Tunnistustehtävä: Vanhan Mersun ratti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Tunnistustehtävä: Vanhan Mersun ratti

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Oletko spesialisti 60- tai 70-luvun Mersuissa? Omistan aika vanhan Mersun ratin, jota Vehossa ei oltu ikinä nähtykään. Kuva ratista näkyy tämän viestin vasemmalla puolella.

Mistä mallista ratti lienee peräisin?!
Viimeksi muokannut Kestotähti, Ma 12.10.2009 11:52. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Laitappas kuva tähän kaikkien nähtäväksi niin visailu alkaa?
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos Aleksi, sain kuvat... epäilisin ratin tulevan joko W110- tai W111/2-autoista. Katsopa sivut www.heckflosse.nl josko sieltä löytyisi tarkempia kuvia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Kuva olis kiva!

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Hei!

Haluaisin kirjeenvaihtoon 50- tai 60-luvun Mersun ratin kanssa. Harrastan yleisurheilua ja rattien keräilyä. Ei haittaa vaikka olisit vähän pyöreä, pidän pyöreistä rateista! Varma vastaus kuvansa lähettäneille.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Hiphei!

Olen saanut kirjeystävän! Valitettavasti on kuitenkin kerrottava (ja samalla ihmeteltävä Timon silmälasien tehoa :lol: ), että kirjeystäväni on niinkin eksoottinen kuin W115:n perusruori.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Ratti

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Niinkö? Minun 70-luvun alun W115:ssa oli aivan erilainen ratti, sellainen lähemmäs W123-mallin rattia oleva. Luulin tämän kuvassa olevan ratin olevan jostain vanhemmasta mallista peräisin, mutta pakko luottaa asiantuntijan sanaan!
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Ratti

Viesti Kirjoittaja Saul »

hakokari kirjoitti:Niinkö? Minun 70-luvun alun W115:ssa oli aivan erilainen ratti, sellainen lähemmäs W123-mallin rattia oleva. Luulin tämän kuvassa olevan ratin olevan jostain vanhemmasta mallista peräisin, mutta pakko luottaa asiantuntijan sanaan!
Tätähän minä vähän pelkäsinkin. Eivät Veholla tunnistaneet! :lol: Kyllä se W115:n ratilta näyttää, vaikka kuva vähän pieni avatarissa onkin. Romuksi menneessä 1972 220D:ssä oli juuri tuollainen.

Sinun 70-luvun alun pystylamppua oli ilmeisesti faceliftattu omatoimisesti.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratti

Viesti Kirjoittaja Daaz »

hakokari kirjoitti:Niinkö? Minun 70-luvun alun W115:ssa oli aivan erilainen ratti, sellainen lähemmäs W123-mallin rattia oleva. Luulin tämän kuvassa olevan ratin olevan jostain vanhemmasta mallista peräisin, mutta pakko luottaa asiantuntijan sanaan!
Hmm... Mitenkäs se voi olla "lähemmäs", kun 8.73 jälkeen se W115:n ratti oli samanlainen (boorikokoa ja pikkukromeja lukkunottamatta) kuin W123:n ratti. Näitä uusia vaahtomuoviratteja on laitettu myös vanhempiin, kapeamaskisiin W115-malleihin "tuuninkina" eli faceliftinä.

Jos on tosiaan "lähellä" mutta ei samanlainen kuin W123:n ratti, se voi olla W116:n ratti. Sen muoto on sama, mutta töötin painikkeet on vielä sellaiset erilliset suirot, eikä keskiö itsessään siis painu sisään. Menee heittämällä W115:eenkin.

Mutta uskokaa pois, tämä on ihan aito W115:n vuosien 68-73 ratti. Olen näitä entisöinyt kolme, joten tutuksi on tullut. :lol:

-Daaz

EDIT: Saul ehtikin jo vastaamaan.

EDIT 2: Niin tosiaan, "W123:n ratti" ei sekään ole eksakti käsite, kun sitä on kahta laatua sitäkin. Siis W115:n uusi ratti on samannäköinen kuin W123:n vanhempi ratti. Kummassakin on keskiön sivuissa sellaista kiharaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Ratti

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Saul kirjoitti: Sinun 70-luvun alun pystylamppua oli ilmeisesti faceliftattu omatoimisesti.
Mites sitten tämän W114 250:n kohdalla on asian laita mahtanut olla. Vanhassa valkoisessa eli '72-mallisessa ratti oli uutta tyyliä, mutta olisiko tässä "isommassa" vermeessä ollut sitten jo uuden tyyppinen ruori, vai lienikö peli myöskin faceliftingin uhri.

Jotain pientä huhun poikasta on kuulunut myös mm. Saksanmaalta eli rattiliftaus olisi mennyt nyt vallan toiseen suuntaan ja erityisesti valkoiset bakeliittiratit isoine tööttikromeineen ovat muodissa uudemmissakin Mersuissa ja niitä myös kovasti metsästetään. Lieneekö perää? :shock:
Eivät vaan taida mennä paikallisesta leimasta läpi, ainakaan jos autossa on alkujaan ollut airbag-ruori :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Okei, pakko tunnustaa, että vaahtomuoviratteja vanhemmat ratit eivät ole tutuinta kauraa. Eikö tuotakin rattia ole ollut kahta eri mallia, toisessa se ohut rinkula oli pyöreä, toisessa päältä "tasoitettu"?

W116:ssa on tietääkseni ollut aina samanlainen ratti kuin 1. sarjan W123:ssa. Korkeintaan erona on ollut kromirinkulat siinä "vaahtomuovilevyn" juurissa. Onko Daazilla tietoa, koska moisia olisi valmistettu?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratti

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Kaapo kirjoitti:Mites sitten tämän W114 250:n kohdalla on asian laita mahtanut olla. Vanhassa valkoisessa eli '72-mallisessa ratti oli uutta tyyliä, mutta olisiko tässä "isommassa" vermeessä ollut sitten jo uuden tyyppinen ruori, vai lienikö peli myöskin faceliftingin uhri.
Asia on hyvin yksinkertainen, eikä siinä ole poikkeuksia. Jos autossa on kapea maski ja irtonaiset sivupeilit, siinä pitäisi olla musta tai valkoinen "bakeliittiratti", jota myös luurankoratiksi joskus sanotaan. Jos autossa on leveä maski ja yhdysrakenteiset sivupeilit, on siinä alkujaankin ollut se "vanha W123" -tyyppinen ratti. Mutta vaihdettuhan niitä on maailman sivu, samoin kuin takavaloja.
Jotain pientä huhun poikasta on kuulunut myös mm. Saksanmaalta eli rattiliftaus olisi mennyt nyt vallan toiseen suuntaan ja erityisesti valkoiset bakeliittiratit isoine tööttikromeineen ovat muodissa uudemmissakin Mersuissa ja niitä myös kovasti metsästetään. Lieneekö perää? :shock:
Eivät vaan taida mennä paikallisesta leimasta läpi, ainakaan jos autossa on alkujaan ollut airbag-ruori
Kyllä, tämä on totta, mutta koskee vain W115/114-mallin sisäisiä vaihtoja - turvatyyny ei siis ole ongelma. W123:een tai uudempaanhan tuo W115:n ratti ei käy, vaikka ihan samannäköiset ovatkin W115:n "uusi" ja W123:n "vanha" ratti. Onkos Daaz ollut joku edelläkävijä, kun olen vaihtanut sen vanhan ratin omaan autooni jo vuosia sitten? Nyt olen harkitsemassa jo vaihtoa takaisin siihen vaahtomuovihirviöön.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Timo L. kirjoitti:Okei, pakko tunnustaa, että vaahtomuoviratteja vanhemmat ratit eivät ole tutuinta kauraa. Eikö tuotakin rattia ole ollut kahta eri mallia, toisessa se ohut rinkula oli pyöreä, toisessa päältä "tasoitettu"?
Tuota kahta mallia (tai on sitä itse asiassa aika montaakin eri mallia) on ollut W110:ssä. Vanha on se, jossa on pyöreä kromikehys, ja uudempi se, jossa on tuo ylhäältä tasainen (eli kromi on selällään makaavan D-kirjaimen muotoinen). Sitten on ainakin vielä se ihan viimeinen malli, joka on samanlainen kuin W115:n ratti, eli siinä on takana se 15 cm kokoonpainumiskuppi - tai niin ainakin asia käsittäkseni on, en ole ihan 100 % varma, tuliko W115-ratti myös W110:een samalla kun se tuli W111:een.

Vanhemmissa rateissahan ei ole kokoonpainuvaa kuppia, vaan ne kiinnittyvät rattiakseliin suoraan ratin takaa ja ovat siis "ohuita". Niiden ainoa turvavaruste on se pyöreä tyyny keskellä, ja ne eivät ole edes pyöreitä vaan soikioita. Pyöreäkromisessa ei vielä ole etupinnassa kahta uraa, vaan ne tulevat vasta sen uuden kromin myötä.
W116:ssa on tietääkseni ollut aina samanlainen ratti kuin 1. sarjan W123:ssa. Korkeintaan erona on ollut kromirinkulat siinä "vaahtomuovilevyn" juurissa. Onko Daazilla tietoa, koska moisia olisi valmistettu?
Hmm... Voi olla että on ollutkin vain W107:ssä. Hyvää kuvaa en vielä löytänyt, tässä on huono:

Kuva

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Nuo ei varmaan ollut ne niitä kromeja mitä Timo tarkoitti, mutta tuollaistakin on näkynyt.

Niin, no ne pikkukromit, oisko sittenkin vuosimalliin liittyvä. Eikös Timo K.:n auto ollut '75? (siinä on ratissa ko. kromit) , josko siihen olisi vaihdettu ratti jossain vaiheessa? Klubitallilla majailevassa '72 on kromit, samoin Tampereen W116-häppeningissä olleista W116:sta 2:ssa vanhimmassa olivat rinkulat ratissa, vm:t '72 & '73... Tiedä ja mene.

Niin, ja tehtaan esittelyvideon 350SE:ssä on myös nämä kromiehosteet.

Ja tässä kaivattu kuva.
Viimeksi muokannut raul, Ti 08.06.2004 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Kun tämä nyt meni jo monologiseksi esitelmäksi, jatkan vielä laittamalla oheen kuvan "W115:n uudesta ratista", joka on samannäköinen (mutta ei samanlainen) kuin "W123:n vanha ratti".

Kuva

Samaan rahaan tästä vielä huono kuva "W115:n vanhasta ratista", jollainen aloitti koko tämän keskustelun - tässä vielä harvinaisempi, valkoinen versio:

Kuva

-Daaz

EDIT: tässä ja tässä vielä kuva mustasta W115:n vanhasta ratista ja tässä W107:n uudesta ratista, joka on sama kuin W115:n uusi ratti, joka näyttää samalta kuin W123:n vanha ratti. Huomaa "pikkukromit", jotka jäävät W123:ssa pois.
Viimeksi muokannut Daaz, Ti 08.06.2004 15:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

raul kirjoitti:Nuo ei varmaan ollut ne niitä kromeja mitä Timo tarkoitti, mutta tuollaistakin on näkynyt.
No juu, nyt puhuttiin kaksista eri kromeista. Ensin muoviratin töötistä (iso kromikehys) ja sitten niistä neljästä pikkukromista vaahtomuoviratin vanhan version rattipuolien ja töötin välissä. W116:ssahan ne pikkuromit tippuu tosiaan jossain vaiheessa pois, mutta emme ole Timon kanssa saaneet selville, koska se tapahtuu. Ehka samaan aikaan, kun W116:n ohjausakselin boorit muuttuvat uudenmallisiksi (vai vaihtuvatko ne ollenkaan koko W116:n valmistuksen aikana?).

-Daaz (jo ihan sekaisin)
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

En tiedä onko se ohjauspylväs muuttunut W116:n tuotannon aikana, mutta ainakin '75:een menee W123:n 2.sarjan ratti paikoilleen. Sama rattihan sitten oli uudemmissa R/C 107:ssa myös... :?
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

raul kirjoitti:En tiedä onko se ohjauspylväs muuttunut W116:n tuotannon aikana, mutta ainakin '75:een menee W123:n 2.sarjan ratti paikoilleen. Sama rattihan sitten oli uudemmissa R/C 107:ssa myös... :?
Ilmeisesti siis on muuttunut.

Laitoin muuten ylös lisää kuvia.

-Daaz
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt pitää jo muistuttaa, että olkaa varovaisia lausunnoissanne, muuten saatatte joutua liisteriin ristiriitaisista tiedoista eli KÄRÄHTÄÄ RATISTA :shock:
Mutta kyllä tässä vielä kärryillä pysyy, kun lukee ketjun jokaisen kommentin järjesteyksessä. Silti tuntuu hurjaksi menevän.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo K:n auto on 1978, ja sen ratissa on rinkulat. Ratin alkuperäisyydestä en tiedä.

Onko nuo R107:n ratin kromiehosteosat todellakin painuvia? Eli töötti toimii vain niistä? Itse olen luullut niitä vain koristeiksi pehmustelevyn pinnassa. Faktaa kaivataan! :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Daaz kirjoitti:Kun tämä nyt meni jo monologiseksi esitelmäksi, jatkan vielä laittamalla oheen kuvan "W115:n uudesta ratista", joka on samannäköinen (mutta ei samanlainen) kuin "W123:n vanha ratti".

[ http://www.strichacht.de/album/uploads/916160255300d-5.jpg ]

Samaan rahaan tästä vielä huono kuva "W115:n vanhasta ratista", jollainen aloitti koko tämän keskustelun - tässä vielä harvinaisempi, valkoinen versio:

[ http://www.strichacht.de/album/uploads/905533669200d_2.jpg ]

-Daaz

EDIT: tässä ja tässä vielä kuva mustasta W115:n vanhasta ratista ja tässä W107:n uudesta ratista, joka on sama kuin W115:n uusi ratti, joka näyttää samalta kuin W123:n vanha ratti. Huomaa "pikkukromit", jotka jäävät W123:ssa pois.
Ja minä ilmoitan, että omassa W111:ssa on samanlainen ratti kuin tuo valkoinen, paitsi että tööttirinkulan yläosa menee keskiön takaa "piilossa".
Koosta en sano mitään, kyllä. Iso on sompa siivekkässä mutta niin myös sataviistoistasessa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Timo L. kirjoitti:Onko nuo R107:n ratin kromiehosteosat todellakin painuvia? Eli töötti toimii vain niistä? Itse olen luullut niitä vain koristeiksi pehmustelevyn pinnassa. Faktaa kaivataan! :-)
Faktaa: kromikehysteiset suirot (nuo aaltoilevat) painuvat alas, muu keskiö ei painu.
Aku P kirjoitti:Ja minä ilmoitan, että omassa W111:ssa on samanlainen ratti kuin tuo valkoinen, paitsi että tööttirinkulan yläosa menee keskiön takaa "piilossa".
Koosta en sano mitään, kyllä. Iso on sompa siivekkässä mutta niin myös sataviistoistasessa.
Töötinrinkula menee tosiaan W111/110:ssä keskipehmusteen taakse jännästi, jos on se ei-pyöreä malli. W115:ssahan se ei mene, niin kuin noista W115-kuvista nähdään. Alla kuva W111:n "välimallin" ratista. Samalla näette, kuinka vaihteiston kulissi on toisinpäin kuin uudemmissa - P on siis takana:

Kuva

W111/110:n ratti on hieman isompi kuin W115:n, ja lisäksi se on soikea! :shock:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Ensimmäisessä viestissä kuvattua rattia on käytetty myös 108:ssa. Samannäköinen kuin tuo muutamissa kuvissa näkynyt valkea ratti.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tämä kromireunusasiahan meillä tuli raulin kanssa puheeksi myös siellä Tampereen W116 kinkereissäkin. Nyt kuitenkin ajattelin kysyä vähän tuolta muualtakinpäin, että mikä filosofia niitten kromihärpättimiin oikein kytkeytyy. Se ei tunnu olevan mitenkään sidoksissa malliin eikä vuoteen, koska on tavattu 6,9 koneellisiakin ässäläisiä, joista se rinki puuttuu

Oma arvio on taas tuo valmistajaosasto. Eli olisiko eri valmistaja tehnyt kromillisen version kun kromiton yksilö... :roll:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

huh mikä threadi..

Niin siis oma ässä on '77 ja noilla kromeluureilla (ja kangaspenkeillä?).
Koneella on koneen tahti
Avatar
Japa65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 08.02.2004 18:58
Paikkakunta: MÄNTSÄLÄ

Ratin tunnistus

Viesti Kirjoittaja Japa65 »

Omassani on muuten samallainen,mutta väriltään valkoinen. Auto on W108 -72.
MESE FOR EVER
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Timo K. kirjoitti:huh mikä threadi..

Niin siis oma ässä on '77 ja noilla kromeluureilla (ja kangaspenkeillä?).
Juuh, ei tunnu sisustusvalinnallakaan olla tekemistä asian kanssa, sillä niin velour kuin kangasvarusteisia on näkynyt näiden kromiehosteiden kanssa. Luulisin silti että kyseessä vuosimalliin 72-73 liittyvä hommeli.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla on jemmassa tämmöinen ratti:

Kuva

w114 kumiratissa on kromiehosteet niissä neljässä puolassa,
vaikka tuossa daazin pasteamassa kuvassa niitä ei näy.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Jahas, rattifetisisti kommentoi vielä hieman:

@Matti R: W108:ssa on käytetty samanlaisia ratteja kuin W115:ssa, koska W108:han on tavallaan W115:n suurempi versio - tai siis oikeastaan toisinpäin. W115 on W108:n pienempi versio, ja W115:ssä käytetään W108:n ratteja. Taitaa olla siis niin, että W110:n viimeinen versio eli 200/200 D käytti myös loppuvuosinaan W108:n rattia, joka sitten siirtyi W115:een.

Kun W111 vaihtui vuonna 1965 W108-malliin, coupé jäi nimelle W111, vaikka esimerkiksi sen puskurit vaihtuivat W108-tyyppisiksi kumilistaisiksi. Samalla kai myös ratti muuttui W108/115-tyyppiseksi, sillä sellaisia on uudemmissa W108 coupéissa. Kotitekoinen facelift ei ole mahdollista, joten uusi turvaratti on laitettu jo tehtaalla.

@Mesedesi: W116:ssa se kromien tippuminen menee hyvin todennäköisesti vain vuosimallin mukaan, ei koneen koon mukaan. Eiköhän ne ratit ole kaikki saman valmistajan.

@Timo K: Kyllä, tämä threadi suorastaan roihuaa. :lol:

Lisäksi: tuo "vanha W107:n ratti", josta on kuvakin tuolla ylhäällä tuossa mustassa SL:ssä, on alkujaan Wankel-C111:n ratti. Tuli juuri mieleen.

Ja kun aihe tuntuu hyvin kiintoisalta, pitäisi ehkä tehdä mallikohtaiset aikajanat erilaisista rateista, johon voisi koota myös rattien tunnistusohjeet, speksit ja vaihtokelpoisuus. Tehdään kunhan keretään...

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Muffler kirjoitti:w114 kumiratissa on kromiehosteet niissä neljässä puolassa, vaikka tuossa daazin pasteamassa kuvassa niitä ei näy.
Minulla näyttäis W115:ssa (240D 1975 115.117) olevan, mutta W114:ssa (230 1976 114.008) ei. Luulin kyllä, että kummassakin olisi... :roll: Kuvista linkitys isompiin.

W115: Kuva ja W114: Kuva
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla on taas molemmissa (-72 ja -74) Pystäreissä pikku kromijutuilla olevat pehmoratit.. :roll:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Vastaa Viestiin