W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
W211 -03 200CDI ikkunat höyrystyvät vesisateella jos pidän automaatti-ilmastointia päällä.
Tilanne korjaantuu kun lisään puhaltimen kierroksia ja ohjaan ilman enemmän tuulilasille, eli automaattikäyttö on kytketty pois.
Takalasit höyrystyy myös jos siellä istuu vaikka kaksi lasta.
Silloin onkin vaikeampi pitää auki sekä etu- että takalasi.
Eikö automaatti-ilmastoinnin pitäisi pitää lasit auki kelillä kuin kelillä?
Raitisilmasuodin on ookoo ja auto lämpeää ihan normaalisti.
Löytyykö ajotietokoneelta jotain säädettäviä esiasetuksia automaatti-ilmastoinnille?
Tilanne korjaantuu kun lisään puhaltimen kierroksia ja ohjaan ilman enemmän tuulilasille, eli automaattikäyttö on kytketty pois.
Takalasit höyrystyy myös jos siellä istuu vaikka kaksi lasta.
Silloin onkin vaikeampi pitää auki sekä etu- että takalasi.
Eikö automaatti-ilmastoinnin pitäisi pitää lasit auki kelillä kuin kelillä?
Raitisilmasuodin on ookoo ja auto lämpeää ihan normaalisti.
Löytyykö ajotietokoneelta jotain säädettäviä esiasetuksia automaatti-ilmastoinnille?
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Oman kokemukseni perusteella automaatti-ilmastoinnit tekevät kaikkea muuta kuin estävät huurtumista sisäpuolelta, kun eivät ymmärrä tuota ikkunoille puhaltamista.
Ulkopuolelta huurtumisen ne kyllä estävät juuri tuosta mainitusta syystä.
Ulkopuolelta huurtumisen ne kyllä estävät juuri tuosta mainitusta syystä.
Kaupan kassalla:
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
-Onko s-korttia?
-Ei ko mie oon mersumiehii.
W638 112CDI A4
Vitossa kaikki pitää ääntä paitsi torvi.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
No ei ole vika ilmastoinnissa vaan käyttäjässä yleensä.
Joko:
Liian matala sisälämpö valittu
Liian pieni puhallusnopeus
Suodin tukossa.
Ilmastoinnin nesteet karussa
Auto täynnä kosteutta ja lyhyttä ajoa jolloin ei ole ehtinyt koskaan kuivua.
Sisäkierrätys päällä
Ehdotan:
Laita sanomalehdet mattojen alle, yksi arkki per matto.
Nosta lämpötila +21...22
Nosta puhallin nopeus.
.
Joko:
Liian matala sisälämpö valittu
Liian pieni puhallusnopeus
Suodin tukossa.
Ilmastoinnin nesteet karussa
Auto täynnä kosteutta ja lyhyttä ajoa jolloin ei ole ehtinyt koskaan kuivua.
Sisäkierrätys päällä
Ehdotan:
Laita sanomalehdet mattojen alle, yksi arkki per matto.
Nosta lämpötila +21...22
Nosta puhallin nopeus.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Yksinkertaisesti: Sateella automaatti-ilmastointi pois, koska ilmastointihan on vain viilennystä varten, jota tuskin vesisateella tarvitaan...ei huurru enää... 

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Tuulilasin sadevesien "viemärit" syytä ehkä tarkistaa ja putsata.
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=72604" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=72604" onclick="window.open(this.href);return false;
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Tuota minäkin olen ihmetellyt että miksi pitää yrittää ilmastoinnilla poistaa huurua kun on kostea ja viileä sää sekä ikkunat kiinni.kari v kirjoitti:Yksinkertaisesti: Sateella automaatti-ilmastointi pois, koska ilmastointihan on vain viilennystä varten, jota tuskin vesisateella tarvitaan...ei huurru enää...
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Eikös ilmastointi myös kuivata ilmaa samalla? "Manuaalisella" ilmastoinnilla varustetussa autossa lasit kyllä saa auki laittamalla ilmastoinnin päälle. Automaatilla hivenen eri homma, kun ei saa itse niin hyvin vaikutettua pyöriikö kompura vai ei.. Omassa autossa 90% ajasta automaatti päällä, ja satunnaisesti lasit vetävät huurrun. Tilanne korjaantuu kun painaa tuulilasin kuvalla varustettua namiskaa. Tämä heittää lämmöt sekä puhallusnopeuden täysille, ja ikkunat aukeaa sekunneissa. En tiedä oliko tässä koko viestissä mitään pointtia 

E350CDI&A180CDI
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Kyllä ilmastoinnin kuuluu poistaa kosteus ilmasta, se kuivattaa sisääntulevan ilman.
Ilmastointia kannattaa siksi käyttää nimenomaan ikkunoiden kuivatukseen viileälläkin kelillä.
Toimiiko ikkunoiden kuivausasento? Siis se nappi, joka laittaa lämmöt isolle ja suuntaa
voimakkaan puhalluksen ikkunoihin? Kai siinä on semmoinen nappi?
Vika voi nähdäkseni olla kahdessa asiassa:
1. Autoon tulee vettä jostain muualta kuin sisäilman kautta.
Tarkista, onko mattojen alla tai koteloissa kosteutta erityisesti sateella tai sateen jälkeen.
2. Ilmastointi ei toimi oikein.
Onko laite varmasti ehjä ja kylmäainetta riittävästi? Kylmäaine haihtuu vähitellen itsestään,
joten kannattaisi käydä ilmastointihuollossa täyttämässä ilmastointi. Samalla laitetaan väripatruuna,
joka paljastaa mahdolliset vuodot.
Ilmastointia kannattaa siksi käyttää nimenomaan ikkunoiden kuivatukseen viileälläkin kelillä.
Toimiiko ikkunoiden kuivausasento? Siis se nappi, joka laittaa lämmöt isolle ja suuntaa
voimakkaan puhalluksen ikkunoihin? Kai siinä on semmoinen nappi?
Vika voi nähdäkseni olla kahdessa asiassa:
1. Autoon tulee vettä jostain muualta kuin sisäilman kautta.
Tarkista, onko mattojen alla tai koteloissa kosteutta erityisesti sateella tai sateen jälkeen.
2. Ilmastointi ei toimi oikein.
Onko laite varmasti ehjä ja kylmäainetta riittävästi? Kylmäaine haihtuu vähitellen itsestään,
joten kannattaisi käydä ilmastointihuollossa täyttämässä ilmastointi. Samalla laitetaan väripatruuna,
joka paljastaa mahdolliset vuodot.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Sitä mieltä minäkin olen että ilmastoinnin pitäisi kuivata puhallusilmaa ja ikkunoiden pitäisi pysyä auki ilmastointi päällä kelillä kuin kelillä.
Ikkunoiden kuivausasento toimii moitteetta ja myös esilämmiytysvastus.
Auton sisällä ei satavarmasti ole kosteutta ja maantieajoa on joka päivä 100km.
Raitisilmasuodin on ok.
Yksi vaihtoehto on kylmäaineen mahdollinen vähyys.
Asia pitää tsekata.
Ikkunoiden kuivausasento toimii moitteetta ja myös esilämmiytysvastus.
Auton sisällä ei satavarmasti ole kosteutta ja maantieajoa on joka päivä 100km.
Raitisilmasuodin on ok.
Yksi vaihtoehto on kylmäaineen mahdollinen vähyys.
Asia pitää tsekata.
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Tämä huurteenpoiston toiminta kostealla kelillä tuntuisi olevan (muutaman havainnon perusteella, 211 ja 212 -koppaisia) mersussa vaan jotenkin huonosti suunniteltu (itse asiassa toinen asia, joka huononi kun vaihdon volvosta mersuun. Sadetunnistin on se ensimmäinen). Jostain syystä ikkunat eivät vaan sopivissa olosuhteissa tahdo pysyä kirkkaina ilman, että sitä tuulilasin huurteenpoistopainiketta käyttää aina silloin tällöin.
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Pari kertaa olen itsekin joutunut ohimenevästi turvautumaan huurteenpoistonappiin.tj86430 kirjoitti:Tämä huurteenpoiston toiminta kostealla kelillä tuntuisi olevan (muutaman havainnon perusteella, 211 ja 212 -koppaisia) mersussa vaan jotenkin huonosti suunniteltu (itse asiassa toinen asia, joka huononi kun vaihdon volvosta mersuun. Sadetunnistin on se ensimmäinen). Jostain syystä ikkunat eivät vaan sopivissa olosuhteissa tahdo pysyä kirkkaina ilman, että sitä tuulilasin huurteenpoistopainiketta käyttää aina silloin tällöin.
Ehkä se ilmastoinnin kompura ei ole ollut automaattisesti päällä, ennen kuin valitsee huurteenpoiston.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
En tiedä kuinka 211 mallissa voi katsoa toimiiko ilmastointi/kuivatus oikein.
Mutta 210:ssa voi automilmastoinnissa katsoa kennojen lämpötilat näytöstä.
Kuivatushan tapahtuu ensin ilmaa lämmittämällä ja sitten jäähdyttämällä, oikeissa ilmastoinneissa....muistaakseni 211 mallin ilmastointi on erilainen kuin 210 tältäosin....eli kennot ei ole peräkkäin?
Johtuneeko tästä huonompi huurteen/kosteuden poisto ?....210:ssa ei ainakaan saa ikkunoita huuruun edes kaljalla.
.
Mutta 210:ssa voi automilmastoinnissa katsoa kennojen lämpötilat näytöstä.
Kuivatushan tapahtuu ensin ilmaa lämmittämällä ja sitten jäähdyttämällä, oikeissa ilmastoinneissa....muistaakseni 211 mallin ilmastointi on erilainen kuin 210 tältäosin....eli kennot ei ole peräkkäin?
Johtuneeko tästä huonompi huurteen/kosteuden poisto ?....210:ssa ei ainakaan saa ikkunoita huuruun edes kaljalla.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Jos huurteenpoiston apuna käytetään lämmitystä jossain höyrystimen lähellä niin menee jakeluun mutta jos pelkästään höyrystimen kautta ilmaa kierrättämällä ja kondensoimalla vesi pois niin on oltava tehokas ilmastointi ja ilman kierrätys?
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
On ne kennot peräkkäin 211-korissa. Kuivaus tapahtuu jäähdyttämällä ilmaa ja lämmittämällä sitä sen perään. 212:ssa mielestäni tuulilasin huurtuminen johtuu ilmavirtausten suuntaamisesta kun siinä on tiheä verkko josta ilmavirtaus lasille tulee eikä perinteistä suulaketta joka ohjaa ilmavirran paremmin lasin pinnalle.LopenUupunut kirjoitti:En tiedä kuinka 211 mallissa voi katsoa toimiiko ilmastointi/kuivatus oikein.
Mutta 210:ssa voi automilmastoinnissa katsoa kennojen lämpötilat näytöstä.
Kuivatushan tapahtuu ensin ilmaa lämmittämällä ja sitten jäähdyttämällä, oikeissa ilmastoinneissa....muistaakseni 211 mallin ilmastointi on erilainen kuin 210 tältäosin....eli kennot ei ole peräkkäin?
Johtuneeko tästä huonompi huurteen/kosteuden poisto ?....210:ssa ei ainakaan saa ikkunoita huuruun edes kaljalla.
.
Tuo 210:n ja 211 (tai 212) mallin välinen ero voisi johtua kosteusanturista eli 211 ja myöhemmät on ohjelmoitu jäähdyttämään ilmaa vain sen verran että lasin huurtuminen estyy kun taas vanhemmat painavat aina voimalla tuloilman kylmäksi (sinne +4 asteen tuntumaan) ja lämmittävät sen takaisin pariin kymmeneen asteeseen (näillä keleillä). Alhaisempaan lämpötilaan jäähdytys poistaa kosteutta enemmän mutta kuluttaa polttoainetta ja polttoaineen kulutuksen takia se kosteusanturiin perustuva säätö onkin tehty. Jossain olosuhteissa saattaa käydä niin että auto arvio kuivaustarpeen alakanttiin. Tuon saa kyllä star'illa koodattua pois käytöstä, joku voisi tehdä vertailevaa tutkimusta.
Niin tietenkin ne poistoputket on syytä ensimmäiseksi tarkistaa ja putsata tarvittaessa.
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Itse olen huomannut, että aivan riihikuiva ilma ei ole kovin miellyttävä.
Olo on kuin lentokoneessa ja limakalvot kuivuvat pitkällä matkalla.
Tuo W211:n hiukan kostean oloinen ilmanala ei ole paha eikä varsinaista
huurtumisongelmaakaan ole, jos käyttää huurteenpoistonappia pari minuuttia
pahimmilla keleillä. Nelialueilmastointi auttaisi takalasien suhteen.
Onhan se tietysti näyttävämpää, että lasit pysyvät kirkkaina, vaikka iso
porukka istuu sateella autoon.
Olo on kuin lentokoneessa ja limakalvot kuivuvat pitkällä matkalla.
Tuo W211:n hiukan kostean oloinen ilmanala ei ole paha eikä varsinaista
huurtumisongelmaakaan ole, jos käyttää huurteenpoistonappia pari minuuttia
pahimmilla keleillä. Nelialueilmastointi auttaisi takalasien suhteen.
Onhan se tietysti näyttävämpää, että lasit pysyvät kirkkaina, vaikka iso
porukka istuu sateella autoon.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Tosi tärkeä pointti.JarkkoN kirjoitti:Itse olen huomannut, että aivan riihikuiva ilma ei ole kovin miellyttävä.
Olo on kuin lentokoneessa ja limakalvot kuivuvat pitkällä matkalla.
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Itseäni vaan ottaa päähän kun joutuu nappuloita ja nippeleitä säätelemään kelien mukaan.
Mun vanhassa ilmastoidussa S124:ssa ja sitä edellisessä W124:ssä ei tarvinnut säätimiin koskea oikeastaan missään tilanteessa ja aina pysyi ikkunat auki.
Toki lämmönsäädintä piti veivata pakkaslukemien mukaan mutta muuten ei.
Mun vanhassa ilmastoidussa S124:ssa ja sitä edellisessä W124:ssä ei tarvinnut säätimiin koskea oikeastaan missään tilanteessa ja aina pysyi ikkunat auki.
Toki lämmönsäädintä piti veivata pakkaslukemien mukaan mutta muuten ei.
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Juu, näin oli eikä juuri lämpötilan valitsintakaan tarvinnut vaivata.Jeremias kirjoitti:Itseäni vaan ottaa päähän kun joutuu nappuloita ja nippeleitä säätelemään kelien mukaan.
Mun vanhassa ilmastoidussa S124:ssa ja sitä edellisessä W124:ssä ei tarvinnut säätimiin koskea oikeastaan missään tilanteessa ja aina pysyi ikkunat auki.
Toki lämmönsäädintä piti veivata pakkaslukemien mukaan mutta muuten ei.
Voisihan sen kuivauksen säätää täysille, kuten DBFI ehdotti.
Jos alkaa tulla verta nenästä, niin sitten kytkee ilmastoinnin pois.
Eikä se kuivuus nyt lyhyessä ajossa vaivaa, joskus vaan pitkässä matka-ajossa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
- Paikkakunta: Suomi
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Tottakai ilmastointi täysille, jos haluaa kuivattaa sisäilmaa, eli poistaa laseihin kondensoitunut vesi. "Viemärit" tukossa, jos ei poistu huurut.
Autolla (Mersulla)...
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
No niin, kävin ilmastointihuollossa jossa todettiin ainetta olevan järjestelmässä 1.420kg.
Huollon tekijän mukaan ainetta pitäisi olla 0.950kg.
0.950kg sinne laitettiin + öljy + väriaine. Kylmäaineena on R134a.
Menikö tämä nyt oikein, miksiköhän järjestelmässä oli 470g ylimääräistä?
Paljonko siellä oikeasti kuuluisi olla?
Sadevesiviemäri on myös tarkistettu ja se on ok.
Huollon tekijän mukaan ainetta pitäisi olla 0.950kg.
0.950kg sinne laitettiin + öljy + väriaine. Kylmäaineena on R134a.
Menikö tämä nyt oikein, miksiköhän järjestelmässä oli 470g ylimääräistä?
Paljonko siellä oikeasti kuuluisi olla?
Sadevesiviemäri on myös tarkistettu ja se on ok.
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Mikä niistä viemäreistä tuli tarkistettua? Ehkä huurtumiseen tosin vaikuttaa vain se heater coren "viemäri"?Jeremias kirjoitti: Sadevesiviemäri on myös tarkistettu ja se on ok.
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Viemäri joka ottaa vastaan veden tuulilasilta siihen keskelle olevalle ritilälle ja johtaa sitten letkua pitkin veden hanttarin lokasuojan sisään.
Missä muualla näitä kanavia on?
Missä muualla näitä kanavia on?
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Kylmäaineen tyyppi ja täyttömäärä saattaa näkyä tarrassa, joka on lukkopellissä eli moottoritilan etuosassa.
Jeremias kirjoitti:No niin, kävin ilmastointihuollossa jossa todettiin ainetta olevan järjestelmässä 1.420kg.
Huollon tekijän mukaan ainetta pitäisi olla 0.950kg.
0.950kg sinne laitettiin + öljy + väriaine. Kylmäaineena on R134a.
Menikö tämä nyt oikein, miksiköhän järjestelmässä oli 470g ylimääräistä?
Paljonko siellä oikeasti kuuluisi olla?
Sadevesiviemäri on myös tarkistettu ja se on ok.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Eikös auton alla kuuluisi olla ränniputket itse lämmityslaitteesta, joista höyrystimen kondensoima vesi kuuluisi valua pois...???
eli tuo osa nro: 460
Onko tarkistettu, että on auki?
eli tuo osa nro: 460
Onko tarkistettu, että on auki?
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Tuo osa nr.460 putken pää varmaankin pitäisi löytyä jostakin auton alta.
Mutta mistä kohtaa?
Mutta mistä kohtaa?
Re: W211 -03 200CDI ikkunat huurtuvat vesisateella
Pellin alta löytyi tieto että 0.950kg kylmäinetta on oikea määrä ja aineena on myös oikea R134a.