Perämetsän mersutallin tapahtumia. w202, S124, S204 ex S202

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Perämetsän mersutallin tapahtumia. w202, S124, S204 ex S202

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Elikkäs tuli käytyä tuommoinen otsikon mukainen farkku mersu ostamassa kun piti käyttöauto saada. Kilsoja tälle yksilölle on kertynyt mittariin 370 000 ja voi jopa pitää paikkaansa koska huoltokirja 300k asti (ihan kuin sillä jotain merkitystä olisi). Alkuperäinen suomiauto siis kyseessä. Classic mallihan se on mutta puuta löytyy silti keskikonsolista. Sähkölasit, penkinlämppärit ja Becker Grand Brix taitavat olla ne mainittavimmat varusteet :shock:

Loppu selvinneekin kuvista. Eli susiruma, ruosteinen ja tukevan takakenon omaava peli kyseessä. Sisusta on onneksi kohtalaisen siisti, kun heivaa nuo puhelin hässäkät mäkeen, pesee penkit ja vaihtaa ehjän vaihdekepin pussin.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuten kuvista näkyy niin tekemistä löytyy sieltä sun täältä. Tuossa kuitenkin nuo akuuteimmat:
-Öljyt + suodattimet vaihdella ja laatikko + perä öljyt tarkistaa.
-Pyyhin ei laske palatessa alas asti vaan jää juuri kuskin näkökenttään jumiin. Kädellä painamalla menee kyllä alas. Mikä vikana?
-Jonkinlaista rallatusta kuuluu koneen suunnalta lähinnä tyhjäkäynnillä. Ehkä remmin kiristin, laturi tai joku muu remmillä pyörivä jutska. Samalla uusi remmi laittaa.

Jos auton pidän itselläni pidempään ajossa niin jotakin tuommosta voisi suunnitella:
-Yksi xenon sarja löytyy hyllystä, toinen sarja ja läjä ledejä laitettu tilaukseen. Jospa nuille jotakin käyttöä löytyy :?
- Kuskin penkki on kulmasta rikki joten se täytyy jossain vaiheessa kiikuttaa verhoilijalle
-Ruosteet pois ja maalaus. Ruostetta löytyy mm.ovien alalaidoista ja listojen alta,takaluukusta, takakaaren takapuolelta...
-Listat + puskurien mustat osat korin väriin. Samalla puskureista turhia reikiä umpeen.
-Uudemmasta (facelift?) muovihelmat ja korinväriin. Mitenhän tuollaiset sopii nuiden vanhojen puskureiden kanssa vai pitääkö myös puskurit vaihtaa jotta näyttäisi järkevältä?
-Takalasin naarmuttaja sekä lampun pesimet pois.
-Kattokaiteet mäelle.
-USA- malliset etuvilkut. Jos on jollain ylimääräisenä niin voin ostaa pois. :thumbup:
-Avari maski
-Passeli madallus ja jotkut soppelit vanteet alle :problem:

Tuommoset vanteet tuli tuossa äkkipäissän ostettua talveksi. Ei ne varmaan hyvät ole mutta paremmat kuitenkin kuin pellit :) 7x15" Et 25, minkähän vanteet lienee alunperin?
Kuva

Noniin onhan siinä jo. Huomenna pääsen nosturille vähän tiirailemaan pohjaa, että onko täysin toivoton tapaus. Vanteet pyöräyttää alle ja nuista tärkemmistä kohteista aloittaa laittelu :D
Viimeksi muokannut mik_ko, To 01.11.2012 23:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: To 15.12.2005 11:08
Paikkakunta: Kerava

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja yari67 »

Olisko noi vanteet väyrysen elegance-varustetason orkkisvanteet.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Eipä ole väykystä tuo vantee. Samanlaiset vanteet väykyssä on et37 , et25 viitais mahdollisesti johonkin ckl yms linjalle?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Perämetsän mersutallin tapahtumia. --- w202, s124, ex s202

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Noniin jotakin tullut puuhasteltua. Öljyt ja kaikki suodattimet vaihtelin. Perä ja vaihteisto öljyt tarkistin, vaihteisto näytti vuotavan hieman ilmeisesti stefasta sieltä takaa. Pitää vaihtaa tässä joku kerta se stefa. Remminkin vaihdoin sekä kiristimen rullan. Vielä joku pitää ääntä siellä suunnalla, luultavasti laturi. Antaapa äännellä niin kauan kuin kestää :D

Lasinpyyhkimen jumittumista kuskin näkökenttään ihmettelin. Kyllähän sieltä jotakin vikaa löytyikin. Eli oli tuo pyyhkijän runko oli mennyt poikki ja moottori eleli vähän omaa elämäänsä. Onneksi oli varaosia tuolla lämpimässä varastossa odottamassa, niin sieltä löytyi pienellä lapiomisella ehjä mekanismi tilalle :lol:

Kuva

Alut pyöräytin alle ja samalla otin etujousista kierroksen pois, niin vähän väheni tuo keuliminen. Täytyy sitten lähempänä kesää alkaa jotakin madallus jousia kahtella. Mtkähän ne olis hinta laatusuhteeltaan hyvät?

Pitkiin valoihin asentelin xenonit vähän valoa tuomaan. Lyhyihin myös tulossa xenonit. Jenkki mallin parkitkin väkersin, ihankuin niillä jotakin seksuaalista merkitystä olisi muuten näin rumassa autossa :roll:
Tuommoselta se kuitenkin nyt suunilleen näyttää.

Kuva
Viimeksi muokannut mik_ko, Ke 24.10.2012 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Löytyisiköhän näihin helpohkosti edullisia etuovia, kattelin että pelkät etuovet vaihtamalla parempikuntoisiin auton näkö muuttuis heti positiivisempaan. Käyköhän sedanin ovi farkkuun? Johan noita tuonti w202 on pökitty purkukuntoon, niissä on parempia ovia. Toi sävykin on aika tavallinen, ei tarttis maalatakkan välttämäti kun löytäs sävynki kohalleen.
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Kyllä varmaan ovia löytyisi. Etuovet varmastikkin samanlaiset kuin sedanissa. Enpä taida kuitenkaan ovia alkaa vaihtelemaan. Helmikuun aikana olisi tarkoitus ottaa nuo ruosteet työn alle ja luultavasti kyljet ja takaluukku maalataan kokonaan ja samalla nuita muoviosia kanssa.

Mersu on pelannut jokapäiväisessä ajossa loistavasti. Hyvä lähtemään käyntiin ja muutenkin pelaa. Perä pitää pienoista vollausta. Onkohan normaalia tällaisilla kilsoilla (370tkm) vai onko tuosta mittarista puolet ruuvattu pois?

Mitenkäs porukalla on xenonit pelannut näissä? Tekee välillä semmoista, että kun sytyttää xenonit niin räpsäyttää nuo mittarisotn nestekide näytöt kellon, lämpömittarin ja kilsamittarit niin ettei lukemia näy. Tekeekö muilla tämmöistä vai johtuukohan tuosta halvasta muutossarjasta? :)
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Ovista joo.. jos taitoa löytyy niin siitä vaan peltihommiin. Saattaa olla nuo ovien alareunojen korjaaminen työlästä puhki kun ovat, ja varmaan kylkilistojenki alta on ovi selkeesti puhki. No siitä vaan MIGgi laulamaan.,,pelti on halpaa :clap: Takapuskurin kun nappaa pois, niin siellä saattaapi olla hitsattavaa kanssa.

Mulla on Cobran ksenonit, ja niitee kanssa ei ole ollut ongelmaa. Mutta muistan jonkun täällä foorumissa valitelleen aivan samaa kuin sinä...

Edit. löytyhä se vanha stoori:


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... xenon+w202" onclick="window.open(this.href);return false;
ripekosk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 23.04.2007 19:27
Paikkakunta: Pori

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja ripekosk »

Miten meinasit kuskinpenki verhoilun korjata/korjauttaa?
Nissan 200sx -92
Mercedes-Benz C200K -97 farmari
Nissan Sunny -89
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Noniin jatketaanpas tännekkin jotakin ihan vaikka omaksi iloksi :)

Elikkäs nyt olisi tarkoitus mersun ruosteiden ja muunkin laitettavan kimppuun hyökätä ihan todenteolla. Tuossapa kuva miltä vehje näytti kun sen talliin ajoin, katsotaan josko olisi ulkonäkö edes vähän parempaan muuttunut, kun sen ajan ulos tallista sitten kunhan on valmista.
Kuva
Tuommoiselta näyttää hanttimiehen puolella eli eiköhän tuosta ihan ilman isompia hitsaamisia vielä selviä :roll: Kuskin ovi suunnilleen samanlaisessa kunnossa, se on pahemmin ruostunut tuolta alalaidasta, mutta ei nuin paljoa tuosta listan alta. Aika jännä minusta, että on tuosta listan alta ruostunut tuosta kantin kohdalta, eikä niin että olisi alkanut tuosta reiästä ruostumaan.
Kuva
Takaluukussa ei sitten ihan niin mukavalta enää näytäkkään... Jonkinlainen reikähän sinne ilmestyi kun vähän meisselillä tökki, mutta pääseepähän ainakin johonkin hitsaamaankin :D Oli nuo ruuvitkin vähän kiinni jumittuneet etten vielä saanut niitä irti, mutta eiköhän nekin siitä irtoa kun tosissaan yrittää.
Kuva
Lampunpesimet ajattelin siirtää hyllyn puolelle, joten nuo reijät täytyy laittaa umpeen. Puskurissakin on pientä korjattavaa tuossa yhdessä kohtaa. Lämmityspistokkeen reikä on vielä harkinnassa, että laitetaanko umpeen vai jätetäänkö se siihen missä se on käytön kannalta parhaassa paikassa. katsotaan harjoitellaanko itse muovihitsausta vai viedäänkö ammattilaiselle.
Kuva
Tuommoiselta se nyt sitten näyttää, eli lähes kaikki tarpeellinen alkaa olla irroiteltuna lukuunottamatta tuota takaluukun listaa sekä tähteä. Hantin kyljellä ei ovien lisäksi juuri ole muualla ruostetta kuin helmassa ja siellä olevan listan alla.
Kuva
Vähän ahdasta meinaa olla tällä hetkellä tallissa, mutta kunhan saadaan muuta kalustoa pihalle niin pitää alkaa rälläkän kanssa hiomaan nuita ruosteita vähemmäksi. Kuskin kyljeltä löytyy ruostetta ainakin: peilin juuresta, etuvilkun luota, molemmista kaarista hieman, helmassa olevan listan alta ja tietysti ovista.
Kuva

Tarkoitus olisi nyt samalla kun auto kerran tallissa on, laitella hieman muutakin. Eli kattokiskot olisi tarkoitus poistaa sekä takalasin naarmuttaja. Myös katsatushuoltoa pitäisi katsella samalla. Taakse pitää varmaankin jarrulevyt ja palat vaihdella ainaskin. Vaihdelaatikko näytti vuotavan öljyä sieltä vaihtajan vipujen juuresta, että täytyy harkita käytänkö laatikon lattialla ja vaihdan stefat vai annanko vuotaa toistaiseksi, kun ei sieltä paljoa tule kuitenkaan.
Sisustakin varmaankin täytyy pestä tässä samalla ja katsella käytänkö tuon etupenkin päällisen korjattavana. En tiedä sitten että pitäisikö siihen tuo koko "palanen" vaihtaa vai menisikö se jos laittaa vain sellaisen palan siihen reiän kohdalle. Isäntä korjautti yhden penkin niin että tuli vain paikka siihen reiän kohdalle, eikä se nyt niin hirveältä näyttänyt :shock:

Eipä tule muuta nyt mieleen enää, jatketaan kunhan jotakin taas tapahtuu. Anteeksi epäselvästä tekstistä ja huonoista kuvista, vähennetään kuvia jos niitä on liikaa :thumbup:
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1011
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

mik_ko kirjoitti:Anteeksi epäselvästä tekstistä ja huonoista kuvista, vähennetään kuvia jos niitä on liikaa :thumbup:
Höpö höpö, mukavata tuota oli lukea :thumbup:
Mutta kylläpä se tosiaan kukkii :shock:
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
ripekosk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 23.04.2007 19:27
Paikkakunta: Pori

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja ripekosk »

Muistaakseni jostain Suomesta sai ostettua alkuperäisiä mersun penkin kankaita. Onnistuukohan sellainen, että ostaisi koko selkänojapalan ja vaihtaisi itse...
Pitikö ovipahvit ottaa irti että sai ovi kahvat pois?
Nissan 200sx -92
Mercedes-Benz C200K -97 farmari
Nissan Sunny -89
Avatar
suikkeli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 23.11.2011 16:39
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja suikkeli »

Puijon autoverhoilusta :!:
W123 240D Automatic '80
ripekosk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 23.04.2007 19:27
Paikkakunta: Pori

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja ripekosk »

Puijon autoverhoilussa selkänojan verhoilun vaihto ~170€, pelkkää kangasta sai metrin paloissa. Hintaa en muista.
Nissan 200sx -92
Mercedes-Benz C200K -97 farmari
Nissan Sunny -89
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

ripekosk kirjoitti: Pitikö ovipahvit ottaa irti että sai ovi kahvat pois?
Ei tarvitse. Yksi kuusiokolo pultti tiivisteen alta avataan ja sitten kahvaa vedetään taaksepäin.

Pitää tuota etupenkin korjausta harkita tässä, että miten sen suorittaa.

Nyt on kuitenkin nuita ruosteita koitettu laitella vähän vähemmäksi. Kyllähän sitä ruostetta löytyy kun alkaa etsimään. Ovista lähti ihan hyvin ruosteet suurimmaksi osaksi kun lamellilla veteli menemään.
Kuva

Noveroxia tuli leviteltyä nuihin hiottuihin ruostekohtiin vähän hidastamaan ruosteen etenemistä. Itsellä ainakin postiivisia kokemuksia kyseisestä toimintatavasta. Viisaammat vois kertoa miten tuo oikeasti pitäis tehdä?
Kuva

Molemmista takalokareista löytyi tuommosta pintaruostetta ihan mukavasti, ilmeisesti suola syövyttänyt tai jotakin. Hiomalla lähti vielä pois. Vasemmalla oli sisälokarin ja pellissä olevan kantin päällä ilmeisesti hieman maa päässyt asumaan, niin sinne suunnalle piti paikka hitsata. Vasemmasta kulmasta, pakoputken yläpuolella oli myös pientä pintaruostetta, eli ihan mukavan kokoinen reikä sinne tuli kun vähän tökki. Ilmeisesti peräkontin puolella voinut vesi päästä asumaan, josta ainakin osittain johtuu. Paikkauksesta ei ole kuvaa kun tuli niin ruma :o

Peräluukusta piti vähän ruosteista peltiä ottaa pois uuden tieltä. Tuonne luukkunkin oli kotelonsuoja-aineita levitetty joskus aiemmin, mutta jokaiseen kohtaan ei ollut mennyt. Kuten kuvasta voi havaita, loppuu aine tuossa missä ruoste alkaa, eli jos olisi kunnolla suojattu ei todennäköisesti olisi ruotunut.
Kuva
Tuommoinen siitä sitten tuli. Eihän se hyvä ole, mutta kun ei parempaakaan osaa tehdä niin menköön tämän kerran :roll:
Kuva

Ruostekohdat kun sain setvittyäni, niin maalari tuli jatkamaan ja tuollaiselya se siinä vaiheessa näytti. Olipa muuten hyvä tehdä pohjatyöt tuossa nosturin päällä, kun sai sopivalle korkeudelle säätää eikä tarvitse kumarrella. Jos ei olisi tuota pylvästä toisella puolella haittana, niin olisi voinut maalatakkin tuossa :)
Kuva

Muutaman tunnin kun oli maalari tehnyt intensiivisesti töitä vehkeen kimpussa, näytti se tuommoiselta.
Kuva
Puskurit ja listat ripusteltiin nosturin ja pukkien päälle. Etupuskuristahan piti lokilämppärin reikä hitsata umpeen ja muutamaa halkeamaa korjailla, samoin lamppujen alapuolisista muoveista meni pesinten reiät umpeen. Etulokasuojiin tulevista listoista poistin classic -tekstit :P
Kuva

Tuommoiselta tuolla tallissa tällä hetkellä sitten näyttää. Eli pinta saatiin vedettyä ja ihan hyvä tuli, ei ihan täydellinen tietenkään, mutta ei sen tarvitse ollakkaan tämähintaisessa autossa. Tai pinta on kyllä aika bueno, mutta pohjat olisi pitänyt tehdä hieman huolellisemmin, mutta ei mitään kovinkaan vakavia vikoja ole löydettävissä todellakaan.
Kuva
Tuosta kuvasta näkeekin, ettei kuskinovi istu kunnolla paikalleen. Ilmeisesti jossain vaiheessa kolhittu, koska kylkeä oli maalailtu jo ennestäänkin. Toinen sarana on väljä joten eiköhän sen vaihtamalla ja säätämällä saada ovi istumaan kunnolla.
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Jaahas, se loppui innostus tämän projektin päivittelemiseen sitten... Pahoittelen :roll:
Jatketaanpas nyt kuitenkin sitten kun on jotakin kirjoitettavaa.

Elikkäs tämä topicin c-farkku tuli kasailtua ja ajeltuakin sillä vissiin lähemmäs kymppitonni. Hyvin pelasi eikä suurempaa laittoa tullut. yhdet aluvanteet käväisi alla kun sattui nurkissa pyörimään. Ehtivät olla alla muutaman päivän kun kopsautin etuvanteen kiveen metsätillä niin se siittä sitten :roll:
Laitoin sitten uudet nokialaiset kesärattaat noille peltivanteille ja käytin kulmat suunnattavana. Täytyy kyllä todeta että kyllä mersulla ajosta nauttii kun on kunnon renkaat alla ja pyöränkulmat kohdallaan ja auto kulkee niinkuin mersun kuuluukin :)
-Uudemmasta (facelift?) muovihelmat ja korinväriin.
-Kattokaiteet mäelle.
-USA- malliset etuvilkut.
-Avari maski
-Passeli madallus ja jotkut soppelit vanteet alle
Tuollaista oli suunnitelmissa kun aloitin tätä laittamaan, mutta eipä nuo sitten koskaan toteutuneet :crazy:

Mersu palveli hyvin ja voin kyllä samanlaista suositella kenelle vain. Silti tuli laitettua myyntiin ja tuon näköisenä se sitten lähti seuraavalle omistajalle:
Kuva

Kuva
Ja sivusta
Sekä sisältä

Kuvia en saanut suoraan näkyviin niin olkoot linkkeinä sitten.
Juu ei kellään kiinnosta tällainen jorina ja ei pitäisi tehdä tällaista nostoa... Jatkoa silti luvassa :eh:

Edit: Pari kuvaa näkyviin.
Viimeksi muokannut mik_ko, La 27.10.2012 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W202 220D -97 Ruosteisen käyttöröntän hiplailua.

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Se siitä sitten ja eteenpäin sano mummo lumessa ja uutta kutia piippuun.
Nykyinen auto onkin sitten tuollainen vakuutusyhtiön tähtivaihdokki. W202 200cdi -99 kysessä. Alkuperäinen suomiauto ja kilsoja noin 390000 mittarissa ja saattaa pitää paikkaansakin, koska huoltokirja :lol: Ihan normaali suomiautohan tämä siis on, ei varusteita ja ovet ruosteessa. Lisäksi joku Tornion amis oli yrittänyt parhaansa mukaan jättää kättensä jäljen tuleville sukupolville. Keulasta oli siis kopsahtanut johonkin. Kuvaa ei ole, mutta yrittääkää kuvitella miltä se näyttää kun puskuri, valot, konepelti, lokari ja vähän muutakin on saanut uutta muotoilua. Pelti, lokari, valot, lukkopelti sekä se valojen kehikko rauta käytiin ottamassa talteen yhdestä ruohikon seassa olleesta Ruotsin tuliaisesta. Puskuri piti ihan ostaa Ruotsista ja avarimaski tuningkaupasta.

Runkopalkkien päitä piti vähän oikaista kun olivat päässeet nytkähtämään vähän sivulle, loppuhan olikin sitten lähinnä bolt-on kuten kolariautoissa aina :crazy:
Sitten vähän lamellia, fiiberiä, noveroxia, pohjamaalia ja palaneita hermoja niin ruosteetkin alkoivat olla paremmin hallussa.
Kuva
Ylimaalauksen teki tuttu automaalari ja pinnasta tuli hyvä olosuhteisiin nähden :) Ammattilainen tekee hyvän pölyisessä ja pimeässä hallissakin...
Kasailua
Kuva
Tuolta se sitten näytti kun tallista sai ulos. Mercedes-benz tarra lähti lasista, mutta tummennus vielä toistaiseksi jäi. Katsastus menikin sitten nappiin, ainoa huomautus tuli juurikin tuosta tuulilasin ylälaidan tummennuksesta. Suomi-kilvet ruuvattiin kiinni ja eikun menoksi.

Sitten meinasikin tulla totaalinen kyllästyminen cdi koneeseen ja koko autoon kun vikatila päällä kokoajan ja kierrokset rajoituivat kolmeen tonniin, lisäksi hehkun merkkivalo alkoi palamaan palaneen hehkun merkiksi. Tämän vielä kruunasi että 1 ja 2 vaihteet eivät pysyneet päällä :evil:
Piuha antoi viaksi egr:n ja siinä vaiheessa alkoi jo kylmä hiki puskemaan otsalle kun mietti mitä mahtaakaan maksaa korjaaminen. Onneksi vika osoittautui syylärin irroittamisen yhteydssä irti jääneeseen egr johtoon.

Vaihteistoksi oli jo suunnitteilla 124 korisen 250diselin laatikko, mutta todettiin etteihän se käy mitenkään tuonne kytkimen eikä kiinnityksenkään puolesta. Ei auttanut kuin ottaa laatikko auki ja alkaa ihmettelemään tilannetta. Edellinen laatikon ruuvailija oli jättänyt yhden osan laatikon pohjalle irralleen :o No 1 ja 2 vaihdetta paikallaan pitävä jousi oikealle paikalleen sitten ja yllätys yllätys, vaihteet alkoivat pysyä paikallaan.

Hehkun vaihto meinasi jännittää kun tiedossa oli että näissä saattaa olla oikeasti kiinni nuot hehkut. Crc penetrating oilia laitoin vaikuttamaan muutamaksi päiväksi sinne hehkun juureen ja ennen irroittamista vielä ajoin koneen kuumaksi. Helposti lähti tällä konstilla hehku irti.
Nyt kun auto toimii on jäljellä ollut enää toisarvoista hipistelyä..
-Xenonit lyhyihin valoihin laitettu
-Jenkkiparkkimoduulit
-K&N Ilmansuodatin
-Ledejä sisävaloihin
-Sisustan pesu kunnollisella pesurilla
-Hattuhyllylle 6.5" kajarit adaptereiden avulla asennettuna. Alpinen soitin laitettu. Edessä oli jo valmiiksi hertzin erillissarja.

Siinäpäs sitä alkaa jo saarnaa olemaankin, laitetaanpas muutama kuva loppuun vielä.
Kuva

Kuva

tuollaiselta se nykyään näyttää.

Anteeksi sekava selostus, huonot kuvat jne.. Kommentit olisi tervetulleita :P

Kuva
Tuostapas kaverikuva sitten mitä seuravaksi luvassa. S124 250td -94 ja vakuutusyhtiön tähtivaihdokki tämäkin :shock:

Edit: kuvia ruutuun.
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Perämetsän mersutallin tapahtumia. --w202, S124, ex S202

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Noniin, laitellaanpas jotakin jatkoa taas.
Eli tuli tuollainen s124 250td 20v -94 ostettua vakuutusyhtiöltä kun halvalla sai ja oli omalla paikkakunnallakin. Tuossa vakuutusyhtiöltä ostamisessahan on se huono puoli että ikinä ei tiedä mitä sattuu saamaan, saattaa saada helmen taikka loppuun poljetun lintan. Autossa on mittarissa 270tkm ja kuvissa se näytti vähäruosteiselta tapaukselta, siksi siitä kiinnostuinkin. Tietysti mielessä oli että mitäs jos nuo kilomtrit sattuvatkin pitämään paikkaansa :wtf:
Heti kun auton näki oikeasti pystyi toteamaan että kilometrejä on takana vähintäänkin tuplasti tuon verran, mutta eipä sillä suurta merkitystä ole. Vähäruosteiselta auto kuitenkin vaikuttaa edelleen. Oven alalaidat ovat ruosteettomat. Takaikkunoiden kulmissa ei ole sisäpuolellakaan ruostetta. Viisaammat voisi kertoa mistä pitää etsiä jos haluaa löytää tällaisesta ruostetta...? Tämä on papereista ja pääteltynä myyty uutena Kemijärvelle ja ollut siellä samalla omistajalla tähän asti. Ei siis ihmekkään että ei ole ruostunut kun ei ole etelän suolakylvyissä kylvetetty :D
Sisusta onkin tämän auton heikoin puoli sitten. Erittäin epäsiistihän se on, tupakalta haisee ja sikareita on edelleen keskikonsolissa odottamassa käyttöä. Kuljettajan penkki on linttaan ja reiälle istuttu ja oviverhous on pulteilla kiinni. Muuten sisusta on kyllä pestävissä ja siistittävissä, mutta penkki ja verhous pitäisi löytää jostakin :?

Sitten asiaan. Eli vasempaan etukulmaan on jonkinlainen suutelma tullut. Lokari, umpio ja umpion alla oleva rauta menee vaihtoon. Lisäksi konepeltiä ja hieman muutakin joutuu oikomaan.
Kuva

Kuva

Sitten vain mersu tallin ja vaurioutuneet osat pois. Vimpanpäälle modernilla korinoikaisijalla sitten vedin tuota lokarin alle tulevaa rautaa lähemmäs oikeaa muotoa. Vielä pitää uuden lokarin kanssa passata linjat kohdalleen.
Kuva

Tuosta selviää millaiset ne ovet ovat.
Kuva

Kuva

Ja tuossa pahin ruoste kohta mikä ovista on löytynyt :lol:
Kuva

Kosmeettisia haittoja onkin sitten vähän enemmän. Ei ole ollut sieltä huolellisimmasta päästä tämän auton pitäjä. Etupuskuri ja osa listoista pohjavärissä, lommoja ja naarmuja ympäri autoa ja takaluukusta lakat lohkeilleet.
Kuva

Kuva

Tuollaiselta se sisältä näyttää. Eihän se aivan uudenveroisessa kunnossa enää ole :o Töötti pelaa tuosta ratin oikealla puolella olevasta napista. Peilinsäädön kytkin puuttuu kokonaan. Kumpikaan lasi ei liiku mihinkään suuntaan. Kyllä se tuosta, mutta on siinä hipistelyä että siihen kehtaa morsion ottaa kyytiin :lol:
Kuva

Laitetaanpas tähän vielä sellaista "to do, to buy" listaa :roll:
-Vasen lokari ja umpion alle pelti hankkia
-Vasen umpio ja vilkku -hankittu
-Oikea takavalo
-Kuskinpenkki ja oviverhous taikka kokonainen musta sisusta
-Takaluukun lista puuttuu
-Peilinsäätö nappi
-Töötti toimimaan oikein ja edellisen omistajan patentit pois
-takapäästä kuuluu armotonta kolinaa, liittynee tasonsäätöön...
-Puhelin pois ja kunnolisia kajareita vakiopaikoille
-Sisustan pesua ja muuta hipistelyä
-Egr pois toiminnasta
-(Jonkun auton vielä oikeasti tontitan ja laitan leveät vanteet alle. Onko se auto tämä..?)
+Vielä paljon muuta rekemistä mitä ei lue tässä mutta pitää kuitenkin tehdä.

---Jos sinulta löytyy noita puuttuvia osia, niin otappas yhteyttä!---

laitetaanpas sitten kaverikuva tuosta meikäläisen projektista ja isännän projektista. Sama merkki tottakait kyseess, mutta isällä vain noin 15 v uudempi...

Kuva
S204 200cdi ja muistaakseni 2009 kyseessä. Joku 250tkm ajettu. Avantgarde, automaatti, ortopedipenkit, vakionopeussädin, peruutustutka ja sellaista :)
Kuva
Keulaan tämäkin ottanut osumaa, mutta vähän enemmän kuin tuo meikäläisen lankku. Oikein hyvää kuvaa ei saa kun kaikki osat purettu keulasta. Konepelti, umpiot, vasen lokari, poikittainen alumiinipalkki ja melko paljon muovi osia ja nippeleitä menee vaihtoon.
Kuva
Palkin päitä pitäisi vähän oikaista penkissä.
Kuva
peräkontti puolillaan purettuja osia. Suurin osa tarvittavista osista on jo hankittu tai ainakin tilattu. Tällaisessa on se hyvä puoli vanhempiin verattuna, että tuollainen keulakolari hoituu osia vaihtamalla, kun vanhemmassa olisi joutunut oikomaan ja hitsaamaan ja laikkaamaan ja hikoilemaan jne :D
Kuva
Tästä laitellaan juttua kun isä saa jotakin tehtyä. Tällä hetkellä odottaa että nuo palkin päät saataisin oikaistua, sitten alkaisikin tapahtua. Lokari oli jo kitattu ja pohjamaalattu kun kävin vasta katsomassa. Varmaankin pian sitten aletaan puskuria ja peltiäkin suunnitella oikean väriseksi.

Vanha herra jäi ulos odottelemaan hellää kosketusta, nuorempi isäntä saa odotella käsittelyä lämpimässä tallissa ettei palellu :lol:
Kuva
katsotaan mitä saadaan viikonloppuna aikaiseksi. Ainakin pitää asentaa tuohon käyttikseen lohko- ja sisätilanlämppärin piuhat niin lähtee cdi pakkasellakin käymään :roll:
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Perämetsän mersutallin tapahtumia. w202, S124, S204 ex S

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Isännän projektiin oli konepelti, puskuri ja lokarit vetäisty väreihin torstaina :)

Kuva

Kuva

Kuva

Omaan ceeheni laitoin lohkolämppärin piuhan paikalleen :lol: Sisälle pitää vielä piuha ujuttaa jostain reijästä, mutta ei sitä ehtinyt kun meni aika kelekkamessuilla ravatessa :crazy:
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Perämetsän mersutallin tapahtumia. w202, S124, S204 ex S

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Ceemeli bongattu prisman liikennevaloista vähä aikaa sitte. :) usaparkeista erotti heti. :D
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Perämetsän mersutallin tapahtumia. w202, S124, S204 ex S

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

JiiTee_ kirjoitti:Ceemeli bongattu prisman liikennevaloista vähä aikaa sitte. :) usaparkeista erotti heti. :D
Juu voipi olla hyvinkin mahdollista :thumbup:

Omat autothan eivät ole edenneet mihinkään koska tuo Suomen puolustuvoimat rajoittaa vapaa aikaa hyvinkin tehokkaasti :lol: Mielessä pyörii nahkasisustan hommaaminen tuohon farkkuun. Pitäisi vain melkeinpä koko auto ostaa mistä sellaisen saisi, koska kuitenkin joutuu kojelaudat ja kaikki vaihtamaan kun on eriväriset. Myöskin himoittaisi koettaa mitä tulisi jos yhdistäisi kaksi peltivannetta yhdeksi :twisted: Eli levitetyt pellit ja kunnon tontitus kummittelee mielessä...

Isännän auto sen sijaan on edennyt, niin laitetaanpas siitä muutama photo. Tiedä vaikka tuommosn uudemman röntän laitto sattuis vaikka kiinnostamaan jotakuta...

Tuommonen autorobotin korinoikaisupenkki on tuonne talliin kulkeutunut, kun halvalla saatiin aikanaan ostettua autoliikkeestä pois. Siinä sitten oli isäntä nyppäissyt keulan oikeisiin linjoihin. Sen jälkeen vielä piti käyttää mittauksessa ja mitoissahan se kori oli ja samoin olivat myös pyöränkulmat.

Kuva

Mittausten jälkeen onkin sitten saanut keulaa laittaa pikkuhiljaa nippuun.

Kuva

Ja kotelonsuoja-aineita sinne tänne..

Kuva

Puskurikin on kasassa sitten. Avantgarde maski tuli tuningkaupasta ja istuu hyvin paikalleen kyllä, samalla tuli myös peitelätkä konepeltiin tähden tilalle. Alkupärisellä olisi ollut hintaa niin kovasti että täytyi tyytyä tarvikkeeseen. Muut osat onkin entisestä puskurista vaihdettu tähän. Noita etäisyysantureita oli muutama mennyt poikki, sellaisia siis saattaa joutua pari-kolme hommaamaan tuohon vielä.

Kuva

Uudet talvirenkaat ja vanteetkin piti ostaa. Renkaat on mallia Goodyear ultragrip koossa 205/55 16". Vanteissa lukee kba ja saksassa valmistettu. Onko nuo jotkut mersun replikat kun pallokanta pultitkin sopii..? Tuollaiset keskiöt on tulossa tuohon kun kerkeää.

Kuva

Valojakin olisi sitten kaksinkappalein. Etummaiset on tavalliset halogeenit ja taaemmat sitten alkuperäiset xenon umpiot. Molemmista umpioista oli joku kiinnike rikki, mutta näihin saa niitä kiinnikkeitä irrallisina ja ne laitetaan sitten ruuveilla kiinni umpioon. Tällaistahan ei ole vanhemissa tainnut ollakkaan, eli jotakin kehitystäkin sentään tapahtuu :thumbup:

Kuva

Ongelma vain noiden xenoneiden kanssa on että tässähän ei alunperin ole xenoneita ollut. Niinpä pistokkeessa on tietysti erimäärä pinnejä sitten. Onko se sitten se automaattinen tasonsäätö mikä tästä puuttuu? Saako noita mitenkään kohtuu vaivalla laillisesti laitettua jälkeenpäin tähän?

Kuva

Kuullosti siltä että ensiviikolla meinaa isäntä puuhata mersun nippuun niin laitellaanpa sitten taas juttua kun se tuosta etenee. Tuohan on kuitenkin sellainen vajaa päivän homma niin saisi lähtä leimaamaan..

Kiitos ja anteeksi taas :roll:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17300
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Perämetsän mersutallin tapahtumia. w202, S124, S204 ex S

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mukavaa luettavaa kuvineen. Näitä seurataan vaikkei joka väliin kommenttia heitelläkään :thumbup:
wiimax.fi
Vastaa Viestiin