Uusien ja vanhojen mersujen vetely hanttarin puolelle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Uusien ja vanhojen mersujen vetely hanttarin puolelle

Viesti Kirjoittaja epk »

tästä on aikaisemminkin keskusteltu, mutta kerrataan vielä tarkemmin.

Oma kohtaisia kokemuksia:

-98 c180 , 70tkm mittarissa, vetää pientareelle.

oma vetää myös pientareelle päin.

lisäksi ukon hiacessa on sama vika, se vissiinkin korjaantuu vaihtamalla joku ohjauksen osa/suuntaamalla (tämä siis tehdasuudessa autossa, jo 2 hiace jossa sama homma)

osaksi johtuu suomen harjakatto teistä ilmeisesti.

mitä tällä ilmiölle on tehtävissä? vien oman suuntaukseen uudestaa tässä lähiaikoina , joten olisi pientä vinkkiä tarvittu.
MIKAVON
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 21.04.2004 22:17

Viesti Kirjoittaja MIKAVON »

Meillä oli vaimokkeen käyttöautona -92 Sunny farmari joka veteli oikealle ja ilmiö alkoi jurppimaan siinä määrin että päätin säädellä pyöränkulmia suuntaan jos toiseen,vaihtelin renkaita ja tuli kokeiltua kaikki mitä mieleen juolahti muttei mikään auttanut.Kummallisinta oli ettei ilmiö esiintynyt kaikilla teillä.Autosta säädettiin pyöränkulmat pariin otteeseen korjaamollakin muttei siitä juurikaan apua ollut. Kokeilin sitten ajamalla vastaantulevien kaistaa tiellä jolla vetely oli pahimmillaan ja kas,nyt veti vasemmalle :!: Lisäsin vähän rengaspaineita hanttarin puolelle ja ilmiö oli lähes poissa. Jokin aika sitten luin vanhasta tuulilasista 124:sen Mersun koeajon,olisko ollut -85 lehti jossa kummasteltiin samaa ilmiötä ja syypääksi todettiin muistaakseni Suomen oikealle viettävät tiet.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Juuri tämän takiahan säädetään oikea caster Ja KPI isommaksi kuin vasemmalla puolella.

Eihän sitä puoltoa voi kokonaan saada pois koska tiet ovat erilaisia, mutta kuitenki suurimmaksi osaksi pois..

Ja onhan se turvallisuus seikka: jos nukut rattiin, niin ajat pientareelle ja ehkä heräät ennen kuin tapahtuu suurempia, kuin että kaarrat vastaan tulevan rekan keulaan :shock:
Joku mersupurkaamo??
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Muuten ihan samansuuntaista havaintoa. Oma auto ei vetele, mutta todella monta on niitä kokeiltuja autoja, jotka tosiaan mieluusti kääntyisivät omin päin oikealle. Lienee kyllä joku 124:n erityisominaisuus, kun aika montaa 201:aakin olen kokeillt, mutta niissä tätä ilmiötä ei ole ollut. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Itse olen hyvin tyytyväinen näistä "harjakattoteistä" :D

Kun on ohjauksessa väljää, niin saa nojaamaan toiselle kantille mukavasti ja taas mennään suoraan :lol:

Puuskittainen sivutuuli vaan tahtoo aiheuttaa erinäisiä aktiivisia sompailuakrobatiakuvioita kabiinissa :shock:
No, pakkoko sitä on tuulisella säällä ajella....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari66 kirjoitti:Puuskittainen sivutuuli vaan tahtoo aiheuttaa erinäisiä aktiivisia sompailuakrobatiakuvioita kabiinissa :shock:
No, pakkoko sitä on tuulisella säällä ajella....
Ja välttämättä vikaa ei ole itse ohjausvaihteessa, vaan ns. apusimpukka saattaa olla väljä, noin W123;n tapauksessa.
Apusimpukan korjaaminen ei ihmeitä kustanna, jos vaeltelu äityy toimenpiteitä vaativan hurjaksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:Juuri tämän takiahan säädetään oikea caster Ja KPI isommaksi kuin vasemmalla puolella.

Eihän sitä puoltoa voi kokonaan saada pois koska tiet ovat erilaisia, mutta kuitenki suurimmaksi osaksi pois..

Ja onhan se turvallisuus seikka: jos nukut rattiin, niin ajat pientareelle ja ehkä heräät ennen kuin tapahtuu suurempia, kuin että kaarrat vastaan tulevan rekan keulaan :shock:
onko jotain nyrkki arvoa kuinka paljon isommaksi vai pitääkö vain kokeilla ?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

epk kirjoitti:
agip kirjoitti:Juuri tämän takiahan säädetään oikea caster Ja KPI isommaksi kuin vasemmalla puolella.

Eihän sitä puoltoa voi kokonaan saada pois koska tiet ovat erilaisia, mutta kuitenki suurimmaksi osaksi pois..

Ja onhan se turvallisuus seikka: jos nukut rattiin, niin ajat pientareelle ja ehkä heräät ennen kuin tapahtuu suurempia, kuin että kaarrat vastaan tulevan rekan keulaan :shock:
onko jotain nyrkki arvoa kuinka paljon isommaksi vai pitääkö vain kokeilla ?
Mulla on viimeisen säädön jälkeen KPI vas. 14.9ast, oik. 15.8ast.
Eikä juurikaan vedä oikealle.
Edellisessä säädössä oli eroa 0.2ast, jolloin kaartoi oikealle paljon enemmän...
Kokeilemallahan sen näkee :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

Sama ilmiö mun autossa ja käy kyrpimään jo siltäkin kannalta, et oottelen millon joku soittaa poliisille että täällä ajelee joku pienessä sievässä.
se näyttäs johtuvan tiestä koska torstai iltana kävin tarkistamassa ja säätämässä kulmat ja samanlaisena jatkuu...
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Aika yleinen ilmiö autoissa joita olen kokeillut, syytän ainakin itse harjakattoteitä.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Teistähän se yleensä johtuu.
Noilla kulmien säädöillä pystyy kompensoimaan tien oikealle kääntävää vaikutusta.
Eli säädetään siten että auto puoltaa hiukan vasemmalle, jolloin normaaleilla suomen harjakattoteillä auto menee suoraan.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oli taas suuntaus viime viikolla, ja vetelee pientareelle.

sanoin suuntaajalle että laitetaan hanttarin kpi:tä asteen verran suuremmaksi, mutta väitti että sitä ei voi säätää :? , mites on ?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mikä on kpi? :oops:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Sivonen kirjoitti:Mikä on kpi? :oops:
Kääntöakselin sisäkallistuma. Positiivinen kun yläpää on lähempänä auton keskilinjaa kuin alapää.
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

epk kirjoitti:oli taas suuntaus viime viikolla, ja vetelee pientareelle.

sanoin suuntaajalle että laitetaan hanttarin kpi:tä asteen verran suuremmaksi, mutta väitti että sitä ei voi säätää :? , mites on ?
Laitan tähän omat arvot, säätäjä sanoi että säätää oikeian puolen etupyrää hiukka edemmäksi, ettei vetele oikealle. Tuntui tietävän Mersun kulmien säädöstä ja auto menee kyllä kuin juna.

Caster vasen=9°30'
Caster oikea=10°00'

Camber vasen=0°18'
Camber oikea=0°24'

Auraus vasen=0,9
Auraus oikea=0,9

Kpi on "Toissijainen kulma" kohdassa, joten onko sen säätö sitten muiden kulmien säädöstä riippuvainen, en ole varma.

Kpi vasen 13°55'
Kpi oikea 13°47'
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tiethän on pakko, ja sitäpaitsi jopa järkeväkin leipoa harjakatolle. Muuten ajetaan lammessa kun sellainen keli sattuu. Kuskin puolen kumiin 1.8 ilmaa ja vänkärille 2.2, loppuu vetelyt jos niitä päässä on. :D Ja turha sitten tieteillä ajo-ominaisuuksista ja epätasaisesta renkaiden kulumisesta, tämmöstä se autoilu on.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

vesa kirjoitti:Tiethän on pakko, ja sitäpaitsi jopa järkeväkin leipoa harjakatolle. Muuten ajetaan lammessa kun sellainen keli sattuu. Kuskin puolen kumiin 1.8 ilmaa ja vänkärille 2.2, loppuu vetelyt jos niitä päässä on. :D Ja turha sitten tieteillä ajo-ominaisuuksista ja epätasaisesta renkaiden kulumisesta, tämmöstä se autoilu on.
Heh tota vois kokeilla. Tossa kehä kakkosen tunnelissa jotenkin vaan auto kokoajan yrittää vasemmalle, sittenkun samaa tietä ajaa useasti niin tulee tunne että auto ei mene suoraan. Vaikka auto lähes kaikkialla muualla toimisikin normaalisti, näin mulla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Itellä loppu vetely kun vaihdoin ohjausiskarin. vanha toimi lähinnä jousena, eli käänsi väkisin ohjausta.
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

AkiVaa kirjoitti:Itellä loppu vetely kun vaihdoin ohjausiskarin. vanha toimi lähinnä jousena, eli käänsi väkisin ohjausta.
Ääni tälle, 202 lopetti heilumisen ja vetelyn kun tuo (ja narinahelat) vaihdettiin.Nyt on hyvä.
C180T (S202) -99
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Markoxen lukemat ovat hyviä suurin piirtein noin täytyy säätää caster. auraus voisi olla ehkä vielä lähempänä nollaa, mutta erittäin hyvä noinkin.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Mikaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mikaz »

markox kirjoitti:
epk kirjoitti:oli taas suuntaus viime viikolla, ja vetelee pientareelle.

sanoin suuntaajalle että laitetaan hanttarin kpi:tä asteen verran suuremmaksi, mutta väitti että sitä ei voi säätää :? , mites on ?
Laitan tähän omat arvot, säätäjä sanoi että säätää oikeian puolen etupyrää hiukka edemmäksi, ettei vetele oikealle. Tuntui tietävän Mersun kulmien säädöstä ja auto menee kyllä kuin juna.

Caster vasen=9°30'
Caster oikea=10°00'

Camber vasen=0°18'
Camber oikea=0°24'

Auraus vasen=0,9
Auraus oikea=0,9

Kpi on "Toissijainen kulma" kohdassa, joten onko sen säätö sitten muiden kulmien säädöstä riippuvainen, en ole varma.

Kpi vasen 13°55'
Kpi oikea 13°47'
Missä sä säädätit autos ?
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Missä sä säädätit autos ?

Jyväskylän Ok autossa.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

apusimpukkan pienikin lappi vaikuttaa puoltamiseen tai keulan apurungon huonot kumit

Itse säädätin Vartiokylän tbllä etupään kulmat loppui viettäminen maksoi alle satasen säätö käsitty myös kolmio tukivarsien pulttien säädöt edestä .
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Jyppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 13.05.2003 14:28
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Jyppe »

AkiVaa kirjoitti:Itellä loppu vetely kun vaihdoin ohjausiskarin. vanha toimi lähinnä jousena, eli käänsi väkisin ohjausta.
Jep, näinpä tuo teki... ei ihme että kampesi oikealle.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428

MR2 mk1.5
Vastaa Viestiin