Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja napa »

automaticue kirjoitti:Mukavasti on kommentteja tullut, mielenkiintoista keskustelua!

Mutta kun täällä kuitenkin on varmasti muitakin CDI-kuskeja, niin kysyisin vielä kerran uudestaan:

Mitä öljyä käytät moottorissa?
itse olen omakätisesti kaatanut w211 E320 (cdi) koneeseen Q8 formula excel 5w-40 öljyä, samoin kuin 316 cdi spintteriin... samaa öljyä on tullut käytettyä myös muissa kulkineissa (ducato, laguna, W124 200E) jo pari vuotta, paitsi tuossa w124 300E:ssä, joka sai nauttia valvolinen racing VR1 20w-50 mineraalia, siellä kun ei muut öljyt enää pysyneet :D (siinä en kyllä edes kokeillut tuota Q8...) ja syy ei ollut ainakaan hinta, tuo valvolinen mineraali maksaa "2x" sen mitä täyssynteettiset :wink: olikohan 50 €/5ltr :think: nyt sitä saa jo muistaakseni halvemmalla...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...eiköhän se riitä että öljy täyttää tehtaan vaatimukset :wink:
Saksasta kun näitä käytettynä tuodaan niin siellä gyntter on ajanut mahdollisemman halvalla mineraaliöljyllä kokoajan :lol:
:lol: :lol:
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

cuuno kirjoitti::) ...eiköhän se riitä että öljy täyttää tehtaan vaatimukset :wink:
Saksasta kun näitä käytettynä tuodaan niin siellä gyntter on ajanut mahdollisemman halvalla mineraaliöljyllä kokoajan :lol:
:lol: :lol:
Juuri näin. Sitten kun Suomeen tuodessa kaadetaan hyvät pesevät öljyt koneeseen ja ajella paukutellaan 20tkm, niin ohan mukavata lietettä. Tältappaa saapi konneen remonttiin, kun ne mähmät irtoaa ja tukkii paikkoja. Omille uitetuille(ja monelle kotimaasta ostetullekin) tehnyt niin, että Diamond Dieselit sisään uuden suodattimen kanssa ja muutaman sadan kilometrin päästä taas öljyn ja suodattimen vaihto. Tuossa ajassa tuo vaihdettava öljy on niin pikeytynyttä, kun se paska irtoo sisuksista. Kaikki moottoriöljythän dieselkoneessa pitääkin mustua nopeasti, koska sitovat itseensä nokea, mutta nuo muutaman sadan kilometrin pyörineet öljyt on aivan kuin 10-15tkm koneessa olleet. Ei paljon valo kajasta läpi.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja M.K »

CDI203 kirjoitti:
M.K kirjoitti:
woke kirjoitti:
M.K kirjoitti:Wanhan ajan öljy. Raskaasti lisäaineistettu, jotta saatu laaja viskositeetti. Ominaisuudet ei kestä ns. pitkiä vaihtovälejä.
No eihä se mobilin RF eli nykyinen Peak life olekkaan mikään ns. Longlife öljy...
Aivan. Tässä se pontti onkin. Vanhan koulukunnan öljy, vanhoille autoille, joissa öljyn oletetaan kestävän tietyt mittarilukemat tai kuukaudet. Eli soveltuu heikosti autoille, joissa on tietokoneälyä laskemassa huoltoväliä. Järjestelmä olettaa öljyjen olevan vähintään tietyt ominaisuudet täyttävää, jotta niiden ominaisuudet riittäisivät sille vaihtovälille jonka tietokone mielessään räknäilee.
CDI203 kirjoitti:
M.K kirjoitti:Wanhan ajan öljy. Raskaasti lisäaineistettu, jotta saatu laaja viskositeetti. Ominaisuudet ei kestä ns. pitkiä vaihtovälejä.
Mitä tarkoitaa tässä kohtaa pitkä vaihtoväli ?
ilmeiseti jotain muuta kuin 210 mallin assyt systeemin antama 20tkm koska nissä ei ainakaan ole mitään huomattavaa kulumista ollut
Justinsa äsken vaihtelin yhteen vaihteeksi RF öljyt ja assyt systemistä vielä tarkistelin että siellä on luokitukse, asetukset oikeen niin ilmoitaa että seurava huolto 20tkm päässä
mitä kun siten seurailee kilsoista niin ajosta riipuen ovat kaipaileet huoltoa enne tai jälkeen tota 20tkm eli eikös se meinaa että on jotenkin mukautuva huoltoväli mikä tosiaan sopivassa ajossa muisttelle öljyn huollon tarpeesta usein vasta lähempänä 25tkm kuin 20tkm

eli kuinkas pitkiä vaihto välejä tossa yllä tarkoitettan mersussa
Mielestäni kaikki alkaen kahdesta vuodesta tai 15000+ kilometristä on tätänykyä longlifeä. Sillä aikakin vaikuttaa öljyyn ja lisäaineistuksen pitää olla sellainen että se kestää muuttumattomana myös ajan hammasta. Kyseinen 50 öljy on luotu aikoinaan 80-90-luvun tekniikalle ja sen ajan välyksille, vaihtovälin olessa yleisesti 10000km/1vuosi.

Mutta mieliä tästä asiasta on varmasti monia. Tämä on vain mun näkemys asiasta.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja automaticue »

BTriker kirjoitti:
automaticue kirjoitti:Mukavasti on kommentteja tullut, mielenkiintoista keskustelua!

Mutta kun täällä kuitenkin on varmasti muitakin CDI-kuskeja, niin kysyisin vielä kerran uudestaan:

Mitä öljyä käytät moottorissa?
Teboil Diamond Diesel 5w40:stä käyttänyt kaikissa naftapeleissä jos vuosia. Jopa edellisessä superissa kesti penkkivetoja ja maantievetoja kesäkuumalla tosi hyvin. Öljyn paineet pysyi yli kahdessa tyhjäkäynnillä neljännenkin vedon jälkeen eli kuuman kestokin osoittautui hyväksi. Kymppitonnin välein vaihdan suodattimen ja öljyt autoihin, eikä tämä Diamond Diesel mene liruksi niin kuin muutamat muut "merkkiöljyt".
Tuo yllä oleva on muuten ihan totta. Vaihdoin peräkkäin autoihimme öljyt ja Mobil 5w50 öljyt jotka imaisin Mersusta pois, oli paljon litkumpaa kuin öljy jonka imin VAG:in TDI-kulkineesta pois. Sattui olemaan juurikin TB diamond dieseliä...
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja RH »

Siis siihen CDI:hin sitä em. mobil 0-40 New life tjsp. Aivan sama kai, mutta tuota nyt on tullut käytettyä noissa autoissa yleensäkin.
Tomppa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ti 01.09.2009 09:26

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Tomppa11 »

jani k kirjoitti:itse ajoin 100 tkm rf:llä ....
....tuskin mersu antaa luokituksia huonoille öljyille.
Siis valmistaja ei mun käsittääkseni anna mitään luokituksia, öljyn valmistaja määrittää itse luokitukset, viskositeetin jne... sen takia minä jätän halvimmat öljyt hyllyyn. Vai onko jollain parempaa tietoa asiasta?
Samuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ti 04.01.2011 21:06

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Kyllä se autonvalmistaja määrittelee sen öljyn luokkavaatimuksen jonka sitten öljynvalmistajan tulee täyttää jotta saa purkkiinsa tekstin painaa. Näin kertoi teboilin voiteluaine edustaja kun asiasta kyselin...
Avatar
Teemup
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Ti 07.09.2004 17:15

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Teemup »

Samaa öljyä olen kaatanut omaan autooni 4vuoden ajan ongelmitta, moottorina 320cdi(OM612) öljyt vaihdan n.10tkm :think:
W163, S124
Antero76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Pe 05.09.2008 21:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Antero76 »

omiin mersuihin olen 0W40 Mobilia käyttänyt, ei ongelmia. Cdistä n 50tkm kokemus ja bensasta n 10tkm. Vaihdan noin 10-15tkm välein öljyt. Joku tuolla aiemmin mainitsi ettei 0W öljy olisi ok cdi koneille tms, mikäs siinä?
Ihmeen vähän muuten ihmiset tämän ketjun alkuperäiseen kysymykseen on vastailleet...
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
jylppy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ma 30.10.2006 08:26
Paikkakunta: Suomi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Aivan sama mitä öljyä on mut vaihtoväli on max 10tkm. Se on aivan paskan hailee mitä siinä mittarissa huollosta sanotaan. Itse oon käyttäny Valvolinen MaxLifea. Järkeä SAA käyttää. Tosin ehkä sellasilla, joilla tulee enemmän kilometrejä, voi olla joku 20tkm parempi vaihtoväli. Mutta ei todellakaan mikään 60tkm.
Nyk: Japanilainen vispilä

ex S210 E270 CDI Avantgarde -00
ex S202 C180 TA Elegance -99
ex W202 C180 -94
ex W124 200E -88
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jylppy kirjoitti:Aivan sama mitä öljyä on mut vaihtoväli on max 10tkm. Se on aivan paskan hailee mitä siinä mittarissa huollosta sanotaan. Itse oon käyttäny Valvolinen MaxLifea. Järkeä SAA käyttää. Tosin ehkä sellasilla, joilla tulee enemmän kilometrejä, voi olla joku 20tkm parempi vaihtoväli. Mutta ei todellakaan mikään 60tkm.
ei se nyt ihan noinkaan ole. yhden 200D:n koneen olen saanut rikki ja syytän siitä paskoja öljyjä. 5 vuotta autolla ajelin ja aina vaihdoin öljyt täsmällisesti 10 tkm välein. mutta se öljy, mitä sinne kaadoin oli aina halvinta täyssynteettistä. miksi näin? siksi, että olin juurikin siinä uskossa, että ihan sama, mitä sinne laittaa, kunhan vaihtaa tiuhaan. 5 vuotta sitä kesti. lopulta, kun sen möin, niin seuraavalla omistajalla se alko jo enemmänkin oireileen. mun aikana se vaan lähti huonommin ja huonommin käyntiin, mutta silti kuitenkin lähti käyntiin. no, se oli kesää, kun auto vaihto omistajaa.

seuraavan talven aikana alko ilmetä lievää savutusta ja auto lähti jo niin huonosti pakkasesta käyntiin, ettei sitä voinu pitää normaalina. eipä siinä muita oireita oikeestaan ollutkaan. no tämä kaveri sitten päätti ottaa koneen pois keulilta ja tutkia mitä se on syöny. männät oli kuluneet, pytyt kuluneet, kiertokankien laakereista puuttu palasia jne jne. kone oli kertakaikkiaan vaan kulunu ennen aikojaan.

itse olin ajanu autolla muistaakseni jotain 200tkm. ja jossain alkuvaiheilla vaihdoin siihen kansipahvin ja muistan, kuinka ihailin sylintereitä, kun ei ollu ollenkaan pykälää ja hoonin jäljetkin näky joka sylinterissä hyvin. kone oli sillon n.170 tkm siten vielä kunnossa.

eihän se kesäkelissä niin nuukaa välttämättä olekkaan. mutta suomessa on kovat talvet ja karseet pakkaset, mitkä vaatii moottoriöljyltä vähän kesäkeliä enemmän suorituskykyä. jos siihen lisätään vielä pientä nurkka-ajoa, eikä ajeta kunnolla konetta kuumaks pitkiin aikoihin, niin saadaan kondenssivettä ja palamatonta naftaa vielä mukaan. huonot öljyt ei vaan toimi niin hyvin. kylmäkäynnistys ominaisuudet on heikot ja öljyt vanhenee suomen ääriolosuhteissa vikkelästi. eihän ne koneet kertalaakista leipase kiinni, mutta pitkässä juoksussa kone kulahtaa, jos öljyt on ihan ominaisuuksiensa äärirajoilla. tämän konevaurioisen jälkeen aloin pikkasen tutustumaan öljyihin ja perehdyin jonkun verran. enkä enää koskaan kaada autoihini mitään öljyä huonoilla luokituksilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Antero76 kirjoitti: Ihmeen vähän muuten ihmiset tämän ketjun alkuperäiseen kysymykseen on vastailleet...
Jep ihmeen paljon jauhamista selvässä kysymyksesä
(kaiken mailman klonksvageneista, vaihto väleistä, lähes museo ikäisistä kulkimista ja kaikesta muusta
ja itse teen sitä ja tätä parsta on se ja se öljy vaikka ei sitä ole kysytty)

On siihen vastattu ja laitan sen vielä uudestaan,
ei mennyt väärät, öljyt käy 210 E320cdi ja ei riko
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Juho »

Oon käyttänyt Mobil 5w 50 Vanhoissa Mersun koneissa esim 220D w115 5000 km vaihtovälillä ei tarvi lisätä kertaakaan honda perämoottorissa 100tunnin vaihtovälillä ja Harrikassa ja Brittipyörissä 2500km vaihtovälillä ja joskus Tb ragin 10v60 Purin Triumph 650 koneen vm 1959 jolla ajoin 120000 edellisen rempan jälkeen kampiakselin kaulat oli uuden veroiset männät ja renkaat suh loppu ja kovasti rääkkäsin konetta esim pitkiä matkoja useasti täys kaasulla helsinki lahti väliä ennen vanhaa 20000km oli kova lukema ilman remppaa brittikoneelle täys synteettinen on parasta öljyä.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Tomppa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: Ti 01.09.2009 09:26

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Tomppa11 »

Samuli kirjoitti:Kyllä se autonvalmistaja määrittelee sen öljyn luokkavaatimuksen jonka sitten öljynvalmistajan tulee täyttää jotta saa purkkiinsa tekstin painaa. Näin kertoi teboilin voiteluaine edustaja kun asiasta kyselin...
Kyllä, kirjoitin vaan väärin sanoin. Eli toisinsanoen mikään ulkopuolinen taho ei testaa niitä öljyjä vaan öljy-yhtiö itse päättää mitkä luokitukset se siihen purkin kylkeen painaa.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja simoks »

Pitäiskö mun nyt huolestua kun kaadoin koneeseen juuri TB:n 5w-40 Goldia? :D Aiemmin ollu Mobilin S3000:a joka on myös 5w-40... Kerran vissiin Diamond dieseliä,RF:ää ja castrolia myös käyttänyt... Tiedä sit mikä tolle väykyn 200cdi:lle olis paras ölppä.
W210 E320cdi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Blaa,blaa,blaa....samaa jorinaa saa kyllä lukea vastaavan laisissa muissakin topikeissa.Käyttäkää mitä käytätte,kenenkään päätä ei nähtävästi voi kääntää jos nyt itsekään en välttämättä ole oikeassa eli uskokaa ohjekirjaa. :!:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja napa »

simoks kirjoitti:Pitäiskö mun nyt huolestua kun kaadoin koneeseen juuri TB:n 5w-40 Goldia? :D Aiemmin ollu Mobilin S3000:a joka on myös 5w-40... Kerran vissiin Diamond dieseliä,RF:ää ja castrolia myös käyttänyt... Tiedä sit mikä tolle väykyn 200cdi:lle olis paras ölppä.
melkein sanoisin, että mikä tahansa (vaikka jo kerran käytetty :D ) 5w-40 öljy on parempaa ja ihan hyvää öljyä moottorille, kuin moottorille (jos öljy muuten täyttää moottorinvalmistajan luokitukset), varsinkin jos vertailukohtana pidetään 5w-50 mobilia (oli sen nimi sitten RF tai peak life...)

mikään perusmoottori ei suomen normaali ajo-olosuhteissa tarvitse moottoriöljyltä sae 50 luokan kuumapäätä... 5w-40 on lähinnä siksi parempaa, kun sitä ei ole jouduttu lisäaineistamaan niin paljoa ja monet öljyvalmistajat ei edes tee tuollaista 5w-50 öljyä, kun ne on jo paperilla niin epäkelpoja... (että saadaan noin laaja viskositeetti alue, joudutaan tinkimään muista ominaisuuksista liikaa, että öljyä voitaisiin kutsua hyväksi) sitten taas ne jotka tekee näitä laajalla viskolla olevia öljyjä, ei kauppaa tuotteitaan marketeissa 20€/4 ltr hintaan :wink: eikö se jo saa hälytyskelloja soimaan :wtf:

suomessa hyvä öljy alle 30 vuotta vanhoihin autoihin on yleensä 5w-40 ja uudemmissa (2000 tai uudemmat) 0w-30 tai 5w-30, (0w-40 öljyllä alkaa olla samaa ongelmaa, kuin 5w-50...) joku nitrokone käyttää suoraa sae 70 öljyä, mutta siinä vaihdetaankin öljyt sitten 402 metrin välein :D

suuri viskoindeksi ei tarkoita automaattisesti sitä, että öljy olisi laadukasta/hyvää, vaan sillä saadaan lähinnä etua, että voidaan käyttää yhtä ja samaa öljymerkkiä/laatua läpi vuoden...
parasta/hyvää moottorin kannalta olisi käyttää talvella 0w-30 öljyä ja kesällä 15w-40, monikaan ei vain jaksa läträtä noiden öljyjen kanssa noin paljoa... kyllähän tuo 15w-40 menee talvellakin, mutta se vaatii hieman esivalmistelua :D (öljyjen lämmitys pakkasella)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Napa kyllä puhuu asiaa ja huomaa kyllä että monenlaiseen koneseen ja autoon olet vaihtanut öljyä kuten minäkin.Töissä vaihdetaan pelkästään moottori öljyä noin 300-400 litraa vuotenn ja on niin kalleita koneita mutta nämä öljyt on kyllä tbHPD öljyjä ja nämä öljyt on oltava paksuja mutta lämmitetään kyllä pakkasella öljypohjaakin .
Etelä suomessa menisi täysin talvella 10w30 ja kesällä 15w40.Lapissa tai yleen sä jos käytät lohkaria on asia ihan eri kuin lyöt raakana pakkasesta.
Tätä kun kokeilee tölkistä niin ymmärtää mitä se voitelee kun on paksua ja jopa kuumanakin.
Eli kuten napa sanoi niin mahdollisimman on oltava kapea tämä alue ja tosi on että lisä aineet oilaa öljyä ja ensimmäiseksi ne sieltä kuluvat/haihtuvat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja simoks »

napa kirjoitti:
simoks kirjoitti:Pitäiskö mun nyt huolestua kun kaadoin koneeseen juuri TB:n 5w-40 Goldia? :D Aiemmin ollu Mobilin S3000:a joka on myös 5w-40... Kerran vissiin Diamond dieseliä,RF:ää ja castrolia myös käyttänyt... Tiedä sit mikä tolle väykyn 200cdi:lle olis paras ölppä.
melkein sanoisin, että mikä tahansa (vaikka jo kerran käytetty :D ) 5w-40 öljy on parempaa ja ihan hyvää öljyä moottorille, kuin moottorille (jos öljy muuten täyttää moottorinvalmistajan luokitukset), varsinkin jos vertailukohtana pidetään 5w-50 mobilia (oli sen nimi sitten RF tai peak life...)

mikään perusmoottori ei suomen normaali ajo-olosuhteissa tarvitse moottoriöljyltä sae 50 luokan kuumapäätä... 5w-40 on lähinnä siksi parempaa, kun sitä ei ole jouduttu lisäaineistamaan niin paljoa ja monet öljyvalmistajat ei edes tee tuollaista 5w-50 öljyä, kun ne on jo paperilla niin epäkelpoja... (että saadaan noin laaja viskositeetti alue, joudutaan tinkimään muista ominaisuuksista liikaa, että öljyä voitaisiin kutsua hyväksi) sitten taas ne jotka tekee näitä laajalla viskolla olevia öljyjä, ei kauppaa tuotteitaan marketeissa 20€/4 ltr hintaan :wink: eikö se jo saa hälytyskelloja soimaan :wtf:

suomessa hyvä öljy alle 30 vuotta vanhoihin autoihin on yleensä 5w-40 ja uudemmissa (2000 tai uudemmat) 0w-30 tai 5w-30, (0w-40 öljyllä alkaa olla samaa ongelmaa, kuin 5w-50...) joku nitrokone käyttää suoraa sae 70 öljyä, mutta siinä vaihdetaankin öljyt sitten 402 metrin välein :D

suuri viskoindeksi ei tarkoita automaattisesti sitä, että öljy olisi laadukasta/hyvää, vaan sillä saadaan lähinnä etua, että voidaan käyttää yhtä ja samaa öljymerkkiä/laatua läpi vuoden...
parasta/hyvää moottorin kannalta olisi käyttää talvella 0w-30 öljyä ja kesällä 15w-40, monikaan ei vain jaksa läträtä noiden öljyjen kanssa noin paljoa... kyllähän tuo 15w-40 menee talvellakin, mutta se vaatii hieman esivalmistelua :D (öljyjen lämmitys pakkasella)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Noh, antaa olla :D Onhan tolla mm. ekat 600tkm vedetty sillä RF:llä ainakin huoltokirjan mukaan että tuskinpa se nyt kovinkaan itteensä enää ottaa :problem: On vaan niin halpaa toi GOLD, motonetissä 18e/4litraa :wink:
W210 E320cdi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Gold on muuten monissa oudoissa myytävissä täyssynteettisissä tölkeissä.Ja ei sekään ole kuonoa,lyhentää vaikka vaihto väliä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja napa »

pienenä sivuhommana voitais pitää pieni kysely näistä luokituksista, esim. mersun 229.51 vastaan 228.3

moniko oikeasti tajuaa/ymmärtää mitä öljyltä vaaditaan saadakseen nuo luokitukset purkin kylkeen... itse pidän esim. 228.3 luokituksen täyttävää öljyä (tai ei mitään luokitusta minkään merkkiselle) parempana, kuin 229.51 tai sitä uudemman luokituksen täyttävää öljyä :wink: (tässä on lähinnä sinkin, fosforin ym. kulumiskestävyyttä lisäävien aineiden käytöstä kyse...)

se, että joku öljy ei täytä esim. mersun 229.3 luokitusta (tälläinen öljy ei vielä ole ns. vähätuhkainen tai muuten mitään erikoisuuksia vaativa, joten jos moottorin valmistaja on luokitellut sen 229.3 luokkaan siihen löytyy vielä tosi hyviä öljyjä markkinoilta), ei tee siitä öljystä huonoa tai sellaista, että sitä öljyä ei voisi ihan turvallisesti käyttää siinä moottorissa, vaan oikeastaan päinvastoin... toki monelle tavalliselle autoilijalle nuo luokitukset on hyvänä apuna valitessaan öljyä, niin ei tarvitse nähdä niin paljoa vaivaa, vaan riittää, kun lukee purkin kyljestä, että öljy "sopii" oman auton moottorille, edes joten kuten... kaikki öljyfirmat nyt ei vain viitsi pilata öljyjään huonontamalla niiden ominaisuuksia, että ne täyttäis jotku raja-arvot fosforin, sinkin ja muiden tärkeiden lisäaineiden osalta, lisäksi öljyfirmat joutuu aina vähän maksamaan tuosta luokituksesta, saadakseen sen "käyttöoikeuden"...

esim. redlinen 10w-40 ei ole luokiteltu 229.3 luokkaan, mutta on taatusti parempaa, kuin moni öljy, jonka valmistaja on sellaisen luokituksen purkin kylkeen "ostanut"...
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=5&pcid=21" onclick="window.open(this.href);return false; (esim. tämä öljy on ohuempaa kylmänä ja paksumpaa kuumana, kuin se paljon tässäkin ketjussa esillä ollut mobilin 5w-50 :D eli 4.4 vastaan 4.9... )

redlinen 0w-30 näyttää muuten olevan "yhteensopiva" mersun 229.3 ja 229.5 luokituksen vaatimusten kanssa, mutta se ei kai ole ollut valmis maksamaan siitä, niin se jää vain yhteensopivuus asteelle, jos se olis maksanut provikat, niin se kai täyttäis vaatimukset sen jälkeen :D
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=125&pcid=21" onclick="window.open(this.href);return false; (tämä öljy taas on kuumana käytännössä yhtä paksua, kuin moni 5w-40...)

redlinen 5w-50 ei taas täytä tai ole edes yhteensopiva minkään automerkin luokitusten kanssa, mutta silti öljystä ei oikein viitsis puhua samassa lauseessa esim. mobilin 5w50 öljyn kanssa...
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=135&pcid=21" onclick="window.open(this.href);return false; kylmäpäästä vois mainita verrattuna mobil 1 rf, että omat käyttännön testit osoitti sen, että redline on vielä juoksevaa/riittävän notkeaa pystyäkseen välittömään voiteluun -40 C, kun mobil 1 on jo ihan tönkköä "vaseliinia", ja kuumapää on sitten heti 35 % parempi... eli 4.4 vastaan 5.9, joka kyllä kertoo jotain öljyjen eroista...

jo pelkästään öljyjen viskositeetti rajat on niin häilyviä, että joku öljy voidaan luokitella 5w-40 öljyksi, vaikka se ei oikein täytä edes jonkun muun merkkisen öljyn 10w-30 ominaisuuksia ja se hyvä 10w-30 öljy taas voi olla parempaa, kuin jonkun toisen 5w-50 öljy ihan jo viskoarvoja katsellen :wink:

ja sen todellisen kuumapään keston/viskon kertoo tuo HTHS Vis, cP @150°C... jota monikaan valmistaja ei uskalla edes tuotetietoihinsa laittaa :wink:

eli ei nämä niin yksinkertaisia ole nämä öljyasiat, kuin joku vois luulla...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

automaticue kirjoitti:Moro.

Olen jonkin verran lueskellut noita kauhutarinoita tuosta Mobilin 5w50 Rally Formula öljystä kuinka ne särkee moottorin etc. Sitä öljyä nyt sitten kaikesta huolimatta lorottelin moottoriin (kun halvalla sain)..

Ymmärsin tästä helvetin epäselvästä käyttöohjekirjasta, että tässä autossa (E320cdi 2001) pitäisi käyttää mb 229.1 tai 229.3 öljyä. Tuo RF täyttää tuon jälkimmäisen luokituksen.

Mutta mites toi RF sopii, kun tässä mun kulkineessa on käytössä tää "assyst" systeemi, joka laskee sopivan huoltovälin autolle, toisin sanoen siis öljynvaihdolle. Pitäisikö olla kuitenkin jotain muuta kuin tuota Rally Formulaa.

Kertokaas mitä öljyä te muut käytätte näissä CDI-moottoreissa?

TM-21/2006 oli öljyjen laajamittainen vertailutesti 5W-40 öljyille 12eri merkkiä,ja lisäksi vertailuna Mobil 1 5W-50 ja Eurol 5W-50. Vertailu kohteita testissä oli Pumpattavuuden rajalämpötila,Kylmäkäynnistyssimulaatio,Samepiste,Jähmepiste,Haihdutushäviö,ja Leikkautuvuus.
Testin ylivoimaisesti parhaat öljyt olivat Mobil 1 5W-40 ja Teboil Diamond 5W-40 kumpikin sai arvosanan 9,5 ja viisi tähteä, Lisäksi testin ulkopuolella vertailu öljynä ollut Mobil 1 5W-50 josta sanotaan että olisi pärjännyt tässä testissä loistavasti.
Joten laittamasi öljy käy autoosi ihan hyvin ja täyttää valmiustajan vaatimukset.
Varmaan moni on ihan erimieltä,ja omaa laajan tietotaidon öljyalalta, eikä anna näille testeille paskankaan arvoa, mutta sekin pitää ymmärtää.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2611
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

napa kirjoitti:suuri viskoindeksi ei tarkoita automaattisesti sitä, että öljy olisi laadukasta/hyvää, vaan sillä saadaan lähinnä etua, että voidaan käyttää yhtä ja samaa öljymerkkiä/laatua läpi vuoden...
parasta/hyvää moottorin kannalta olisi käyttää talvella 0w-30 öljyä ja kesällä 15w-40, monikaan ei vain jaksa läträtä noiden öljyjen kanssa noin paljoa... kyllähän tuo 15w-40 menee talvellakin, mutta se vaatii hieman esivalmistelua :D (öljyjen lämmitys pakkasella)
Noinhan se on, pääosin valinnan ratkaisee olosuhteet joissa koneita käytetään. Itse käytän yleisöljynä kodin eri koneisiin Mobil Delvac MX 15W-40 mineraaliöljyä koska:

a) sillä on hyvät luokitukset myös bensiinimoottoreihin (SL, SJ)

b) se käy ruohonleikkureihin, puutarhajyrsijään, autoon, moottoripyörän/mönkijän märkäkytkin-öljyksi, mopon vaihteistoon ja ylipäätään kaikkeen minkä käyttö tapahtuu korkeammassa kuin -18C° asteen lämpötilassa.
Toisaalta sitä voisi laittaa myös lumilinkoon koska harvoin sitä viitsii yli 20 asteen pakkasella lumitöitä tehdä.

c) se on edullista.
Tuo nyt jo vanhentunut Delvac MX 15W-40 maksoi 70€/20 litraa joten litrahinta oli 3,50€.
Nyt se näkyy olevan korvattu vieläkin paremmalla Delvac ESP 15W-40 versiolla (Mobil Delvac MX ESP 15W-40täyttää tai ylittää seuraavat vaatimukset:
API CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, SM, SL
ACEA E7, E9
Caterpillar ECF-3
JASO DH-2
Renault Trucks RLD-3
Cummins CES 20081)

Vastaava hyvä yleisöljy voisi olla Teboil Diamond Diesel jos se vaan soveltuu märkäkytkimelle.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja napa »

E200kompressor kirjoitti:Itse käytän yleisöljynä kodin eri koneisiin Mobil Delvac MX 15W-40 mineraaliöljyä
minä jätin nuo mineraalit ihan käytännön syistä pois noista aikaisemmista jutuistani... siihen ei enää mielenkiinto tuossa aamusella riittänyt, että olis alkanut selostamaan mineraaliöljyjen käyttökelpoisuutta... moni kun kuitenkin on siinä uskossa, että ne on ihan -50 /-60 luvun kamaa ominaisuuksiltaan... tai että ne ei soveltuisi turbokoneille (mistä löytää nykyään sellaisen työkoneen/raskaankaluston vehkeen, jossa ei olisi turboa...)

esim. juuri tuo 15w-40 delvac on ihan mahti kamaa johonkin vanhempaan koneeseen, jossa uudet "täyssynteettiset" ei pysy sisällä (joku tulee tiivisteistä läpi tai m-renkaat siinä kunnossa, että synteettiset kusee läpi...)

mineraaleilla vain kannattaa kiinnittää huomiota siihen vaihtoväliin hieman enemmän, kuin synteettisillä, yleensä hyvä vaihtoväli on viimeistään siinä kohtaa, kun öljynkulutus alkaa lisääntyä huomattavasti, normaali h-autolla/pakulla/kevyt kuorma-autolla se tarkoittaa yleensä 5000-7500 km ajosuoritetta, yli 10 000 km alkaa mineraalille olla jo aika paljon, ellei öljytilavuus ole oikean kuorma-auton luokkaa, niillä saakin päästellä sen +40 000 km samoilla öljyillä... (toki ne on suunniteltukin vielä mineraaleille...)

puimurissa (sampo 2035) on käytetty nyt jo yli 10 vuotta delvac suoraa 30 (yksiaste sae 30) joka on ainut öljy mikä tuntuu pysyvän koneessa niin, ettei tarvitse lisätä päivittäin...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

E200kompressor kirjoitti:
napa kirjoitti:suuri viskoindeksi ei tarkoita automaattisesti sitä, että öljy olisi laadukasta/hyvää, vaan sillä saadaan lähinnä etua, että voidaan käyttää yhtä ja samaa öljymerkkiä/laatua läpi vuoden...
parasta/hyvää moottorin kannalta olisi käyttää talvella 0w-30 öljyä ja kesällä 15w-40, monikaan ei vain jaksa läträtä noiden öljyjen kanssa noin paljoa... kyllähän tuo 15w-40 menee talvellakin, mutta se vaatii hieman esivalmistelua :D (öljyjen lämmitys pakkasella)
Noinhan se on, pääosin valinnan ratkaisee olosuhteet joissa koneita käytetään. Itse käytän yleisöljynä kodin eri koneisiin Mobil Delvac MX 15W-40 mineraaliöljyä koska:

a) sillä on hyvät luokitukset myös bensiinimoottoreihin (SL, SJ)

b) se käy ruohonleikkureihin, puutarhajyrsijään, autoon, moottoripyörän/mönkijän märkäkytkin-öljyksi, mopon vaihteistoon ja ylipäätään kaikkeen minkä käyttö tapahtuu korkeammassa kuin -18C° asteen lämpötilassa.
Toisaalta sitä voisi laittaa myös lumilinkoon koska harvoin sitä viitsii yli 20 asteen pakkasella lumitöitä tehdä.

c) se on edullista.
Tuo nyt jo vanhentunut Delvac MX 15W-40 maksoi 70€/20 litraa joten litrahinta oli 3,50€.
Nyt se näkyy olevan korvattu vieläkin paremmalla Delvac ESP 15W-40 versiolla (Mobil Delvac MX ESP 15W-40täyttää tai ylittää seuraavat vaatimukset:
API CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, SM, SL
ACEA E7, E9
Caterpillar ECF-3
JASO DH-2
Renault Trucks RLD-3
Cummins CES 20081)

Vastaava hyvä yleisöljy voisi olla Teboil Diamond Diesel jos se vaan soveltuu märkäkytkimelle.

Oikaistaan sen verran että Mobil Delvac MX 15W-40 on synteettinen öljy ei mineraaliöljy


Miksi synteettinen öljy
Mitä tarkoittaa synteettinen voiteluaine?
Synteettinen voiteluaine sisältää pidemmälle jalostettuja perusöljyjä kuin tavanomaiset mineraaliöljyt tarjoten erinomaista suojaa ja suorituskykyä. Synteettiset moottoriöljyt tarjoavat monenlaisia etuja, jotka optimoivat moottorien suorituskyvyn useiksi vuosiksi. Synteettisten moottoriöljyjen ymmärtämiseksi on tarkasteltava moottoriöljyjen alkuperää.
Saatavilla on kaksi perusvoiteluainetyyppiä:
Tavanomaisia mineraaliöljyjä, jotka ovat perinteisiä öljytyyppejä.
Synteettisiä voiteluaineita, joiden suosio on kasvussa.
Molempia tyyppejä valmistetaan maan sisästä saatavasta raakaöljystä. Erona on se, että synteettiset öljyt valmistetaan edistyksellisemmillä jalostusmenetelmillä ja niiden puhtaus ja laatu ovat korkeammalla tasolla tavanomaisiin mineraaliöljyihin verrattuna. Sen lisäksi, että raakaöljystä poistetaan näin enemmän epäpuhtauksia, se mahdollistaa öljyssä olevien yksittäisten molekyylien räätälöinnin nykyaikaisille moottoreille sopivaksi. Nämä räätälöidyt molekyylit tarjoavat paremman suojan ja suorituskyvyn.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen käyttänyt Neste City Pro 5w40, Total Quartz 5W40, Mobil Super 3000 5w40, Mobil ESP Formula 5w30, Mobil XHP LE 10w40, Elf Excellium 5w40, Mobil Delvac 1 SHC 5w40 jne.
Mistään ei ole tullut valituksia että olisi aiheuttanut ongelmia, edellämainittuja olen vaihdellut cdi-koneisiin yhteensä ehkä noin 10000 litraa eli niillä ajettu noin 30 miljoonaa kilometriä.

(korjatkaa vapaasti laskuvirheet ja mahdolliset väärät kirjaimet öljyjen nimissä)
wiimax.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja napa »

jussilampi kirjoitti:Oikaistaan sen verran että Mobil Delvac MX 15W-40 on synteettinen öljy ei mineraaliöljy
ja vitut ole, tai no, kuinka nyt kukin haluaa asiat ymmärtää... synteettinen, osasynteettinen, semisynteettinen, mineraaliöljy... nuo on kaikki käytännössä samoja, eri nimillä vain... eihän puhdasta mineraaliöljyä ole ollut käytössä luultavasti enää -20 luvun jälkeen :D yleisesti ottaen jokainen moniasteöljy on jollain tapaa synteettinen, eli sisältää lisäaineita (PAO ym. jotku paremmat mineraaliöljyt sisältävät jopa estereitä, joita ei ole edes kaikssa täyssynteettisissäkään...), vain "suorat" öljyt (esim. sae 30) on lähimpänä niitä "perinteisiä" mineraaliöljyjä, kaikki muut saa laskea nykyään "osasynteettisiksi"...

toki löytyy delvac tuoteperheestä niitä ihan oikeitakin "synteettisiä", eli täyssynteettisiä...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

napa kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Oikaistaan sen verran että Mobil Delvac MX 15W-40 on synteettinen öljy ei mineraaliöljy
ja vitut ole, tai no, kuinka nyt kukin haluaa asiat ymmärtää... synteettinen, osasynteettinen, semisynteettinen, mineraaliöljy... nuo on kaikki käytännössä samoja, eri nimillä vain... eihän puhdasta mineraaliöljyä ole ollut käytössä luultavasti enää -20 luvun jälkeen :D yleisesti ottaen jokainen moniasteöljy on jollain tapaa synteettinen, eli sisältää lisäaineita (PAO ym. jotku paremmat mineraaliöljyt sisältävät jopa estereitä, joita ei ole edes kaikssa täyssynteettisissäkään...), vain "suorat" öljyt (esim. sae 30) on lähimpänä niitä "perinteisiä" mineraaliöljyjä, kaikki muut saa laskea nykyään "osasynteettisiksi"...

toki löytyy delvac tuoteperheestä niitä ihan oikeitakin "synteettisiä", eli täyssynteettisiä...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Ainakin öljyn valmistaja ilmoittaa että se on synteettinen, luulis sen parhaiten tietävän! Melkein arvasin että menet miinaan. Ohessa valmistajan lausunto asiasta!

Miksi synteettiset voiteluaineet ovat niin hyvälaatuisia?
Synteettisten öljyjen suorituskyky on yleensä parempi, etenkin koskien pumpattavuutta matalissa lämpötiloissa, vakautta korkeissa lämpötiloissa ja sakkasuojausta. Nämä ominaisuudet voivat vähentää moottorin kulumista ja polttoaineenkulutusta sekä pidentää moottorin käyttöikää.
Synteettiset öljyt on kehitetty erityisesti nykyaikaisissa moottoreissa ilmeneviä äärimmäisiä olosuhteita varten. Niiden juoksevuus on paljon parempi kuin perinteisten mineraaliöljyjen. Suurin hyöty on suuresti parantunut moottorin suojaus. Kun moottori käynnistetään, mineraaliöljy kiertää hitaammin, jolloin voitelemattomien osien välissä oleva kitka aiheuttaa kulumista. Synteettinen voiteluaine alkaa puolestaan kiertää heti suojaten moottorin kaikkia liikkuvia osia.
Synteettiset öljyt voivat myös vähentää merkittävästi polttoaineenkulutusta. Tyypillisen kuorma-automatkan lämmitysjakson aikana mineraaliöljyt pysyvät paksuina ja liikkuvat hitaasti, jolloin moottori kuluttaa enemmän polttoainetta ja on hyötysuhteeltaan huonompi. Synteettiset öljyt alkavat toimia nopeammin, jolloin moottori saavuttaa huippuhyötysuhteensa paljon nopeammin.
Synteettisten voiteluaineiden toinen etu on se, että ne ovat puhtaampia ja säästävät paremmin ympäristöä. Ne pienentävät moottorin päästöjä verrattuna tavanomaisiin mineraaliöljyihin. Perinteiset mineraaliöljyt sisältävät myös paljon enemmän epäpuhtauksia, kuten rikkiä, aktiivisia ja epävakaita hiilivetyjä sekä muita haitallisia aineita, joita ei voida täysin poistaa perinteisellä raakaöljyn jalostuksella.
Synteettiset voiteluaineet voittavat mineraaliöljyt kaikissa näissä ominaisuuksissa ja tarjoavat merkittäviä etuja tavanomaisiin moottoriöljyihin nähden, kuten:
• Erinomainen suorituskyky alhaisissa lämpötiloissa –Jähmepisteellä mitataan voiteluaineen virtauskykyä alhaisissa lämpötiloissa. Synteettiset Mobil Delvac -voiteluaineet on suunniteltu vähentämään sisäistä kitkaa, joten niiden virtausominaisuudet alhaisissa lämpötiloissa ovat erinomaiset. Sen tuloksena osat saavat tehokkaan voitelun, etenkin kylmäkäynnistyksissä, joissa voi tapahtua osien merkittävää kulumista.
• Viskositeettivakaus – Korkeampi viskositeetti-indeksi tarkoittaa parempaa viskositeettivakautta laajalla lämpötila-alueella. Erinomaisen alhaisen lämpötilan suorituskyvyn lisäksi synteettiset Mobil Delvac -voiteluaineet eivät ohene liikaa korkeissa lämpötiloissa, joten ne suojaavat moottoria laajalla lämpötila-alueella.
• Parannettu lämmön- ja hapettumisenkestävyys – SynteettistenMobil Delvac -voiteluaineiden parannettu lämmön- ja hapettumisenkestävyys estää viskositeetti-indeksin nousun ikääntymisen myötä ja vähentää sakkaantumista, mikä puolestaan pidentää öljynvaihtovälejä ja vähentää käyttökatkoksia. Tämä säästää aikaa ja rahaa.
• Erinomainen suoja kulumista vastaan – Uusien ajoneuvojen on vastattava vaativiin momentti- ja kuormitusvaatimuksiin. Voimansiirtolinjan synteettiset Mobil Delvac -voiteluaineet suojaavat osia erinomaisesti naarmuuntumiselta, mikä lisää hammaspyörien kestävyyttä suurilla nopeuksilla ja vaativissa kuormituksissa. Mobil Delvac 1 5W-40 antaa erinomaisen suojan kulumista vastaan.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja napa »

jussilampi kirjoitti:Ainakin öljyn valmistaja ilmoittaa että se on synteettinen, luulis sen parhaiten tietävän! Melkein arvasin että menet miinaan. Ohessa valmistajan lausunto asiasta! blaa, blaa...
sinähän tässä miinaan olet astunut, kun luulet synteettistä öljyä erilaiseksi/paremmaksi, kuin "mineraalia"... no, kyllähän osa syy on tietysti myös mainostoimistoissa :think: tuota synteettinen termiä on niin pahoin väärinkäytetty, että olishan se suoranainen ihme, jos joku ei siitä sekoais...

oikeastaan kaikki nykyaikaiset moniasteiset mineraaliöljyt saadaan kyllä laskea nykyään "synteettisiksi", kuten tuossa aiemmin jo yritin informoida... on siis synteettistä, osasynteettistä ja puolisynteettistä, jotka kaikki perustuu "mineraali perusöljyyn" ja joihin on sitten sotkettu jotain synteettistä lisäainetta mukaan, sitten on täyssynteettiset erikseen, joissa ei ole perus mineraaliöljyä ollenkaan, vaan kaikki komponentit on jollain tapaa synteettisiä (lisäaineet joko esteripohjaisia tai pao tai molempia)

moniasteöljyä ei voida tehdä mineraaliöljystä ilman lisäaineita, kun taas moni täyssynteettinen on moniasteinen jo luonnostaan...

äläkä sekoita mobil 1 delvac öljyä synteettiseksi, se on täyssynteettinen :wink:


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin