Muistatko Kummeli paljonko sulla oli painoeroa eri mäntien kesken, maksimiero kevyimmän ja painavimman kesken ? (ja valmistaja, mahle vai se joku muu norres vai mikä se oli ?)
om603.960 vs om605.960
Re: om603.960 vs om605.960
Vahtamalla ne
Muistatko Kummeli paljonko sulla oli painoeroa eri mäntien kesken, maksimiero kevyimmän ja painavimman kesken ? (ja valmistaja, mahle vai se joku muu norres vai mikä se oli ?)
Muistatko Kummeli paljonko sulla oli painoeroa eri mäntien kesken, maksimiero kevyimmän ja painavimman kesken ? (ja valmistaja, mahle vai se joku muu norres vai mikä se oli ?)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603.960 vs om605.960
Ymmärtääkseni mahlet, mutta en mene takuuseen... Oon jälleen kerran porttien sisäpuolella, niin en pääse tarkastamaan enkä muista. Painoerot on kyllä tallissa yläällä lapulla, että sieltä näkis ku vaan muistas kattoo.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: om603.960 vs om605.960
Kyllä siihen lääke ja konstit löytyy aika helposti, esim tuohon tyyliinKummeli kirjoitti:sitä en tiiä miten kanget sais samanpainosiks, ja oikeasti tasalaatusiks; eli painopiste olis täsmälleen samassa kohtaa...
http://www.jdfperformance.com/resized%2 ... 20wide.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
"some people do, some people talk."
Re: om603.960 vs om605.960
Joo, tuon näinki sillon. Mutta päädyin siihen että ei oo tarpeellista 6500rpm tasapainottaa nuita kankia niin tarkasti, kun kyse kuitenki suorasta koneesta. Eriasia sitten noitten V8 koneiden kans, jossa kankien yläpäät viuhtoo miten sattuu toisistaan poispäin. Hyvähän se olis suorassakin koneessa, jos painopisteet olis oikeat varsinkin kankien alapäiden kesken. 
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: om603.960 vs om605.960
Jaa ettei ~700g lunssista pysty viittä grammaa keventään millään? Siellä on sitten ne tapit myös. Omasta läks melkein 100g per tappi painoa pois ja kangista 160g per kappale. Mäntiä en ole vielä käsitellyt, mutta sellaset 40g uskoisin saavani noista orkkiksista pois.veskola kirjoitti: Lähtökohta on esimerkiksi seuraava, arvot hatusta mutta pohjautuvat todellisuuteen:
1 syl: Mäntä 700 gr, kanki 500 gr
2 syl: Mäntä 695 gr, kanki 503 gr
jne.
sitten tilannehan voisi olla tämä kunkanget vaihdetaan:
1 syl: Mäntä 700 gr, kanki 460,0 gr
2 syl: Mäntä 695 gr, kanki 460,0 gr
Mitäs sitten muka tehdään ?
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: om603.960 vs om605.960
Eikös norsu keventäny kampiakseliakin, limpuista pois? Onko sitä vielä tasapainoitettu, oliko ongelmia?
Akselista kyllä sais äkkiä kiloja pois mutta mahtaakohan aiheuttaa jotain ei toivottuja värinöitä?
Akselista kyllä sais äkkiä kiloja pois mutta mahtaakohan aiheuttaa jotain ei toivottuja värinöitä?
Re: om603.960 vs om605.960
Saa sieltä varmaan vaikka koko männän pois jos sille tielle lähtee...mutta tuossahan oli tosiaan kyse tuosta, että mistäs se sitten tasapainotetaan, jos männästä ei saada. Männässä olevat klunssit eivät riitä 7 gramman epätasapainon poistoon, vaan piti alkaa helmaa jyrsimään.
No nyt minullekin on selvinnut että fiksummat tasapainottavat tuo tapeista eikä männistä. Tapit vaatinevat vähän järeämmät jyrsintävehkeet tai ainakin jotain muuta kuin käsivinkun...tai no meneehän se silläkin, jos ei ota lopputuloksesta valokuvaa, eikä jätä kampikammion lamppua päälle
No niin ja sitten siirrytään faktaa osioon. Mersun speksit määrittää tarkkoja grammamääriä mutta käytetty osa kertoo jotain muuta. Erohan olikin paljon suurempi kuin muistinkaan



Ero on 12 grammaa !
sielä männän ontossa laessa se painoero ilmeisesti syntyy
ja kun sen sisäpuolelta ottaa pois niin ei tuo mäntä siitä ainakaan kestävämmäksi tule. Kai se olisi tarkoitus, että ne männät edes näyttäisi keskenään samanlaisilta

Tuossa vielä mielenkiinnosta kankien painoja, niissäkin alapäissä oli 3 gramman heittoja, joilla ilmeisesti kompensoitiin mäntien eroja, koska männissä ja kangissa olleista merkinnöistä sai sellaisen viitteen. Tapit oli todella tarkasti saman painoisia. Mitään osia mersun tehdas ei ole yrittänyt tasapainottaa, ainoastaan osia on lajiteltu painon mukaan ryhmiin.


(tai sitten ne pirut tasapainottavat noita mäntiä kampiakselin limpuista...mutta summarum, 12 grammaa tai 0 grammaa niin ihan samalla tavalla se motti käy niin kauna kunnes käy. Norsukin veivaa nyt sen moottorin vain suosiolla käyntiin
)
No nyt minullekin on selvinnut että fiksummat tasapainottavat tuo tapeista eikä männistä. Tapit vaatinevat vähän järeämmät jyrsintävehkeet tai ainakin jotain muuta kuin käsivinkun...tai no meneehän se silläkin, jos ei ota lopputuloksesta valokuvaa, eikä jätä kampikammion lamppua päälle
No niin ja sitten siirrytään faktaa osioon. Mersun speksit määrittää tarkkoja grammamääriä mutta käytetty osa kertoo jotain muuta. Erohan olikin paljon suurempi kuin muistinkaan



Ero on 12 grammaa !
ja kun sen sisäpuolelta ottaa pois niin ei tuo mäntä siitä ainakaan kestävämmäksi tule. Kai se olisi tarkoitus, että ne männät edes näyttäisi keskenään samanlaisilta

Tuossa vielä mielenkiinnosta kankien painoja, niissäkin alapäissä oli 3 gramman heittoja, joilla ilmeisesti kompensoitiin mäntien eroja, koska männissä ja kangissa olleista merkinnöistä sai sellaisen viitteen. Tapit oli todella tarkasti saman painoisia. Mitään osia mersun tehdas ei ole yrittänyt tasapainottaa, ainoastaan osia on lajiteltu painon mukaan ryhmiin.


(tai sitten ne pirut tasapainottavat noita mäntiä kampiakselin limpuista...mutta summarum, 12 grammaa tai 0 grammaa niin ihan samalla tavalla se motti käy niin kauna kunnes käy. Norsukin veivaa nyt sen moottorin vain suosiolla käyntiin
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603.960 vs om605.960
Kyllä kevensi juu, ja ainoastaan muiden liikkuvien kevennys mahdollisti tuon. En väitä tämän oivaltamista parhaimmaksi hetkekseni.patroltd kirjoitti:Eikös norsu keventäny kampiakseliakin, limpuista pois? Onko sitä vielä tasapainoitettu, oliko ongelmia?
Akselista kyllä sais äkkiä kiloja pois mutta mahtaakohan aiheuttaa jotain ei toivottuja värinöitä?
Toisaalta jos osaa vähänkin laskea noiden sisäisten kevennysten vaikutusta kiihtyvyyteen...
Tälläiset asiat ei ole mersuviriskenen päälimmäisiä juttuja. Kiihtyvyyttä saa näistä ilmankin.
Veskola odottelee nyt vaan kärsivällisesti. Tossa olis pari päälimmäisempää mottiprojektia saatava ensin valmiiksi. Molemmissa sellasia itseä kiinnostavia pellepeloton juttuja, joita ei vaan voi jättää kokeilematta. Suurimmaksi osaksi sellaisia nettimaailman mahdottomaksi julistamia totuuksia...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: om603.960 vs om605.960
Joo, tuon muuten muistan itekkin, että mäntien tapit oli tismalleen samanpainoset. Niissä ei ollu mitään eroa. Kumma homma, aattelis että ovat tehneet niin tarkasti nuo, ettei eroja pääsis tulemaan. Aika utopistinen ajatus sekin, että tasapainottavat mäntien/kankien painoeroja kampiaksilalla. Ajattelis olevan helpompaa tehdä suoraan samanpainosia osia, ettei oo väliä miten ne sinne heittelee... 
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: om603.960 vs om605.960
Ketokaas mulle tyhmälle miten valetaan tuommonen ontolla laella oleva mäntä
(öljykanavalla)
valutekniikka saattaa olla kehittynyt 80 luvun lopusta tultaessa 90 luvun loppuun. Ainakin lohkojen ja kankien siisteys on eri luokkaa...mielestäni. Pitääkin tässä joutessani punnita noi 97 mallin turbomännät, missä toleransissa ne ovat.
valutekniikka saattaa olla kehittynyt 80 luvun lopusta tultaessa 90 luvun loppuun. Ainakin lohkojen ja kankien siisteys on eri luokkaa...mielestäni. Pitääkin tässä joutessani punnita noi 97 mallin turbomännät, missä toleransissa ne ovat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603.960 vs om605.960
eikös ne jostain hiekasta ja jostain sidosaineesta tee muotin ja sinne lorottaa mäntäainetta. varmaan samanlailla se kanava on siitä hiekasta jotenkin saatu kasaan. en tiedä, veikaan vaan.
tai voi olla, että aluvaluissa käytetään jotain muutakin ainetta muottina, kun hiekkaa. sen sulamislämpötila on niin matala. mut teräksille ne ainakin käyttää tota hiekkaa muottiaineena.
tai voi olla, että aluvaluissa käytetään jotain muutakin ainetta muottina, kun hiekkaa. sen sulamislämpötila on niin matala. mut teräksille ne ainakin käyttää tota hiekkaa muottiaineena.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E





