230 kompressori w124:seen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Tämmönen villi kysymys että onnistuuko w124:seen laittaa C mallin mesen 230 kompura kone? :problem: vai onko joku tehny sen jo :eh:
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

En Tiedä onko satalankkuu kukaa laittannu mut en usko että tulee ongelmia. Onhan Sitä saannu m111 koneella jos nyt oikein muistelen.

W201 on just rakenteilla tommonen kone täällä
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Mr300 kirjoitti:En Tiedä onko satalankkuu kukaa laittannu mut en usko että tulee ongelmia. Onhan Sitä saannu m111 koneella jos nyt oikein muistelen.

W201 on just rakenteilla tommonen kone täällä
sulla oli kyllä hyvää tietoo tuolla 8)
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Minkä verran heppoja tommonen kone kestää vakio sisuskaluilla? Jos laittaa turbon kompuran tilalle :?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja tomant »

toni.k kirjoitti:Minkä verran heppoja tommonen kone kestää vakio sisuskaluilla? Jos laittaa turbon kompuran tilalle :?
Jos kokonaisuuden suunnittelee ja toteuttaa hyvin, voi tulos olla tämännäköistä. Tässä linkki seitsemän vuotta rakennettuun C230K:hon, johon laitettu turbo http://www.cardomain.com/ride/735658/19 ... nz-c-class" onclick="window.open(this.href);return false;. Konehuoneessa ja koneessa ei tosin ole monta vakio-osaa jäljellä ,-). Takapyörästä on mitattu 254 kW (moottoritehosta ei arvioita). Tuntuu siltä, että vakiosisäkalut kestävät hyvin tehon lisäämisen, kunhan virittäminen kokonaisuudessaan on hallinnassa. Mutu-menetelmällä voisi arvioida, että pelkästään "laittamalla turbon kompuran tilalle" saa koneen tuhottua reilusti alle 200 kW moottoriteholla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Sehän on sitte parempi turbottaa vapari 230 jos tuo kompuran kone ei kestä tota enempää
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eiköhän kompuran kone ole vahvempi jo alkujaan sisuskaluiltaan mutta halvempi se vapari on aloittaa turbottaa ja joka tapauksessa joudut muuttamaan moottorin ohjauksen.
sitä paitsi jos tehoa haluat niin parempi vaihtoehto on jo 280 -24 venttiilinen.
ei muuta mutta sylinteri luku kasvaa ja sylinteri kannakkeet on leveämmät mitä tossa 230 ei nähtävästi ole kummoisesti ja pahvi lentää.
Selvä ero on 2.0 ja 2.3 m102 ja 2.6 ja 3.0 m103 ja pienempi kuutiokone parempi.
Miellyttävä ajella vaan tollanen remmikone alavääntönsä suhteen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja tomant »

atlas kirjoitti:Eiköhän kompuran kone ole vahvempi jo alkujaan sisuskaluiltaan mutta halvempi se vapari on aloittaa turbottaa ja joka tapauksessa joudut muuttamaan moottorin ohjauksen...
Kompressorimalleissa on ainakin vahvempi sylinterilohko kuin muissa M111-koneissa. Siinä on sisäpuolisia lisäjäykisteitä mm. runkolaakerien tasossa. Myös pieniä vesikanavia on muutettu lohkon vahvistamiseksi. Muutama kuva ja tarinaa aiheesta löytyy teoksessa Hack/Langkabel: Turbo- und Kompressormotoren, Entwicklung und Technik (Motorbuch Verlag).

Kompressorikoneissa on useita yksityiskohtia, jotka on valmiiksi suunniteltu ahdinkäyttöön, mm. vahvemmat männät ja erilainen huohotusjärjestelmä. Mäntien öljysuuttimet ovat valmiina, kuten 2,2- ja 2,3-litraisissa M111-koneissa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Mikä puristussuhde tossa kompurakoneessa on? :problem:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja tomant »

toni.k kirjoitti:Mikä puristussuhde tossa kompurakoneessa on? :problem:
Tässä omassani eli 111.944 (200K) puristussuhde on 8,5:1 ja isommassa 111.975 (230K) puristussuhde on 8,8:1.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Kestääkö tuo 230 kompurankone 250 hv jos vaihtaa kompuran turboksi :think:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja tomant »

toni.k kirjoitti:Kestääkö tuo 230 kompurankone 250 hv jos vaihtaa kompuran turboksi :think:
Viittaan aikaisempaan vastaukseeni. Jos saat seokset ja sytytyksen kohdalleen sekä ahdetun ilman lämpötilan kuriin, kone todennäköisesti kestää vaivatta 250 hv. Kestäähän se vakionakin noin 210 hv, mistä koimpressori vie noin 20hv. Jos et pysty säätämään ruiskua ja sytytystä tai koneeseen menevä ilma on liian kuumaa, olet pulassa tuon 250 hv kanssa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

tomant kirjoitti:
toni.k kirjoitti:Kestääkö tuo 230 kompurankone 250 hv jos vaihtaa kompuran turboksi :think:
Viittaan aikaisempaan vastaukseeni. Jos saat seokset ja sytytyksen kohdalleen sekä ahdetun ilman lämpötilan kuriin, kone todennäköisesti kestää vaivatta 250 hv. Kestäähän se vakionakin noin 210 hv, mistä koimpressori vie noin 20hv. Jos et pysty säätämään ruiskua ja sytytystä tai koneeseen menevä ilma on liian kuumaa, olet pulassa tuon 250 hv kanssa.

tomant
Entä joss vaihtaa männät?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja tomant »

toni.k kirjoitti:...Entä joss vaihtaa männät?
Minkä vuoksi ja millaisiksi?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

tomant kirjoitti:
toni.k kirjoitti:...Entä joss vaihtaa männät?
Minkä vuoksi ja millaisiksi?

tomant
Wisecon männät. Vai mikä siinä koneessa pettää 250hv kohalla?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja tomant »

En ymmärrä tuota ajatusmallia, että vaihdetaan pelkästään turbo kompressorin tilalle. Mitä teet ruiskulle ja sytytykselle? Et saa laitetta pelittämään laittamalla "pelkästään" turbon konehuoneeseen tai takapenkille.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Enhän mä sitä meinaakkaan että mä pelkästään laitan turbon kompuran tilalle :crazy: sitä mää vaan meinasin että paljonko sisuskalut kestää
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuossa antamassani linkissä oli mitattu 254kW eli noin 345 hv takapyörästä. Moottoriteho voisi silloin olla 400 hv luokkaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

tomant kirjoitti:Tuossa antamassani linkissä oli mitattu 254kW eli noin 345 hv takapyörästä. Moottoriteho voisi silloin olla 400 hv luokkaa.

tomant
Oliko siinä vakio sisuskalut? :problem:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja tomant »

toni.k kirjoitti:
tomant kirjoitti:Tuossa antamassani linkissä oli mitattu 254kW eli noin 345 hv takapyörästä. Moottoriteho voisi silloin olla 400 hv luokkaa.

tomant
Oliko siinä vakio sisuskalut? :problem:
Ainakin siinä 316 hv takapyörästä mitatussa versiossa oli "OE oversized pistons with OE second hand rods and OE rings" eli "alkuperäiset ylikokomännät, alkuperäiset käytetyt kanget ja alkuperäiset männänrenkaat". Muutoskista ei ole mainintaa, joten oletan sen viimeisen versionkin olevan vakiosisäkaluilla. Tällöin voisi sanoa, että ne kestävät ainakin 400 hv, kun kaikki muu on kohdallaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja toni.k »

Ok. Tuon mä halusin tietää :thumbup: mitä vakio sisuskalut kestää, että ei tarvi sisuskaluluja vaihtaa :wink:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 230 kompressori w124:seen

Viesti Kirjoittaja napa »

vakiokalut luultavasti kestää hyvinkin sen 400 hp, kunhan kaikki muu on tosiaan kunnossa, kuten tomant on yrittänyt vääntää, aika paksustakin rautalangasta... (puhutaan kuitenkin ahdetuksi suunnitellusta moottorista...)

vaikka vaihtaisit sinne mitä wisecoa, takokankea ym. mutta jos moottorinohjaus tökkii, niin eihän ne kalut kestä edes 200 heppaa (eli vähemmän, kuin vakiona...)

normaali M102 (2.0) kone taitaa kestaa vakiokaluilla n. 300 hp (M103 3.0 vastaavasti sitten n. 500 hp), mutta kaiken pitää sitten olla kunnossa myös moottorinohjauksen kannalta ja turbon ym. mitoitukset kohdillaan...

sitten jos vaihdetaan polttoaine E85, niin sisuskalut saattaa pysyä mukana vielä 600 heppaan asti ja metanolilla ehkä jopa 750 hp :think:

kuten huomaat, moottorin sisuskalujen kestävyyteen vaikuttaa niin moni asia, että ei siihen voi antaa mitään yksiselitteistä vastausta tyyliin, kestää 423 hp ja sillä siisti...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin