pienenä sivuhommana voitais pitää pieni kysely näistä luokituksista, esim. mersun 229.51 vastaan 228.3
moniko oikeasti tajuaa/ymmärtää mitä öljyltä vaaditaan saadakseen nuo luokitukset purkin kylkeen... itse pidän esim. 228.3 luokituksen täyttävää öljyä (tai ei mitään luokitusta minkään merkkiselle) parempana, kuin 229.51 tai sitä uudemman luokituksen täyttävää öljyä

(tässä on lähinnä sinkin, fosforin ym. kulumiskestävyyttä lisäävien aineiden käytöstä kyse...)
se, että joku öljy ei täytä esim. mersun 229.3 luokitusta (tälläinen öljy ei vielä ole ns. vähätuhkainen tai muuten mitään erikoisuuksia vaativa, joten jos moottorin valmistaja on luokitellut sen 229.3 luokkaan siihen löytyy vielä tosi hyviä öljyjä markkinoilta), ei tee siitä öljystä huonoa tai sellaista, että sitä öljyä ei voisi ihan turvallisesti käyttää siinä moottorissa, vaan oikeastaan päinvastoin... toki monelle tavalliselle autoilijalle nuo luokitukset on hyvänä apuna valitessaan öljyä, niin ei tarvitse nähdä niin paljoa vaivaa, vaan riittää, kun lukee purkin kyljestä, että öljy "sopii" oman auton moottorille, edes joten kuten... kaikki öljyfirmat nyt ei vain viitsi pilata öljyjään huonontamalla niiden ominaisuuksia, että ne täyttäis jotku raja-arvot fosforin, sinkin ja muiden tärkeiden lisäaineiden osalta, lisäksi öljyfirmat joutuu aina vähän maksamaan tuosta luokituksesta, saadakseen sen "käyttöoikeuden"...
esim. redlinen 10w-40 ei ole luokiteltu 229.3 luokkaan, mutta on taatusti parempaa, kuin moni öljy, jonka valmistaja on sellaisen luokituksen purkin kylkeen "ostanut"...
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=5&pcid=21" onclick="window.open(this.href);return false; (esim. tämä öljy on ohuempaa kylmänä ja paksumpaa kuumana, kuin se paljon tässäkin ketjussa esillä ollut mobilin 5w-50

eli 4.4 vastaan 4.9... )
redlinen 0w-30 näyttää muuten olevan "yhteensopiva" mersun 229.3 ja 229.5 luokituksen vaatimusten kanssa, mutta se ei kai ole ollut valmis maksamaan siitä, niin se jää vain yhteensopivuus asteelle, jos se olis maksanut provikat, niin se kai täyttäis vaatimukset sen jälkeen
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=125&pcid=21" onclick="window.open(this.href);return false; (tämä öljy taas on kuumana käytännössä yhtä paksua, kuin moni 5w-40...)
redlinen 5w-50 ei taas täytä tai ole edes yhteensopiva minkään automerkin luokitusten kanssa, mutta silti öljystä ei oikein viitsis puhua samassa lauseessa esim. mobilin 5w50 öljyn kanssa...
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=135&pcid=21" onclick="window.open(this.href);return false; kylmäpäästä vois mainita verrattuna mobil 1 rf, että omat käyttännön testit osoitti sen, että redline on vielä juoksevaa/riittävän notkeaa pystyäkseen välittömään voiteluun -40 C, kun mobil 1 on jo ihan tönkköä "vaseliinia", ja kuumapää on sitten heti 35 % parempi... eli 4.4 vastaan 5.9, joka kyllä kertoo jotain öljyjen eroista...
jo pelkästään öljyjen viskositeetti rajat on niin häilyviä, että joku öljy voidaan luokitella 5w-40 öljyksi, vaikka se ei oikein täytä edes jonkun muun merkkisen öljyn 10w-30 ominaisuuksia ja se hyvä 10w-30 öljy taas voi olla parempaa, kuin jonkun toisen 5w-50 öljy ihan jo viskoarvoja katsellen
ja sen todellisen kuumapään keston/viskon kertoo tuo HTHS Vis, cP @150°C... jota monikaan valmistaja ei uskalla edes tuotetietoihinsa laittaa
eli ei nämä niin yksinkertaisia ole nämä öljyasiat, kuin joku vois luulla...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...