Kolmesatanen satalankku

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Kolmesatanen satalankku

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Tälläne kampe tuli ostettua jo viime syksynä hetken mielijohteesta. Mitään ei pitänyt hommata vaan aikani kuluksi aloin selailemaan nettiautoa. Hyvinhän se ei voinut päättyä kun näin ilmoituksen 3 litraisesta, 300 tkm ajetusta -88 vuoden MANUAALI 124:sta. Suurin innostu syntyi juuri tuosta moottorin ja askin yhdistelmästä ja täytyy myöntää että jos auto olisi tomaatti ollut nii enpä sitä olisi ikinä hankkinut. Innostusta lisäsi nahkapenkit, ilmastointi ja sähköikkunat. Ei muuta ku seuraavana päivänä katsomaan autoa paikan päälle.

Mese vaikutti ulkonäöltään ja yleisilmeeltään yllättävän siistiltä hintaluokkaansa nähden. Ruostetta ei ulkopelleissä juuri ollut eikä pohjakaan täysin mätä voinut olla sillä mekkeri oli katsastettu n. kuukausi sitten. Koeajossa huomasin että kun vaihdetta vaihtaa rivakamminn jossain voimansiirron osassa kolahtaa ikävästi. Myöskään kumpikaan vasemman puolen ikkunoista ei toiminut. Auto kuitenkin oli sen verran hyvässä hapessa että tasan tonttonen vaihtoi omistajaa ja mese lähti mukaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Aluksi tuli korjailtua sähköikkunat toimintakuntoon ja sen jälkeen vaihdoin YJ releen kun oli pieniä käyntiongelmia. Tämän jälkeen auto kuitenkiin laitettiin seisontaan kun ei intissä olon takia ollut aikaa laitella sitä enkä pystynyt vakuutusmaksuja maksamaan intin tuloilla. (eli ihan ketun järkevä ostos siis :D)

Mursu on koko talven seisonut pihalla tollasen pukin päällä odottamassa kevättä. Tossa maaliskuussa käynnistin auton ekan kerran tänä vuonna ja lähti laakista käyntiin. Nyt kun on lomaa alkanut olla intistä niin on ollu aikaa laitella tätäkin. Pakoputkistoa muokkasin niin että ekan äänenvaimentimen jälkeen laitoin suoran putken. Ääni oli kuitenkin vähän turhan massiivinen joten laitoin vielä putken loppuun tarvike äänenvaimentimen vanhan puhkiruostuneen tilalle.

Kuva

Kuva

Nyt on vähän paremmat äänet mut ei kuitenkaan liian kovat. Samalla aloin vähän tutkailemaan tuota voimansiirron kolahdusta. Aluksi luulin että kardaanin rättinivel olisi ollut paska mutta ääni näyttää tulevan takasillan kumipuslista. Vasemman puolen kumi oli aivan paskana eikä oikeakaan hyvältä näytä. Kun nää pikkuviat saan korjattua olisi takoitus ottaa kolmesatanen ajoon

Millähän kannattaisi muuten tuo putki sutia? Menee varmaan aika nopeesti pilalle uusi putki jossein mitään sille tee.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kolmesatanen satalankku

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvillä varusteilla näyttää olevan ja vielä 80-luvulla rekisteröity. Liekö millainen historia autolla?

Tuo takavaimentajahan on vitsi tai tilapäinen asennus, onhan? :shock: ;-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3541
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Kolmesatanen satalankku

Viesti Kirjoittaja jackie »

Timo L. kirjoitti:Tuo takavaimentajahan on vitsi tai tilapäinen asennus, onhan? :shock: ;-)
Mie mietin iha samaa :shock: Auto näyttää ekoissa kuvissa sangen ryhdikkäältä, mutta viimenen kuva vetää kyllä sanattomaks :thumbdown:

Kuten jo olit voimansiirron kolinat paikallistanutkin, niin ne taka apurungon etummaiset puslat on 124:ssa kulutuskamaa, eli jopa 200tkm:n välein voi joutuu vaihtamaan.

Tuosta etuviistosta otetusta kuvasta olin näkevinäni, että autossa ois "sileä" etupuskuri, eli tormäyslistan alapuolella ei ois ilmaritilikköä. Sellane ritilä mallin puskuri tuossa varmaan kuiteski kuuluis olla, ku on kuutoskone ja ilmastointikin.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kolmesatanen satalankku

Viesti Kirjoittaja johani »

Juu täältä ääni sille että mitä huomaamattomampi putki = sitä parempi, suuntaa alaspäin sen putken pään ja orginaali paikalle, niin ettei näy, ei se niin kaunis ole että sitä mielellään kattelis ;) muuten ryhdissä oleva johtotähti :)
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kolmesatanen satalankku

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Noniin, pakoputkivirittäjät vauhdissaan. :twisted: Tuohon vielä Supran joku 5" ulostulo. :mrgreen:

Vitsi vitsi. :wink:

Komian auton oot löytäny!
Ja kuten arvata saattaa, Corolla mallin putket ei kuulu kovinkaan suosiollisesti mersuilla ajavien suosioon, kuten saattaa aikasemmista kommenteista huomatakkin. :D Toki jos äänet miellyttää omaa korvaa ja muutenkin, niin ei se auto siitä kuitenkaan pilalle mene. :)

Haet jostain kuumakesto mustaa sprayta, niin ei hyppää putki niin pahasti silmille, ja kestää ehkä noin 1,5 kertaa kauemmin siellä auton alla. :idea:

eräs forumilainen on "300CE germanlookker"iinsa tehny putken kunnolla, en varmaan valehtele jos sanon että hän on jotain 10 kertaa muuttanu jopa ihan vähän, tai hyvin paljon putkea, jotta saanu äänimaailman sopivaksi ja ulkonäön passaamaan. :thumbup:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kolmesatanen satalankku

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kuumankestomaaliahan se olis hyvä laittaa mutta ei se sen kauempaa kestä kuitenkaan, sisältäpäin ne mätänee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vaion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Pe 01.10.2010 18:18

Re: Kolmesatanen satalankku

Viesti Kirjoittaja Vaion »

Heh arvasin jo aloitusviestiä kirjoittaessa väen reaktion tosta putkesta :D
Tänään sain vahdettua ton kumipuslan, sai kyllä helvetin kauan painia sen kanssa että tuli vanha pois.

Kuva

Sai jonkun aikaa hakata että vanha tuli pois :D

Kuva

Pikaisen testin perusteella kolina lakkasi. Tämän jälkeen avasin ja putsasin jarrut joka kulmasta. Vasemmalle joutui vaihtamaan käsijarruvaijerin.

Hauskana yksityiskohtana autosta mainittakoon että se on ilmeisesti alunperin ostettu jostain päin arabiaa

Kuva

Myös ohjekirja on arabiaksi
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kolmesatanen satalankku

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Vaion kirjoitti:Heh arvasin jo aloitusviestiä kirjoittaessa väen reaktion tosta putkesta :D

Hauskana yksityiskohtana autosta mainittakoon että se on ilmeisesti alunperin ostettu jostain päin arabiaa
Myös ohjekirja on arabiaksi
Heh, niin se menee :D

Muista aloittaa lukemaan takaanta sitte ku alat opettelee varusteiden käyttöä. :D
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Vastaa Viestiin