No eikös se kaappijuoppous ole ihan oleellinen osa asiallista hitsausprosessia. Ei pelota se valokaarikaan niin paljoa kun on kemian aineet kohdillaan...PepeKyy kirjoitti:Saakos tänne sotkea kaarijuottolangalla turaamisen

No eikös se kaappijuoppous ole ihan oleellinen osa asiallista hitsausprosessia. Ei pelota se valokaarikaan niin paljoa kun on kemian aineet kohdillaan...PepeKyy kirjoitti:Saakos tänne sotkea kaarijuottolangalla turaamisen
patroltd kirjoitti:Jos on YHTÄÄN moottoria viritetty niin apurunkoa ainakaan EI saa hitsata johtuen moottorin erilaisista värinöistä/momenttipiste jää auki jolloin hitsattu apurunko katkeaa sauman vierestä.
joo.. no joo. suattaapi ollakkin. asiaa en ole sen kummemmin tutkinu, semmonen ymmärrys vaan ollu, että olis teräksen puolella matsku. no, se on ainakin varmaa, ettei se ole samaa "patarautaa", kun vaikka sylinteriputket. ei ole haurasta ja heikkoo ja yhtä helposti työstettävää, kun patarauta. mutta voi se olla silti valurautaakin.S202 kirjoitti: Kyllä nyt täytyy sen verran oikaista että pakosarjat on valurautaa.
teknisesti ottaen pakosarjat on kai valurautaa, mutta sitäkin kun on niin montaa eri laatua (teräsvalusta, kunnon patarautaan...) vanhat viemäriputket on myös kunnon valurautaa ja niiden hitsaamisessa huomaa eron nykyaikaisen pakosarjan hitsaamiseen, ne kun murtuu yleensä alle minuutissa sauman vierestä, vaikka kuinka hitsais valupuikolla ja yrittäis tasata lämpöjä... japanilainen pakosarja on useimmiten parempaa hitsata, kuin eurooppalainen musta, menee migillä tosi maukkaasti... valmetin pakosarja taas ei pysy hitsaamalla kasassa, se tuli kokeiltua parivuotta sitten, kokeiltiin migillä ja puikolla... aina sama lopputulos, murtuu sauman vierestä kun kone on käynyt tunnin tai kaksi... (no, oli siinä pari suunnitteluvirhettäkin ja uusi oli toteutettu eritavalla siitä "heikosta" kohtaa...)pera8x kirjoitti:joo.. no joo. suattaapi ollakkin. asiaa en ole sen kummemmin tutkinu, semmonen ymmärrys vaan ollu, että olis teräksen puolella matsku. no, se on ainakin varmaa, ettei se ole samaa "patarautaa", kun vaikka sylinteriputket. ei ole haurasta ja heikkoo ja yhtä helposti työstettävää, kun patarauta. mutta voi se olla silti valurautaakin.S202 kirjoitti: Kyllä nyt täytyy sen verran oikaista että pakosarjat on valurautaa.
jos ihan maalaisjärjellä ja perinteisellä kokeilemisella haluaa saada asiasta jotakin tietoa, niin voi kokeilla vaikka magilla hitsata jotakin, minkä tietää varmaks valuraudaks. vaikka jotain vanhaa pataa. huonosti tarttuu palko kiinni. sitten voi kokeilla johonkin pakosatsiin täräyttää, niin kohtuu hyvin tarttuu ilman mitään lämmittämisiäkin. mutta kuten sanottu, niin mitään syvempiä tutkimuksia asiasta ei ole, joten mitään varmaa en voi sanoa asiasta. pahoittelut virheistä. jos se nyt sitten oli virhe. tarvii selvittää jostain.
Migillä olen noita useamman hitsannut ja tuo yksi jäi erityisesti mieleen tuon halkeilun takia. Saattoi haljeta ihan mutkasta tai mistä tahansa missä saumaa ei ollut edes lähellä. Lopulta kun sen oli kauttaaltaan hitsannut päällisin puolin täyteen, niin kesti sen hetken kun möin koko auton poiskeijo17 kirjoitti:ei kyllä pitäs tarvita parsia jos kunnolla vesijohtokäyristä/putkista on tehty hitsattu esim tigillä, tai sit saa olla jo pakopaineita tai joku älytön turbon paino ilman minkäänsortin tukea
poikkeus joka vahvistaa säännön tai jotain... sama juttu oli joskus amiksen hitsaustunnilla, kun kaveri veti vesijohtoputkeen saumaa ihan liian suurella virralla ja koko puikon yhtä soittoaPansu kirjoitti:
Ja ei pitäis, ei pitäis, mutta vastaavasti minulla on ollut "kiinantina"sarja evossa mikä kesti, kesti ja kesti...vaikka eikös noiden kaikkien pitäis halkeilla muiden juttujen mukaan
Paljon pitäis kittiä laittaa jos haluais tuon reiän peittääveskola kirjoitti:Kyllä mä mieluummin hitsaisin sen kuin lappaisin kilon lasikuitukittiä tai alustamassa, kuten tapana kait on
En pelkää hitsisauman puolesta. Haluan vain tietää onko tuolla palkilla oikeasti taipumusta murtua hitsauksen jälkeen? Uus palkki ei taida olla sieltä halvimmasta päästä.kasiässä kirjoitti:Jos paljonkin mietityttää että saanko jonkin osan hitsaamalla kestämään, niin miu mielestä kannattaa jättää sillon tekemättä. Antaa jonkun muun tehdä tai ostaa ehjän osan tilalle.
Siis niiqu aikuiset. Teinixit osaa mitä vaan.
mietitkö tosissas, että onko tuollainen puhkiruostunut jotenkin parempi/tukevampiSiekkinen kirjoitti:
En pelkää hitsisauman puolesta. Haluan vain tietää onko tuolla palkilla oikeasti taipumusta murtua hitsauksen jälkeen? Uus palkki ei taida olla sieltä halvimmasta päästä.
En usko että tuo nyt tukevampi on vaikka ei siinä nytkään mitään vikaa huomaa ellei katso. Leimalle vaan pitää viedä ja inssi tuskin kahtoo hyvällä. Joudun vetämään suht pitkän sauman siihen niin jos se siitä vierestä sitten repeää niin sitten voi jo huomata jotain kun palkki on poikkinapa kirjoitti:mietitkö tosissas, että onko tuollainen puhkiruostunut jotenkin parempi/tukevampiSiekkinen kirjoitti:
En pelkää hitsisauman puolesta. Haluan vain tietää onko tuolla palkilla oikeasti taipumusta murtua hitsauksen jälkeen? Uus palkki ei taida olla sieltä halvimmasta päästä.tarkasti kun katsot, niin kyllä siitä pitäis löytyä hitsisaumoja ihan tehtaankin jäljiltä...
jotku raidetangot ja muut tukivarret on enemmän sellaisia, joita en tieliikenne käytössä olevassa autossa pahemmin hitsailisi (lakikin jo sen kieltää...) mutta ne mitä joissakin "peltoauto" projekteissa on tullut hitsailtua eivät kyllä ole pettäneen nekään![]()
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
No nyt tuli suora ja selkeä vastaus.Mika.T kirjoitti:Jep.
Se "palkki" on osa koria ja ei sitä ole kielletty korjaamasta hitsaamalla.
Jopa suositeltavaa.
Jep joo ja just!!Siekkinen kirjoitti: Pinnan puhistan karkealla hiomalaikalla (ei rälläkän laikka). Nyt en kyllä muista