automaatin öljynjäähdytin
automaatin öljynjäähdytin
moi vaan
lueskelin tuossa nettiä ja osui tollainen sivu ruutuun mitä mieltä porukat olisi jos tuon toteuttaisi olisi aika simppeli juttu ja mahtuu hyvin tuhon w211 keulaan
kommenteja
http://www.veetee-parts.fi/kauppa/produ ... eaecaa11b6" onclick="window.open(this.href);return false;
t: tjmj
lueskelin tuossa nettiä ja osui tollainen sivu ruutuun mitä mieltä porukat olisi jos tuon toteuttaisi olisi aika simppeli juttu ja mahtuu hyvin tuhon w211 keulaan
kommenteja
http://www.veetee-parts.fi/kauppa/produ ... eaecaa11b6" onclick="window.open(this.href);return false;
t: tjmj
Re: automaatin öljynjäähdytin
Omassa w211 ollut reilun puolivuotta erillinen lauhdutin laatikolle ja toimii hyvin. Talvella vähän fylliä eteen ettei liikaa jäähdytä.
Re: automaatin öljynjäähdytin
Roger:illa lämpenee laatikko tosi kuumaksi jos kerran öljy höyrystyy ja vaatii lauhduttimen
, normaalisti riittää jäähdytin.




M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: automaatin öljynjäähdytin
Luistaa vähänsompio kirjoitti:Roger:illa lämpenee laatikko tosi kuumaksi jos kerran öljy höyrystyy ja vaatii lauhduttimen, normaalisti riittää jäähdytin.
![]()

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: automaatin öljynjäähdytin
moi
tuon tuossa linkissä olevan syyn takia minäkin tuota jäähdytintä olisin laittmassa. laatikko toimii vielä hyvin , mutta tuo kyseinen ongelma on toden nököinen ellei asialle tee jotain. jos , ja kun tuo jäähdyttimen laitto ei pitäisi vaikkutta laatikon toimintaan mitenkään huonontavasti investointi oli mielestäni ennalta ehkäisevä ja edullinen verrattuna laatikko jäähdyttäjä reppaan
lisää kommenteja kaivataan vaikutaako miten toimivuuteen tai muuhun?
tjmj
tuon tuossa linkissä olevan syyn takia minäkin tuota jäähdytintä olisin laittmassa. laatikko toimii vielä hyvin , mutta tuo kyseinen ongelma on toden nököinen ellei asialle tee jotain. jos , ja kun tuo jäähdyttimen laitto ei pitäisi vaikkutta laatikon toimintaan mitenkään huonontavasti investointi oli mielestäni ennalta ehkäisevä ja edullinen verrattuna laatikko jäähdyttäjä reppaan
lisää kommenteja kaivataan vaikutaako miten toimivuuteen tai muuhun?
tjmj
Re: automaatin öljynjäähdytin
Ja tuohon kysymykseen liittyen, onko tarkoitus että laatikon lämpötila on suunnilleen sama kuin moottorin ?tjmj kirjoitti:moi
tuon tuossa linkissä olevan syyn takia minäkin tuota jäähdytintä olisin laittmassa. laatikko toimii vielä hyvin , mutta tuo kyseinen ongelma on toden nököinen ellei asialle tee jotain. jos , ja kun tuo jäähdyttimen laitto ei pitäisi vaikkutta laatikon toimintaan mitenkään huonontavasti investointi oli mielestäni ennalta ehkäisevä ja edullinen verrattuna laatikko jäähdyttäjä reppaan
lisää kommenteja kaivataan vaikutaako miten toimivuuteen tai muuhun?
tjmj
Vai saako sen lämpötila olla alempi ?
W203CDI
Re: automaatin öljynjäähdytin
Olettaisin että juuri siksi öljynjäähdytin on integroitu syylerin sisälle että se lämmittää laatikon talvella ja muutenkin mahdollisimman nopeasti toimintalämpöön ja pitää sen siinä. Voin olla väärässäkin eikä se haittaa minua lainkaan.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: automaatin öljynjäähdytin
Siitä että pakkasilla se pitäis sen lämpimänä niin onkohan noin kun se laatikon jäähdytys putket on kuitenkin jäähdyttäjän alaosassa ,siellähän on melkein pakkasta.Taitaa olla sama minkälämpöistä oljy on kunhan se ei nouse missään tilanteessa yli moottorin lämmön.
tieten kyllähän se väkisin lämpeää jonkin verran pakkasillakin.
mitenkähän uudemmissa olevissa askeissa kun se antaa rauhassa lämmitää öljynsä ennenkuin antaa tykittää kahva edellä.
ei kai siellä mitään termartia ole?Taitaa olla jollakin tavalla kytköksissä moottorin johonkin lämpöön tai tiettyyn aikaan kun auto käynnistetään.
Muistaakseni metäkoneissa ,vanhoissa missä oli laatikon lämpömittari taisi olla punainen raja jossakin 150-180astetta jolloin piti höllätä ja jäähdytellä.Ja normi lämpö oli jossakin 100-120astetta.
tieten kyllähän se väkisin lämpeää jonkin verran pakkasillakin.
mitenkähän uudemmissa olevissa askeissa kun se antaa rauhassa lämmitää öljynsä ennenkuin antaa tykittää kahva edellä.
ei kai siellä mitään termartia ole?Taitaa olla jollakin tavalla kytköksissä moottorin johonkin lämpöön tai tiettyyn aikaan kun auto käynnistetään.
Muistaakseni metäkoneissa ,vanhoissa missä oli laatikon lämpömittari taisi olla punainen raja jossakin 150-180astetta jolloin piti höllätä ja jäähdytellä.Ja normi lämpö oli jossakin 100-120astetta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: automaatin öljynjäähdytin
moi
niin minäkin tuon tuumin, että talvella syyläri tuskin kovinkaan lämmin on, että siitä apua saisi vaihteiston lämpenemiseen ymmärtäin että turpiini sen lämmitää? kesällä sen tarkoitus vrmaan onkin vain pitää huoli siitä , että vaihteisto ei ylikuumene esim vetäessä ( asuntov. peräkärri, mäkinen maasto)
tuolla systeemillä vain poistasin sen, että jäähdytys nesteet ei pääsisi missään vaihheessa sekoitumaan vaihteistoöljyn sekaan. ( glykooliongelma) ratkasuna edullinen verattuna, että menisi laatikko ja syyläri uusiksi plus työt+
tjmj
niin minäkin tuon tuumin, että talvella syyläri tuskin kovinkaan lämmin on, että siitä apua saisi vaihteiston lämpenemiseen ymmärtäin että turpiini sen lämmitää? kesällä sen tarkoitus vrmaan onkin vain pitää huoli siitä , että vaihteisto ei ylikuumene esim vetäessä ( asuntov. peräkärri, mäkinen maasto)
tuolla systeemillä vain poistasin sen, että jäähdytys nesteet ei pääsisi missään vaihheessa sekoitumaan vaihteistoöljyn sekaan. ( glykooliongelma) ratkasuna edullinen verattuna, että menisi laatikko ja syyläri uusiksi plus työt+
tjmj
Re: automaatin öljynjäähdytin
Kyllä suosittelen tosiaan laittamaan sen jäähdyttimen ,erillisen jopa oman mielenrauhankin takia.
Ei siinä lämpöön liittyviä ongelmia esiinny kylmänä ja etenkään kuumana jäähdyttimen kanssa.
Ei siinä lämpöön liittyviä ongelmia esiinny kylmänä ja etenkään kuumana jäähdyttimen kanssa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: automaatin öljynjäähdytin
moi vaan
no niin nyt on paketti asennettu syylärin eteen. oli tosi simppeli homma ei mitään vaikeuksia ja näyttäisi, tuntuisi pelaavan hyvin. en ruvennut irroittamaan niitä letkujen metalli liitoksia vaan laitoin sen kumi letkun poikki ja jätin vanhaan noin 4sentin pätkät liitoksen kohdalle ja metalli tangon pätkä sisään ja lemmarilla kiinni, uusi letku letkukaralla kiinni toisiinsa ja hyvin pelaa. öljyä tuli vanhasta jäähdyttäjästä ja letkuista noi 5dl sen verran uutta öljyä laatikkon. kuviakin on jos joku haluuaa sähköpostiin
t. tjmj
no niin nyt on paketti asennettu syylärin eteen. oli tosi simppeli homma ei mitään vaikeuksia ja näyttäisi, tuntuisi pelaavan hyvin. en ruvennut irroittamaan niitä letkujen metalli liitoksia vaan laitoin sen kumi letkun poikki ja jätin vanhaan noin 4sentin pätkät liitoksen kohdalle ja metalli tangon pätkä sisään ja lemmarilla kiinni, uusi letku letkukaralla kiinni toisiinsa ja hyvin pelaa. öljyä tuli vanhasta jäähdyttäjästä ja letkuista noi 5dl sen verran uutta öljyä laatikkon. kuviakin on jos joku haluuaa sähköpostiin
t. tjmj
Re: automaatin öljynjäähdytin
Mulla varmaankin edessä vastaavan ymppääminen W210 300tdt:eehen. Selvisi muutama päivä sitten, että alkuperäinen pelkääjän etulokarin etupuolella oleva erillinen jäähdytin on jostain syystä ohitettu jonkin aikaisemman omistajan toimesta... Laitettu siis U-kirjaimen mallinen letku väliin. Vielä varmaan kuitenkin tsekkaan onko se ehjä, vaikea kuitenkin kuvitella että se olisi otettu pois käytöstä jostain muusta syystä kuin vuodon takia
.
Aika arvokkaita olivat (600e ja siitä ylöspäin) kun osaa kyselin... Joten yleismallilla mennään jos rikkinäinen on. Yksi asia mikä tietty käynyt mielessä on, että kuinkahan kuumana nuo öljyt ovat siellä ilman jäähdytystä käyneet? Virityshän on voinut olla siellä vuosikausia. Yhtäkaikki, laatikko on omistukseni ajan pelannut eli viime syksystä saakka hyvin.

Aika arvokkaita olivat (600e ja siitä ylöspäin) kun osaa kyselin... Joten yleismallilla mennään jos rikkinäinen on. Yksi asia mikä tietty käynyt mielessä on, että kuinkahan kuumana nuo öljyt ovat siellä ilman jäähdytystä käyneet? Virityshän on voinut olla siellä vuosikausia. Yhtäkaikki, laatikko on omistukseni ajan pelannut eli viime syksystä saakka hyvin.
Musta on voimaa, sininen sitkeyttä.
Re: automaatin öljynjäähdytin
moi
no nyt on ajeltu uudella jäähdyttäjällä ( siis öljyn jäähdyttäjällä) hyvin tuntuisi pelittävän olen sitä väöhän seuraillu ja käynyt lämpöjä kokeilemassa ja kyllä tuo tuntuu sitä lämpöä pois ottavan on tuo kenno alumiinia ja pitemmän ajon jälkeen tuntuu aika lämpimältä eli lämpöä otetaan oöljystä pois meno letku tuntuu avistuksen viileämmältä kuin tulo
tjmj
no nyt on ajeltu uudella jäähdyttäjällä ( siis öljyn jäähdyttäjällä) hyvin tuntuisi pelittävän olen sitä väöhän seuraillu ja käynyt lämpöjä kokeilemassa ja kyllä tuo tuntuu sitä lämpöä pois ottavan on tuo kenno alumiinia ja pitemmän ajon jälkeen tuntuu aika lämpimältä eli lämpöä otetaan oöljystä pois meno letku tuntuu avistuksen viileämmältä kuin tulo
tjmj
Re: automaatin öljynjäähdytin
Sama jäähdytin laitettu tilaukseen, minkäpaksuinen metalliputken pätkän pitää olla, joka sopii letkujen välille? Olis mukava saada kyseisestä operaatiosta kuvia, laitan itsekin kuvia kun homma on tehty 

Re: automaatin öljynjäähdytin
moiMattiL kirjoitti:Sama jäähdytin laitettu tilaukseen, minkäpaksuinen metalliputken pätkän pitää olla, joka sopii letkujen välille? Olis mukava saada kyseisestä operaatiosta kuvia, laitan itsekin kuvia kun homma on tehty
ota letku mukaan ja käy hydrauliliikkeestä sopivia putken pätkiä niissä on sellainen karhennus letkua tarvitset lisää toisen mokoman. poikki laitoin vanhat letkut vähän ennen syyläriin meneviä liitoksia ja laitoin vanhoihin tynkiin piltit lemmarilla
hyvin on pelannut ei nitään murheita
tjmj
Re: automaatin öljynjäähdytin
Ei nuo öljyt normiajossa kuumene liikaa. Ison peräkärryn vedossa kesähelteellä voi olla liikaa löylyä.Mostro kirjoitti:Mulla varmaankin edessä vastaavan ymppääminen W210 300tdt:eehen. Selvisi muutama päivä sitten, että alkuperäinen pelkääjän etulokarin etupuolella oleva erillinen jäähdytin on jostain syystä ohitettu jonkin aikaisemman omistajan toimesta... Laitettu siis U-kirjaimen mallinen letku väliin. Vielä varmaan kuitenkin tsekkaan onko se ehjä, vaikea kuitenkin kuvitella että se olisi otettu pois käytöstä jostain muusta syystä kuin vuodon takia.
Aika arvokkaita olivat (600e ja siitä ylöspäin) kun osaa kyselin... Joten yleismallilla mennään jos rikkinäinen on. Yksi asia mikä tietty käynyt mielessä on, että kuinkahan kuumana nuo öljyt ovat siellä ilman jäähdytystä käyneet? Virityshän on voinut olla siellä vuosikausia. Yhtäkaikki, laatikko on omistukseni ajan pelannut eli viime syksystä saakka hyvin.
Re: automaatin öljynjäähdytin
Huuhtelitko uutta jäähdytintä ennenkuin kytkit sen kiinni? Niin kytkitkö pääsyyläriin jääneet letkut toisiinsa metalliputkella kiinni vai tulppasitko molemmat erikseen?tjmj kirjoitti:moiMattiL kirjoitti:Sama jäähdytin laitettu tilaukseen, minkäpaksuinen metalliputken pätkän pitää olla, joka sopii letkujen välille? Olis mukava saada kyseisestä operaatiosta kuvia, laitan itsekin kuvia kun homma on tehty
ota letku mukaan ja käy hydrauliliikkeestä sopivia putken pätkiä niissä on sellainen karhennus letkua tarvitset lisää toisen mokoman. poikki laitoin vanhat letkut vähän ennen syyläriin meneviä liitoksia ja laitoin vanhoihin tynkiin piltit lemmarilla
hyvin on pelannut ei nitään murheita
tjmj
Re: automaatin öljynjäähdytin
en huuhdellut, mutta ei se varmaan pahaa tee, tulppasin letkutMattiL kirjoitti:Huuhtelitko uutta jäähdytintä ennenkuin kytkit sen kiinni? Niin kytkitkö pääsyyläriin jääneet letkut toisiinsa metalliputkella kiinni vai tulppasitko molemmat erikseen?tjmj kirjoitti:moiMattiL kirjoitti:Sama jäähdytin laitettu tilaukseen, minkäpaksuinen metalliputken pätkän pitää olla, joka sopii letkujen välille? Olis mukava saada kyseisestä operaatiosta kuvia, laitan itsekin kuvia kun homma on tehty
ota letku mukaan ja käy hydrauliliikkeestä sopivia putken pätkiä niissä on sellainen karhennus letkua tarvitset lisää toisen mokoman. poikki laitoin vanhat letkut vähän ennen syyläriin meneviä liitoksia ja laitoin vanhoihin tynkiin piltit lemmarilla
hyvin on pelannut ei nitään murheita
tjmj
Re: automaatin öljynjäähdytin
Jos jollain on mahdollisuuksia mitata öljyjen lämpötiloja starin avulla erillisellä lauhduttimella varustetusta autosta, niin laittakaa tänne vertailukohtaa. Myös lauduttimen koko ja sijainti kiinnostaa. Mä laitoin erillisen lauhduttimen (kennon koko 150x230x50mm) ja lämmöt jäi matka-ajossa 50 hujakoille. Lauhdutin peitettynä lämmöt nousi vajaaseen 70 asteeseen. Ulkolämpötila oli +8 celssiusta.
En oikein usko, että laatikko kärsisi viileemmistä öljyistä, koska saa paiskoa aika kauan menemään normilauhduttimenkin kanssa, jotta lämmöt nousee sinne 80 asteeseen. Jos se olisi ainut ja oikea lämpötila, niin aika moni loota porsisi pätkäajon seurauksena.
Tuolla sivulla juttua lämpötiloista.
http://www.digi-panel.com/trannyoil.htm
En oikein usko, että laatikko kärsisi viileemmistä öljyistä, koska saa paiskoa aika kauan menemään normilauhduttimenkin kanssa, jotta lämmöt nousee sinne 80 asteeseen. Jos se olisi ainut ja oikea lämpötila, niin aika moni loota porsisi pätkäajon seurauksena.
Tuolla sivulla juttua lämpötiloista.
http://www.digi-panel.com/trannyoil.htm
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: automaatin öljynjäähdytin
Edelleen odotellaan postista tilaatua syyläriä. Voisiko joku kertoa, että mikä mahtaa olla pääsyylärin edessä oleva pienempi Behrin jäähdytin??
auto on W211 -02 200 cdi A
auto on W211 -02 200 cdi A
Re: automaatin öljynjäähdytin
Oiskohan välijäähy? Siellä alhaalla?MattiL kirjoitti:Edelleen odotellaan postista tilaatua syyläriä. Voisiko joku kertoa, että mikä mahtaa olla pääsyylärin edessä oleva pienempi Behrin jäähdytin??
auto on W211 -02 200 cdi A
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: automaatin öljynjäähdytin
Joo taitaa olla, on alhaalla pitkä ja kapea ja päällä on Behrin merkki...aziz kirjoitti:Oiskohan välijäähy? Siellä alhaalla?MattiL kirjoitti:Edelleen odotellaan postista tilaatua syyläriä. Voisiko joku kertoa, että mikä mahtaa olla pääsyylärin edessä oleva pienempi Behrin jäähdytin??
auto on W211 -02 200 cdi A
Re: automaatin öljynjäähdytin
Kaiken järjen mukaan tollanen voisi olla kaikkein järkevin ratkaisu:
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... ter-cooled" onclick="window.open(this.href);return false;
Googlailin ja en löytänyt ainuttakaan juttua, että olisi vuotanut.
Jos joku keksii, että minkä vesiletkun väliin saa helposti (ettei järjestelmää sekota) asennettua ja ettei öljylle tule liikaa virtausvastusta (turbiinille)...
Ootan mielenkiinnolla tuloksia:)
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... ter-cooled" onclick="window.open(this.href);return false;
Googlailin ja en löytänyt ainuttakaan juttua, että olisi vuotanut.
Jos joku keksii, että minkä vesiletkun väliin saa helposti (ettei järjestelmää sekota) asennettua ja ettei öljylle tule liikaa virtausvastusta (turbiinille)...
Ootan mielenkiinnolla tuloksia:)
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57