Uusien ja vanhojen mersujen vetely hanttarin puolelle
Uusien ja vanhojen mersujen vetely hanttarin puolelle
tästä on aikaisemminkin keskusteltu, mutta kerrataan vielä tarkemmin.
Oma kohtaisia kokemuksia:
-98 c180 , 70tkm mittarissa, vetää pientareelle.
oma vetää myös pientareelle päin.
lisäksi ukon hiacessa on sama vika, se vissiinkin korjaantuu vaihtamalla joku ohjauksen osa/suuntaamalla (tämä siis tehdasuudessa autossa, jo 2 hiace jossa sama homma)
osaksi johtuu suomen harjakatto teistä ilmeisesti.
mitä tällä ilmiölle on tehtävissä? vien oman suuntaukseen uudestaa tässä lähiaikoina , joten olisi pientä vinkkiä tarvittu.
Oma kohtaisia kokemuksia:
-98 c180 , 70tkm mittarissa, vetää pientareelle.
oma vetää myös pientareelle päin.
lisäksi ukon hiacessa on sama vika, se vissiinkin korjaantuu vaihtamalla joku ohjauksen osa/suuntaamalla (tämä siis tehdasuudessa autossa, jo 2 hiace jossa sama homma)
osaksi johtuu suomen harjakatto teistä ilmeisesti.
mitä tällä ilmiölle on tehtävissä? vien oman suuntaukseen uudestaa tässä lähiaikoina , joten olisi pientä vinkkiä tarvittu.
Meillä oli vaimokkeen käyttöautona -92 Sunny farmari joka veteli oikealle ja ilmiö alkoi jurppimaan siinä määrin että päätin säädellä pyöränkulmia suuntaan jos toiseen,vaihtelin renkaita ja tuli kokeiltua kaikki mitä mieleen juolahti muttei mikään auttanut.Kummallisinta oli ettei ilmiö esiintynyt kaikilla teillä.Autosta säädettiin pyöränkulmat pariin otteeseen korjaamollakin muttei siitä juurikaan apua ollut. Kokeilin sitten ajamalla vastaantulevien kaistaa tiellä jolla vetely oli pahimmillaan ja kas,nyt veti vasemmalle
Lisäsin vähän rengaspaineita hanttarin puolelle ja ilmiö oli lähes poissa. Jokin aika sitten luin vanhasta tuulilasista 124:sen Mersun koeajon,olisko ollut -85 lehti jossa kummasteltiin samaa ilmiötä ja syypääksi todettiin muistaakseni Suomen oikealle viettävät tiet.

Juuri tämän takiahan säädetään oikea caster Ja KPI isommaksi kuin vasemmalla puolella.
Eihän sitä puoltoa voi kokonaan saada pois koska tiet ovat erilaisia, mutta kuitenki suurimmaksi osaksi pois..
Ja onhan se turvallisuus seikka: jos nukut rattiin, niin ajat pientareelle ja ehkä heräät ennen kuin tapahtuu suurempia, kuin että kaarrat vastaan tulevan rekan keulaan
Eihän sitä puoltoa voi kokonaan saada pois koska tiet ovat erilaisia, mutta kuitenki suurimmaksi osaksi pois..
Ja onhan se turvallisuus seikka: jos nukut rattiin, niin ajat pientareelle ja ehkä heräät ennen kuin tapahtuu suurempia, kuin että kaarrat vastaan tulevan rekan keulaan

Joku mersupurkaamo??
Muuten ihan samansuuntaista havaintoa. Oma auto ei vetele, mutta todella monta on niitä kokeiltuja autoja, jotka tosiaan mieluusti kääntyisivät omin päin oikealle. Lienee kyllä joku 124:n erityisominaisuus, kun aika montaa 201:aakin olen kokeillt, mutta niissä tätä ilmiötä ei ole ollut. 

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Itse olen hyvin tyytyväinen näistä "harjakattoteistä"
Kun on ohjauksessa väljää, niin saa nojaamaan toiselle kantille mukavasti ja taas mennään suoraan
Puuskittainen sivutuuli vaan tahtoo aiheuttaa erinäisiä aktiivisia sompailuakrobatiakuvioita kabiinissa
No, pakkoko sitä on tuulisella säällä ajella....

Kun on ohjauksessa väljää, niin saa nojaamaan toiselle kantille mukavasti ja taas mennään suoraan

Puuskittainen sivutuuli vaan tahtoo aiheuttaa erinäisiä aktiivisia sompailuakrobatiakuvioita kabiinissa

No, pakkoko sitä on tuulisella säällä ajella....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ja välttämättä vikaa ei ole itse ohjausvaihteessa, vaan ns. apusimpukka saattaa olla väljä, noin W123;n tapauksessa.Ari66 kirjoitti:Puuskittainen sivutuuli vaan tahtoo aiheuttaa erinäisiä aktiivisia sompailuakrobatiakuvioita kabiinissa![]()
No, pakkoko sitä on tuulisella säällä ajella....
Apusimpukan korjaaminen ei ihmeitä kustanna, jos vaeltelu äityy toimenpiteitä vaativan hurjaksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
onko jotain nyrkki arvoa kuinka paljon isommaksi vai pitääkö vain kokeilla ?agip kirjoitti:Juuri tämän takiahan säädetään oikea caster Ja KPI isommaksi kuin vasemmalla puolella.
Eihän sitä puoltoa voi kokonaan saada pois koska tiet ovat erilaisia, mutta kuitenki suurimmaksi osaksi pois..
Ja onhan se turvallisuus seikka: jos nukut rattiin, niin ajat pientareelle ja ehkä heräät ennen kuin tapahtuu suurempia, kuin että kaarrat vastaan tulevan rekan keulaan
Mulla on viimeisen säädön jälkeen KPI vas. 14.9ast, oik. 15.8ast.epk kirjoitti:onko jotain nyrkki arvoa kuinka paljon isommaksi vai pitääkö vain kokeilla ?agip kirjoitti:Juuri tämän takiahan säädetään oikea caster Ja KPI isommaksi kuin vasemmalla puolella.
Eihän sitä puoltoa voi kokonaan saada pois koska tiet ovat erilaisia, mutta kuitenki suurimmaksi osaksi pois..
Ja onhan se turvallisuus seikka: jos nukut rattiin, niin ajat pientareelle ja ehkä heräät ennen kuin tapahtuu suurempia, kuin että kaarrat vastaan tulevan rekan keulaan
Eikä juurikaan vedä oikealle.
Edellisessä säädössä oli eroa 0.2ast, jolloin kaartoi oikealle paljon enemmän...
Kokeilemallahan sen näkee

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Laitan tähän omat arvot, säätäjä sanoi että säätää oikeian puolen etupyrää hiukka edemmäksi, ettei vetele oikealle. Tuntui tietävän Mersun kulmien säädöstä ja auto menee kyllä kuin juna.epk kirjoitti:oli taas suuntaus viime viikolla, ja vetelee pientareelle.
sanoin suuntaajalle että laitetaan hanttarin kpi:tä asteen verran suuremmaksi, mutta väitti että sitä ei voi säätää, mites on ?
Caster vasen=9°30'
Caster oikea=10°00'
Camber vasen=0°18'
Camber oikea=0°24'
Auraus vasen=0,9
Auraus oikea=0,9
Kpi on "Toissijainen kulma" kohdassa, joten onko sen säätö sitten muiden kulmien säädöstä riippuvainen, en ole varma.
Kpi vasen 13°55'
Kpi oikea 13°47'
Tiethän on pakko, ja sitäpaitsi jopa järkeväkin leipoa harjakatolle. Muuten ajetaan lammessa kun sellainen keli sattuu. Kuskin puolen kumiin 1.8 ilmaa ja vänkärille 2.2, loppuu vetelyt jos niitä päässä on.
Ja turha sitten tieteillä ajo-ominaisuuksista ja epätasaisesta renkaiden kulumisesta, tämmöstä se autoilu on.

Heh tota vois kokeilla. Tossa kehä kakkosen tunnelissa jotenkin vaan auto kokoajan yrittää vasemmalle, sittenkun samaa tietä ajaa useasti niin tulee tunne että auto ei mene suoraan. Vaikka auto lähes kaikkialla muualla toimisikin normaalisti, näin mulla.vesa kirjoitti:Tiethän on pakko, ja sitäpaitsi jopa järkeväkin leipoa harjakatolle. Muuten ajetaan lammessa kun sellainen keli sattuu. Kuskin puolen kumiin 1.8 ilmaa ja vänkärille 2.2, loppuu vetelyt jos niitä päässä on.Ja turha sitten tieteillä ajo-ominaisuuksista ja epätasaisesta renkaiden kulumisesta, tämmöstä se autoilu on.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Missä sä säädätit autos ?markox kirjoitti:Laitan tähän omat arvot, säätäjä sanoi että säätää oikeian puolen etupyrää hiukka edemmäksi, ettei vetele oikealle. Tuntui tietävän Mersun kulmien säädöstä ja auto menee kyllä kuin juna.epk kirjoitti:oli taas suuntaus viime viikolla, ja vetelee pientareelle.
sanoin suuntaajalle että laitetaan hanttarin kpi:tä asteen verran suuremmaksi, mutta väitti että sitä ei voi säätää, mites on ?
Caster vasen=9°30'
Caster oikea=10°00'
Camber vasen=0°18'
Camber oikea=0°24'
Auraus vasen=0,9
Auraus oikea=0,9
Kpi on "Toissijainen kulma" kohdassa, joten onko sen säätö sitten muiden kulmien säädöstä riippuvainen, en ole varma.
Kpi vasen 13°55'
Kpi oikea 13°47'
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
apusimpukkan pienikin lappi vaikuttaa puoltamiseen tai keulan apurungon huonot kumit
Itse säädätin Vartiokylän tbllä etupään kulmat loppui viettäminen maksoi alle satasen säätö käsitty myös kolmio tukivarsien pulttien säädöt edestä .
Itse säädätin Vartiokylän tbllä etupään kulmat loppui viettäminen maksoi alle satasen säätö käsitty myös kolmio tukivarsien pulttien säädöt edestä .
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Jep, näinpä tuo teki... ei ihme että kampesi oikealle.AkiVaa kirjoitti:Itellä loppu vetely kun vaihdoin ohjausiskarin. vanha toimi lähinnä jousena, eli käänsi väkisin ohjausta.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428
MR2 mk1.5
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428
MR2 mk1.5