Pesu väli vapaavirtaussuodattimelle?
Pesu väli vapaavirtaussuodattimelle?
Kuinkas useesti ootte pesseet & öljynneet suodattimianne. Omassa k&n joka suositteli mielestäni käsittämättömän pitkiä välejä.
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
samaa ihmettelin itsekin kun joku viikko sitte ostin, suositus jotain 50000 km...
Kai se on aika pitkälti olosuhteista kiinni, kuinka se filsu tukkeentuu.
Itse ajattelin putsata viimeistään 10000 km ajon jälkeen..
Kai se on aika pitkälti olosuhteista kiinni, kuinka se filsu tukkeentuu.
Itse ajattelin putsata viimeistään 10000 km ajon jälkeen..
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
ei hullukaan suomen oloissa aja 50tkm pesemättä, järki käteen ja katsoo silmämääräisesti sitä filsua, jos näyttää tummuneelta niin pesuun vaan.
esim. greenin filtteristä on helppo nähdä , väri vihreä niin näkee aika helposti koska on likainen.
riippuu tietysti onko paremminvirtaava vakiokotelossa taikka kartiofilsu "vapaasti" konehuoneessa.
itsellä tuossa kartiossa viimeksi oli joku 3tkm jonka jälkeen sen pesin, ja kyllä siitä sitä paskaa irtosikin
esim. greenin filtteristä on helppo nähdä , väri vihreä niin näkee aika helposti koska on likainen.
riippuu tietysti onko paremminvirtaava vakiokotelossa taikka kartiofilsu "vapaasti" konehuoneessa.
itsellä tuossa kartiossa viimeksi oli joku 3tkm jonka jälkeen sen pesin, ja kyllä siitä sitä paskaa irtosikin
-
Jokko Päivärinne
- Mersumies

...
Kevätpölyjen aikaan, meni likaiseksi 2000km:n jälkeen. Nyt sitten pysyikin kauan puhtaana. Sitten yhden kerran eksyin tosi pölyiselle hiekkatielle, muutama repäisy ja filtteri oli likainen. Ei vielä kuitenkaan aiheuta pesutarvetta, mutta äkkiä se hiekkapöly öljyyn tarttuu. Varsinkin, kun on imua turbon päässä.
Siirsin omaa kartiota n. 30cm alemmaksi. Oli aiemmin syylärin takana imemässä lämmintä ilmaa. Varsinkin hitaassa ajossa tehohäviöt huomasi (20astetta~3,5%), kun ei viileää ilmaa noussut alapuolelta (Minulla ei ole äänieristeitä koneen alla) myöskään cooleri ei toimi hitaissa nopeuksissa kunnolla. Nyt kärsä ulottuu syylärin alapuolelle helmaritilöitten taakse. Ilma on viileetä ja lähtötilanne on hyvä. ...Mutta myös pölyä on varmasti enemmän.
Siirsin omaa kartiota n. 30cm alemmaksi. Oli aiemmin syylärin takana imemässä lämmintä ilmaa. Varsinkin hitaassa ajossa tehohäviöt huomasi (20astetta~3,5%), kun ei viileää ilmaa noussut alapuolelta (Minulla ei ole äänieristeitä koneen alla) myöskään cooleri ei toimi hitaissa nopeuksissa kunnolla. Nyt kärsä ulottuu syylärin alapuolelle helmaritilöitten taakse. Ilma on viileetä ja lähtötilanne on hyvä. ...Mutta myös pölyä on varmasti enemmän.
Asiaa sivuten, löytyiskö keltään kuvia/ideoita kartiofiltterin asennuksesta 300Ehen? Tarvisko tehdä uusi imukotelo vai ottaa orggisputsari pois ja kartio imuputken jatkoksi? Mihin ootte sijoittanu imuilman lämpötila-anturin? Vai kannattaako ylipäätään laittaa vapariputsaria?
ex Mercedes-Benz 300 E
nyk. Audi V8 Quattro
nyk. Audi V8 Quattro
-
Jokko Päivärinne
- Mersumies

Minulla ja ainakin Janilla on projekti työn alla tai valmiina.Atzo kirjoitti:Asiaa sivuten, löytyiskö keltään kuvia/ideoita kartiofiltterin asennuksesta 300Ehen? Tarvisko tehdä uusi imukotelo vai ottaa orggisputsari pois ja kartio imuputken jatkoksi? Mihin ootte sijoittanu imuilman lämpötila-anturin? Vai kannattaako ylipäätään laittaa vapariputsaria?
Minulla lähtee vakiokotelo kokonaan pois. Joustavaa 110mm polyamidiletkua suoraan klemmarilla kiinni imuaukon kaulukseen. Siitä sitten jyrkkä mutka etuviistoon ja loppupätkä alumiiniputkea. Joka tuetaan jotenkin joustavasti, tämä vielä auki.
Kartiofilttrissä on 100mm inlethole ja se alumiiniputki on 102mm ulkohalkaisijaltaan.
Alumiiniputkeen tulee myös reikä sille anturille.
Ei pitäisi olla paha juttu.
Ainoa ero W124:een on, että minulla on enemmän tilaa syylärin vasemmalla puolella johon kartion pää tulee. Saan sen työnnettyä jopa vähän ulos. Teen kolon siihen muoviläpyskään sille kohin.
124:ssa kolo on pienempi ja kartio taitaa jäädä moottoritilan puolelle.
Kartio kannattaa ilman muuta laittaa. M103:n ihanat imuäänet tulee komeasti esille ja tärkein eli teho KASVAA
Jani kommentoikoon lisää, jos asennus on valmis. Janilla taitaa tulla koko matka alumiiniputkesta, mutta sillä onkin työsuhde-etu aluumiinin käsittelyssä.
Minkähänlaista letkua tuo on? Ite olen miettinyt samantapaista asennusta, mut vaikuttais äkkiseltään mahdottomalta tehdä 110mm halkaisijalla olevaan letkuun yli 90 asteen kulma ja saada vielä konepelti mahtumaan kiinniDay Downhill kirjoitti:
Minulla lähtee vakiokotelo kokonaan pois. Joustavaa 110mm polyamidiletkua suoraan klemmarilla kiinni imuaukon kaulukseen. Siitä sitten jyrkkä mutka etuviistoon ja loppupätkä alumiiniputkea.
ex Mercedes-Benz 300 E
nyk. Audi V8 Quattro
nyk. Audi V8 Quattro
Läpinäkyvää "haitariletkua" jossa on metallivahvistusAtzo kirjoitti:Minkähänlaista letkua tuo on? Ite olen miettinyt samantapaista asennusta, mut vaikuttais äkkiseltään mahdottomalta tehdä 110mm halkaisijalla olevaan letkuun yli 90 asteen kulma ja saada vielä konepelti mahtumaan kiinniDay Downhill kirjoitti:
Minulla lähtee vakiokotelo kokonaan pois. Joustavaa 110mm polyamidiletkua suoraan klemmarilla kiinni imuaukon kaulukseen. Siitä sitten jyrkkä mutka etuviistoon ja loppupätkä alumiiniputkea.Vaikuttaako tuo imuputken pidennys mitenkään kaasuun reagointiin?
-
Jokko Päivärinne
- Mersumies

Eiköhän tuo riitä. Letkussa on sen verta iso halkaisija, että ei pieni haitari haittaaJuhaE kirjoitti:Tuo haitariletku ei sitten ole parasta virtausominaisuuksiltaan, mutta parempaakaan tuossa koossa tuskin löytyy, jos ei sitten raskaan kaluston jäähdytin letkua saa noin isona
Tuo letku kääntyy vaikka 360astetta R=0 säteellä. Kestää pakkasta ja kuumaa.
Saas nähdä millon ehtis (sais luvan) laittaa paikalleen.....
Yksi versio on nyt paikallaan, kuvia sitten kun on valmis.
Mulla on alumiinista hitsattu mutka ilmamäärän mittarin päällä, siitä n.0.5m 4" haitariletkua, sitten taas pieni pätkä 4" alumiiniputkea johon filtteri tulee kiinni.
Anturi on kiinni käyräputkessa.
Koneen puolelle tein alumiinipellistä lämpösuojan, joka ohjaa ilman syylarin ja lampun välistä kartiolle.
Täytyy vielä tehdä siistimmät ennenkuin kehtaa kuvia laittaa.
Väli on melko ahdas w124:ssa ainakin tuolla Greenin 140/100mm kartiolla, olis saanut olla pienempi.
Eli suodatin on ABS-pumpun ja ohj.teh. pumppujen välissä melko lähellä konepeltiä.
Pakko se oli sovittaa sinne, kun kerran sellainen tuli hankittua...
Äänet on kieltämättä aika miehekkäät.
Normaaliajossa ei eroa huomaa, mutta kun kierrokset menee yli 3000:n, niin alkaa mörisemään mukavasti
Kierrosherkkyyttä tuli aikalailla lisää, eikä vääntö ainakaan huonontunut
Sitten kun saa uuden nenäkepin, näkee ehkä paremmin vaikutuksen.
Mulla on alumiinista hitsattu mutka ilmamäärän mittarin päällä, siitä n.0.5m 4" haitariletkua, sitten taas pieni pätkä 4" alumiiniputkea johon filtteri tulee kiinni.
Anturi on kiinni käyräputkessa.
Koneen puolelle tein alumiinipellistä lämpösuojan, joka ohjaa ilman syylarin ja lampun välistä kartiolle.
Täytyy vielä tehdä siistimmät ennenkuin kehtaa kuvia laittaa.
Väli on melko ahdas w124:ssa ainakin tuolla Greenin 140/100mm kartiolla, olis saanut olla pienempi.
Eli suodatin on ABS-pumpun ja ohj.teh. pumppujen välissä melko lähellä konepeltiä.
Pakko se oli sovittaa sinne, kun kerran sellainen tuli hankittua...
Äänet on kieltämättä aika miehekkäät.
Normaaliajossa ei eroa huomaa, mutta kun kierrokset menee yli 3000:n, niin alkaa mörisemään mukavasti
Kierrosherkkyyttä tuli aikalailla lisää, eikä vääntö ainakaan huonontunut
Sitten kun saa uuden nenäkepin, näkee ehkä paremmin vaikutuksen.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa