Taka-akselin tukivarsien vaihto
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Taka-akselin tukivarsien vaihto
Mitä olisi otettava huomioon taka-akselin alimmaisten etutukivarsien vaihdossa? Tuleeko uusien varsien mukana uudet pultit ym tarvikkeet? Onko varsien vaihdon jälkeen auto käytettävä nelipyöräsuuntauksessa? Olen aloitanut homman kunnon pesulla ja CRC:tä on ruiskutettu pultteihin helpottamaan iroitusta.
Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Aina kun ropaat tankoja niin nelipyörä säätöön/mittaukseen.
Jos mistä ostit sarjan niin erikseen myytävänä pultteja niin kaiketi tulee mukaan.
Esim.veho kyllä laskuttaa erikseen pultit.
Voi myös olla että pultti ei tule tangon sisäholkista irti jolloin pitää pultti katkaista paikoillaan ja silloin olisi nytky saha hyvä mutta voithan kokeilla ensin lähtiskö.Tällöin voit vielä kiriä pultit ja miettiä vietkö muualle laitettavaksi tai lainaat sahaa,rällä kyllä ei kannata kokeilla eikä lämmöllä.
Tuo on kyllä hyvä että laittelet jo crc:tä monena päivänä että lähtee likoamaan.
Jos mistä ostit sarjan niin erikseen myytävänä pultteja niin kaiketi tulee mukaan.
Esim.veho kyllä laskuttaa erikseen pultit.
Voi myös olla että pultti ei tule tangon sisäholkista irti jolloin pitää pultti katkaista paikoillaan ja silloin olisi nytky saha hyvä mutta voithan kokeilla ensin lähtiskö.Tällöin voit vielä kiriä pultit ja miettiä vietkö muualle laitettavaksi tai lainaat sahaa,rällä kyllä ei kannata kokeilla eikä lämmöllä.
Tuo on kyllä hyvä että laittelet jo crc:tä monena päivänä että lähtee likoamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Katselin tuolta netistä: Motonet, KL-varaosa ja Merteil osien hintoja. Voisi olla hyvä vaihtaa muitakin tukivarsia samalla kertaa ei nuo osat näytä olevan hinnan kiroissa. Nytkysaha löytyy kaapista ja lämpöä annoin kuumailmapuhaltimella ennen CRC ruiskutusta se on auttanut yleensä. Lämpö ja ruiskutus useampaan kertaan toistettuna tehoaa.
Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Jos et saa selvää onko pultit mukaan niin soita tai tee tilaus sähköpostin välityksellä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Näkyi noissa joissain kuvissa olevan pultteja mukana, mutta täytyy tarkistaa soittamalla vielä. Siellä puhutaan epäkesko pultista missähän päässä se on noissa tukivarsissa? Minulla kun ei ole taka-akselin hajoitus kuvaa. 

Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Se on molemmissa päissä epäkesko.Pultissa kiinteästi ja mutterissa ei ole mutta prikka on sellainen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
No sittenhän se antaa palljon säätövaraa, kun molemmissa päissä on epäkeskot. Jatkampa liottelua ja palaan asiaan, kun saan osat irti ja vaihdettua uusiin. 

Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Niin tarkoitin yhden pultin päissä.Sitä en tiedä on tangon molemmissa päissä. 

-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Eihän takacampperille ole vakiona säätöä. Pelkästään niissä säätötangoissa joilla säädetään taka-aurausta on epäkeskot toisessa päässä. Siellä perän puoleisessa päässä ei navan päässä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Tarkoitatko sitä etummaista alinta tukivartta ja sen rungon puoleista pulttia? Siinä varressa tuntuisi oleva löysää antaa vähän periksi, kun pyörästä kampeaa.Siekkinen kirjoitti:Eihän takacampperille ole vakiona säätöä. Pelkästään niissä säätötangoissa joilla säädetään taka-aurausta on epäkeskot toisessa päässä. Siellä perän puoleisessa päässä ei navan päässä.

Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Ei ole se. Säätötanko on melko ohkanen eikä hirveästi tue vaan säätää aurausta. Alin etummainen tanko oli muistaakseni paksu ja siinäkin voi olla päät väljät. En ainakaan muista että niissä olis ollu säätöä.Mese 320 TE kirjoitti:Tarkoitatko sitä etummaista alinta tukivartta ja sen rungon puoleista pulttia? Siinä varressa tuntuisi oleva löysää antaa vähän periksi, kun pyörästä kampeaa.Siekkinen kirjoitti:Eihän takacampperille ole vakiona säätöä. Pelkästään niissä säätötangoissa joilla säädetään taka-aurausta on epäkeskot toisessa päässä. Siellä perän puoleisessa päässä ei navan päässä.
Tuo on se säätötanko:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
No hyvä nyt selvisi se säätötanko. Alempi on huomattavasti vahvempi. Täytyy huomenna tutkia onko tuossa säätötankossakin väljää.Siekkinen kirjoitti:Ei ole se. Säätötanko on melko ohkanen eikä hirveästi tue vaan säätää aurausta. Alin etummainen tanko oli muistaakseni paksu ja siinäkin voi olla päät väljät. En ainakaan muista että niissä olis ollu säätöä.Mese 320 TE kirjoitti:Tarkoitatko sitä etummaista alinta tukivartta ja sen rungon puoleista pulttia? Siinä varressa tuntuisi oleva löysää antaa vähän periksi, kun pyörästä kampeaa.Siekkinen kirjoitti:Eihän takacampperille ole vakiona säätöä. Pelkästään niissä säätötangoissa joilla säädetään taka-aurausta on epäkeskot toisessa päässä. Siellä perän puoleisessa päässä ei navan päässä.
Tuo on se säätötanko:

Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Sitä suuntausta varten sun kannattaa herkistellä ne säätötangon pultit, muuten ei säätö onnistu jos ne napsahtaa poikki.
aurauksen säätötanko, se ohkanen, näkyy tässä:

...ja jos motonetista ostaa varsia niin pultteja tulee mukana ja ei tule, miltei tarttis paketit aukoa siellä tiskillä. Lisäksi joihinkin tankoihin tarvitaan niitä holkkeja pulteille, muuten ne jää löysiksi ja/kun vanhat holkit on umpiruosteessa.
aurauksen säätötanko, se ohkanen, näkyy tässä:

...ja jos motonetista ostaa varsia niin pultteja tulee mukana ja ei tule, miltei tarttis paketit aukoa siellä tiskillä. Lisäksi joihinkin tankoihin tarvitaan niitä holkkeja pulteille, muuten ne jää löysiksi ja/kun vanhat holkit on umpiruosteessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Vaihdoin omaan kaikki tangot ja puslat takakelkkaan muutama viikko sitten.
Pyörän suuntauksesta sen verran, että jos haluaa välttää 100 euron kustannuksen nelipyöräsuuntauksessa tuossa remontissa, niin ennen remontin aloitusta silmällä katsoo mihin takapyörien sivut kohtaavat etupyörässä ja säätää säätötngosta vastaavasti kokoonpannessa. Hyvä tulee. Voi olla ettei ole kaikkien mieleen tällainen säätäminen, mutta saman asian ajaa. Takapyöristähän säädetään vain auraus.
Itse ostin osat LK:stä. Osien mukana tuli ruuveja ja muutereita vaihtelevasti. Ne kannattaa mielestäni vaihtaa uusiin.
Omasta oli osasta ruuveja kuusiokannatkin ruostuneet niin, että olivat seuraavaa pienenpää kokoa.
Pyörän suuntauksesta sen verran, että jos haluaa välttää 100 euron kustannuksen nelipyöräsuuntauksessa tuossa remontissa, niin ennen remontin aloitusta silmällä katsoo mihin takapyörien sivut kohtaavat etupyörässä ja säätää säätötngosta vastaavasti kokoonpannessa. Hyvä tulee. Voi olla ettei ole kaikkien mieleen tällainen säätäminen, mutta saman asian ajaa. Takapyöristähän säädetään vain auraus.
Itse ostin osat LK:stä. Osien mukana tuli ruuveja ja muutereita vaihtelevasti. Ne kannattaa mielestäni vaihtaa uusiin.
Omasta oli osasta ruuveja kuusiokannatkin ruostuneet niin, että olivat seuraavaa pienenpää kokoa.
Viimeksi muokannut Tährellinen, Su 12.02.2012 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W 124 E 300 D -93
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Laser vatupassilla tai missäs se valo on , niin silläkin on hyvä merkata lähtökohta jos nyt nivelet ei ole niin paskat että heittää sen takia paljon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Tai sitten sillä aurauksen säätöön tarkotetulla kepillä säätää ne. Joo ne säätötangon pultit voi tosissaan olla jumissa niinkun veskola vihjas tuolla aiemmin. Oon säätäny esim. -05 c mersuista noita ja niissäkin joissakin on ollu jumissa eli tuossa on melko varmasti.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Kiitokset teille " Veskola,Atlas ja Siekkinen hyvistä neuvoista ja kuvista. Täytyy lähte vielä pesu ja liottelu hommiin. Pitää osia tilatessa varmistaa, että kaikki pultit ja puslat tulevat mukaan. 

Meseillään
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Kepin avulla mittaamalla ei takapyörien aurausta pysty säätämään, koska siellä ei ole raidetankoa vaan pyörät säädetään aivan erikseen.Siekkinen kirjoitti:Tai sitten sillä aurauksen säätöön tarkotetulla kepillä säätää ne.
Aurauksen kyllä saa kepillä aikaan, mutta pyörien suuntaus voi sitten olla mitä sattuu. Saattaa kulku muuttua pystykorvamaiseksi.
W 124 E 300 D -93
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Kyllä minun käsittääkseni pystyy kepilla säätämään, mutta edellyttää että auraus ollut kohdallaan ennen tukivarsienvaihtoa ja vaihto tehdään ensin toiselle puolen ja sitten kepillä säädetään auraus kohdilleen. Senjälkeen vasta sama operaatio toiselle puolen.
Jos molemmat puolet purkaa ja kokoaa yhtäaikaa niin silloin ei enää kepillä onnistu.
Jos molemmat puolet purkaa ja kokoaa yhtäaikaa niin silloin ei enää kepillä onnistu.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Ei sitä ainakaan kannata siihen malliin säätää mitä se oli vanhoilla väljillä puslilla/varsilla...mersu on muutenkin kulkukoira niin ei muuta kun 4 pyöräsuuntaukseen, raha tulee takaisin säästyneinä rengaskuluina.
(tosin paraskin puhuja, itsekkään en ole vielä jaksanut viedä, kun on ne etupään säätöpultit asetamatta, mutta talvella ei onneksi renkaat kulu väärilläkään suuntauksilla, meno vain on välillä aika hurjaa
)
(tosin paraskin puhuja, itsekkään en ole vielä jaksanut viedä, kun on ne etupään säätöpultit asetamatta, mutta talvella ei onneksi renkaat kulu väärilläkään suuntauksilla, meno vain on välillä aika hurjaa

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Katselin tuossa osien hintoja Merteil kaikki tukivarret 298 € ja Motonet 207 €. Onkohan noilla mitä laatueroa? 

Meseillään
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Jos kaikki tangot vaihdat, uusi samalla takakelkan puslat. Ei ole enää iso punnerrus tuon lisäksi ja tulee timmi takapää.Mese 320 TE kirjoitti:Katselin tuossa osien hintoja Merteil kaikki tukivarret 298 € ja Motonet 207 €. Onkohan noilla mitä laatueroa?
W 124 E 300 D -93
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Sitä on aivan mahdoton sanoa kun tavarantoimittajat noilla vaihtelevat ihan satunnaisesti. Jos käy tuuri niin saat mertelistä heikompaa laatua kuin motonetista mutta todennäköisesti päinvastoin. Näistä KL:n parhaista mahdollisista osistakin kun on minulla järjestään suojakumit hajonneet ihan kevyellä käytössä 1-2 vuodessa.
Laske myös hinta mahdollisesti puuttuville holkeille ja pulteille.
Enemmän tuo tavarantoimittajan valinta on filosofinen tai periaatteellinen kysymys. Kun ostaa halvinta niin ei ainakaan pety, jos osa on halvinta sortimenttia. takapään tangoissa ei nyt niin väliä ole mitä ne on, itse laitoin motonettia tällä kertaa....ja vähän KL:ää joukkoon.
Laske myös hinta mahdollisesti puuttuville holkeille ja pulteille.
Enemmän tuo tavarantoimittajan valinta on filosofinen tai periaatteellinen kysymys. Kun ostaa halvinta niin ei ainakaan pety, jos osa on halvinta sortimenttia. takapään tangoissa ei nyt niin väliä ole mitä ne on, itse laitoin motonettia tällä kertaa....ja vähän KL:ää joukkoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Tarkoitatko niitä isoja pyöreitä kumeja takakelkan ja rungon välissä? Niitähän on neljässä kohdassa ja onhan vielä se perän kiinnitys kumi (Häränsilmä).Tährellinen kirjoitti:Jos kaikki tangot vaihdat, uusi samalla takakelkan puslat. Ei ole enää iso punnerrus tuon lisäksi ja tulee timmi takapää.Mese 320 TE kirjoitti:Katselin tuossa osien hintoja Merteil kaikki tukivarret 298 € ja Motonet 207 €. Onkohan noilla mitä laatueroa?
Meseillään
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Joo ne ja perän kiinnitykset kanssa samalla.Mese 320 TE kirjoitti:Tarkoitatko niitä isoja pyöreitä kumeja takakelkan ja rungon välissä? Niitähän on neljässä kohdassa ja onhan vielä se perän kiinnitys kumi (Häränsilmä).Tährellinen kirjoitti:Jos kaikki tangot vaihdat, uusi samalla takakelkan puslat. Ei ole enää iso punnerrus tuon lisäksi ja tulee timmi takapää.Mese 320 TE kirjoitti:Katselin tuossa osien hintoja Merteil kaikki tukivarret 298 € ja Motonet 207 €. Onkohan noilla mitä laatueroa?
W 124 E 300 D -93
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Katselin noita hajoituskuvia ja taitaa olla perässä kumi myös kardaanin päässä perää?Tährellinen kirjoitti:Joo ne ja perän kiinnitykset kanssa samalla.Mese 320 TE kirjoitti:Tarkoitatko niitä isoja pyöreitä kumeja takakelkan ja rungon välissä? Niitähän on neljässä kohdassa ja onhan vielä se perän kiinnitys kumi (Häränsilmä).Tährellinen kirjoitti:Jos kaikki tangot vaihdat, uusi samalla takakelkan puslat. Ei ole enää iso punnerrus tuon lisäksi ja tulee timmi takapää.Mese 320 TE kirjoitti:Katselin tuossa osien hintoja Merteil kaikki tukivarret 298 € ja Motonet 207 €. Onkohan noilla mitä laatueroa?

Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Ohan siellä.Mese 320 TE kirjoitti:Katselin noita hajoituskuvia ja taitaa olla perässä kumi myös kardaanin päässä perää?Tährellinen kirjoitti:Joo ne ja perän kiinnitykset kanssa samalla.Mese 320 TE kirjoitti:Tarkoitatko niitä isoja pyöreitä kumeja takakelkan ja rungon välissä? Niitähän on neljässä kohdassa ja onhan vielä se perän kiinnitys kumi (Häränsilmä).Tährellinen kirjoitti:Jos kaikki tangot vaihdat, uusi samalla takakelkan puslat. Ei ole enää iso punnerrus tuon lisäksi ja tulee timmi takapää.Mese 320 TE kirjoitti:Katselin tuossa osien hintoja Merteil kaikki tukivarret 298 € ja Motonet 207 €. Onkohan noilla mitä laatueroa?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
No eikun vaihtoon sekin samalla.Siekkinen kirjoitti:Ohan siellä.Mese 320 TE kirjoitti:Katselin noita hajoituskuvia ja taitaa olla perässä kumi myös kardaanin päässä perää?Tährellinen kirjoitti:Joo ne ja perän kiinnitykset kanssa samalla.Mese 320 TE kirjoitti:Tarkoitatko niitä isoja pyöreitä kumeja takakelkan ja rungon välissä? Niitähän on neljässä kohdassa ja onhan vielä se perän kiinnitys kumi (Häränsilmä).Tährellinen kirjoitti:Jos kaikki tangot vaihdat, uusi samalla takakelkan puslat. Ei ole enää iso punnerrus tuon lisäksi ja tulee timmi takapää.Mese 320 TE kirjoitti:Katselin tuossa osien hintoja Merteil kaikki tukivarret 298 € ja Motonet 207 €. Onkohan noilla mitä laatueroa?

Meseillään
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
Hei...pliiis....editoikaa noita quotelaatikoita pois noista vastauksista ennen forumille postaamista 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Taka-akselin tukivarsien vaihto
jos vaihdat kaikki nivelet ja kumityynytkin niin helpoin homma olisi tiputtaa koko takakelkka pois ja sitten on helppo suorin selin toimia.Kardaani irti ja jarrupuki auki ja neljästä kumityynystä pultit pois.
Mites ne iskarit nyt olikaan?
Mites ne iskarit nyt olikaan?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-