Tänään sai alle ton H&R:n jousi ja iskarisetin. Tuo 60740 mikä piti olla, nii oli kyllä samaa luokkaa mitä entinen rälläkkäalusta jonka itse tein. Ja se tippu melkein valehtelematta 100/100. Ja ihme kummaa, nuo H&R:n jouset olivat aivan samanmittaiset kuin nuo rälläköidyt. Eli ei pidä paikkaansa kyllä nuo 60/40 lukemat.
Mutta asiaan. Takapää on erittäin hyvä. Mutta jostain syystä etupää on löllö. Mahtaakohan kun vähänaikaa ajelee nii kaasuiskarit jäykistyä, vai mitä pitäs tehä. On jäykempi ku vaki-iskareilla ja katkaistuilla jousilla, mutta ei ole riittävän jäykkä.
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Varmaa edellisellä setupilla maannu iskareiden varassa > hypyttäny ja jäykempi.
H&R on tommonen, on noita lukiomadalluksia eli 20mm tms ja sit on ääripäät mitkä sit tontittaa jo mukavasti.
Itelläkin joskus vuonna kivi ja nakki oli sama setti niin madallusta oli pari senttiä enemmän.
Kaverilla oli w201 H&R iskarit niin takapää oli jäykkä mut etupää oli löysempi.
Juup. Nelosen gummit joka nurkassa. Ostin jo valmiiksi ennen asennusta 1:n kumit joka nurkkaan, ettei tarttis sit paljoo katkasta noita uusia jousia, mutta perskele, turhaan meni 14€ niihin kumeihin kun olikin samanmittaset ne jouset.
Täytyy nyt ajella tolla ja katsoa et mitä se etupää tekee, pysyykö samanlaisena vai mitä se meinaa. Jos ei muutu, niin täytyy kokeilla heittää jousen väliin kumeja, mitä niissä mun katkotuissa alkup. jousissa oli. Ei siinä mitää muuta, mut montuissa meinaa vähän osua sisälokareihin vaa..
MB W201 2,5TD A -91
Kävi ihme. En ole nyt asennuksen jälkeen autolla ajanut muutakun asennuspaikalta kotio. Jolloin tuona välinä moitin etupäätä kun se oli kun alkup. jousilla ja iskareilla, painui aivan s*atanasti kun lokarista itse paineli. Sairastuin asennuksen jälkeisenä päivänä kuumeeseen ja autolla ei ole ajettu siis kun asennuspäivänä. Noh, eilen kävin tallissa ihan muissa asioissa ja v*ttuunuksissani painoin etupäätä, ja katos perseeseen oli yhtä jämäkkä kun takapää(!) Huomenna tulee autolla ajettua varmasti, nii saa todettua onko nyt hyvä.
MB W201 2,5TD A -91
Joo elikkäs pyytäsin noviisille neuvoja. On pakkomielteenä madaltaa mersua ens keväänä kunhan asvaltti taas kurkistelee. Joten kysyisin neuvoja, paljoko pitäis vielä pudottaa, jotta saisin sopivalle korkeudelle, tarkotuksena ei oo viedä autoa niin tonttiin kun mahdolllista mutta MATALALLE kuitenkin. Auto on sportline, joten jotain hilua sieltä löytyy jo vakiona. Ja nyt kun autolla on kevyt eikä niin kevytkään takakeno takakontin rojujen ansiosta, ei suinkaan kuollut takaa. Eli perstuntumalla mikä olis paras ratkaisu jotta pyörät sais kaarelle. Vanteiksi tulos lorinserin rs90 17x8, tallis odottamas, 215/40 kumeilla.
Näyttää aikasta hyvälle tuolla satsilla. Oon salaa miettiny 205:sia, mutta arvelluttaa että noudattaako katsastusmiehet STRO-normistoa? Kun normiston mukaan 215 sais olla kapeimmat mitä noiden päälle saa vääntää, mutta puuttuuko katsastusmiehet tuohon venyyn ku se on kumminki aika hillitty. Ja 215/40 tai 205/40 kumeilla ei vanteita tarvisi muutoskatsastaa, mutta alusta pitää toki muutenkin.
Normistoilla ei tee yhtää mitään, rengasvalmistaja sen päättää mihin vanteelle renkaan saa asentaa.
205 8" vanteella menee läpi, etenki jos on renkaan malli on leveä, eikä kuten esim joku Nankang.
Ite 4-5 vuotta katsastanu 205/40 kasilevee vanteella, ei yhtään mitää sanottu. Viimiset vuodet oli 195/40.
En usko että napistaan.
kaikki puhuu ettei raavi, itellä ei ole edes oikeestaan paljoa yhtään madallettu, ja 15'' ja 195/65 nakeilla raapii perkele kokoajan silleen että kaaren sisäreuna lähtee melkein kävelemään, missä vika? ja jämäkkä alusta on
Zalolahti, mikä alusta sulla on?
Mulla on rengastus 205/45-16. Mulla raapii takana sen takia, ku pitääs olla kapeempi kumi, ku kumin reuna tulee just siihen sisäloksun ja kaaren kohtaan. Tulevilla talvinakeilla ei pitäis raapia, koska tulee 195/55-15 ja mun talvivanteissa ET parempi. Nuo mun kesävanteet (Fondmetallin hunajakennot vaatis oikeestaa kaarien muokkausta et toimis.
MB W201 2,5TD A -91
en tiedä, mutta ei se ainakaan tosiaan paljoo madalla, ei oo vielä putki ottanu mihinkään, ainut mikä raapii niin oikealle tai vasemmalle käännyttäessä jos tulee joku pienikin nousu/monttu... Jos siis käännetään reilummin
Onks tuommoiset fk 35/40mm madallusjouset hyvät 190E mersuun? Niitte kavereiks olis tarjol bilstein etuiskarit ja ta-technix takaiskarit. Onko nuo hyviä merkkejä ja muutenkin kestäviä? Tarkoitus olis parantaa ulkonäköä ja parantaa ajo-ominaisuuksia... Olis vaa tiedos tuommoinen setti vähän käytettynä.
itellä nyt sitten 70/70 madallusta, eikä kauheesti raavi, sillon kun ratti käännettynä ja osuu töyssyyn. Tosin rengastus, ei hyvä 195/65 15''. mutta sitten alusta on ihan oikeesti jäykkä, ei kaikkien mieleen tuossa vähä kuvia niin näkee, miten llähellä menee renggggkaat
Itellä oli TA-technix iskarit 190E alla ja jousina Koni Sport 40/30mm, rälläkällä tuli lyhennettyä jousia et madallusta oli n.60mm. Vanteina pyöri 17X8 ET30, kumit oli 195/45-17 Falkenin Ziex ZE912. Aika passeli setti käyttöautoon, ei raapinu renkaat kaariin. Alusta oli jämäkkä mut ei missään nimessä kova. Tolla setillä tuli kurvailtua 40000km, talvella oli 185/65-15 nastat.
Tuli hommattua tommonen w201 käyttöautoks ja kesäksi ois tarkotus heittää todennäkösesti 17"x9-10" vanteet alle. Joten minkä moinen alusta tuohon kannattais hommata.
Väkisin tulee mieleen että coilover jotta päästään varmasti tarpeeksi alas. Mutta mitä muita vaihtoehtoja on? ja mistä porukka ostellut.
Mikä setti EEKi:llä on muuten w201 mersun alla ollut, jos saa udella?
Etsä mitään coileja tarvii, eikä semmoisia edes mersuun saa. (tai saa varmaa jo nykyään valmistakin settiä mutta pilipaleja tuppaa olemaan?)
Exässä oli Bilstein Sprint ja jotkut isokoneisen w124 jouset, H&R valmistamat kuitenki.
Jousista laikattu tarpeeksi ja pohjaanlyöntikumeja kannattaa madalluksen mukaan leikata.
17" saa ihan tarpeeks alas mitä rengastus/vanteen leveydet vaan antaa myöden.
Jees eli pelkillä jousilla mennään. Varmaa sitten 60/40 vai? vai meneekö noilla etukyykkään? Kestääkö muuten noi vakio iskarit noin "matalia" jousia vai joutuuko suosiolla ostamaan uudet iskaritkin, kivireellä olen kyllä tottunut ajamaan että siitä ei väliä?
Tosiaan nää mersut on meikäläiselle viellä niin uusi aihe kun mersu ollut vasta kolmatta päivää itsellä että ihan hyvä kysellä, niin ei tarvii ostaa vääriä
Oisko heittää jotain hyvää paikkaa mistä moiset jouset sais sopuhintaan?
Voipi olla että ei vakioiskarit tolla madalluksella enään kestä, tai ainakaan toimi yhtään Ite ajelin 2viikkoa vakioiskareilla ja H&R 60/40mm madallusjousilla ja tuntui että alkoi jo silloin pompottamaan, toki vähän luulotautinen olen aina kun autovioista kyse
määrittele säädettävyys, näissähän ei ole makperssonia vaan erilliset osat. Korkeutta säädetään karkeasti erilaisilla jousilla ja korkeus hienosäädetään eri paksuisilla jousen kumeilla
Yksi säädettävä alusta löytyy, valmistajana yellow racing tai vastaava, mutta ajomukavuus menee ja jaja.. se on semmonen erillinen säätölautanen jousen alle/päälle.
mikä valmistaja tekee tenavaan kaikista lyhimmät iskarit? mulla on nyt edessä modatut E36 bemarin korkeus/jäykkyyssäädettävät tolpat mitkä koko ajan pohjassa eli siis liian pitkät takana ta technixin tolpat ja inter alloyn jouset, iskarit paukkuvat koko ajan pohjaan koska jouset aivan liian löysät autoparkissa niin vanteen ja kaaren välissä takana n. 50mm tilaa ja kun minä alle 70kg kloppi menen takaluukkuun hyppimaan niin vanteet uppoavat kaarin siihen asti kunnes iskarit kolahtavat pohjaan eli nyt hakusessa jäykempää jousta ja lyhyempää iskaria missä riittäisi joustoa
Taitaapi löytyä bilsteiniltä tai Konilta sprintit tai sportit.
Omat H&R cup kitin 60/40 madallus touhus oli samanpituiset rungot etu iskareissa, ku mikkä oli itellä ennestään alla. En sitte tiedä mikkä ne vahat oli mutta vaihtoon meni.
Juu sellasta vaan kyselisin jos vähän helppiä sais että tuli 2 litranen w201 ostettua ja olis nyt tarkotus madaltaa auto kesäksi,kun joutuu etupään jousituksen uusimaan muutenkin,niin minkä laista alusta/madallus sarjaa suosittelette ja alla on 195/60/15 kumit? Töihin joutuu hiekkasia ja kuoppasia teitä ajeeleen että ei mielellään kivireki sais olla mut jämäkkä kuitenkin