Kakkosnelonen ei käynnisty.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Kakkosnelonen ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja protoni »

Niin eilen ajoin auton parkkiin 10 minuutiksi ja koitin lähtee niin ei enää auto käynnistynyt. Auto on MB 300E -89. Kun virta-avaimen kääntää startatakseen, niin enää ei kuulu semmosta surinaa, joka aina ennen on kuulunut hetken aikaa. Viittaisiko tämä johonkin sähkövikaan sitten? Mistähän se surina mahtaa kuulua? Autossa on myös cobran hälytin ja ajonesto. Voiko ajoneston vikaantuminen tehdä moisen tempun? Jos jollain on vihjeitä niin kaikki noteerataan. Tietäisi vähän mistä vikaa lähteä paikallistamaan 8)
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Kakkosnelonen ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Onko se bensapumppu mikä lakkasi surisemasta?
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Kakkosnelonen ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja M.K »

protoni kirjoitti:Kun virta-avaimen kääntää startatakseen, niin enää ei kuulu semmosta surinaa
Polttoainepumppu kylmänä. :shock:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Kakkosnelonen ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Pyöriikö kone kun starttaa? 8)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, polttoainepumppu on tehnyt lakon, tai sen rele.
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

Mauri H. kirjoitti:Joo, polttoainepumppu on tehnyt lakon, tai sen rele.
Joo kone kyllä pyörii ilosesti mutta ei edes lupaa. Mietin kans bensapumppua kun ei bensa haise vaikka kuinka starttaa. Missäköhän sen pumpun rele on? Onko se joku niistä akun takana olevista mustista laatikoista :roll: Pitää sitä relettä sit ekana ihmetellä illemmalla.
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Viittaa polttoaineen saanti ongelmiin, tuota tyhmä kysymys mutta tarkasta
onko ainetta tarpeeksi. Mittariin ei aina voi luottaa, kaverile kävi aika perinteikäs että polttoainemittari oli jumiutunut ja ihemetteli että ei käy, no ei käynyt kun ei ollut bensaa. Mutta muuten tuo rele tai pumppu on pois pelistä.
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Polttoainepumpun musta rele on siellä akun takana liitinkannassa kiinni.
Releen voi ohittaa yhdistämällä kannasta muistaakseni? navat 30 (jännite akulta) ja 87 (jännite polttoainepumpulle). Pitäisi hörähtää käyntiin, jos kunnossa ja jollei cobran ajonnesto sitä jotenkin estä.
Voihan tuota jännitettä koittaa syöttää suoraan pumpullekin, jos tuo cobra siellä ryppyilee.
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

Tipi kirjoitti:Viittaa polttoaineen saanti ongelmiin, tuota tyhmä kysymys mutta tarkasta
onko ainetta tarpeeksi. Mittariin ei aina voi luottaa, kaverile kävi aika perinteikäs että polttoainemittari oli jumiutunut ja ihemetteli että ei käy, no ei käynyt kun ei ollut bensaa. Mutta muuten tuo rele tai pumppu on pois pelistä.
Tänään lähti sitten käyntiin kun meinasin ruveta asiaa tutkiin. No kävin kaupassa ja homma toimi. Sit tankilla ja tankkauksen jälkeen ei taas käynnistynyt. No eikun työntämään autoa pois kun jonoa kertyy. Sit kun sain työnnettyä mittarin luota pois niin käynnisty taas ongelmitta. Melkosta.. Kai se rele sitten vetelee viimesiään :?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vois olla tietty rele.
Vai voiko suodatin olla niin tukossa, että pumppu painaa päin "seinää"?
Silloin ei surisekaan?

Mutta joskus kun kerran kuitenkin käy?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

kilpivar kirjoitti:Vois olla tietty rele.
Vai voiko suodatin olla niin tukossa, että pumppu painaa päin "seinää"?
Silloin ei surisekaan?

Mutta joskus kun kerran kuitenkin käy?
Niin se rele taitaa olla jotain parinsadan hintaluokkaa. Ei viitsisi varmaan uutta ostaa testatakseen. Pitääpi eka hutkia ja toivoa jotain halvempia vikoja. Harmi vaan kun ei tiedä välttämättä onko vika korjaantunut vai ei, kunnes auto taas jättää starttaamatta tai ei jätä :)
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

No eipä nuo rele-viat itsekseen korjaannu muutakuin korkeintaan väliaikaisesti.

Ensiapu:
Väännä rautalangasta U:n muotoinen hyppylanka.
Kun auto seuraavan kerran toppaa, niin nykäse rele irti ja pistä tuo hyppylanka liitinkannan napojen 30/87 (ovat vastakkaiset navat) väliin (pumpulle menee nyt virta suoraan akulta), starttaa auto ja aja Veholle/romikselle ja osta toimiva rele. Näin vältyt työntämiseltä/hinurilta.
Voit myös yrittää korjata vanhaa relettä, monesti vain jotkut sisäiset liitokset hapettuneet ja hoituvat tinalla.
Niin ja vältä harakiri ohituksia kunnes rele on kunnossa.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Ponton kirjoitti:Polttoainepumpun musta rele on siellä akun takana liitinkannassa kiinni.
Releen voi ohittaa yhdistämällä kannasta muistaakseni? navat 30 (jännite akulta) ja 87 (jännite polttoainepumpulle). Pitäisi hörähtää käyntiin, jos kunnossa ja jollei cobran ajonnesto sitä jotenkin estä.
Voihan tuota jännitettä koittaa syöttää suoraan pumpullekin, jos tuo cobra siellä ryppyilee.
Näyttää ottavan virran ylijännitereleeltä nastaan 30, eli voisi olla myös sulakevika / kosketushäiriö siellä. Kannattaa varmaan tarkistaa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

No ihme kun auto on toiminut sitten ihan hyvin kun pitäis ihmetellä vikaa. Tänään sitten taas kaupasta kotiin ja parkkipaikalla sammu vauhdista. Jouduin työntää ruutuun kun ei ihan jaksanut lipua. Onneks sentään tohon sammahti eikä jonnekin keskelle ruuhkaa.

Koitin sitten käynnistellä niin käynnistäminen pyörittää kyllä starttia, mutta muuten aika mykkä auto. Edes mittariston varotusvalot ei syty kun laittaa virrat päälle startatakseen. En huomannut katsoa paloko ajovalot. Onko noi varotusvalot yms. sieltä releen kautta, vai mikähän siellä pätkii? Nyt ei ole sitten rautalankaa eikä jaksa tonne sateeseen lähtee semmosta hakeen. Toivotaan huomiseksi parempia vianmetsästyskelejä. Melkeinpä toivoisi ettei nyt aamulla sitten lähtisi taas käyntiin :?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

protoni kirjoitti:Jouduin työntää ruutuun kun ei ihan jaksanut lipua.
Hei nyt äkkiä se auto kuntoon, menee merkin maine !

:D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

Ari66 kirjoitti:
protoni kirjoitti:Jouduin työntää ruutuun kun ei ihan jaksanut lipua.
Hei nyt äkkiä se auto kuntoon, menee merkin maine !

:D
No PRKL :lol: . Kuka asuu Tampereella ja lainaa relettä niin saa testattua johtuuko se siitä 8) . Tarviikohan se olla just tommoone 300E vai käykö siihen joku muukin kutosen rele vaikka 260 tms? Vai mistähän sitä pystyy tietään mikä napa on mikäkin niin osais rautalangallakin testailla ehkä.

Renkaatki päivitin vähän aika sitten eikä pysty ees ajeleen. Oishan sinne isommatki mahtunu, eli pitänee noista talvivanteet tehdä kun saa lisää pelimerkkejä http://koti.mbnet.fi/protoni/mersu/sivu2.jpg /offtopic
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

Vielä semmonen kymysys että voisiko vika olla virtalukon pohjassa? Isäukkoki oli innostunut ja veholle soitellut josta olivat moisen diagnoosin antaneet. Vähän erikoista jos mittariston valot katoo ja auto ei käynnisty, mutta esim. lämmityslaite pyörii. Minä mitään (etenkään) noista sähkövioista tiedä :oops:
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyllähän se on mahdollista, sillä virta-avaimen kauttahan ne virrat kulkee useampaan kohtaan. Ainakin mittariston varoitusvaloille. Sen voisi kokeilla tekemällä ohituksen virtalukolle, eli johdot irti virtalukonpohjasta ja starttaa kuin autovaras. Jos lähtee käyntiin niin vika on silloin todennäköisesti virtalukossa.
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

petri.n kirjoitti:Kyllähän se on mahdollista, sillä virta-avaimen kauttahan ne virrat kulkee useampaan kohtaan. Ainakin mittariston varoitusvaloille. Sen voisi kokeilla tekemällä ohituksen virtalukolle, eli johdot irti virtalukonpohjasta ja starttaa kuin autovaras. Jos lähtee käyntiin niin vika on silloin todennäköisesti virtalukossa.
Okei hyvä homma kiitos. Kävin äsken ihmetteleen sen jäljiltä kun sen ruutuun työnsin. Kyllä nyt lähti taas kun palmun alta. Aika erikoinen kyllä jos virtalukon pohja on rikki ja kesken ajon menee pimeäksi. Toisaalta miksikäs ei. Ens kerralla pitää varmaan ihmetellä vikaa heti kun auto pimenee. Toivottavasti johonkin ruuhkan keskelle 8)
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Mulla ilmennyt 190 2.0 ihan samantyyppistä vikaa! Joskus lähtee helähtäen käyntiin, joskus taas saa sahaa aika helkkarin pitkään, lähtee kylläkin aina käyntiin, kertaakaan ei ole tosissaan jättänyt parkkipaikalle. Nyt lähiaikoina alkanut myös sammumaan ajossa. Ja viimeksi tuntui "tukehtuvan" kun laittoi vaihteen päälle. Vika ei ollut ainakaan kosketushäiriö koska vaihdoin virranjakajan ja tulpat, eikä vikaa löytynyt, antoi hienon sinisen kipinän. Oli pajallakin, joskin ei äijä tuntunut pahemmin tietävän mitä teki, mutta epäili ajonestoa. Alkaa omat niksit loppumaan, onko ehdotuksia minne viedä tai mitä tehdä? Ainakin bensansuodattimen ajattelin tarkistaa, ja saattaisiko tankissa olla roska...?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ketkä pelaa jatkuvasti autojen sähköjen kanssa. No tietysti autosähköasentajat. Eli etsi lähin autosähköliike, niin viat rupeaa löytymään paljon nopeamin ja loppujen lopuksi halvemmallakin kuin merkkiliikkeen huollossa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ebabaa kirjoitti:Mulla ilmennyt 190 2.0 ihan samantyyppistä vikaa! Joskus lähtee helähtäen käyntiin, joskus taas saa sahaa aika helkkarin pitkään, lähtee kylläkin aina käyntiin, kertaakaan ei ole tosissaan jättänyt parkkipaikalle.
Polttoainepumpun paineenvaraaja falskaa. Kylmäkäynnistyksissä käytä virta-avainta 2-3 kertaa virrat päälle, virrat pois, jollainka pa-pumppu surahtelee ja kehittelee paremmat paineet pa-järjestelmään ennen varsinaista starttausta.

EDIT: niin olihan kyse ruiskumallista :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

M.K kirjoitti:
Ebabaa kirjoitti:Mulla ilmennyt 190 2.0 ihan samantyyppistä vikaa! Joskus lähtee helähtäen käyntiin, joskus taas saa sahaa aika helkkarin pitkään, lähtee kylläkin aina käyntiin, kertaakaan ei ole tosissaan jättänyt parkkipaikalle.
Polttoainepumpun paineenvaraaja falskaa. Kylmäkäynnistyksissä käytä virta-avainta 2-3 kertaa virrat päälle, virrat pois, jollainka pa-pumppu surahtelee ja kehittelee paremmat paineet pa-järjestelmään ennen varsinaista starttausta.

EDIT: niin olihan kyse ruiskumallista :roll:
Ei mutta eikö tuo 190 2.0-mallisena käsitelty auto ole kaasarilla, jolloin bensapumppu on mallia imevä ja näin järjestelmään ei itse asiassa ole ajatuskaan synnyttää painetta.

Siis jos kyseessä tosiaan ei ole E-versio. :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Joo-o, kaasarihan se.
protoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: La 07.02.2004 18:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja protoni »

Itse kävin paikallisella mersukorjaajalla kysymässä viasta, eikä osannut sanoa juuta eikä jaata. Voi johtua monesta jutusta ja pitäis saada auto pajalle sillon kun ei toimi jne. No virtalukon pohja ja itse asiassa koko virtalukko on nyt vaihdettu. Siitä rungosta oli pala irti siitä osasesta joka sinne pohjaan meni. Eli koko roska sit loppujen lopuks uutta 8) . Toivotaan että nyt ei oireet uusiudu. Jos uusiutuu niin hanskalokerossa on nyt johto jolla auton sammuessa testataan seuraavaks releen toimivuus. Niin vika on ilmennyt aina lämpösenä. Kyllä auto aamulla lähtee ja vie perille, mutta tarpeeks kun pyörittelee niin saattaa tehdä tenän. Mikähän siinäkin. No pitääpi raportoida myöhemmin uusiutuuko vika vaiko eikö.
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Huomenna soitan rollen tähtihuoltoon. Toivottavasti vika löytyy edes siellä.
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Heh heh, kyseistä pajaa oltiin juuri purkamassa, just mun tuuria. Mutta kaveri vinkitti että kyse voi olla siitä että automaattiryyppy ei toimi.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mites hei muuten ebabaa käsittelet kaasua käynnistystä ennen/sen aikana?
sillä on kaasaripelissä tietty taika, miten polkee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Joo, tiedän mitä meinaat, mutta kyllä tässä kuluneen kuukauden aikana tullut kaikki kokeiltua, pedaalin pohjassakäyttö, pieni kaasu kokoajan, ilman kaasua jne jne.. kyllä se on ihan kunnon häikkä jossain, toivotaan nyt että se olisi kiinni tosta automaattiryypystä. joka kyllä sopisi kuvaan...
Avatar
Erno T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: To 12.02.2004 13:04

Viesti Kirjoittaja Erno T. »

Vihdoinkin! Vika löydetty! virtalukon pohja paskana, uusi mertelistä 29e. Vika lähtee pois jonkun johdon irrottamalla, mutta silloin ilmenee jälkikäyntiä.
Vastaa Viestiin