Bensa kone -> Diesel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

umppo kirjoitti:Muistitko laittaa vetolevyn turbiiniin kiinni?
Herran jumala, kyllä laitettiin...
Siekkinen kirjoitti:Jos sekin on oikein laitettu niin osta jostakin halvalla varaosaloota josta otat öljypumpun. Ei nuo toimivatkaan 722.4 lootat paljoa maksa mutta rikkinäisiä pitäis saada alle viiteen kymppiin.
Huomenna ehkä tallille katsomaan uudestaan vehjettä. Lauantaina piti ottaa kaliaa tuon vuoksi + kaverin mersusta jota ruuvvaatiin myös mäntä kanteen. Ja molemmat viat tulivat ihan puun takaa joita ei todellakaan odotettu.. offtopic sori.

Ajattelin että katson onko sieltä se öljypumppu mennyt kun otan lauhduttimesta letkut pois ja katson lykkääkö se öljyä pihalle.. Paras tapa varmistaa ennenku vaihteistoloodan ottaa turhaan sieltä pois..
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Larva kirjoitti:Ja siitä en nyt saanu selvyyttä, mitä sitten pitää muutoskatsastukseen ottaa mukaan..? Kysyin sitä mutta ymmärsi vissiin kysymyksen väärin ja vastas toista, ja siinä samalla unohdin sitten kysyä uudestaan..
Päästötason kanssa ei varmaan tule ongelmia.
Asema haluaa selvityksen (tai ainakin pitäisi pyytää):

-Moorrorin paino (muuttuuko) verstaalla vaikka puntarilla mitattu tai jostain netistä kaivettu tieto riittää.
-Riittääkö ko. jouset etuakselilla (Varaosavertailu riittää jos samat tai vahvemmat kuin alkup.)
-Jarrut... riittävätkö? Taitaa olla ramat, jotan taas varaosavertailu (eli osanumeroista pitkähkö lista, jonka voi käykä hyväksymässa jollain veholla... Tai koittaa asiallista omaa paperia asemalla näyttää.

Eiköhän noilla jo aika pitkälle päästä.

Lisää jos muistan, niin myöhemmin.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Mikälainen alipainepumppu noissa mersun koneissa on? Mulla oli ainakin letukan koneessa sellanen erillinen kalvopumppu, ja kun se kalvo sitten meni, niin vaihteet ei toiminu. Eli onhan siellä letkuissa kans sitä alipainetta?
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Alipaine vaikuttaa vaan vaihdon pehmeyteen, jos alipaine puuttuu kokonaan ni vaihtaa aikalailla raakasti luistattamatta.
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Että tulee kirjotusvirhepaholaisia kiireellä, kun näppää. (edellinen viesti)

Niin ja Osaluettelo pitää täyttää asemalla (valmis Trafin lomake).
Sitä varten pitää olla tiedossa kuinka paljon alkuperäisiä osia "irtoaa" autosta.
Siis esim.
moottori apulaitteeneen 14%
... jos vaikka vanhasta jää syylari, laturi... vähentää katsuri harkinnan mukaan tuota 14%
Vaihteisto ja voimansiirto 8%, josta siis pelkkä laatikko on 4%. (siis esimerkkinä).

Asemalla katsuri siis haluaa tietää paperille, että mistä osat ovat peräisin.
Paperin te sitten allekirjoitatte... samalla todistatte, että eivät ole varastettu mistään.
Ei kuitenkaan tarvitse kuiteilla todistaa... Aika vapaamuotoinen ilmoitus.

Tulevan moottorin (huima) teho pitää olla tiedossa.

Edelliseen viestiini lisänä.
Kun tehot pienenee (tehoa vaan syynätään ei vääntöä), niin jarruihin ei tarvitse tehdä mitään.
Jos moottori ei ole merkittävästi painavampi, niin jouset taitavat olla samat, jolloin varaosanumerovertailulla jousetkin taitavat olla samat.

Eiköhän tuossa taas vähän ettiäpäin :thumbup:

Niin ja muistakaa tarkastaa, että katsastaja tekee muutoksen kuluvalle päivälle!
Jos muutos kirjataan menneelle ajalle, niin tulee verotkin takautuvasti (käyttövoimavero).
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jousista kun puhutaan niin etujouset on erit 2.3 bensassa ja 2.5 diisselissä. Takaset on luonnollisesti samat.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Yks mersumies meinas että olis turbiini mennyt rikki kun vaihteistoloodan pois moottorista siten että turbiini jäi kiinni moottoriin eikä lootaan. Mutta epäilen, olisiko muka noin herkkä ? Se olisi yksi mahdollisuus että turbiini luistais ja siksi ei olisi mitään vetoja.. Tiedä nuasta hengen maaimoista tuolla lootikossa...
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ei kai se nyt noin mene rikki. Mulla on itellä ainakin pakko ottaa turbiinin kanssa alas kun ei muuten mahu laatikko tulemaan. Mutta ei se nyt siitä rikki mene jos sen jälkeenpäin irrottaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Nyt tarvittaas kipeesti neuvvoa.. Joko laatikko on sökö tai mersu ei vain halua toimia.. Laatikossa ei voi olla öljypumppukaan rikki, se kyllä antaa sinne tarpeeksi painetta. Ei vain mene vaihteet päälle, ainoastaan P toimiii niinkuin pitää..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jos turbiini on vetolevyssä kiinni, turbiini on myös laatikon ehjillä booreilla oikein ja öljypumppu toimii niin kehtaisin edelleen väittää että öljyä on liian vähän tai se ei pääse kiertämään oikein. Vaihteensiirtäjäkin on varmasti oikein paikallaan? Laskeeko kierrokset kun vaihteen laittaa päälle? P-vaihe on mekaanisella lukolla ja toimii ilman öljyä. Tai sitten laatikko on yksinkertasesti rikki. Kato öljyt vielä ja huuhtele lootaa niin että otat vänkärinpuolen jäähyttimen putken löysälle lootan kylestä ja laitat käyntiin. Anna valua vaikka 0.5-1 litraa pois sieltä ja lisää sitten saman verran uutta tilalle. Mitkään vaijerit, putket eikä sähköjohot vaikuta tuossa lootassa noin ettei liiku mihinkään (paitsi jäähyttimen putket jos on pois ja öljyä valuu liikaa ulos). Ilman alipaineputkea on täys paine (toimii ilmankin), ilman sähköliitintä ei koko auto lähde käyntiin eikä pakkivalo toimi (siinä on käynnistyksenesto muilla kuin p ja n vaihteilla), ilman lootan takimmaista yksnapasta johtoa ei toimi kickdown, ilman nopeusvaijeria tiiät kyllä ja ilman kd vaijeria vaihtelee vaihteet tiheästi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
umppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 24.08.2010 09:01
Paikkakunta: Punkaharju

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja umppo »

Onkos siellä laatikossa oikean laiset öljyt?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siekkinen kirjoitti:
Larva kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Lisäät öljyä ja selaat vaihteita läpi niin kauan että tikku on maksimiviivalla tai vähän alle. Eli ensin kelaat vaihteet läpi, odotat minuutin ja katot öljymäärän. Jos on liian vähän niin lisäät (minimi-maksimiväli oli muistaakseni 3dl) sitten taas selaat vaihteet läpi, odotat minuutin ja katot öljyt. Pidä jokaista vaihetta 5sek päällä. Auto alkaa pikkuhiljaa liikkumaan renkaat maassakin ja vaihteen kytkiessä tuntuu selvä nykäsy.
Öljyä pitäisi olla oikea määrä ja sitä on venkslattu vaihteita. Mutta renkaat ei tee mitää ilmassakaan.. Eskolta kysyin ja se puhui että olisi öljypumppu menny laatikosta ja ei anna painetta > vaihteet ei mene tupaan..
Sekin on mahollista. Laitoitko turbiinin lovet kohilleen että se meni perille asti laatikon booreilla? Jos ne ei ole kohillaan ja laatikon laittaa pulttien avulla paikolleen niin öljypumppu hajoaa. Laatikon pitää siis mennä ihan helposti perille asti eikä sitä saa ikinä kiristää pulteilla kiinni.
Jos mersun turbiinissa on hahlo kuin jenkkien turbiineissa ei booreille ajo auta mitään vaan ne menee ensin kyllä paikallee ja pyörittämällä löytyy sitten öljypumpun kohta joka ei käy kuin kahteen kohtaan yhdellä kierroksella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kyllä siinä ne hahlot on.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Matti-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 16.10.2010 17:55
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Onkohan tuossa vermeessä automaattiöljyn lauhdutin..eli voisikos lauhduttimen putki/letku olla lytistynyt tms. kierto ongelmaa. Ainakin noissa wanhemmissa laatikoissa olisi silloin paineet suljettu.
Matti

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka/
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Siekkinen kirjoitti:Jos turbiini on vetolevyssä kiinni, turbiini on myös laatikon ehjillä booreilla oikein ja öljypumppu toimii niin kehtaisin edelleen väittää että öljyä on liian vähän tai se ei pääse kiertämään oikein. Vaihteensiirtäjäkin on varmasti oikein paikallaan? Laskeeko kierrokset kun vaihteen laittaa päälle? P-vaihe on mekaanisella lukolla ja toimii ilman öljyä. Tai sitten laatikko on yksinkertasesti rikki. Kato öljyt vielä ja huuhtele lootaa niin että otat vänkärinpuolen jäähyttimen putken löysälle lootan kylestä ja laitat käyntiin. Anna valua vaikka 0.5-1 litraa pois sieltä ja lisää sitten saman verran uutta tilalle. Mitkään vaijerit, putket eikä sähköjohot vaikuta tuossa lootassa noin ettei liiku mihinkään (paitsi jäähyttimen putket jos on pois ja öljyä valuu liikaa ulos). Ilman alipaineputkea on täys paine (toimii ilmankin), ilman sähköliitintä ei koko auto lähde käyntiin eikä pakkivalo toimi (siinä on käynnistyksenesto muilla kuin p ja n vaihteilla), ilman lootan takimmaista yksnapasta johtoa ei toimi kickdown, ilman nopeusvaijeria tiiät kyllä ja ilman kd vaijeria vaihtelee vaihteet tiheästi.
Tässä iso tietopaketti, vetolevy on kiinni, turbiini on booreilla ja on myös öljypumpussa. Öljyä on kyllä tarpeeksi, vaihteensiirtäjää vaikea saada väärin paikalle :D. Kun laittaa vaihteen sisään niin ei tee mitää, ei nykähdä eikä kierrokset laske.. Kaikki muut letkut sun muut johdot on kiinni paitsi yksi piuha (joka ei vaikuttanut mitenkää kun kokeeltiin liittää se) joka on kuskin puolella kyljessä.. Taisi olla juuri tuo pakkivalo, ainakin niin yks mies väitti, mutta pakkivalo toimi ilman sitäkin joten jäi tuntemattomaksi..
umppo kirjoitti:Onkos siellä laatikossa oikean laiset öljyt?
Kyllä on, hain paikallisesta autokorjaamosta ja sanoin että automaattilaatikkoon ja ohjaukseen öljyä, ja lykkäs 7l purkin käteen. Ei kai ne nyt voi autokorjaamolla erehtyä..(Samaa ATF öljyä menee molempiin..)
Matti-Pekka kirjoitti:Terve
Onkohan tuossa vermeessä automaattiöljyn lauhdutin..eli voisikos lauhduttimen putki/letku olla lytistynyt tms. kierto ongelmaa. Ainakin noissa wanhemmissa laatikoissa olisi silloin paineet suljettu.
Onhan tossa, ja ei pitäisi olla ainakaan ainakaan lauhduttimelle tuleva, sillä sillä lailla kokeiltiin toimiiko öljypumppu. Ja toiseksi, ne ei pitäisi olla (aika varma olen) mitenkään lytyssä kun ovat suoraan ajosta ja ne on laitettu samantien kiinni ku on autosta pois otettu niin uuteen moottoriin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös pakkivalon johdot ja katkaisin ole vaihdekepin juuressa?Siis kysyn en väitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

atlas kirjoitti:Eikös pakkivalon johdot ja katkaisin ole vaihdekepin juuressa?Siis kysyn en väitä.
Voi olla, ei se ainakaan ole se mikä tulee loodan kylkeen kuskinpuolelta. Uskoisin myös että se olisi sieltä kepinjuuressa, järvekempi vaihtoehto se on..
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Larva kirjoitti:
atlas kirjoitti:Eikös pakkivalon johdot ja katkaisin ole vaihdekepin juuressa?Siis kysyn en väitä.
Voi olla, ei se ainakaan ole se mikä tulee loodan kylkeen kuskinpuolelta. Uskoisin myös että se olisi sieltä kepinjuuressa, järvekempi vaihtoehto se on..
Se on just se nelinapanen pistoke mikä tulee kuskinpuolelle lootaa. Siinä samassa on myös se käynnistyksenesto. Se yks napanen johto on kd solenoidille. Näin ainakin isossa lootassa ja uskon että tuossa on kaikki samat johot ja putket. Vaihoitko myös suodattimen kun laitoit lootan paikalleen. Ettei se ole tukossa ja aiheuta hämminkiä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Siekkinen kirjoitti:Se on just se nelinapanen pistoke mikä tulee kuskinpuolelle lootaa. Siinä samassa on myös se käynnistyksenesto. Se yks napanen johto on kd solenoidille. Näin ainakin isossa lootassa ja uskon että tuossa on kaikki samat johot ja putket. Vaihoitko myös suodattimen kun laitoit lootan paikalleen. Ettei se ole tukossa ja aiheuta hämminkiä.
Suodatinta ei ole vaihdettu.. Olis se kyllä hyvä vaihtaa, mutta se ei voi millään olla tukossa.. Ymmärrän jos se olis ollu muutaman vuoden ajamattaa muttaku se ei ollu ku 3pv sammuksis, ja sinä aikanakaaan ei pitäisi kovin paljoa suodatin mennä tukkoon..

Joo kuskin puolelle tulee se nelinapainen pistoke, mutta sinne tulee myös yksi sellainen piuha joka on omalla pienellä liittimellä ja menee akun taakse pieneen harmaaseen releeseen.. Tiedä sitte mitä iloa siitä on..?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Larva kirjoitti:Joo kuskin puolelle tulee se nelinapainen pistoke, mutta sinne tulee myös yksi sellainen piuha joka on omalla pienellä liittimellä ja menee akun taakse pieneen harmaaseen releeseen.. Tiedä sitte mitä iloa siitä on..?
Isoon lootaan ei tule sen ison pistokkeen lisäks kun yks johto joka menee lootan takaosaan kartaanin oikealle puolen. On kyllä melko kummallinen tuo sun tilanne. En muista onko tätä jo kysytty mutta eihän turbiiniin kohistunu mitään lujia iskuja mitkä olis voinu vaurioittaa sitä?

Edit. Mistäs oot ottanu alipaineen lootalle vai ootko ottanu ollenkaan?
Viimeksi muokannut Siekkinen, Ke 07.03.2012 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja atlas »

turbiini on kyllä sisältä pomminvarma ja yksinkertainen mutta eihän sitä tieten saa tiputtaa ,klommo kun tulee niin alkaa tsiksuttamaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Siekkinen kirjoitti:
Larva kirjoitti:Joo kuskin puolelle tulee se nelinapainen pistoke, mutta sinne tulee myös yksi sellainen piuha joka on omalla pienellä liittimellä ja menee akun taakse pieneen harmaaseen releeseen.. Tiedä sitte mitä iloa siitä on..?
Isoon lootaan ei tule sen ison pistokkeen lisäks kun yks johto joka menee lootan takaosaan kartaanin oikealle puolen. On kyllä melko kummallinen tuo sun tilanne. En muista onko tätä jo kysytty mutta eihän turbiiniin kohistunu mitään lujia iskuja mitkä olis voinu vaurioittaa sitä?

Edit. Mistäs oot ottanu alipaineen lootalle vai ootko ottanu ollenkaan?
Kummallinen nimenomaan.. Turbiini ei ole voinut saada mitäään kolhuja, kohdeltu kuin 1v vauvvaa.. Alipaineletkujen paikat otettu mallia -89 vuoden automaatti 2.5 mersusta. En muista juuri että mistä loodalle meni alipaineletkut. Mutta sehän ei vaikuttanut muuta kuin vaihtojen herkkyyteen..
Avatar
Matti-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: La 16.10.2010 17:55
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Tuli vaan mieleen..ei varmaan liity tähän liitokseen millään lailla mutta, fiatin automaatin kampiakselin vauhtipyörän liitos on korkeampi kuin manuaalin, eli kun laitoin vetokehän automaatille piti kampiakselin päähän laittaa koroke n. 12..13 mm , muuten turbiinin hahlo ei ota automaatinpumpulle. Tuonhan voi tietysti helposti tarkistaa kun avaa turbiinin kiinityspultit ja tarkistaa päittäisvälyksen (olisikos jotain 3..4 mm).
Tuossa laatikossa on varmaankin myös tulppa josta voi mitata laatikon paineet? tai ainakin lauhdutinputkesta. En siis tunne tuota ko. laatikkoa ollenkaan, joten heittelen kokemusperäisiä arvauksia.. Voisiko tuo vaihteen valitsin kumminkin olla jotenkin väärin että olisikin P tai N asennossa?
No P:n tuntee että on lukossa mutta N ei niinkään kerro mitään pyöristä pyörittämällä.. visainen ongelma..
Matti

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka/
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Larva kirjoitti:Kummallinen nimenomaan.. Turbiini ei ole voinut saada mitäään kolhuja, kohdeltu kuin 1v vauvvaa.. Alipaineletkujen paikat otettu mallia -89 vuoden automaatti 2.5 mersusta. En muista juuri että mistä loodalle meni alipaineletkut. Mutta sehän ei vaikuttanut muuta kuin vaihtojen herkkyyteen..
Eli syöttöpumpun kylessä olevasta mötikästä? Eihän se muuhun vaikuta mutta en oo kokeillu miten käy jos ottaa alipaineen esim suoraan alipainepumpulta. Sitten ehkä saattais olla niin että loota luistaa niin pahasti ettei liiku. Kokeile ilman letkua liikkuuko.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Siekkinen kirjoitti:
Larva kirjoitti:Kummallinen nimenomaan.. Turbiini ei ole voinut saada mitäään kolhuja, kohdeltu kuin 1v vauvvaa.. Alipaineletkujen paikat otettu mallia -89 vuoden automaatti 2.5 mersusta. En muista juuri että mistä loodalle meni alipaineletkut. Mutta sehän ei vaikuttanut muuta kuin vaihtojen herkkyyteen..
Eli syöttöpumpun kylessä olevasta mötikästä? Eihän se muuhun vaikuta mutta en oo kokeillu miten käy jos ottaa alipaineen esim suoraan alipainepumpulta. Sitten ehkä saattais olla niin että loota luistaa niin pahasti ettei liiku. Kokeile ilman letkua liikkuuko.
Kokeiltu ilman letkujaki ja ei liikkunu.. Ollaan mietitty että mitä se mötikkä sinä pumpun kyljessä on? Laitettiin kyllä kiinni mutta ei kyllä käryä mitä siitä on apua..?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Larva kirjoitti:Kokeiltu ilman letkujaki ja ei liikkunu.. Ollaan mietitty että mitä se mötikkä sinä pumpun kyljessä on? Laitettiin kyllä kiinni mutta ei kyllä käryä mitä siitä on apua..?
Se päästää kaasun mukaan alipainetta lootalle ja pehmentää siten vaihtoja. Kaasu pohjassa=ei alipainetta/vähän kaasua=paljon alipainetta. Sitä palikkaa säätämällä saa vaihtoja kovemmiks tai pehmeemmiks. Autoa kohti kääntämällä kovenee ja toiseen suuntaan tietenkin pehmenee. Jos laitat vaihtoja kovemmalle niin mötikkää kääntäessä pitää olla aina kaasu pohjassa ettei käy niin että kaasu ei enää mene pohjaan. Mutta se ei ole ratkasu tuohon ongelmaan jos kerran ilman letkua ei toimi. Ethän oo koskenu paineensäätöruuviin lootan kylessä?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Siekkinen kirjoitti:
Larva kirjoitti:Kokeiltu ilman letkujaki ja ei liikkunu.. Ollaan mietitty että mitä se mötikkä sinä pumpun kyljessä on? Laitettiin kyllä kiinni mutta ei kyllä käryä mitä siitä on apua..?
päläpälä. Ethän oo koskenu paineensäätöruuviin lootan kylessä?
Lootaan ei ole koskettu muuten kuin irti/takaisin. Ellei se paineensäätöruuvvi ole jokin joka liittyy loodan irtiottamiseen. epäilen
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Larva kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:
Larva kirjoitti:Kokeiltu ilman letkujaki ja ei liikkunu.. Ollaan mietitty että mitä se mötikkä sinä pumpun kyljessä on? Laitettiin kyllä kiinni mutta ei kyllä käryä mitä siitä on apua..?
päläpälä. Ethän oo koskenu paineensäätöruuviin lootan kylessä?
Lootaan ei ole koskettu muuten kuin irti/takaisin. Ellei se paineensäätöruuvvi ole jokin joka liittyy loodan irtiottamiseen. epäilen
Ei liity siihen. Se on aika hyvin piilossa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Larva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 12.08.2011 01:03
Paikkakunta: Jurva

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Larva »

Nyt on uudet öljyt ja suodattimet, ei auttanut tilannetta. Huomenna auto omalle tallille aiheuttamaan hämminkiä.. Hermot tässä menee aiva just ku pitääs saada auto liikenteeseen.. Pakko kai se on ottaa pois..
Siekkinen kirjoitti: Se on just se nelinapanen pistoke mikä tulee kuskinpuolelle lootaa. Siinä samassa on myös se käynnistyksenesto. Se yks napanen johto on kd solenoidille. Näin ainakin isossa lootassa ja uskon että tuossa on kaikki samat johot ja putket. Vaihoitko myös suodattimen kun laitoit lootan paikalleen. Ettei se ole tukossa ja aiheuta hämminkiä.
Vaikuttaako tuon poissa oleminen kuinka paljon loodan liikkuvuuteen..?
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bensa kone -> Diesel

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Larva kirjoitti:Nyt on uudet öljyt ja suodattimet, ei auttanut tilannetta. Huomenna auto omalle tallille aiheuttamaan hämminkiä.. Hermot tässä menee aiva just ku pitääs saada auto liikenteeseen.. Pakko kai se on ottaa pois..
Siekkinen kirjoitti: Se on just se nelinapanen pistoke mikä tulee kuskinpuolelle lootaa. Siinä samassa on myös se käynnistyksenesto. Se yks napanen johto on kd solenoidille. Näin ainakin isossa lootassa ja uskon että tuossa on kaikki samat johot ja putket. Vaihoitko myös suodattimen kun laitoit lootan paikalleen. Ettei se ole tukossa ja aiheuta hämminkiä.
Vaikuttaako tuon poissa oleminen kuinka paljon loodan liikkuvuuteen..?
Ei taida vaikuttaa ollenkaan mutta kokeile auttaako. Kohta alan epäillä että sulla on kartaani irti :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin