan tyhjä ole Eli alkaako jäähtyminen hitaammin, vai kylmää vähemmän, vai molemmat vai miten? Taitaa
Jäähdyttää hieman huonommin eli ei tule niin kylmää ilmaa ainakaan heti, kunnes lopulta kylmä-ainetta on niin vähän että ei jäähdytä laisinkaan. Lisäksi epäilen (vahvasti MUTU-pohjalta!) että esim kaarteet tai muu liike saa vähissä olevan aineen paremmin liikkeelle tai jotain. Ja mustakaan tuo mersun ilmastointi ei ole (koskaan) ollut niin tehokas kuin mitä olen joissain muissa merkeissä kokenut. Mutta on siis piisannut ainakin minulle (On muuten omassa takapaksissani ollut viime viikot kolme pitkäkarvaista koiraa ja läähättävät nekin kaikki vaikka kabiinissa oma takamus jäätyy :P ) Omasta autostani alkoi keskikonsolista kuulumaan omituista puhinaa kun laite koetti jäähdyttää, mutta ainetta oli tuolloin siis liian vähän jo ja täyttöönhän siitä matka vei.

Alkuperäisilmastointi on autossa 2001 korjattu (lauhdutinkennossa syöpymisreikä) ja noin kuukausi sitten täytin vajeentuneen kylmälaitteen. Epäilen vahvasti että on hieman suurempi reikä jossain :cry:, vaikka ilmastointi siis toimii hyvin tälläkin hetkellä.

Oletko katsonut ilmankuivaimen tarkistuslasista, liikkuuko siinä kellertävässä (vihreässä?) "nesteessä" paljon kuplia? En ole aivan varma, mutta näitä kuplia voinee pitää oireena vähiin päässeestä kylmä-aineesta. Ei tiennyt pajallakaan kylmä-asentajasälli varmaksi sanoa mitä nuo kuplat merkitsee; monessa autossa ei tuota tarkistuslasia ilmankuivaimessa edes kuulemma ole tai sitten kuivain on asennettu tosi veemäiseen paikkaan! Ilmankuivain on ainakin tossa omassa mursussani lauhduttimen vieressä oikealla hyvin näkyvissä (siis nokasta katsoen ja konepellin avattuasi :wink: )
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Korjausoppaan mukaan tarkistuslasin kautta näkyvät kuplat ovat merkki vähiinkäyneestä kylmäaineesta. Muuta vinkkiä Haynes ei sitten ilmastointilaitteen korjaukseen annakkaan...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jamavin kommenttia voisi vielä täydentää, että kun ainetta on vähän se siis jäähdyttää huonommin ja erityisesti pienillä kierroksilla. Kun ässässä alkoi olla asiaa täydennykselle, niin tuli usein ajeltua pienemmällä vaihteella, kunnes sisätilat jäähtyivät. Täytön jälkeen taas teho riittti kaikissa olosuhteissa, mm. paksu putki moottoritilassa oli metalliosiltaan kuurassa. Ainetta ei tarvitse paljonkaan puuttua niin tuo putki ei jäädy pinnasta.
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

jamavi kirjoitti:Oletko katsonut ilmankuivaimen tarkistuslasista, liikkuuko siinä kellertävässä (vihreässä?) "nesteessä" paljon kuplia? En ole aivan varma, mutta näitä kuplia voinee pitää oireena vähiin päässeestä kylmä-aineesta. Ei tiennyt pajallakaan kylmä-asentajasälli varmaksi sanoa mitä nuo kuplat merkitsee; monessa autossa ei tuota tarkistuslasia ilmankuivaimessa edes kuulemma ole tai sitten kuivain on asennettu tosi veemäiseen paikkaan! Ilmankuivain on ainakin tossa omassa mursussani lauhduttimen vieressä oikealla hyvin näkyvissä (siis nokasta katsoen ja konepellin avattuasi :wink: )
Pitänee katsastaa tuo kuplinta... Ainkaan siellä ei mikään kerää kuuraa itseensä, se on varma.
C180T (S202) -99
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Veholta ja muualta kyseltyä: niistä kuplista vielä...

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Pyry kirjoitti:
Korjausoppaan mukaan tarkistuslasin kautta näkyvät kuplat ovat merkki vähiinkäyneestä kylmäaineesta. Muuta vinkkiä Haynes ei sitten ilmastointilaitteen korjaukseen annakkaan..
Bf109 kirjoitti
Pitänee katsastaa tuo kuplinta... Ainkaan siellä ei mikään kerää kuuraa itseensä, se on varma.
Varmistin asian sitten vielä Raision Vehosta. Ilmankuivaimen tarkistuslasista näkyvät kuplat ovat ok, kunhan niitä ei koko aikaa näy. Tälle selitys on kylmäkoneen toimintaperiaatteessa (kaasu nesteytetään ja toisinpäin, ja tämäkin voi riippua kyseisestä kylmäkoneesta, 202 meseen pätee kuitenkin kuplien esiintymisen normaalius :) ). Tätä Veho-ukko ei sanonut, mutta muistelin itse viimeisessä korjauksessa minulle sanotun: jos kuplia näkyy siinä "väärässä vaiheessa" eli niitä vilkkuu vähän niin kuin koko ajan, on aine todellakin käymässä vähiin.

Olen oman koirankuljetuslavettini kohdalla ns. "kiikun ja kaakun", onko vuoto isohko vai ei. Minusta kuplia vilahtelee vähän turhan paljon. Normaalia vähenemistä se tuskin ainakaan on (kylmä-ainetta 850grammaa ja edellä mainitun luonnollisen poistuman huomioon ottaen pitäisi hieman pidempään kestää ilman uudelleentäyttöä?)

Perttu K kirjoitti
ainetta on vähän se siis jäähdyttää huonommin ja erityisesti pienillä kierroksilla. Kun ässässä alkoi olla asiaa täydennykselle, niin tuli usein ajeltua pienemmällä vaihteella, kunnes sisätilat jäähtyivät. Täytön jälkeen taas teho riittti kaikissa olosuhteissa, mm. paksu putki moottoritilassa oli metalliosiltaan kuurassa. Ainetta ei tarvitse paljonkaan puuttua niin tuo putki ei jäädy pinnasta
Totta. Väheneminen ilmeni jo viime kesänä mielestäni tuolla tavoin. Se yksi putki on pannuhuoneessa oikeinkin kylmä ja hieman hikoilee, mutta kuurassa se ei ainakaan heti käynnistyksen jälkeen ole.

ELI: Kuten netissä jollain jenkki-autojen foorumilla kirjoittivat, veemäisimmät vuodot ovat ilmastoinneissa sellaisia, jotka ilmenevät parissa kuukaudessa taivaisiin valuneena kylmä-aineena. Vuodot oikein hankalia löytää. Veikkaan että omassa koslassa EI ole vuoto edes näin suuri. Vuodon löytäminen lampun (uv+väripanos, joka on jo sisällä) avulla voi olla ajan haaskaamista, sen sijaan kerran näkemäni "haistelija" näytti aika tehokkaalta tavalta paikallistaa vuoto. (Harmi kun Turun Orikedolta nämä kaverit olivat kadonneet, kuulemma Raisioon - tietääkö joku tarkemmin?)
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Juha L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 04.02.2004 23:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juha L. »

Itselläni ilmastointi ei lähde enää päälle. Eli onko kylmäkoneesta päässeet kylmäaineet ulos kun kompura ei enää kytkeydy ollenkaan. Kompuran saa kyllä kytkeytymään päälle manuaalisesti kun yhdistää kuivurin vieressä olevan paineanturin johdot.
Eli johtuuko aineen vähyydestä vai onko anturi rikki?
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Jossi kirjoitti:Missäs Etelä-Pohjanmaalla tuo onnistuu parhaiten?
Mä oon käyny muutaman kerran Lakeuden kylmäkone huollossa Seinäjoella.
Juha L. kirjoitti:Eli johtuuko aineen vähyydestä vai onko anturi rikki?
Yleensä on vaan mehut vähissä.
Vastaa Viestiin