tuota samaa olen itsekkin pohtinut. mulla ne kyllä pysyy paikoillaan, mutta löystyy. löystymisen huomaa siinä, ettei auto enää kulje samalla tavalla, kun ennen.. pitemmät pinnapultit ja sopivat jouset sinne mutterin alle vois olla yks vaihtoehto, mutta mahtaakohan toimia käytännössä.veskola kirjoitti:
Yksi pakosarjan mutteri oli päättänyt lähteä teille tietämättömille, millähän ne saisi pysymään paikallaan.
W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ajossa
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Nord-lock.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
No niistä nordlockeistahan oli juu puhetta joskus. Pistetäänpäs tähän linkki talteen e-bayhyn. Kyllästyttää maksaa törkeätä hintaa Suomen autotarkikemyyjille tuommosista muttereista ja pinnapulteista:
http://www.ebay.co.uk/itm/M8-FLANGED-NU ... 2ea86a15be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://stores.ebay.co.uk/Clarik-Enginee ... 4340.l2563" onclick="window.open(this.href);return false;
Käypääkä esimerkiksi katsomassa paljonko maksaa motonetissa 10 kpl pussi näitä:

Tuolla on 100 kpl 5,70£
Pinnapultit motonetissa 1€ / kpl, ebayssä 0,223£ / kpl. Taidanpas tilata setin tuolta...
http://www.ebay.co.uk/itm/M8-FLANGED-NU ... 2ea86a15be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://stores.ebay.co.uk/Clarik-Enginee ... 4340.l2563" onclick="window.open(this.href);return false;
Käypääkä esimerkiksi katsomassa paljonko maksaa motonetissa 10 kpl pussi näitä:

Tuolla on 100 kpl 5,70£
Pinnapultit motonetissa 1€ / kpl, ebayssä 0,223£ / kpl. Taidanpas tilata setin tuolta...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Itte käyttäny pakosarjois ja dp liitoksisa kuparimuttereita. Ei pyöri auki ja on normi avainkokoo pienempiä.


No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Omassa ropposessa on ne semmoset pitkätmutterit, avainkoko niissäkin pienempi (M8 = 12 mm) ja oikeen mukava kiristää juuri pituuden takia.
Niihin jos laittas vielä pitkät pinnapultit kaveriks kuparilla rasvattuna ni on meleko hyvä ?
Jostain raktoriosa liikkeestä ostin kilohintaan, että halpojakin ovat. Tuontapasia :

Niihin jos laittas vielä pitkät pinnapultit kaveriks kuparilla rasvattuna ni on meleko hyvä ?
Jostain raktoriosa liikkeestä ostin kilohintaan, että halpojakin ovat. Tuontapasia :

S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Tuommosiahan mulla on aina ollut, ja aina on auennut, jommasta kummasta päästä sarjaa, ja kahden eri asentajan tiukkaaminakinjeemu kirjoitti:Itte käyttäny pakosarjois ja dp liitoksisa kuparimuttereita.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Ebaystä ei kannata noita tappeja ja muttereita ainakaan toistaiseksi tilailla...
Tarttis varmaan copy pastettaa tänne mitä tässä on viime kuukaudet puuhasteltu, mutta pistetään vain pari kuvaa, kun ei tämäkään tunnu taas edistyvän millään. En tiedä mikä mättää kun väsyttää jatkuvasti, alkaako mielenkiinto oikeasti jo lässähtämään noin 8 vuoden jälkeen
OM601, 2,2 litraa:




Kansihommia mennailtä ajoilta:





Top Secret nokka-akseli


Tarttis varmaan copy pastettaa tänne mitä tässä on viime kuukaudet puuhasteltu, mutta pistetään vain pari kuvaa, kun ei tämäkään tunnu taas edistyvän millään. En tiedä mikä mättää kun väsyttää jatkuvasti, alkaako mielenkiinto oikeasti jo lässähtämään noin 8 vuoden jälkeen

OM601, 2,2 litraa:




Kansihommia mennailtä ajoilta:





Top Secret nokka-akseli


Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Lisää kuvia...
Tuossa näyttää olevan kiertokankien alapukit väärin päin
mutta erään forumilaisen tekemät venttiilien upotukset, Viton lyhkäset kiertokanget ja männäntapit, sekä 300 DT:n männät. Mäntiä joutui vähän viilaamaan jotta mahtuivat paikalleen pitkäiskuisen kammen kanssa.


Pumppua vain muokattiin ulkoisesti, ei mitään uutta sillä saralla.

200d jakokotelo vitoon sopivaksi...




Tuossa näyttää olevan kiertokankien alapukit väärin päin



Pumppua vain muokattiin ulkoisesti, ei mitään uutta sillä saralla.

200d jakokotelo vitoon sopivaksi...




Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Onko tuon imusarjan pakko olla noin h*mo ?
Siitähän se taas läjjäytyy, keväällä kumi palaa....
Siitähän se taas läjjäytyy, keväällä kumi palaa....
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
En tiä miks mutta klemmariliitokset ölijy linijois häirihtee aina.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Äläpä muuta sano ja tuokin tekele on ihan haettu hydrauliikkakaupasta
(sehän oli jo edellisessä versiossa mukana)
Löytyykös tuohon käyttöö sopivia puristettavia liittimiä, kun silloin ei muka löytynyt ?

Löytyykös tuohon käyttöö sopivia puristettavia liittimiä, kun silloin ei muka löytynyt ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
No tulihan sitä vastoinkäymistäkin välillä tai vihdoin ja viimein. Vaihdoin tähän 200d:n jakotelon, siihen jopa vaihdoin tuon keinun Viton kotelosta kun se on vain 50 tkm ajettu niin ajattelin, että se on parempi. Homma näytti olevan bueno...kunnes aloin laittamaan moniurahihnaa oikein tosissaan. Keinu ei käänny siihen asentoon, että saa jousen pultin paikalleen, kuuluu kloks ja muutenkin se jousi ottaa kiinni siihen apurullan kannakkeeseen.
Pientä mittailua ja sitten ahaa joo, Vitossa on keinun ison pultin paikka ylempänä ja keinun iskarinpää 200d jakokopan kanssa ottaa Viton suurempaan kampiakselin hihnapyörään, damperiin, kiinni.
No ehkä tämä oli hyväkin asia sillä nyt minun on pakko laittaa 200d:n damperi tuon hienoksi maalatun tilalle. Ei se väärin ole. Toivottavasti sitten mahtuu kaikki siten kuin on suunniteltu.

Jos olisin mersulla suunnittelija, olisin ehkä itse muuttanut tuota keinua, enkä koko jakokoteloa
Montakohan kertaa kampiakselin iso pultti kestää aukaisua ja kiinni laittoa. Tuo pultti on nyt käytetty arvilolta 6-7 kertaa, joten taitaa olla viisainta tilata jo pikkuhiljaa uusi pultti....tai no ainakin ottaa varaosamoottoreista 'uusi'.
Pientä mittailua ja sitten ahaa joo, Vitossa on keinun ison pultin paikka ylempänä ja keinun iskarinpää 200d jakokopan kanssa ottaa Viton suurempaan kampiakselin hihnapyörään, damperiin, kiinni.
No ehkä tämä oli hyväkin asia sillä nyt minun on pakko laittaa 200d:n damperi tuon hienoksi maalatun tilalle. Ei se väärin ole. Toivottavasti sitten mahtuu kaikki siten kuin on suunniteltu.

Jos olisin mersulla suunnittelija, olisin ehkä itse muuttanut tuota keinua, enkä koko jakokoteloa

Montakohan kertaa kampiakselin iso pultti kestää aukaisua ja kiinni laittoa. Tuo pultti on nyt käytetty arvilolta 6-7 kertaa, joten taitaa olla viisainta tilata jo pikkuhiljaa uusi pultti....tai no ainakin ottaa varaosamoottoreista 'uusi'.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Osta uusi ja älä ainakaan löysälle jätä.
Mulla kampiakselin hihnapyörä tippu ajossa irti.
Öljyt pihalle, kiila paskana ja kampiakseli sorvautu.
Oli viron pojjaat vähän konetta korjailleet ja pultti jäännyt löysälle.
Oisivat nyt senkin liimanneet punasella silikonilla niin kuin kaikki muutkin osat.
No se siitä paskasta taas.
Ihan mukava nähdä että tamä projekti etenee
Saadaan kesällä nähdä ihan oikea st vito liikenteessä.
Mulla kampiakselin hihnapyörä tippu ajossa irti.
Öljyt pihalle, kiila paskana ja kampiakseli sorvautu.
Oli viron pojjaat vähän konetta korjailleet ja pultti jäännyt löysälle.
Oisivat nyt senkin liimanneet punasella silikonilla niin kuin kaikki muutkin osat.
No se siitä paskasta taas.
Ihan mukava nähdä että tamä projekti etenee

Saadaan kesällä nähdä ihan oikea st vito liikenteessä.
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Hommaa veskola iso liitutaulu tallinseinälle, ei tarvii noita paperilappusia, voi piirtää suoraan taululle ja näkee kauempaakin. 


Hyvät on perät.......
Auti
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
...meinaat että noi momenttiarvot pitäs olla liitutaulussa, siinähän ne on hyvässä tallessa
Juu, pultti tulee kyllä vedettyä tarpeeksi tiukkaan ja käytän siinä jopa lukitetta, kerrasta sitä oppii, tosin ei mersu mutta 90 luvulla volkkari.
Tein aivan huiman keksinnön, otin loppuun kulahtaneen bendixlaitteen startista, siinä on se hammastaras. Hitsasin siihen lattaraudan palan ja porasin 2 pultinreikää. -> tekele startin paikalle niin kampiakseli on ja pysyy lukittuna. Sitten vain pitkällä varrella +90 astetta ja johan pysyy.

Juu, pultti tulee kyllä vedettyä tarpeeksi tiukkaan ja käytän siinä jopa lukitetta, kerrasta sitä oppii, tosin ei mersu mutta 90 luvulla volkkari.
Tein aivan huiman keksinnön, otin loppuun kulahtaneen bendixlaitteen startista, siinä on se hammastaras. Hitsasin siihen lattaraudan palan ja porasin 2 pultinreikää. -> tekele startin paikalle niin kampiakseli on ja pysyy lukittuna. Sitten vain pitkällä varrella +90 astetta ja johan pysyy.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Nyt olen taas kerran hitusen hämmentynyt näiden vehkeiden kanssa, no ensinnäkin:
a) Kun otan om603 turbosta moniurahihnan jousen irti sekä tietysti itse hihnan ja painan kiristin keinua päästä päähän, se iskari liikkuu alueensa alusta loppuun. Kun teen saman tuossa 200d moottorissa niin toisessa asennossa se osuu damperin pyörään vaikka iskarissa olisi vielä matkaa ja toisessa päässä tietysti iskarista loppuu vara. En keksi mitä ihmeen eroa on tällä 200d moottorilla ja 300 dt moottorilla. Molempien jakokoppa on 80-luvun lopusta, molemmissa on samanlainen iskari jne.
b) Mun OM603:ssa on 17cm kampiakselin hihnapyörä, siis juuri noin saman kokoinen mitä vitossa. Luulin että lyhytiskuisissa kaikissa on pienempi ja suurempi on vain 3,5 ja 2,3 koneissa. 200d:ssa jonka hihnapyörän otin käyttöön on noin 15cm. En käsitä.
c) Eri vesipumpuissa on eri kokoisia hihnapyöriä, Viton vesipumpun hihnapyörä on pienempi kuin OM603:n
(Vitossa siis vesipumppu pyörii vakiona vielä nopeammin kuin tuossa mun om603:ssa)
Kohdasta a) seuraa se, että hihnan pituus pitää olla juuri sellainen, ettei iskari jää makaamaan sen kohtuu lyhyen alueen keskelle. Tästä seuraa että hihnaa kiristävä jousivoima on mitä sattuu olemaan, ehkä juuri oikea.
Kohdasta c) seuraa se, että luultavasti nyt pienemmällä kampiakselin pyörällä mulla pyörii jatkossa vesipumppu samaa vaihtia kuin 603dt:ssä ja että nyt voin hidastaa vesipumppua entisestään valkkaamalla 603:n pyörän käyttöön, mutta se lienee turhaa ja riskaapeliäkin tyhjäkäynnillä tapahtuvan jäähdytyksen kannalta.
No so what, ehkä tässä tulee ihmeteltyä liiankin varovasti asioita ja paras olisi vain niputtaa mylly. Kuitenkin otin vielä kerran sen keinun irti ja kokeilin 200d:n keinun kanssa mutta ei mitään eroa. Nyt sitten taas taisi olla siten, että tämä 200d:n keinu olikin -93 mallia ja jakokoppa vuosimallia -87, mutta en kyllä millään jaksa uskoa, että niissä on eroa. Samoin 300dt:n jakokopassa oleva keinun pultin paikka näytti olevan yhtä etäällä kannesta...tämä on juuri se mitä en nyt käsitä. Mikä tekee eroa...
No tosiaan so what, ohessa kuva lähtötilanteesta vuodelta 2005 ja nykyhetkestä. Tuosta sitten kun ylipitkä hihna oli passattu sopivaksi lukkopihdin kanssa mittasin hihnalle pituuden ja huomenna toivottavasti kaupasta löytyy sopiva. Huomatkaa erityisesti kiristysjousen paikka, jousi on alunperin enemmän vasemmalla.


...ja kuten ekasta kuvasta huomaa niin periaatteessa ohjaustehostimen pumpun voisi siirtää alemmas ja sisemmäs rakentamalla sopivat kannakkeet.
a) Kun otan om603 turbosta moniurahihnan jousen irti sekä tietysti itse hihnan ja painan kiristin keinua päästä päähän, se iskari liikkuu alueensa alusta loppuun. Kun teen saman tuossa 200d moottorissa niin toisessa asennossa se osuu damperin pyörään vaikka iskarissa olisi vielä matkaa ja toisessa päässä tietysti iskarista loppuu vara. En keksi mitä ihmeen eroa on tällä 200d moottorilla ja 300 dt moottorilla. Molempien jakokoppa on 80-luvun lopusta, molemmissa on samanlainen iskari jne.
b) Mun OM603:ssa on 17cm kampiakselin hihnapyörä, siis juuri noin saman kokoinen mitä vitossa. Luulin että lyhytiskuisissa kaikissa on pienempi ja suurempi on vain 3,5 ja 2,3 koneissa. 200d:ssa jonka hihnapyörän otin käyttöön on noin 15cm. En käsitä.
c) Eri vesipumpuissa on eri kokoisia hihnapyöriä, Viton vesipumpun hihnapyörä on pienempi kuin OM603:n

Kohdasta a) seuraa se, että hihnan pituus pitää olla juuri sellainen, ettei iskari jää makaamaan sen kohtuu lyhyen alueen keskelle. Tästä seuraa että hihnaa kiristävä jousivoima on mitä sattuu olemaan, ehkä juuri oikea.
Kohdasta c) seuraa se, että luultavasti nyt pienemmällä kampiakselin pyörällä mulla pyörii jatkossa vesipumppu samaa vaihtia kuin 603dt:ssä ja että nyt voin hidastaa vesipumppua entisestään valkkaamalla 603:n pyörän käyttöön, mutta se lienee turhaa ja riskaapeliäkin tyhjäkäynnillä tapahtuvan jäähdytyksen kannalta.
No so what, ehkä tässä tulee ihmeteltyä liiankin varovasti asioita ja paras olisi vain niputtaa mylly. Kuitenkin otin vielä kerran sen keinun irti ja kokeilin 200d:n keinun kanssa mutta ei mitään eroa. Nyt sitten taas taisi olla siten, että tämä 200d:n keinu olikin -93 mallia ja jakokoppa vuosimallia -87, mutta en kyllä millään jaksa uskoa, että niissä on eroa. Samoin 300dt:n jakokopassa oleva keinun pultin paikka näytti olevan yhtä etäällä kannesta...tämä on juuri se mitä en nyt käsitä. Mikä tekee eroa...
No tosiaan so what, ohessa kuva lähtötilanteesta vuodelta 2005 ja nykyhetkestä. Tuosta sitten kun ylipitkä hihna oli passattu sopivaksi lukkopihdin kanssa mittasin hihnalle pituuden ja huomenna toivottavasti kaupasta löytyy sopiva. Huomatkaa erityisesti kiristysjousen paikka, jousi on alunperin enemmän vasemmalla.


...ja kuten ekasta kuvasta huomaa niin periaatteessa ohjaustehostimen pumpun voisi siirtää alemmas ja sisemmäs rakentamalla sopivat kannakkeet.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Entäs jos laittas sähköisen ohjaustehostajanpumpun?
Normi hydraulipumppuhan se on , vähenis vastus kampuralta...

Normi hydraulipumppuhan se on , vähenis vastus kampuralta...

Hyvät on perät.......
Auti
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
On sitäkin mietitty, mutta eipä tuo moottori nyt sentään tehostimen pumpun vuoksi kyykähdä. Lähinnä tuolla haetaan tietysti parempaa osien sijoittelua konehuoneeseen. Tehdas on kovin leveäksi saanut tuonkin koneen, tulee pitkää moniurahihnaa jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Imusarjan ja coolerilta tulevan ahtoletkun väliseen aluputkeen lämpötila-anturi. Vittumaista meteriaali hitsata kun taisi olla alle 2mm ja tuommosta "paukkuvaa" valua, mutta yritys oli kova....

Sorvasin kannen lämpötila-anturin adapterista tuommosen holkin missä oli valmis kierre, sorvaus kun on kuulemma päivän juttu. Hitsauksen ajan pidin siinä vesianturia, mutta en suosittele. Se kun kuumenee niin se muovi yms. osuus lähtee kovasti paukahtaen maata kiertävälle radalle...onneksi ei hajonnut loisteputket ja kypäräkin oli tietysti päässä.

Bilteman ilmalämpömittari paikallaan...tähän käy tietysti aito bosch tilalle...


Edellä olevasta putkesta välijäähdyttimelle päin menee muovinen putki, jolla on tuki kannen päädyssä. Tuo tuki kuuluu rälläköidä pois ja asentaa siihen kohtaan vesiruiskun suutin niin se on kohtuullisessa ja huomiota herättämättömässä paikassa, vesilinja kulkee mukavasti moottorin takana, joten sekään ei herätä mielenkiintoa vuosittaisissa katsastuksissa.
Käytän muista poiketen AEM systeemiä, koska mielestäni se on teoriassa parempi, varsinkin kun rakentaa ihan omanlaisen ohjaimen, joka osaa säätää veden määrän aina oikeaksi.



Eikös näytä ihan vakiokoneelta ?



Tähän tuli medium vesisuutin, eli maksimi vesimäärä lienee 315 ml/min...siinä taitaa olla ihan tarpeeksi tähän käyttöön...

Sorvasin kannen lämpötila-anturin adapterista tuommosen holkin missä oli valmis kierre, sorvaus kun on kuulemma päivän juttu. Hitsauksen ajan pidin siinä vesianturia, mutta en suosittele. Se kun kuumenee niin se muovi yms. osuus lähtee kovasti paukahtaen maata kiertävälle radalle...onneksi ei hajonnut loisteputket ja kypäräkin oli tietysti päässä.

Bilteman ilmalämpömittari paikallaan...tähän käy tietysti aito bosch tilalle...


Edellä olevasta putkesta välijäähdyttimelle päin menee muovinen putki, jolla on tuki kannen päädyssä. Tuo tuki kuuluu rälläköidä pois ja asentaa siihen kohtaan vesiruiskun suutin niin se on kohtuullisessa ja huomiota herättämättömässä paikassa, vesilinja kulkee mukavasti moottorin takana, joten sekään ei herätä mielenkiintoa vuosittaisissa katsastuksissa.
Käytän muista poiketen AEM systeemiä, koska mielestäni se on teoriassa parempi, varsinkin kun rakentaa ihan omanlaisen ohjaimen, joka osaa säätää veden määrän aina oikeaksi.



Eikös näytä ihan vakiokoneelta ?



Tähän tuli medium vesisuutin, eli maksimi vesimäärä lienee 315 ml/min...siinä taitaa olla ihan tarpeeksi tähän käyttöön...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Tutunoloisesti tehty mittarinpidike...kasiässä kirjoitti:Ei näy mihin kohtaan tuo kuulerin alulähtöputki tulee, mutta toivottavasti helppoon.

E: Poista tuo ylempi, sormi lipes.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
No sultahan se on tuokin idea kopioitu. Tuo on tosin tuossa vain väliaikaisesti kunnes öljynpaine on varmasti löytynyt ja pysyy koekäytön ajan. Lopullinen on sitten sama sähköinen anturi, joka taitaa tällä kerralla tulla keskustietokoeneelle 
Lämpötila-anturilla oleva putki on tuon mustan putken ja imusarjan välissä, eli koneen venttiilikopan päällä. On helppo korvata ehjällä osaalla.

Lämpötila-anturilla oleva putki on tuon mustan putken ja imusarjan välissä, eli koneen venttiilikopan päällä. On helppo korvata ehjällä osaalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Nythän miulla on ö-paineelle mekaaninen mittari t-haaralla turpolle menevästä painelinjasta ja sijaitsee siellä koneen kupeessa.
Oma sähkönen mittari näyttää miula aina liian vähän / mitä sattuu (ku ei oo mersu) niin voi sielua lääkitä sillä oikeella tiedolla pellin avaamalla.
Kopioitu Kaanian meritiiselistä.
Oma sähkönen mittari näyttää miula aina liian vähän / mitä sattuu (ku ei oo mersu) niin voi sielua lääkitä sillä oikeella tiedolla pellin avaamalla.
Kopioitu Kaanian meritiiselistä.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Oliko tuossa "anturissa" millainen kierre? 1/8--1/4 vai 12mm kierre.. Tuli vaan mieleen kun noita nippoja ja lirpukkeita päivisin sormissani hypistelen , että oishan niitä putkierteisiä valmiita jutskia, esim: mutteri 5mm ja sen vois juottaa tuohon kiinni joko hopeella tai messingillä?
Tosin ei olisi telemisen meininki.
Seuraava anturia kun assettelet johonkin ,niin ota yhteyttä, katsellaan sopivat holkki/mutteri/nipat valmiiksi...
Tosin ei olisi telemisen meininki.

Seuraava anturia kun assettelet johonkin ,niin ota yhteyttä, katsellaan sopivat holkki/mutteri/nipat valmiiksi...


Hyvät on perät.......
Auti
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Paras miltei olisi kun saisi sen amerikkalaisen kierteen sovitettua tuohon eurooppalaiseen kierteeseen, en kyllä yhtään muista mitä ne oli, mutta kaippa nekin pitäisi kirjata jonnekin ylös niin on sitten tallessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Ohoh kun on Herlevin tallilla komeat systeemit ja ruiskutuspumput, mutta kotitallissa puuhastellaan ihan hassuja silti
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3maApBpU_wQ[/youtube]
Äääni ja video ei ole ollenkaan synkassa, en tiedä missä vika piilee

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3maApBpU_wQ[/youtube]
Äääni ja video ei ole ollenkaan synkassa, en tiedä missä vika piilee

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
On taas niin turha viikonloppu, pakkanen estää kaiken järjellisen tekemisen n****mista ja ryyppäämistä lukuunottamatta ja nuo kun ei nyt nappaa niin päätin tehdä pienen kuvakollaasion sekä youtubevideon elektroniikasta. Aamulla tosiaan mittari näytti yli 30 asteen pakkasia.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QVrjAXegZwQ[/youtube]
Lohkokaavio periaatteesta, jolla Viton 2 pahinta ongelmaa (turbiinilukon lipsahtelu sekä kierroslukurajoitus) kierretään. Osa sensoreista on ihan puhtaasti mielenkiinnosta mukana, eivätkä liity mitenkään noihin ongelmiin (veden lämpötilat ja ahtopaine)

Polkimen asentotietoon lisätään asentotietoa tämän periaatteenmukaisesti, käytössä on operaatiovahvistin, joten siivu alkuperäistä signaalia siirtyy sellaisenaan laatikon ECU:lle sekä tietokone niin päättäessään lisää sinne lisää "asentoa". Vuosien varrella suunnittelin järjestelmää, jossa koko signaali olisi generoitu D/A muntimella, siis ensin A/D muunnos sitten luvuilla manipulointia ja lopuksi muunnos D/A, mutta sitten hoksasin miksi tehdä asiat vaikeammin kun yksinkertainen toimii paremmin.

Uusin versio tietokoneesta...

Johtoliittimien asentelua pakkasessa...samalla syntyy tuota sähköistä alipainepumppua.




[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QVrjAXegZwQ[/youtube]
Lohkokaavio periaatteesta, jolla Viton 2 pahinta ongelmaa (turbiinilukon lipsahtelu sekä kierroslukurajoitus) kierretään. Osa sensoreista on ihan puhtaasti mielenkiinnosta mukana, eivätkä liity mitenkään noihin ongelmiin (veden lämpötilat ja ahtopaine)

Polkimen asentotietoon lisätään asentotietoa tämän periaatteenmukaisesti, käytössä on operaatiovahvistin, joten siivu alkuperäistä signaalia siirtyy sellaisenaan laatikon ECU:lle sekä tietokone niin päättäessään lisää sinne lisää "asentoa". Vuosien varrella suunnittelin järjestelmää, jossa koko signaali olisi generoitu D/A muntimella, siis ensin A/D muunnos sitten luvuilla manipulointia ja lopuksi muunnos D/A, mutta sitten hoksasin miksi tehdä asiat vaikeammin kun yksinkertainen toimii paremmin.

Uusin versio tietokoneesta...

Johtoliittimien asentelua pakkasessa...samalla syntyy tuota sähköistä alipainepumppua.




Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..

Jostain pulssihuiputuksesta ehkä kyse. Viteo piti aina pysäyttää tekstien kohdalle ja sit tuli se viteon nimi siihen ylös tekstien päälle....eipä sen puoleen että mitään ymmärtäisinkään.

S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Videon nimi tulee videon päälle kun painaa pausea
ei mulla tule.
Toimintaselostus:
a) turbiinilukon vittuilun eliminointi:
Kaasupolkimen asentoanturi (TPS) on siirretty alkuperäisestä paikasta suoraan kiinni kaasuvivun akseliin, nyt kaasuvipu pääsee liikkumaan laidasta laitaan siten, että mustaa tulee ja mustaa ei tule. Prosessori tulkitsee asentoanturin signaalin, joka samalla johdetaan operaatiovahvistimen (eräänlainen puskurivahvistin, joka ei vahvista signaalia) läpi automaattilaatikon tietokoneelle. Prosessorilta on varattu pari digitaalista lähtöpinnaa, joilla voidaan nostaa tuon signaalin tasoa, eli silloin laatikon tietokone luulee, että poljin on syvemmällä kuin onkaan. Prosessori tarkkailee kierroslukua ja nostaa TPS signaalia hitusen silloin kun huomaa koneen olevan käynissä, tämä tapahtuu noin 10 sekunnin viiveellä, jotta se ei vaikuta automaattilaatikon polkimen kalibrointiin. Kalibrointihan tapahtuu aina kun virrat kytketään päälle, se saa polkimen nollakohdan. Toisin sanoen laatikon tietokone "näkee", että poljinta on painettu 5% sen 10 sekunnin kuluttua koneen käynnistymisestä. Kun koneen kierrokset on suuremmat kuin 1000 rpm tulkitaan auton liikkuvan, ja silloin jälleen nostetaan TPS signaalia pykälän ylemmäs. Nyt automaattilaatikon ohjain pitää turbiinilukon päällä vaikka syöttöpumpun vipu onkin ihan pintakaasulla ja ajellaan sitä ongelmallista 80 km/h vauhtia.
b) Kierroslukurajoituksen eliminointi.
Nyt vuosien jälkeen hoksasin, että tämä varmasti johtuu kierroslukua mittaavan laskurin ylivuodosta, koska vauhtipyörällä on hurja määrä (144 kpl) pykäliä, joita tuo 8 bittinen prosessori laskee. Alunperin luulin ongelman olevan se laatikon sisältä tulevien pulssien laskennan ylivuoto. Kun kierrosluku on 4800 näkee automaattilaatikon pulssilaskuri 11520 kpl pulsseja joka ikinen sekunti. Mikäli pulssit muunnettaisiin korvin kuultavaksi ääneksi se olisi korkea kimeä vihellys (11,5 kHz).
Kytkentä on yksinkertainen...vauhtipyörän ensimmäisen neljänneskierroksen ajan lasketaan moottorin pyörimisnopeus, ihan vain mittaamalla tarkasti aika, joka kuluu 36 pulssin aikana (144/4=36) . Mikäli nopeus on suurempi kuin haluttu raja-arvo, eli mikäli moottori pyörii liian lujaa, aletaan piilottamaan pulsseja. Se tapahtuu sammuttamalla RPM signaalia puskuroiva "vahvistin" sekä samalla katkaisemalla vaihdelaatikon sisältä tulevat pulssit. Nämä kaikki pitää sammuttaa yhtä pitkäksi ajaksi koska kaikkien pulssien "kierrosluvun" pitää täsmätä, muutoin laatikon tietokone luulee laatikon luistavan. Sammuttaminen tulee luonnollisesti olla "salamanopeata". Moottorin nopeuden mukaisesti lasketaan miten pitkään pulsseja pitää piilottaa ja se tapahtuu vauhtipyörän 90 asteen kohdasta (eli 36 pulssia aloituksesta) alkaen niin pitkäksi ajaksi, että koko pyörähdyksen aikana läpi päästetyt pulssit muodostavat aiemmin määritetyn raja-arvon, vaikkapa 4400 rpm, jolloin laatikon ohjain on tyytyväinen eikä ylivuotoa tapahdu. Tänä aikana ja sen jälkeen prosessori jatkaa vauhtipyörän pulssien laskemista kunnes se maaginen 144 on saavutettu, eli vauhtipyörän pyörähdys on täynnä ja homma aloitetaan alusta.
Pulssien ja ajan laskenta on täysin rautapohjaista, joten se on nopeaa ja tarkkaa.
Videolla näkyy aluksi TPS signaali johon prosessori "naksuttelee" lisää poljintietoa. Tämän jälkeen näkyy puskuroitu (vahvistettu) RPM signaali, joka toisessa lähdössä aina hävitetään hetkeksi ja toisessa lähdössä sen annetaan tulla sellaisenaan. Ensin mainittu menee luonnollisesti laatikon tietokoneelle ja jälkimmäinen kojetaulun rpm mittarille.
Ei se sen kummempi härveli nyt sitten kuitenkaan ole, kaikki alkuperäinen ohjaamossa toimii kuten ennenkin, eli vaihteet valitaan originaalista kepistä, power ja wintermoodit napista etc.

Toimintaselostus:
a) turbiinilukon vittuilun eliminointi:
Kaasupolkimen asentoanturi (TPS) on siirretty alkuperäisestä paikasta suoraan kiinni kaasuvivun akseliin, nyt kaasuvipu pääsee liikkumaan laidasta laitaan siten, että mustaa tulee ja mustaa ei tule. Prosessori tulkitsee asentoanturin signaalin, joka samalla johdetaan operaatiovahvistimen (eräänlainen puskurivahvistin, joka ei vahvista signaalia) läpi automaattilaatikon tietokoneelle. Prosessorilta on varattu pari digitaalista lähtöpinnaa, joilla voidaan nostaa tuon signaalin tasoa, eli silloin laatikon tietokone luulee, että poljin on syvemmällä kuin onkaan. Prosessori tarkkailee kierroslukua ja nostaa TPS signaalia hitusen silloin kun huomaa koneen olevan käynissä, tämä tapahtuu noin 10 sekunnin viiveellä, jotta se ei vaikuta automaattilaatikon polkimen kalibrointiin. Kalibrointihan tapahtuu aina kun virrat kytketään päälle, se saa polkimen nollakohdan. Toisin sanoen laatikon tietokone "näkee", että poljinta on painettu 5% sen 10 sekunnin kuluttua koneen käynnistymisestä. Kun koneen kierrokset on suuremmat kuin 1000 rpm tulkitaan auton liikkuvan, ja silloin jälleen nostetaan TPS signaalia pykälän ylemmäs. Nyt automaattilaatikon ohjain pitää turbiinilukon päällä vaikka syöttöpumpun vipu onkin ihan pintakaasulla ja ajellaan sitä ongelmallista 80 km/h vauhtia.
b) Kierroslukurajoituksen eliminointi.
Nyt vuosien jälkeen hoksasin, että tämä varmasti johtuu kierroslukua mittaavan laskurin ylivuodosta, koska vauhtipyörällä on hurja määrä (144 kpl) pykäliä, joita tuo 8 bittinen prosessori laskee. Alunperin luulin ongelman olevan se laatikon sisältä tulevien pulssien laskennan ylivuoto. Kun kierrosluku on 4800 näkee automaattilaatikon pulssilaskuri 11520 kpl pulsseja joka ikinen sekunti. Mikäli pulssit muunnettaisiin korvin kuultavaksi ääneksi se olisi korkea kimeä vihellys (11,5 kHz).
Kytkentä on yksinkertainen...vauhtipyörän ensimmäisen neljänneskierroksen ajan lasketaan moottorin pyörimisnopeus, ihan vain mittaamalla tarkasti aika, joka kuluu 36 pulssin aikana (144/4=36) . Mikäli nopeus on suurempi kuin haluttu raja-arvo, eli mikäli moottori pyörii liian lujaa, aletaan piilottamaan pulsseja. Se tapahtuu sammuttamalla RPM signaalia puskuroiva "vahvistin" sekä samalla katkaisemalla vaihdelaatikon sisältä tulevat pulssit. Nämä kaikki pitää sammuttaa yhtä pitkäksi ajaksi koska kaikkien pulssien "kierrosluvun" pitää täsmätä, muutoin laatikon tietokone luulee laatikon luistavan. Sammuttaminen tulee luonnollisesti olla "salamanopeata". Moottorin nopeuden mukaisesti lasketaan miten pitkään pulsseja pitää piilottaa ja se tapahtuu vauhtipyörän 90 asteen kohdasta (eli 36 pulssia aloituksesta) alkaen niin pitkäksi ajaksi, että koko pyörähdyksen aikana läpi päästetyt pulssit muodostavat aiemmin määritetyn raja-arvon, vaikkapa 4400 rpm, jolloin laatikon ohjain on tyytyväinen eikä ylivuotoa tapahdu. Tänä aikana ja sen jälkeen prosessori jatkaa vauhtipyörän pulssien laskemista kunnes se maaginen 144 on saavutettu, eli vauhtipyörän pyörähdys on täynnä ja homma aloitetaan alusta.
Pulssien ja ajan laskenta on täysin rautapohjaista, joten se on nopeaa ja tarkkaa.
Videolla näkyy aluksi TPS signaali johon prosessori "naksuttelee" lisää poljintietoa. Tämän jälkeen näkyy puskuroitu (vahvistettu) RPM signaali, joka toisessa lähdössä aina hävitetään hetkeksi ja toisessa lähdössä sen annetaan tulla sellaisenaan. Ensin mainittu menee luonnollisesti laatikon tietokoneelle ja jälkimmäinen kojetaulun rpm mittarille.
Ei se sen kummempi härveli nyt sitten kuitenkaan ole, kaikki alkuperäinen ohjaamossa toimii kuten ennenkin, eli vaihteet valitaan originaalista kepistä, power ja wintermoodit napista etc.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Oujee. Jotenkin tuolleen sen ymmärsinkin. Ei muutaku myyntiin.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: W638/2 [V230TD/Vito110D]: Ahtimen vaihtaminen ja muuta..
Mielenterveydelle voisi kyllä tehdä hyvää hankkiutua tuosta eroon, niin juu, jos katsoo forumin kautta videota niin siihen päälle voi tulla jotain, mutta suoraan juuTuupista niin siitä voi saada jotain selvääkin.
Oliskohan tänään jo sen verran lauhaa, että pääsisi asentamaan oikein syylärin.
Oliskohan tänään jo sen verran lauhaa, että pääsisi asentamaan oikein syylärin.
Lisää tietoa: www.skg.fi