Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

napa kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Ainakin öljyn valmistaja ilmoittaa että se on synteettinen, luulis sen parhaiten tietävän! Melkein arvasin että menet miinaan. Ohessa valmistajan lausunto asiasta! blaa, blaa...
sinähän tässä miinaan olet astunut, kun luulet synteettistä öljyä erilaiseksi/paremmaksi, kuin "mineraalia"... no, kyllähän osa syy on tietysti myös mainostoimistoissa :think: tuota synteettinen termiä on niin pahoin väärinkäytetty, että olishan se suoranainen ihme, jos joku ei siitä sekoais...

oikeastaan kaikki nykyaikaiset moniasteiset mineraaliöljyt saadaan kyllä laskea nykyään "synteettisiksi", kuten tuossa aiemmin jo yritin informoida... on siis synteettistä, osasynteettistä ja puolisynteettistä, jotka kaikki perustuu "mineraali perusöljyyn" ja joihin on sitten sotkettu jotain synteettistä lisäainetta mukaan, sitten on täyssynteettiset erikseen, joissa ei ole perus mineraaliöljyä ollenkaan, vaan kaikki komponentit on jollain tapaa synteettisiä (lisäaineet joko esteripohjaisia tai pao tai molempia)

moniasteöljyä ei voida tehdä mineraaliöljystä ilman lisäaineita, kun taas moni täyssynteettinen on moniasteinen jo luonnostaan...

äläkä sekoita mobil 1 delvac öljyä synteettiseksi, se on täyssynteettinen :wink:


500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Väännetään rautalangasta että menee perille,10000km ajettu synteettinen öljy on parempaa kuin uusi purkista otettu mineraaliöljy,siitä on tutkimustuloksia mm.Tekniikan- Mailma.
Ei niitä öljyluokituksia ostella,ne pitää pystyä näyttämään toteen.Teboil Diamont ja mobil 1 jähmepiste on -54astetta celssiusta, tarkoittaa että valuu vielä omalla painollaan.Olisi kiva tietää miten käy tuon mainitsemasi Redlineoil tuleeko vielä purkista ulos tuossa lämpötilassa, kuitenkaan mikään merkkihuolto ei suostu sitä nykymersuihin laittamaan, enkä kyllä suosittele kenenkään laittamaan öljyä joka ei täytä vaatimuksia!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja napa »

jussilampi kirjoitti:

Väännetään rautalangasta että menee perille,10000km ajettu synteettinen öljy on parempaa kuin uusi purkista otettu mineraaliöljy,siitä on tutkimustuloksia mm.Tekniikan- Mailma.
Ei niitä öljyluokituksia ostella,ne pitää pystyä näyttämään toteen.Teboil Diamont ja mobil 1 jähmepiste on -54astetta celssiusta, tarkoittaa että valuu vielä omalla painollaan.Olisi kiva tietää miten käy tuon mainitsemasi Redlineoil tuleeko vielä purkista ulos tuossa lämpötilassa, kuitenkaan mikään merkkihuolto ei suostu sitä nykymersuihin laittamaan, enkä kyllä suosittele kenenkään laittamaan öljyä joka ei täytä vaatimuksia!
sinänsä ihan kiva huomata, että osaat suhtautua huumorilla... vaikka näinkin vakavasta asiasta on kyse :think: ("tekniikan-mailma" ja sitten tuo "10 000 km synteettisillä ja vieläkin on parempaa, kuin uusi mineraali" oli kyllä parasta huumoria pitkiin aikoihin :lol: )

toisaalta myönnän ihmetteleväni sellaista merkkihuoltoa, joka ei esim. tätä redlinen öljyä suostuisi uudehkoon mersun koneeseen laittamaan, luokituksia kuitenkin löytyy... (229.5/229.51) http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=126&pcid=21" onclick="window.open(this.href);return false; jähmepisteeksi tuolle on ilmoitettu -60, mutta taitaa olla aika suurpiirteisesti ilmoitettu sekin, kuten redlinellä on tapana (todellisuudessa se on varmasti vieläkin kylmemmässä juoksevaa...)

on toki sanottava heti tähän perään, että itse en tuota redlinen 0w-40 laittaisi mihinkään omiin laitteisiin, koska se täyttää longlife ja muut nykyaikaiset vaatimukset =voiteluominaisuudet ei ole enää niin hyvät, kuin esim. redline 5w-40 (MB 229.1/229.3/229.5/228.3) tai 10w-40, joka taas ei ole "luokiteltu" suuren yleisön tarpeisiin... kesäöljyksi sitten http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=8&pcid=21" onclick="window.open(this.href);return false; (20w-50) :twisted:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18112
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saksasta kun näitä käytettynä tuodaan niin siellä gyntter on ajanut mahdollisemman halvalla mineraaliöljyllä kokoajan :lol:
:lol: :lol:
Juuri näin. Sitten kun Suomeen tuodessa kaadetaan hyvät pesevät öljyt koneeseen ja ajella paukutellaan 20tkm, niin ohan mukavata lietettä. Tältappaa saapi konneen remonttiin, kun ne mähmät irtoaa ja tukkii paikkoja. Omille uitetuille(ja monelle kotimaasta ostetullekin) tehnyt niin, että Diamond Dieselit sisään uuden suodattimen kanssa ja muutaman sadan kilometrin päästä taas öljyn ja suodattimen vaihto. Tuossa ajassa tuo vaihdettava öljy on niin pikeytynyttä, kun se paska irtoo sisuksista. Kaikki moottoriöljythän dieselkoneessa pitääkin mustua nopeasti, koska sitovat itseensä nokea, mutta nuo muutaman sadan kilometrin pyörineet öljyt on aivan kuin 10-15tkm koneessa olleet. Ei paljon valo kajasta läpi.
Montako saksantuontimersun konetta olette remontoineet niin että syyksi on todettu aiempi huonojen öljyjen käyttäminen, vai onko remontit pystytty välttämään tuolla kerrotulla "esipesulla", vai tuliko nyt vähän epämääräistä "tietoa" :D

Yleensäkin huvittaa nämä jankkaamiset öljyistä tässä yhteydessä.
Cdi ei hajoa eikä kulu pilalle öljymerkistä riippumatta kunhan käytetään jotain kyseiseen moottoriin tarkoitettua öljyä.
wiimax.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tarkennetaan vielä sen verran, että oikeasti synteettiset öljyt ja sitten ne "synteettiset" öljyt menee helposti sekasin käytännössä. luulisin, että toi edellä mainittu redlinen kama on sitä todellista synteettistä öljyä ja monet muut "synteettiset" öljyt on vaan osasynteettisiä.

synteetisellähän tarkotetaan öljyissäkin sitä, että öljy on synteettisesti valmistettu, eikä sitä ole valmistettu maasta-, taikka meresetä pumpatusta raakaöljystä. se, että johonkin mineraaliöljyyn laitetaan lisäaineita ei tee siitä synteettistä. kun taas se, että öljy valmistetaan synteettisesti ja sinne laitetaan tarvittavat lisäaineet tekee siitä täys-synteettisen öljyn.

monasti markettiöljyissä lukee juurikin, että SYNTEETTINEN, osa synteettinen tai semisynteettinen, vaikka niillä ei ole juuri mitään tekemistä synteettisyyden kanssa. tai no, voi siellä mineraaliöljyn seassa olla vähän jotain synteettistäkin tavaraa, jolloin se on sitä osasynteettistä, mutta ei se muuta sitä mineraaliöljyä synteettiseks. synteettinen on synteettistä ja mineraaliöljy on mineraaliöljyä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

dealer kirjoitti:
Saksasta kun näitä käytettynä tuodaan niin siellä gyntter on ajanut mahdollisemman halvalla mineraaliöljyllä kokoajan :lol:
:lol: :lol:
Juuri näin. Sitten kun Suomeen tuodessa kaadetaan hyvät pesevät öljyt koneeseen ja ajella paukutellaan 20tkm, niin ohan mukavata lietettä. Tältappaa saapi konneen remonttiin, kun ne mähmät irtoaa ja tukkii paikkoja. Omille uitetuille(ja monelle kotimaasta ostetullekin) tehnyt niin, että Diamond Dieselit sisään uuden suodattimen kanssa ja muutaman sadan kilometrin päästä taas öljyn ja suodattimen vaihto. Tuossa ajassa tuo vaihdettava öljy on niin pikeytynyttä, kun se paska irtoo sisuksista. Kaikki moottoriöljythän dieselkoneessa pitääkin mustua nopeasti, koska sitovat itseensä nokea, mutta nuo muutaman sadan kilometrin pyörineet öljyt on aivan kuin 10-15tkm koneessa olleet. Ei paljon valo kajasta läpi.
Montako saksantuontimersun konetta olette remontoineet niin että syyksi on todettu aiempi huonojen öljyjen käyttäminen, vai onko remontit pystytty välttämään tuolla kerrotulla "esipesulla", vai tuliko nyt vähän epämääräistä "tietoa" :D

Yleensäkin huvittaa nämä jankkaamiset öljyistä tässä yhteydessä.
Cdi ei hajoa eikä kulu pilalle öljymerkistä riippumatta kunhan käytetään jotain kyseiseen moottoriin tarkoitettua öljyä.
Luitko tuon mitä kirjoitin vai alakaako hirttää kiinni, jos joku kertoo omia toimintatapoja, jotka ei varmasti ainakaan huononna sitä konetta. Vai oletko todella eri mieltä väitteestä, että paskat mineraaliöljyt yhdistettynä todella pitkään vaihtoväliin ja auton konetta on huollettu muutenkin päin helevettiä, oireena nostimet kalkattaa ja mittatikusta otat öljyä näppiin, niin se on kuin mustaa pikeä, missä ei ole muuta öljyyn viittaavaa, kuin paikka missä se sijaitsee heikentää moottorin kestävyyttä eikä sitä karstapaskaa jää kanaviin? Kyllä minä sen koneen huuhdon pesevillä öljyillä ensin, ennenkuin sinne kaadan "käyttö-öljyt" sinne. Se on minulle yksi ja sama mitä sinä koneille teet esimerkin kaltaisessa tapauksessa, koska se ei ole minulta pois. Tällä mainitsemallani esipesulla nämä koneet on alkaneet käydä nätisti, nostimien ääni hävinnyt ja öljyjen "mustuminen" normilisoitunut.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nyt on mutua mutta eihän tämänpäivän mineraaliöljytpitäisi ole enää mitään kastoittavia öljyjä vaan kaikki on peseviä ja se karstoittumien vain kulkee käsisädessä vieläkin sen mineraaliöljyn kanssa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

atlas kirjoitti:Nyt on mutua mutta eihän tämänpäivän mineraaliöljytpitäisi ole enää mitään kastoittavia öljyjä vaan kaikki on peseviä ja se karstoittumien vain kulkee käsisädessä vieläkin sen mineraaliöljyn kanssa.
Nyt oli kyse niistä paskoista mineraaleista ja (todella)pitkistä vaihtoväleistä, jonka näkee ja kuulee omin silmin ja korvin. Esimerkkitapauksissani mihin olen sen pesun tehnyt on muutama keski-ja eteläeuroopasta tuotu auto, jolle oli aihettakin tehdä(lue pari aikaisempaa viestiä, missä luki öljyjen koostumus ja koneen käyntiääni) ja muutamalle kotimaastakin ostetulle varmuuden vuoksi. On niitä peseviä lisäaineita sekoitettu mineraaleihin(lue napan viestit esim. Delvacista, joka on dieselkoneisiin tarkoitettu hyvä öljy, koska siinä on peseviä aineita lisätty enemmän), mutta lukekaa hyvät herrat nuo viestit vaikka kahteen kertaan ettei tartte parsia samoja asioita uudelleen.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Oiler
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 06.08.2010 16:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Täällähän alkaa keskustelu käydä kuumana :clap:
Ladatkaapa tuosta iltalukemista, niin monta asiaa selviää [esim. mineraaliöljyn jalostaminen, pitkälle jalostettu mineraaliöljy (valmistajasta riippuen XHQ, EHVI tms.) ja synteettinen öljy]: http://www.mobil1.fi/data/Assets/Mobil1 ... 224_LR.pdf
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Oiler kirjoitti:Täällähän alkaa keskustelu käydä kuumana :clap:
Ladatkaapa tuosta iltalukemista, niin monta asiaa selviää [esim. mineraaliöljyn jalostaminen, pitkälle jalostettu mineraaliöljy (valmistajasta riippuen XHQ, EHVI tms.) ja synteettinen öljy]: http://www.mobil1.fi/data/Assets/Mobil1 ... 224_LR.pdf

" Voiteluöljyt jaetaan täyssynteettisiin, synteettisiin ja mineraaliperustaisiin voiteluaineisiin. Täyssynteettinen
voiteluaine on valmistettu 100 % synteettisistä perusöljyistä. Synteettinen voiteluaine
(puolisynteettinen, semisynteettinen, osasynteettinen jne.) sisältää vähintään 10 % synteettisiä
perusöljyjä. Mineraalivoiteluöljy sisältää pelkästään mineraaliperusöljyjä tai alle 10 % synteettisiä
perusöljyjä.
Voiteluöljyjen täyssynteettisyyden määritteisiin on olemassa muutama poikkeus. Saksassa täyssynteettiseksi
voiteluaineeksi hyväksytään vain perusöljyryhmistä 4 ja 5 (polyalfaolefiinit ja esterit)
valmistetut voiteluaineet. Japanissa vain polyalfaolefiineista valmistetut voiteluaineet hyväksytään
täyssynteettisiksi. Pohjois-Amerikassa voiteluaine hyväksytään täyssynteettiseksi, jos mineraaliperusöljyn
(ryhmä 2) ja synteettisen perusöljyn seoksen viskositeettiindeksi on yli 120. Samanlaista
menettelyä ollaan hakemassa myös Eurooppaan. Voiteluaineiden ominaisuudet ovat riippuvaisia
raakaöljyn ja jalostetun perusöljyn ominaisuuksista sekä lisäaineista, joilla voiteluöljylle luodaan
erilaisten käyttötarkoitusten edellyttämät ominaisuudet.
" :D
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja RH »

Ihan OT, mutta liippaa jo läheltä tätä keskustelua:
Meinasin nauruun tikahtua ja sohvalta pudota, kun katselin GRIPiä, jossa Det haeskeli sopivia autoja sijoituskohteeksi, esillä mm. W124 E500. Yksi kriteeri auton hankinnassa oli välttää tuontiautoja (Saksassa!!!), niiden mittarilukemista ja dokumenttien oikeellisuudesta kun ei kuulemma koskaan voinut olla varma :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .

Sillai :shock: :lol: .
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...dealer ... Mä tarkoitin tuolla saksassa/mineraali kommentilla ...että varmasti kestää rally formulakin kun gyntteri on saannut mineraalinkin kestämään :clap: ...en sitä jatkoa :)
ripekosk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 23.04.2007 19:27
Paikkakunta: Pori

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja ripekosk »

RH kirjoitti:Ihan OT, mutta liippaa jo läheltä tätä keskustelua:
Meinasin nauruun tikahtua ja sohvalta pudota, kun katselin GRIPiä, jossa Det haeskeli sopivia autoja sijoituskohteeksi, esillä mm. W124 E500. Yksi kriteeri auton hankinnassa oli välttää tuontiautoja (Saksassa!!!), niiden mittarilukemista ja dokumenttien oikeellisuudesta kun ei kuulemma koskaan voinut olla varma :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .

Sillai :shock: :lol: .
Mikä tuossa on hauskaa? Mieshän puhuu asiaa.
Nissan 200sx -92
Mercedes-Benz C200K -97 farmari
Nissan Sunny -89
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja RH »

No asiaa tosiaan. Mutta mieti nyt, kun vanhalla hiacella kynnetään eestaas Gyntterin maata etsimässä sopivaa autoa kotiin tuomisiksi ja on jatkuva pelko perseen alla, että varmaan ne kusettaa kuitenkin. On siinä melkoinen määrä tuskaa pakussa. Usko huvikses, et tekee eetvarttia. :wink: :D
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja jani k »

oliskohan kellään näyttöä tai kokemusta jos on kaksi vaikka 229.3 laatulukituksen öljyä
toinen markettiöljy 3euroa l ja toinen vaikka mobil 8 euroa litra 5w/40 aika yleinen öljy
tuskinpa on kulumis eroja moottoreissa vaikka avattaisi 600 tkm jälkeen?
itse ajanut iän rf ilman ongelmia,vaihdoin diamontiin kun halvemmalla saa paremman laatuluokituksen öljyn.
mikäs se sitten olis hyvä pesevä oljy 600 tuhatta ajetulle cdi:lle itse luulen että se pestään forten aineilla öljyn vaihdon yhteydessä
kaikilla on omat öljyt parhaimpia mitä paikalliselta ktk:lta on saatu salaiseen hintaan.
tiedän yhden nissan bluebird dieselin jolla on ajettu yli miljoona km mineraaliöljyillä vaihtoväli 5000km ja on sen muun ajan sitten käynyt tyhjäkäyntiä.
W213
MB 400 cdi w211
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

jani k kirjoitti:oliskohan kellään näyttöä tai kokemusta jos on kaksi vaikka 229.3 laatulukituksen öljyä
toinen markettiöljy 3euroa l ja toinen vaikka mobil 8 euroa litra 5w/40 aika yleinen öljy
tuskinpa on kulumis eroja moottoreissa vaikka avattaisi 600 tkm jälkeen?
itse ajanut iän rf ilman ongelmia,vaihdoin diamontiin kun halvemmalla saa paremman laatuluokituksen öljyn.
mikäs se sitten olis hyvä pesevä oljy 600 tuhatta ajetulle cdi:lle itse luulen että se pestään forten aineilla öljyn vaihdon yhteydessä
kaikilla on omat öljyt parhaimpia mitä paikalliselta ktk:lta on saatu salaiseen hintaan.
tiedän yhden nissan bluebird dieselin jolla on ajettu yli miljoona km mineraaliöljyillä vaihtoväli 5000km ja on sen muun ajan sitten käynyt tyhjäkäyntiä.
Ainakin se ero on, että isoilla merkeillä kuten esimerkiksi Mobililla ja Shellillä on omat öljylähteet, jos ostat näiden tai muiden joilla omat lähteet öljyjä saat purkissa suht samanlaista öljyä kuten viimeksi, jos ostit samaa.

Sen sijaan nämä bulkkiöljyt kuten Neste jne. ostavat raakaöljynsä sieltä mistä ne halvimiten saa ja periaatteessa kaupan hyllyssä saattaa samanlaisessa purkissa olla ihan erilaiset öljyt.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18112
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Luitko tuon mitä kirjoitin vai alakaako hirttää kiinni, jos joku kertoo omia toimintatapoja, jotka ei varmasti ainakaan huononna sitä konetta. Vai oletko todella eri mieltä väitteestä, että paskat mineraaliöljyt yhdistettynä todella pitkään vaihtoväliin ja auton konetta on huollettu muutenkin päin helevettiä, oireena nostimet kalkattaa ja mittatikusta otat öljyä näppiin, niin se on kuin mustaa pikeä, missä ei ole muuta öljyyn viittaavaa, kuin paikka missä se sijaitsee heikentää moottorin kestävyyttä eikä sitä karstapaskaa jää kanaviin? Kyllä minä sen koneen huuhdon pesevillä öljyillä ensin, ennenkuin sinne kaadan "käyttö-öljyt" sinne. Se on minulle yksi ja sama mitä sinä koneille teet esimerkin kaltaisessa tapauksessa, koska se ei ole minulta pois. Tällä mainitsemallani esipesulla nämä koneet on alkaneet käydä nätisti, nostimien ääni hävinnyt ja öljyjen "mustuminen" normilisoitunut.
Miten ihmeessä kannattaa haalata Saksasta saakka autoja jotka ovat hajoamisen partaalla, löytyyhän niitä Suomestakin ?
Itselleni ei ole sattunut tuollaisia vastaan vaikka jatkuvasti tuontiautojakin huolletaan.

Edit; jos on tarpeen tehdä öljytilan ja -kanavien pesu siihen on käytetty uuden öljyn lisäksi kyseiseen hommaan tarkoitettua ainetta, esim. Bardahl tai Forte tuotteita.
Pelkällä öljyllä huuhteleminen ei ole mielekästä, pesuaineestahan ei tule kuin n. 10 euron lisäkustannus.
wiimax.fi
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

dealer kirjoitti:
Luitko tuon mitä kirjoitin vai alakaako hirttää kiinni, jos joku kertoo omia toimintatapoja, jotka ei varmasti ainakaan huononna sitä konetta. Vai oletko todella eri mieltä väitteestä, että paskat mineraaliöljyt yhdistettynä todella pitkään vaihtoväliin ja auton konetta on huollettu muutenkin päin helevettiä, oireena nostimet kalkattaa ja mittatikusta otat öljyä näppiin, niin se on kuin mustaa pikeä, missä ei ole muuta öljyyn viittaavaa, kuin paikka missä se sijaitsee heikentää moottorin kestävyyttä eikä sitä karstapaskaa jää kanaviin? Kyllä minä sen koneen huuhdon pesevillä öljyillä ensin, ennenkuin sinne kaadan "käyttö-öljyt" sinne. Se on minulle yksi ja sama mitä sinä koneille teet esimerkin kaltaisessa tapauksessa, koska se ei ole minulta pois. Tällä mainitsemallani esipesulla nämä koneet on alkaneet käydä nätisti, nostimien ääni hävinnyt ja öljyjen "mustuminen" normilisoitunut.
Miten ihmeessä kannattaa haalata Saksasta saakka autoja jotka ovat hajoamisen partaalla, löytyyhän niitä Suomestakin ?
Itselleni ei ole sattunut tuollaisia vastaan vaikka jatkuvasti tuontiautojakin huolletaan.

Edit; jos on tarpeen tehdä öljytilan ja -kanavien pesu siihen on käytetty uuden öljyn lisäksi kyseiseen hommaan tarkoitettua ainetta, esim. Bardahl tai Forte tuotteita.
Pelkällä öljyllä huuhteleminen ei ole mielekästä, pesuaineestahan ei tule kuin n. 10 euron lisäkustannus.
Onko ne hajoamisen partaalla, kun öljyjen vaihdon jälkeen kone käy nätisti ilman sivuääniä :eh:
Sillä perusteella suosin laivattuja, että ovat koriltaan paremmassa kunnossa kun monet kotimaan vastaavat ja tekniikka on hyvässä kunnossa. Nämä hyvät vain pitää löytää, mutta helpommin löydettävissä järkihintaan, kuin suomesta. Kun autoa mennyt kattomaan ja ajanut sillä lenkin niin kuullut että nostimet pitää ääntä. Ei vuoda ulos mistään. Öljy on mitä aikaisemmin olen kirjoittanut, mutta auto on muuten hyvä niin teknisesti kuin koriltaan niin ei se kauppaani estä.
Tuo Forte(lamppuöljy) on hyvä aine. Sitä en kiellä ja irrottaa varmasti jankit, mutta mielestäni aika raakaa ainetta koneelle, koska auto käy sen aikaa mitä se siellä pyörii, lähes ilman kunnon voitelua ja ne mäskit voi irrota köntteinä tukkien kanavia. Tuon Forten jälkeenkin siellä pitäisi käyttää vielä huuhteluöljyt, koska sitä lamppuöljyä jää koneeseen jotka "leikkaa" nuo käyttö-öljyt sitten.
Mutta kaiken kaikkiaan olen oman näkemykseni ja vastineen antanut perusteluin miksi tämän sisäpesun teen näin, jos sille on aihetta vasta ostetun auton kanssa. Tämä on yksi vaihtoehto. Se ei pilaa autoa ja on häätänyt sivuäänet. Maksaa vain sen ylimäärisen öljyjen ja suodattimen vaihdon, jos joku asian tekee toisin niin hyvä hälle. Se ei edelleenkään ole minulta pois.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja napa »

itse teen tuollaiset "forte pesut" mineraaliöljyn ja dieselin (moottoripolttoaine) 50/50 seoksella ja kerran huuhtelu puhtaalla mineraalilla, sitten ne normaali käyttö öljyt sisään... (jotka nekin voi olla mineraalia :wink: ) ei vain ole ollut tarvetta kuin yhdelle koneelle tuollainen käsittely tehdä edellisen 25 vuoden aikana :D eikä sekään ollut oma auto...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18112
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko ne hajoamisen partaalla, kun öljyjen vaihdon jälkeen kone käy nätisti ilman sivuääniä
Ainakaan minä en osta seuraavan lainauksen kaltaista autoa vaikka se olisi kuinka siisti päällepäin, on olemassa liian suuri riski siihen ettei kone käykään ylimääräisen öljynvaihdon jälkeen nätisti ja ole laakereilleen ym. kunnossa. Tekniikka ei mielestäni ole OK moottorin osalta vaikka se öljynvaihtojen jälkeen kävisikin naputtamatta, cdissä kun ei tapaa nostimet äännellä muutenkaan:
...paskat mineraaliöljyt yhdistettynä todella pitkään vaihtoväliin ja auton konetta on huollettu muutenkin päin helevettiä, oireena nostimet kalkattaa ja mittatikusta otat öljyä näppiin, niin se on kuin mustaa pikeä, missä ei ole muuta öljyyn viittaavaa, kuin paikka missä se sijaitsee...
Jokainen saa ostaa millaisia autoja haluaa, suottahan minä aiheesta kinastelen täällä ;)
Lamppuöljy käy oman auton moottorin pesuun, asiakkaalle ei viitsi edes ajatella ehdottaa.
Purkillinen Bardahl pesuainetta maksaa jotain 8 euroa.

Huomenna aamusta pitäisi alkaa irrotella kantta eräästä W211 320 cdi:stä, veikkaan ettei sieltäkään löydy öljytilasta lietteitä tai karstoja.
wiimax.fi
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja koyama »

napa kirjoitti:itse teen tuollaiset "forte pesut" mineraaliöljyn ja dieselin (moottoripolttoaine) 50/50 seoksella ja kerran huuhtelu puhtaalla mineraalilla, sitten ne normaali käyttö öljyt sisään... (jotka nekin voi olla mineraalia :wink: ) ei vain ole ollut tarvetta kuin yhdelle koneelle tuollainen käsittely tehdä edellisen 25 vuoden aikana :D eikä sekään ollut oma auto...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
pari eri moottoria myös tuolla tavoin pestynä ja ei voi kauheasti moittiakkaan.300 tkm ajettu ooppelin moottori oli kyllä
tosi ryönänen
En kyllä huuhdellut puhtaalla mineraalilla kun en katsonut siihen olevan tarvetta.
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Mobil RF 5w50 ja E320cdi - menikö väärät öljyt?

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Ainakaan minä en osta seuraavan lainauksen kaltaista autoa vaikka se olisi kuinka siisti päällepäin, on olemassa liian suuri riski siihen ettei kone käykään ylimääräisen öljynvaihdon jälkeen nätisti ja ole laakereilleen ym. kunnossa. Tekniikka ei mielestäni ole OK moottorin osalta vaikka se öljynvaihtojen jälkeen kävisikin naputtamatta, cdissä kun ei tapaa nostimet äännellä muutenkaan:
Juup, en vetänytkään linjaa pelkästään CDI:hin vaikka otsikon puitteissa pitäisi mennä, vaan puhuin diesel moottoreista niin kapeissa kuin leveissä esikammiollisissa, joita nyt on enemmän taloudessa ollut, mukaan lukien toisen merkkiset esimerkiksi vag-konsernin autot, joita en tämän enempää sotke tähän. Tämä aihe on hieman rönsyillyt, mutta tarkennan vielä. Näiden autojen mitä minulla on ollut, ei sisuskalujen kanssa ole ollut mitään ongelmia, lukuunottamatta yhtä kapia kantista lankkua(suomesta ostettu), johon tuli lohkon kylykeen reikä vajaa kaksi viikkoa oston jälkeen. Siihen en oston jälkeen tehnyt puhdistavaa öljyn vaihtoa, koska en nähnyt sitä tarpeelliseksi nätisti käyvän koneen ja hyvien öljyjen takia. Jokkainen sen tietää, ettei kiertokangenlaakeri välttämättä hajotessaan paljon ilimota itestään paineiden laskun tms. tavalla, vaan loppumetreillä mukavalla nakutuksella tai vain isolla jysähdyksellä. Noh, eipä siinä. Sai syyn alkaa rakentaa turbokonetta tilalle :lol:
Laitan viimeisimmän kokemuksen koskien CDI-koneista. Kun tuota Italian-Paavoa käytiin kattoo, niin sitä ei liike ollut ajanut lämpimäksi ensin, joten sen pääsi kokeilee "kylmiltään". Öljyjen tarkastus ja mustaa kuin pikihän se oli. Kone käyntiin ja pari sekuntia vieno napustus nostimista, joka hiljentyi että juuri ja juuri korvin kuuli. Hiljentyi sitten lopullisesti koeajon aikana, eikä alkanut uudelleen pitkän tyhjäkäynnin jälkeenkään. Osto, ajelu kotia ja öljyjen ja suodattimen vaihto ja pari sataa kilometriä ajoa ja öljyt pois uudet tilalle ja puhdas suodatin. Ei naputa enää :roll:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Vastaa Viestiin