W124 kylmäkäynnistys ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Northi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 02.09.2010 00:58
Paikkakunta: Jkl.

W124 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Northi »

Sellaista ongelmaa havaittu tässä 250Dssä, että auto ravistaa ja kuulostaa kylmäkäynnistyksen jälkeen aivan kuin kävisi vajaalla sylintereillä(?)
ja sinistä savua työntää niin julmetusti.

-Hehkujen jännitteet on tarkistettu ja kaikki on niinkuin pitääkin (ja hehkuvalot palaa hehkuttaessa ja sammuu kun auto käynnistyy)
- ja Akku vaihtuu uuteen 100ah huomenissa..

Olisiko mahdollisesti hehkureleessä joku kosketushäiriö(?)
Koska auto toimii moitteetta lämpimänä ja minkäänlaisia käynnistysvaikeuksia ei ole kun on kerran käyntiin saatu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla kusevaa suutinta,paljonko on kilometrejä autossa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Northi kirjoitti:Sellaista ongelmaa havaittu tässä 250Dssä, että auto ravistaa ja kuulostaa kylmäkäynnistyksen jälkeen aivan kuin kävisi vajaalla sylintereillä(?)
ja sinistä savua työntää niin julmetusti.

-Hehkujen jännitteet on tarkistettu ja kaikki on niinkuin pitääkin (ja hehkuvalot palaa hehkuttaessa ja sammuu kun auto käynnistyy)
- ja Akku vaihtuu uuteen 100ah huomenissa..

Olisiko mahdollisesti hehkureleessä joku kosketushäiriö(?)
Koska auto toimii moitteetta lämpimänä ja minkäänlaisia käynnistysvaikeuksia ei ole kun on kerran käyntiin saatu.
Tarkotit varmaan että hehkujen vastukset on mitattu? Kannattaa mitata/mittauttaa virtamittarilla paljonko hehkut ottaa virtaa niin saa tarkempaa kuvaa kunnosta tai jos ei oo vähään aikaan vaihettu niin vaihtaa suosiolla uudet. Vanhat karstottuneet toimii todella huonosti uusiin verrattuna. Hehkureleen kärjissä voi olla kosketushäikkää mutta senkin näkee samalla kun mittaa hehkut virtamittarilla. Suutinkärjet on kans yks vaihtoehto ja nekin kannattaa huoltaa jos ei vuosiin ole tehty. Mitenkäs meneekö kirkkaissa polttoaineputkissa ilmakuplia heti käynnistyksen jälkeen?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
tosca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 14.04.2006 15:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: W124 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja tosca »

Tervehdys,

Omassa w124 250D vm. 88 vastaavat oireet ja olen jo toiveikkaasti hakua käyttänytkin. Tänään availin suuttimien putkia auton käydessä, mutta en niissä eroa huomannut. Jokaisen avaaminen aiheutti käyntiin häiriötä samalla tavalla. Mittasin myös hehkujen vastukset ja olivat lähes prikuullen samat kaikissa viidessä.

Miten hehkuille menevä virta mitataan? Mittarin toinen lanka hehkun päähän ja toinen maihin hehkutuksen aikana? Miten tuo suuttimien huolto tapahtuu sitten? Ja mitäs muuta voisi yrittää :)

Niin ja onko ketjun aloittajan ongelma ratkennut?
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W124 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Ennen kuin purat enempää autoa, niin ota hehkutulpat irti ja katso että ne varmasti myös toimivat (tulevat hetkessä punahehkuisiksi).
Mulla oli 123:ssa samanlainen oire. Yleismittari väitti, että tulpat toimii, mutta yksi tulppa ei "hehkunut" lämpesi tosin...

Oireet oli tosiaan sellaiset, että pelkäsin koneen tulevan ulos konehuoneesta kun käynnistin. :o
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W124 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

tosca kirjoitti:Tervehdys,

Omassa w124 250D vm. 88 vastaavat oireet ja olen jo toiveikkaasti hakua käyttänytkin. Tänään availin suuttimien putkia auton käydessä, mutta en niissä eroa huomannut. Jokaisen avaaminen aiheutti käyntiin häiriötä samalla tavalla. Mittasin myös hehkujen vastukset ja olivat lähes prikuullen samat kaikissa viidessä.

Miten hehkuille menevä virta mitataan? Mittarin toinen lanka hehkun päähän ja toinen maihin hehkutuksen aikana? Miten tuo suuttimien huolto tapahtuu sitten? Ja mitäs muuta voisi yrittää :)

Niin ja onko ketjun aloittajan ongelma ratkennut?
Virta mitataan vaikka pihtivirtamittarilla jossa riittää asteikko (tuossa koneessa 80A riittää). Ne maksaa vähän enemmän kuin perus yleismittarit joissa on 10 ampeerin asteikko. Sitten laitat kylmän koneen hehkuttamaan ja pihdin hehkujen johtonipun taikka ihan yksittäisen hehkun johon ympärille ja katot paljonko se/ne ottaa virtaa. Yhen pitäis ollaa kylmänä n. 10-15A ja se lähtee siitä laskemaan pikkuhiljaa.

Suutinhuollossa vaihetaan suutinkärjet jotka maksaa laadusta riippuen noin 18-40 euroa kappale. Samalla hiotaan suuttimien tiivistekartioiden tiivistepinnat hiomatahnalla ettei suutin jää vuotamaan liitoksesta. Sitten jos mittari löytyy niin testataan avautumispaineet ja tarvittaessa lisätään rikkoja jousen päälle nostamaan jousen jännitystä ja siten avautumispainetta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
tosca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 14.04.2006 15:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: W124 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja tosca »

Kiitos vastauksista. Yritän ensin mitata hehkuille menevää virtaa ja sen jälkeen hehkujen irroitus ja kai nuo voi sitten jo samalla vaihtaa muutenkin.

Yksi juttu vielä; voisiko hehkurele tehdä kiusaa tässä tapauksessa, jos ei hehkutakaan tarpeeksi pitkään? Yksi oire jonka unohdin mainita on, että hehkun valo syttyy aina hieman viiveellä (1-2 s) kun virran kääntää päälle.
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Re: W124 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja JohaT »

tosca kirjoitti:Kiitos vastauksista. Yritän ensin mitata hehkuille menevää virtaa ja sen jälkeen hehkujen irroitus ja kai nuo voi sitten jo samalla vaihtaa muutenkin.

Yksi juttu vielä; voisiko hehkurele tehdä kiusaa tässä tapauksessa, jos ei hehkutakaan tarpeeksi pitkään? Yksi oire jonka unohdin mainita on, että hehkun valo syttyy aina hieman viiveellä (1-2 s) kun virran kääntää päälle.

Vaikka hehkuvalo sammuu jatkaa hehkutus silti n. puoli minuuttia, kuulee auton sisälle asti kosauksen kun hehkutus todella loppuu.
Omassa autossani on sellainen vika hehkutuksessa että jos on vaikka viisi minuuttia sähkölämmityksessä niin kone luulee että on tarpeeksi lämpöjä ja sammuttaa hehkuvalon. Antaa vaan hehkuttaa sen 15 sekkaa niin hyvin starttaa.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

Pakoventtiiliongelma 4 ja 5 sylinterissä. Tyyppivika ! :P
W201, 2,5 D, vm91
Vastaa Viestiin