Tunnistustehtävä: Vanhan Mersun ratti
- Kestotähti
- Mersumies
- Viestit: 523
- Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
- Paikkakunta: Turku
Tunnistustehtävä: Vanhan Mersun ratti
Oletko spesialisti 60- tai 70-luvun Mersuissa? Omistan aika vanhan Mersun ratin, jota Vehossa ei oltu ikinä nähtykään. Kuva ratista näkyy tämän viestin vasemmalla puolella.
Mistä mallista ratti lienee peräisin?!
Mistä mallista ratti lienee peräisin?!
Viimeksi muokannut Kestotähti, Ma 12.10.2009 11:52. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kiitos Aleksi, sain kuvat... epäilisin ratin tulevan joko W110- tai W111/2-autoista. Katsopa sivut www.heckflosse.nl josko sieltä löytyisi tarkempia kuvia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kuva olis kiva!
Hei!
Haluaisin kirjeenvaihtoon 50- tai 60-luvun Mersun ratin kanssa. Harrastan yleisurheilua ja rattien keräilyä. Ei haittaa vaikka olisit vähän pyöreä, pidän pyöreistä rateista! Varma vastaus kuvansa lähettäneille.
-Daaz
Haluaisin kirjeenvaihtoon 50- tai 60-luvun Mersun ratin kanssa. Harrastan yleisurheilua ja rattien keräilyä. Ei haittaa vaikka olisit vähän pyöreä, pidän pyöreistä rateista! Varma vastaus kuvansa lähettäneille.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Hiphei!
Olen saanut kirjeystävän! Valitettavasti on kuitenkin kerrottava (ja samalla ihmeteltävä Timon silmälasien tehoa
), että kirjeystäväni on niinkin eksoottinen kuin W115:n perusruori.
-Daaz
Olen saanut kirjeystävän! Valitettavasti on kuitenkin kerrottava (ja samalla ihmeteltävä Timon silmälasien tehoa

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- Kestotähti
- Mersumies
- Viestit: 523
- Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
- Paikkakunta: Turku
Ratti
Niinkö? Minun 70-luvun alun W115:ssa oli aivan erilainen ratti, sellainen lähemmäs W123-mallin rattia oleva. Luulin tämän kuvassa olevan ratin olevan jostain vanhemmasta mallista peräisin, mutta pakko luottaa asiantuntijan sanaan!
Re: Ratti
Tätähän minä vähän pelkäsinkin. Eivät Veholla tunnistaneet!hakokari kirjoitti:Niinkö? Minun 70-luvun alun W115:ssa oli aivan erilainen ratti, sellainen lähemmäs W123-mallin rattia oleva. Luulin tämän kuvassa olevan ratin olevan jostain vanhemmasta mallista peräisin, mutta pakko luottaa asiantuntijan sanaan!

Sinun 70-luvun alun pystylamppua oli ilmeisesti faceliftattu omatoimisesti.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: Ratti
Hmm... Mitenkäs se voi olla "lähemmäs", kun 8.73 jälkeen se W115:n ratti oli samanlainen (boorikokoa ja pikkukromeja lukkunottamatta) kuin W123:n ratti. Näitä uusia vaahtomuoviratteja on laitettu myös vanhempiin, kapeamaskisiin W115-malleihin "tuuninkina" eli faceliftinä.hakokari kirjoitti:Niinkö? Minun 70-luvun alun W115:ssa oli aivan erilainen ratti, sellainen lähemmäs W123-mallin rattia oleva. Luulin tämän kuvassa olevan ratin olevan jostain vanhemmasta mallista peräisin, mutta pakko luottaa asiantuntijan sanaan!
Jos on tosiaan "lähellä" mutta ei samanlainen kuin W123:n ratti, se voi olla W116:n ratti. Sen muoto on sama, mutta töötin painikkeet on vielä sellaiset erilliset suirot, eikä keskiö itsessään siis painu sisään. Menee heittämällä W115:eenkin.
Mutta uskokaa pois, tämä on ihan aito W115:n vuosien 68-73 ratti. Olen näitä entisöinyt kolme, joten tutuksi on tullut.

-Daaz
EDIT: Saul ehtikin jo vastaamaan.
EDIT 2: Niin tosiaan, "W123:n ratti" ei sekään ole eksakti käsite, kun sitä on kahta laatua sitäkin. Siis W115:n uusi ratti on samannäköinen kuin W123:n vanhempi ratti. Kummassakin on keskiön sivuissa sellaista kiharaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: Ratti
Mites sitten tämän W114 250:n kohdalla on asian laita mahtanut olla. Vanhassa valkoisessa eli '72-mallisessa ratti oli uutta tyyliä, mutta olisiko tässä "isommassa" vermeessä ollut sitten jo uuden tyyppinen ruori, vai lienikö peli myöskin faceliftingin uhri.Saul kirjoitti: Sinun 70-luvun alun pystylamppua oli ilmeisesti faceliftattu omatoimisesti.
Jotain pientä huhun poikasta on kuulunut myös mm. Saksanmaalta eli rattiliftaus olisi mennyt nyt vallan toiseen suuntaan ja erityisesti valkoiset bakeliittiratit isoine tööttikromeineen ovat muodissa uudemmissakin Mersuissa ja niitä myös kovasti metsästetään. Lieneekö perää?

Eivät vaan taida mennä paikallisesta leimasta läpi, ainakaan jos autossa on alkujaan ollut airbag-ruori

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Okei, pakko tunnustaa, että vaahtomuoviratteja vanhemmat ratit eivät ole tutuinta kauraa. Eikö tuotakin rattia ole ollut kahta eri mallia, toisessa se ohut rinkula oli pyöreä, toisessa päältä "tasoitettu"?
W116:ssa on tietääkseni ollut aina samanlainen ratti kuin 1. sarjan W123:ssa. Korkeintaan erona on ollut kromirinkulat siinä "vaahtomuovilevyn" juurissa. Onko Daazilla tietoa, koska moisia olisi valmistettu?
W116:ssa on tietääkseni ollut aina samanlainen ratti kuin 1. sarjan W123:ssa. Korkeintaan erona on ollut kromirinkulat siinä "vaahtomuovilevyn" juurissa. Onko Daazilla tietoa, koska moisia olisi valmistettu?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Ratti
Asia on hyvin yksinkertainen, eikä siinä ole poikkeuksia. Jos autossa on kapea maski ja irtonaiset sivupeilit, siinä pitäisi olla musta tai valkoinen "bakeliittiratti", jota myös luurankoratiksi joskus sanotaan. Jos autossa on leveä maski ja yhdysrakenteiset sivupeilit, on siinä alkujaankin ollut se "vanha W123" -tyyppinen ratti. Mutta vaihdettuhan niitä on maailman sivu, samoin kuin takavaloja.Kaapo kirjoitti:Mites sitten tämän W114 250:n kohdalla on asian laita mahtanut olla. Vanhassa valkoisessa eli '72-mallisessa ratti oli uutta tyyliä, mutta olisiko tässä "isommassa" vermeessä ollut sitten jo uuden tyyppinen ruori, vai lienikö peli myöskin faceliftingin uhri.
Kyllä, tämä on totta, mutta koskee vain W115/114-mallin sisäisiä vaihtoja - turvatyyny ei siis ole ongelma. W123:een tai uudempaanhan tuo W115:n ratti ei käy, vaikka ihan samannäköiset ovatkin W115:n "uusi" ja W123:n "vanha" ratti. Onkos Daaz ollut joku edelläkävijä, kun olen vaihtanut sen vanhan ratin omaan autooni jo vuosia sitten? Nyt olen harkitsemassa jo vaihtoa takaisin siihen vaahtomuovihirviöön.Jotain pientä huhun poikasta on kuulunut myös mm. Saksanmaalta eli rattiliftaus olisi mennyt nyt vallan toiseen suuntaan ja erityisesti valkoiset bakeliittiratit isoine tööttikromeineen ovat muodissa uudemmissakin Mersuissa ja niitä myös kovasti metsästetään. Lieneekö perää?![]()
Eivät vaan taida mennä paikallisesta leimasta läpi, ainakaan jos autossa on alkujaan ollut airbag-ruori
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Tuota kahta mallia (tai on sitä itse asiassa aika montaakin eri mallia) on ollut W110:ssä. Vanha on se, jossa on pyöreä kromikehys, ja uudempi se, jossa on tuo ylhäältä tasainen (eli kromi on selällään makaavan D-kirjaimen muotoinen). Sitten on ainakin vielä se ihan viimeinen malli, joka on samanlainen kuin W115:n ratti, eli siinä on takana se 15 cm kokoonpainumiskuppi - tai niin ainakin asia käsittäkseni on, en ole ihan 100 % varma, tuliko W115-ratti myös W110:een samalla kun se tuli W111:een.Timo L. kirjoitti:Okei, pakko tunnustaa, että vaahtomuoviratteja vanhemmat ratit eivät ole tutuinta kauraa. Eikö tuotakin rattia ole ollut kahta eri mallia, toisessa se ohut rinkula oli pyöreä, toisessa päältä "tasoitettu"?
Vanhemmissa rateissahan ei ole kokoonpainuvaa kuppia, vaan ne kiinnittyvät rattiakseliin suoraan ratin takaa ja ovat siis "ohuita". Niiden ainoa turvavaruste on se pyöreä tyyny keskellä, ja ne eivät ole edes pyöreitä vaan soikioita. Pyöreäkromisessa ei vielä ole etupinnassa kahta uraa, vaan ne tulevat vasta sen uuden kromin myötä.
Hmm... Voi olla että on ollutkin vain W107:ssä. Hyvää kuvaa en vielä löytänyt, tässä on huono:W116:ssa on tietääkseni ollut aina samanlainen ratti kuin 1. sarjan W123:ssa. Korkeintaan erona on ollut kromirinkulat siinä "vaahtomuovilevyn" juurissa. Onko Daazilla tietoa, koska moisia olisi valmistettu?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Nuo ei varmaan ollut ne niitä kromeja mitä Timo tarkoitti, mutta tuollaistakin on näkynyt.
Niin, no ne pikkukromit, oisko sittenkin vuosimalliin liittyvä. Eikös Timo K.:n auto ollut '75? (siinä on ratissa ko. kromit) , josko siihen olisi vaihdettu ratti jossain vaiheessa? Klubitallilla majailevassa '72 on kromit, samoin Tampereen W116-häppeningissä olleista W116:sta 2:ssa vanhimmassa olivat rinkulat ratissa, vm:t '72 & '73... Tiedä ja mene.
Niin, ja tehtaan esittelyvideon 350SE:ssä on myös nämä kromiehosteet.
Ja tässä kaivattu kuva.
Niin, no ne pikkukromit, oisko sittenkin vuosimalliin liittyvä. Eikös Timo K.:n auto ollut '75? (siinä on ratissa ko. kromit) , josko siihen olisi vaihdettu ratti jossain vaiheessa? Klubitallilla majailevassa '72 on kromit, samoin Tampereen W116-häppeningissä olleista W116:sta 2:ssa vanhimmassa olivat rinkulat ratissa, vm:t '72 & '73... Tiedä ja mene.
Niin, ja tehtaan esittelyvideon 350SE:ssä on myös nämä kromiehosteet.
Ja tässä kaivattu kuva.
Viimeksi muokannut raul, Ti 08.06.2004 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun tämä nyt meni jo monologiseksi esitelmäksi, jatkan vielä laittamalla oheen kuvan "W115:n uudesta ratista", joka on samannäköinen (mutta ei samanlainen) kuin "W123:n vanha ratti".

Samaan rahaan tästä vielä huono kuva "W115:n vanhasta ratista", jollainen aloitti koko tämän keskustelun - tässä vielä harvinaisempi, valkoinen versio:

-Daaz
EDIT: tässä ja tässä vielä kuva mustasta W115:n vanhasta ratista ja tässä W107:n uudesta ratista, joka on sama kuin W115:n uusi ratti, joka näyttää samalta kuin W123:n vanha ratti. Huomaa "pikkukromit", jotka jäävät W123:ssa pois.

Samaan rahaan tästä vielä huono kuva "W115:n vanhasta ratista", jollainen aloitti koko tämän keskustelun - tässä vielä harvinaisempi, valkoinen versio:

-Daaz
EDIT: tässä ja tässä vielä kuva mustasta W115:n vanhasta ratista ja tässä W107:n uudesta ratista, joka on sama kuin W115:n uusi ratti, joka näyttää samalta kuin W123:n vanha ratti. Huomaa "pikkukromit", jotka jäävät W123:ssa pois.
Viimeksi muokannut Daaz, Ti 08.06.2004 15:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
No juu, nyt puhuttiin kaksista eri kromeista. Ensin muoviratin töötistä (iso kromikehys) ja sitten niistä neljästä pikkukromista vaahtomuoviratin vanhan version rattipuolien ja töötin välissä. W116:ssahan ne pikkuromit tippuu tosiaan jossain vaiheessa pois, mutta emme ole Timon kanssa saaneet selville, koska se tapahtuu. Ehka samaan aikaan, kun W116:n ohjausakselin boorit muuttuvat uudenmallisiksi (vai vaihtuvatko ne ollenkaan koko W116:n valmistuksen aikana?).raul kirjoitti:Nuo ei varmaan ollut ne niitä kromeja mitä Timo tarkoitti, mutta tuollaistakin on näkynyt.
-Daaz (jo ihan sekaisin)
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Nyt pitää jo muistuttaa, että olkaa varovaisia lausunnoissanne, muuten saatatte joutua liisteriin ristiriitaisista tiedoista eli KÄRÄHTÄÄ RATISTA
Mutta kyllä tässä vielä kärryillä pysyy, kun lukee ketjun jokaisen kommentin järjesteyksessä. Silti tuntuu hurjaksi menevän.

Mutta kyllä tässä vielä kärryillä pysyy, kun lukee ketjun jokaisen kommentin järjesteyksessä. Silti tuntuu hurjaksi menevän.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Timo K:n auto on 1978, ja sen ratissa on rinkulat. Ratin alkuperäisyydestä en tiedä.
Onko nuo R107:n ratin kromiehosteosat todellakin painuvia? Eli töötti toimii vain niistä? Itse olen luullut niitä vain koristeiksi pehmustelevyn pinnassa. Faktaa kaivataan!
Onko nuo R107:n ratin kromiehosteosat todellakin painuvia? Eli töötti toimii vain niistä? Itse olen luullut niitä vain koristeiksi pehmustelevyn pinnassa. Faktaa kaivataan!

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ja minä ilmoitan, että omassa W111:ssa on samanlainen ratti kuin tuo valkoinen, paitsi että tööttirinkulan yläosa menee keskiön takaa "piilossa".Daaz kirjoitti:Kun tämä nyt meni jo monologiseksi esitelmäksi, jatkan vielä laittamalla oheen kuvan "W115:n uudesta ratista", joka on samannäköinen (mutta ei samanlainen) kuin "W123:n vanha ratti".
[ http://www.strichacht.de/album/uploads/916160255300d-5.jpg ]
Samaan rahaan tästä vielä huono kuva "W115:n vanhasta ratista", jollainen aloitti koko tämän keskustelun - tässä vielä harvinaisempi, valkoinen versio:
[ http://www.strichacht.de/album/uploads/905533669200d_2.jpg ]
-Daaz
EDIT: tässä ja tässä vielä kuva mustasta W115:n vanhasta ratista ja tässä W107:n uudesta ratista, joka on sama kuin W115:n uusi ratti, joka näyttää samalta kuin W123:n vanha ratti. Huomaa "pikkukromit", jotka jäävät W123:ssa pois.
Koosta en sano mitään, kyllä. Iso on sompa siivekkässä mutta niin myös sataviistoistasessa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Faktaa: kromikehysteiset suirot (nuo aaltoilevat) painuvat alas, muu keskiö ei painu.Timo L. kirjoitti:Onko nuo R107:n ratin kromiehosteosat todellakin painuvia? Eli töötti toimii vain niistä? Itse olen luullut niitä vain koristeiksi pehmustelevyn pinnassa. Faktaa kaivataan!
Töötinrinkula menee tosiaan W111/110:ssä keskipehmusteen taakse jännästi, jos on se ei-pyöreä malli. W115:ssahan se ei mene, niin kuin noista W115-kuvista nähdään. Alla kuva W111:n "välimallin" ratista. Samalla näette, kuinka vaihteiston kulissi on toisinpäin kuin uudemmissa - P on siis takana:Aku P kirjoitti:Ja minä ilmoitan, että omassa W111:ssa on samanlainen ratti kuin tuo valkoinen, paitsi että tööttirinkulan yläosa menee keskiön takaa "piilossa".
Koosta en sano mitään, kyllä. Iso on sompa siivekkässä mutta niin myös sataviistoistasessa.

W111/110:n ratti on hieman isompi kuin W115:n, ja lisäksi se on soikea!

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Ensimmäisessä viestissä kuvattua rattia on käytetty myös 108:ssa. Samannäköinen kuin tuo muutamissa kuvissa näkynyt valkea ratti.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Tämä kromireunusasiahan meillä tuli raulin kanssa puheeksi myös siellä Tampereen W116 kinkereissäkin. Nyt kuitenkin ajattelin kysyä vähän tuolta muualtakinpäin, että mikä filosofia niitten kromihärpättimiin oikein kytkeytyy. Se ei tunnu olevan mitenkään sidoksissa malliin eikä vuoteen, koska on tavattu 6,9 koneellisiakin ässäläisiä, joista se rinki puuttuu
Oma arvio on taas tuo valmistajaosasto. Eli olisiko eri valmistaja tehnyt kromillisen version kun kromiton yksilö...
Oma arvio on taas tuo valmistajaosasto. Eli olisiko eri valmistaja tehnyt kromillisen version kun kromiton yksilö...

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ratin tunnistus
Omassani on muuten samallainen,mutta väriltään valkoinen. Auto on W108 -72.
MESE FOR EVER
Juuh, ei tunnu sisustusvalinnallakaan olla tekemistä asian kanssa, sillä niin velour kuin kangasvarusteisia on näkynyt näiden kromiehosteiden kanssa. Luulisin silti että kyseessä vuosimalliin 72-73 liittyvä hommeli.Timo K. kirjoitti:huh mikä threadi..
Niin siis oma ässä on '77 ja noilla kromeluureilla (ja kangaspenkeillä?).
Jahas, rattifetisisti kommentoi vielä hieman:
@Matti R: W108:ssa on käytetty samanlaisia ratteja kuin W115:ssa, koska W108:han on tavallaan W115:n suurempi versio - tai siis oikeastaan toisinpäin. W115 on W108:n pienempi versio, ja W115:ssä käytetään W108:n ratteja. Taitaa olla siis niin, että W110:n viimeinen versio eli 200/200 D käytti myös loppuvuosinaan W108:n rattia, joka sitten siirtyi W115:een.
Kun W111 vaihtui vuonna 1965 W108-malliin, coupé jäi nimelle W111, vaikka esimerkiksi sen puskurit vaihtuivat W108-tyyppisiksi kumilistaisiksi. Samalla kai myös ratti muuttui W108/115-tyyppiseksi, sillä sellaisia on uudemmissa W108 coupéissa. Kotitekoinen facelift ei ole mahdollista, joten uusi turvaratti on laitettu jo tehtaalla.
@Mesedesi: W116:ssa se kromien tippuminen menee hyvin todennäköisesti vain vuosimallin mukaan, ei koneen koon mukaan. Eiköhän ne ratit ole kaikki saman valmistajan.
@Timo K: Kyllä, tämä threadi suorastaan roihuaa.
Lisäksi: tuo "vanha W107:n ratti", josta on kuvakin tuolla ylhäällä tuossa mustassa SL:ssä, on alkujaan Wankel-C111:n ratti. Tuli juuri mieleen.
Ja kun aihe tuntuu hyvin kiintoisalta, pitäisi ehkä tehdä mallikohtaiset aikajanat erilaisista rateista, johon voisi koota myös rattien tunnistusohjeet, speksit ja vaihtokelpoisuus. Tehdään kunhan keretään...
-Daaz
@Matti R: W108:ssa on käytetty samanlaisia ratteja kuin W115:ssa, koska W108:han on tavallaan W115:n suurempi versio - tai siis oikeastaan toisinpäin. W115 on W108:n pienempi versio, ja W115:ssä käytetään W108:n ratteja. Taitaa olla siis niin, että W110:n viimeinen versio eli 200/200 D käytti myös loppuvuosinaan W108:n rattia, joka sitten siirtyi W115:een.
Kun W111 vaihtui vuonna 1965 W108-malliin, coupé jäi nimelle W111, vaikka esimerkiksi sen puskurit vaihtuivat W108-tyyppisiksi kumilistaisiksi. Samalla kai myös ratti muuttui W108/115-tyyppiseksi, sillä sellaisia on uudemmissa W108 coupéissa. Kotitekoinen facelift ei ole mahdollista, joten uusi turvaratti on laitettu jo tehtaalla.
@Mesedesi: W116:ssa se kromien tippuminen menee hyvin todennäköisesti vain vuosimallin mukaan, ei koneen koon mukaan. Eiköhän ne ratit ole kaikki saman valmistajan.
@Timo K: Kyllä, tämä threadi suorastaan roihuaa.

Lisäksi: tuo "vanha W107:n ratti", josta on kuvakin tuolla ylhäällä tuossa mustassa SL:ssä, on alkujaan Wankel-C111:n ratti. Tuli juuri mieleen.
Ja kun aihe tuntuu hyvin kiintoisalta, pitäisi ehkä tehdä mallikohtaiset aikajanat erilaisista rateista, johon voisi koota myös rattien tunnistusohjeet, speksit ja vaihtokelpoisuus. Tehdään kunhan keretään...
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Minulla näyttäis W115:ssa (240D 1975 115.117) olevan, mutta W114:ssa (230 1976 114.008) ei. Luulin kyllä, että kummassakin olisi...Muffler kirjoitti:w114 kumiratissa on kromiehosteet niissä neljässä puolassa, vaikka tuossa daazin pasteamassa kuvassa niitä ei näy.

W115:


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial