Pesu väli vapaavirtaussuodattimelle?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
zahmuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 02.09.2003 16:16
Paikkakunta: Päijät-Häme

Pesu väli vapaavirtaussuodattimelle?

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Kuinkas useesti ootte pesseet & öljynneet suodattimianne. Omassa k&n joka suositteli mielestäni käsittämättömän pitkiä välejä.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

samaa ihmettelin itsekin kun joku viikko sitte ostin, suositus jotain 50000 km...
Kai se on aika pitkälti olosuhteista kiinni, kuinka se filsu tukkeentuu.
Itse ajattelin putsata viimeistään 10000 km ajon jälkeen..
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, mulla kanssa BMC:ssä on jotain 50 000 km, mutta kyllä mä ihan silmämääräisesti katselen milloin sitä tarvii pestä, max 10 000 km kerralaan sillä voi ajaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12861
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei hullukaan suomen oloissa aja 50tkm pesemättä, järki käteen ja katsoo silmämääräisesti sitä filsua, jos näyttää tummuneelta niin pesuun vaan.

esim. greenin filtteristä on helppo nähdä , väri vihreä niin näkee aika helposti koska on likainen.

riippuu tietysti onko paremminvirtaava vakiokotelossa taikka kartiofilsu "vapaasti" konehuoneessa.

itsellä tuossa kartiossa viimeksi oli joku 3tkm jonka jälkeen sen pesin, ja kyllä siitä sitä paskaa irtosikin :oops:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kevätpölyjen aikaan, meni likaiseksi 2000km:n jälkeen. Nyt sitten pysyikin kauan puhtaana. Sitten yhden kerran eksyin tosi pölyiselle hiekkatielle, muutama repäisy ja filtteri oli likainen. Ei vielä kuitenkaan aiheuta pesutarvetta, mutta äkkiä se hiekkapöly öljyyn tarttuu. Varsinkin, kun on imua turbon päässä.

Siirsin omaa kartiota n. 30cm alemmaksi. Oli aiemmin syylärin takana imemässä lämmintä ilmaa. Varsinkin hitaassa ajossa tehohäviöt huomasi (20astetta~3,5%), kun ei viileää ilmaa noussut alapuolelta (Minulla ei ole äänieristeitä koneen alla) myöskään cooleri ei toimi hitaissa nopeuksissa kunnolla. Nyt kärsä ulottuu syylärin alapuolelle helmaritilöitten taakse. Ilma on viileetä ja lähtötilanne on hyvä. ...Mutta myös pölyä on varmasti enemmän.
Avatar
zahmuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 02.09.2003 16:16
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Jees. Mäkin ajattelin että ainakin öljyn vaihtovälein pesee sen (10 000km).
Putsari on siellä vakio pömpelissä ja harvemmin tulee hiekkatie ajoa.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

mistä noita saa? Mitä maksaa? onko mitään merkitystä? :oops:
Avatar
Atzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 29.11.2003 19:40
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Atzo »

Asiaa sivuten, löytyiskö keltään kuvia/ideoita kartiofiltterin asennuksesta 300Ehen? Tarvisko tehdä uusi imukotelo vai ottaa orggisputsari pois ja kartio imuputken jatkoksi? Mihin ootte sijoittanu imuilman lämpötila-anturin? Vai kannattaako ylipäätään laittaa vapariputsaria?
ex Mercedes-Benz 300 E
nyk. Audi V8 Quattro
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Atzo kirjoitti:Asiaa sivuten, löytyiskö keltään kuvia/ideoita kartiofiltterin asennuksesta 300Ehen? Tarvisko tehdä uusi imukotelo vai ottaa orggisputsari pois ja kartio imuputken jatkoksi? Mihin ootte sijoittanu imuilman lämpötila-anturin? Vai kannattaako ylipäätään laittaa vapariputsaria?
Minulla ja ainakin Janilla on projekti työn alla tai valmiina.

Minulla lähtee vakiokotelo kokonaan pois. Joustavaa 110mm polyamidiletkua suoraan klemmarilla kiinni imuaukon kaulukseen. Siitä sitten jyrkkä mutka etuviistoon ja loppupätkä alumiiniputkea. Joka tuetaan jotenkin joustavasti, tämä vielä auki.
Kartiofilttrissä on 100mm inlethole ja se alumiiniputki on 102mm ulkohalkaisijaltaan.
Alumiiniputkeen tulee myös reikä sille anturille.

Ei pitäisi olla paha juttu.

Ainoa ero W124:een on, että minulla on enemmän tilaa syylärin vasemmalla puolella johon kartion pää tulee. Saan sen työnnettyä jopa vähän ulos. Teen kolon siihen muoviläpyskään sille kohin.
124:ssa kolo on pienempi ja kartio taitaa jäädä moottoritilan puolelle.

Kartio kannattaa ilman muuta laittaa. M103:n ihanat imuäänet tulee komeasti esille ja tärkein eli teho KASVAA :wink:

Jani kommentoikoon lisää, jos asennus on valmis. Janilla taitaa tulla koko matka alumiiniputkesta, mutta sillä onkin työsuhde-etu aluumiinin käsittelyssä.
Avatar
Atzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 29.11.2003 19:40
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Atzo »

Day Downhill kirjoitti:

Minulla lähtee vakiokotelo kokonaan pois. Joustavaa 110mm polyamidiletkua suoraan klemmarilla kiinni imuaukon kaulukseen. Siitä sitten jyrkkä mutka etuviistoon ja loppupätkä alumiiniputkea.
Minkähänlaista letkua tuo on? Ite olen miettinyt samantapaista asennusta, mut vaikuttais äkkiseltään mahdottomalta tehdä 110mm halkaisijalla olevaan letkuun yli 90 asteen kulma ja saada vielä konepelti mahtumaan kiinni :lol: Vaikuttaako tuo imuputken pidennys mitenkään kaasuun reagointiin?
ex Mercedes-Benz 300 E
nyk. Audi V8 Quattro
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Atzo kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:

Minulla lähtee vakiokotelo kokonaan pois. Joustavaa 110mm polyamidiletkua suoraan klemmarilla kiinni imuaukon kaulukseen. Siitä sitten jyrkkä mutka etuviistoon ja loppupätkä alumiiniputkea.
Minkähänlaista letkua tuo on? Ite olen miettinyt samantapaista asennusta, mut vaikuttais äkkiseltään mahdottomalta tehdä 110mm halkaisijalla olevaan letkuun yli 90 asteen kulma ja saada vielä konepelti mahtumaan kiinni :lol: Vaikuttaako tuo imuputken pidennys mitenkään kaasuun reagointiin?
Läpinäkyvää "haitariletkua" jossa on metallivahvistus
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Tuo haitariletku ei sitten ole parasta virtausominaisuuksiltaan, mutta parempaakaan tuossa koossa tuskin löytyy, jos ei sitten raskaan kaluston jäähdytin letkua saa noin isona :?:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

JuhaE kirjoitti:Tuo haitariletku ei sitten ole parasta virtausominaisuuksiltaan, mutta parempaakaan tuossa koossa tuskin löytyy, jos ei sitten raskaan kaluston jäähdytin letkua saa noin isona :?:
Eiköhän tuo riitä. Letkussa on sen verta iso halkaisija, että ei pieni haitari haittaa :) Vakioputki taitaa olla n. 60mm. JA siinäkin on muuten haitari osuus välissä ;)
Tuo letku kääntyy vaikka 360astetta R=0 säteellä. Kestää pakkasta ja kuumaa.

Saas nähdä millon ehtis (sais luvan) laittaa paikalleen.....
Avatar
Atzo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 29.11.2003 19:40
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Atzo »

Kiitoksia vinkeistä. Pitää keräillä kamat valmiiksi, jos vaikka jossain vaiheessa kerkeis asentelemaan. Olisko suosituksia jostain filtteristä?
ex Mercedes-Benz 300 E
nyk. Audi V8 Quattro
Avatar
Pasi H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ti 11.05.2004 15:08
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Pasi H »

Eihän tuo peseminen ole niin paha rasti, etteikö viitsis pestä useammin. Säilyypähän ainakin putsarissa teho... :)
Pasi

Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74

Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Filttereitä on montaa hyvää:

Esim.

K&N
Green
BMC
Pipercross
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Yksi versio on nyt paikallaan, kuvia sitten kun on valmis.
Mulla on alumiinista hitsattu mutka ilmamäärän mittarin päällä, siitä n.0.5m 4" haitariletkua, sitten taas pieni pätkä 4" alumiiniputkea johon filtteri tulee kiinni.
Anturi on kiinni käyräputkessa.
Koneen puolelle tein alumiinipellistä lämpösuojan, joka ohjaa ilman syylarin ja lampun välistä kartiolle.
Täytyy vielä tehdä siistimmät ennenkuin kehtaa kuvia laittaa.

Väli on melko ahdas w124:ssa ainakin tuolla Greenin 140/100mm kartiolla, olis saanut olla pienempi.
Eli suodatin on ABS-pumpun ja ohj.teh. pumppujen välissä melko lähellä konepeltiä.
Pakko se oli sovittaa sinne, kun kerran sellainen tuli hankittua...

Äänet on kieltämättä aika miehekkäät.
Normaaliajossa ei eroa huomaa, mutta kun kierrokset menee yli 3000:n, niin alkaa mörisemään mukavasti 8)
Kierrosherkkyyttä tuli aikalailla lisää, eikä vääntö ainakaan huonontunut :shock:
Sitten kun saa uuden nenäkepin, näkee ehkä paremmin vaikutuksen.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vastaa Viestiin