Hermo alkaa kiristymään...
M103: nykiminen + naputus lämpimänä **ONGELMA RATKAISTU!**
M103: nykiminen + naputus lämpimänä **ONGELMA RATKAISTU!**
Ongelmat alkoivat, kun autoon vaihdettiin nokkaketju. Ketjun vaihdon jälkeen moottorissa alkoi ilmetä nykimisistä ja naputtamista tyhjäkäynnillä, kun kone on ajettu lämpimäksi. Kylmänä ongelmia ei ole. Mittarin näyttäessä n. 80 astetta kone "hytkyy" tyhjäkäynnillä ja konepeitto auki kuuluu naputusta. Kun lähtee liikkeelle ilmenee pientä nykimistä, mutta noin 2000 kierroksessa käynti tasottuu. Aluksi epäiltiin sähköpuolen häiriötä, mutta autoon on vaihdettu Boschin tulpat sekä originaalit Boschin tulpanjohdot, pyörijä ja kansi. Mikä voi olla vikana? Venttiilinnostajien pitäisi naputtaa myös kylmänä eikä kuluneiden suuttimienkaan luulisi aiheuttavan moista (ainakaan naputusta)...
Hermo alkaa kiristymään...
Hermo alkaa kiristymään...
Viimeksi muokannut Masa80, To 17.06.2004 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Re: M103: nykiminen + naputus lämpimänä
Voisiko olla jako pykälän pielessä?Masa80 kirjoitti:Ongelmat alkoivat, kun autoon vaihdettiin nokkaketju.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Villi veikkaus ja vitsinäkin huono, mutta heitän kuitenkin: entä jos virranjakajaan on päässyt jotain epäpuhtauksia tai kosteutta jakoketjurempan yhteydessä? Itselläni ainakin niillä muutamilla kerroilla, jolloin virranjakajan kosteus on tehnyt tepposet, on rykiminen alkanut koneen lämmettyä. Noh, vika selvinnee aivan lähipäivinä, toivotaan!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Naputus kuuluu koneen takapäästä ja syynä on ilmeisesti kulunut nokka... nostaja ei kunnolla pelitä jonka takia venttiili ei toimi niinkuin pitäisi. Jos hyvän haluaa on edessä nokka-akselin, nostajien ja kiikkujen vaihto. Nyt ei ilmeisesti muuta kuin kovaan ajoa 
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Ahaa, että yläkerran mekaniikkaan vika sitten diagnosoitui?Masa80 kirjoitti:Naputus kuuluu koneen takapäästä ja syynä on ilmeisesti kulunut nokka... nostaja ei kunnolla pelitä jonka takia venttiili ei toimi niinkuin pitäisi. Jos hyvän haluaa on edessä nokka-akselin, nostajien ja kiikkujen vaihto. Nyt ei ilmeisesti muuta kuin kovaan ajoa
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Aika jännää kyllä, jos takapään nokka naputtaa. Ilmeisesti jonkinmoinen sääntö on ollut, että etupään nokat alkavat ensinnä olla vaihtokunnossa -- varsinkin koneissa, jotka ovat taakseäpäin vähän kallistettuna. Kuten M103:kin taitaa hiukan olla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Ahonen V
- Vakiokalustoa

- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
Mulla oli tosta mesestä edellisellä omistajalla kulunu kutos pytyn imunokka melkein pyöreeks! ja vaihto sitten nokan ja nostajat ennen kauppojen tekoa.
Kulumaa oli ehkä sentin verran, vaikutti melkosesti jo tehoihin.
Kulumaa oli ehkä sentin verran, vaikutti melkosesti jo tehoihin.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
Onkos kenelläkään varmaa tietoa, milloin ja mistä sarjanumerosta lähtien M103:n nokka ja keinuvipu-materiaali muuttui kestävämmäksi? Ilmeisesti kuitenkin -89 aikana.
Mitenkäs muuten erottaa nuo materiaaliltaan vanhat/uudet nokkat/keinuvivut toisistaan?
Uusi nokka / vanha keinuvipu-materiaali (tai toisinpäin) ei varmaankaan ole hyvä pari?
Kuinkas pitkäaikainen vaihdetusta nokasta yleensä tulee, jollei samalla vaihda keinuvipuja?
Ja vielä, vastaako tarvike nokat/keinuvivut materiaaliltaan alkuperäisiä?
Alla on lainaus jenkki-foorumilta aiheesta:
"M103: early hardened camshafts should be installed with matching hardened rockers, later chilled cast camshafts should be installed with matching carbide metal coated rockers. The break point is early 1989. I don't know how to tell one type of camshaft from the other."
Mitenkäs muuten erottaa nuo materiaaliltaan vanhat/uudet nokkat/keinuvivut toisistaan?
Uusi nokka / vanha keinuvipu-materiaali (tai toisinpäin) ei varmaankaan ole hyvä pari?
Kuinkas pitkäaikainen vaihdetusta nokasta yleensä tulee, jollei samalla vaihda keinuvipuja?
Ja vielä, vastaako tarvike nokat/keinuvivut materiaaliltaan alkuperäisiä?
Alla on lainaus jenkki-foorumilta aiheesta:
"M103: early hardened camshafts should be installed with matching hardened rockers, later chilled cast camshafts should be installed with matching carbide metal coated rockers. The break point is early 1989. I don't know how to tell one type of camshaft from the other."
Jopas oli pahoja heittoja osa, joten uumoilua vain pariin kohtaan. Kun Vehon teknisestä neuvonnasta asiaa aikoinaan utelin, niin vastaus oli, että 89 puolivälissä materiaali vaihtui kestävämpään. No niin, mutta esim. Daami on rekattu joulukuussa 89 ja siitä huolimatta nokka ja muut venakoneiston hilut on vaihdettu n. 200.000 km kohdallaPonton kirjoitti:Onkos kenelläkään varmaa tietoa, milloin ja mistä sarjanumerosta lähtien M103:n nokka ja keinuvipu-materiaali muuttui kestävämmäksi? Ilmeisesti kuitenkin -89 aikana.
Mitenkäs muuten erottaa nuo materiaaliltaan vanhat/uudet nokkat/keinuvivut toisistaan?
Uusi nokka / vanha keinuvipu-materiaali (tai toisinpäin) ei varmaankaan ole hyvä pari?
Kuinkas pitkäaikainen vaihdetusta nokasta yleensä tulee, jollei samalla vaihda keinuvipuja?
Ja vielä, vastaako tarvike nokat/keinuvivut materiaaliltaan alkuperäisiä?
Tästä on tainnut olla aiksemminkin juttua ja epäilys oli, että vaikka uusia nokkia alettiin valmistaa tuolloin, niin osa mallivuoden 89 koneista on saatettu silti kasata "vanhoilla" nokilla - jos auto on rekattu vaikka vuoden lopussa, niin kone on silti saatettu väkästää jo aikaisemmin, vaikkapa kesäkuussa. Tässä mennään ajallisesti niin pienillä marginaaleilla, että kaikki on mahdollista.
Sekin, että kiesissä on uuden vuosikerran nokka, mutta se on siitä huolimatta
kärjestään mennyt - ykköspytyltä, kuten Daamin aikaisempi omistaja ja myös korjaamo selvitti.
Omaan kantturaan siis laitettiin kaikki palikat nokkaketjua myöten uutta, joten ei ole kokemusta yhdistelmästä uusi nokka / vanha keinu. Yleisesti ottaen voisi kuvitella, että eri ikäiset ja eri tavalla toisiinsa kohdistuvat osat eivät ole niin kestäviä kuin kerralla kaikki uuteen vaihdettuna on. Ainakaan omassa ei ole mitään sanomista reilun 100.000 km jälkeen, joka rempasta on kulunut.
Uusien ja vanhojen nokkien ulkonäön perusteella ei ole tiedossa, millä ne pintapuolisesti erottaa, eikös se ollut vain pinnoite joka vaihdettiin kovemmaksi, joten muuten kepit lienevät täysin identtiset.
Mitä taas tarvikkeisiin tulee, niin uskonpa, että ne ovat joka tapauksessa lujempaa tekoa kuin vanhat nokat ennen uudistusta. Jos eivät ole, niin aika turhat vehkeet sitten ovat.
Eipä tästä tainnut kukaan hurjasti viisastua, mutta tulihan horistua...n
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Minä tarkistaisin tulpanjohtojen ja tulpanhattujen liitoskohdat. On sellainen tutina, että asentaja on vetänut hatut pois johdoista jolloin liitos on irronnut, se naputus tulee hyppivästä kipinästä, mikä taas aiheuttaa rytkytystä.
Ai niin, mikksi vain lämpimänä. No siksi kun tulpanjohto lämpenee ja tulee pehmeäksi niin heiluu helpommin. 
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Vähän saman tyyppinen ajatus oli mullakin, mutta asentaja kokeili erikseen ilmeisesti irroitusta varten tehdyillä pihdeillä, että johdot ovat kunnolla kiinni. Johdot ovat lisäksi uudet, eli niitä ei pitäisi olla temmottu pois asennuksen jälkeen...mjo33400 kirjoitti:Minä tarkistaisin tulpanjohtojen ja tulpanhattujen liitoskohdat. On sellainen tutina, että asentaja on vetänut hatut pois johdoista jolloin liitos on irronnut, se naputus tulee hyppivästä kipinästä, mikä taas aiheuttaa rytkytystä.Ai niin, mikksi vain lämpimänä. No siksi kun tulpanjohto lämpenee ja tulee pehmeäksi niin heiluu helpommin.
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Onkohan kellään tietoa tai villejä veikkauksia siitä, kuinka pitkään autolla voi vielä ajaa ennenkuin nostaja jumiutuu. Tiedän, että taitaa olla aika tapauskohtaista, mutta jos jollain on kokemuksia ym. niin olis kiva tietää. Tällä hetkellä kylmänä ongelmaa ei esiinny eli öljyjen ollessa "jähmeitä" nostaja vielä toimii...Aku P kirjoitti:Aika jännää kyllä, jos takapään nokka naputtaa. Ilmeisesti jonkinmoinen sääntö on ollut, että etupään nokat alkavat ensinnä olla vaihtokunnossa -- varsinkin koneissa, jotka ovat taakseäpäin vähän kallistettuna. Kuten M103:kin taitaa hiukan olla.
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Näin minulle kävi
Tässä lisää mietittävää.
No niin, nyt tähän rykimisongelmaan löytyi syyllinen. Kun menin Joensuuhun vaunu perässä, niin kesken matkan hävisi tehot autosta. Aina kun tuli isompi mäki painoin vähän lisää kaasua, mutta mitään ei tapahtunut ja auto tuntui erittäin nuhaiselta sekä pensaa kului noin 18-20 litraa/100km. Perille päästyäni otin yhteyttä Vehon johtoon Isokselaan joka on hyvä kaverini Karting harrastuksen tiimoilta. Hän sai erään asentajan kiinni joka sitten soitti minulle ja kun olimme hetken keskustelleet niin tulimme siihen johtopäätökseen, että vika on virranjakajassa. Tämä kyseinen asentaja on Vehon huippumiehiä. No ei muuta kuin jakaja irti ja sieltähän löytyi erittäin hapertuneet liitospinnat ( 6kpl tulpanjöhtojen lähdöt). Vihreä oksidointi oli niin paksu, että oli eristeenä verrattavissa jo porsliiniin. Kunnon putsaus ja kotimatkalla autosta löytyi hyvin puhtia ja viimeiset 200km oli kulutus vaunun kanssa noin 12l/100km. Kotona sit tutkin asiaa tarkemmin kun tyhjäkäynnin pätkimistä oli vieläkin. Yksi tulpanhattu oli vastuksen osalta poikki ja muutkin tulpanhatut löi kipinöitä kuoren läpi kanteen kun katsoin pimeässä tallissa auton käydessä. Korjaustoimenpide, uusi johtosarja hattuineen ja auto käy hyvin ja nuhasuus on tipotiessään. Nyt sitten vielä säädin tulpan kärkivälin 0,8 kun ohjeet sanoo sen olevan 1mm. Tällä säädöllä saa aikaan sen, että puolan jännite ei pääse nousemaan liian korkeaksi purkaushetkellä ja vähentää läpilyötiä tulpan hatuissa. Karkeasti sanottuna 1mm lisäys kärkivälissä nostaa puolan jännitettä noin 10 kvolttia ja nämä hapertumat jakajassa on verrattavissa kärkivälin kasvuun ja saa aikaan myös puolan lämpenemisen. Tästä kärkivälimuutoksestä ja sen vaikutuksestä kerron kunhan palailen Ylivieskan kisoista.
Suurkiitokset tälle Vehon mekaanikolle hyvästä palvelusta.
No niin, nyt tähän rykimisongelmaan löytyi syyllinen. Kun menin Joensuuhun vaunu perässä, niin kesken matkan hävisi tehot autosta. Aina kun tuli isompi mäki painoin vähän lisää kaasua, mutta mitään ei tapahtunut ja auto tuntui erittäin nuhaiselta sekä pensaa kului noin 18-20 litraa/100km. Perille päästyäni otin yhteyttä Vehon johtoon Isokselaan joka on hyvä kaverini Karting harrastuksen tiimoilta. Hän sai erään asentajan kiinni joka sitten soitti minulle ja kun olimme hetken keskustelleet niin tulimme siihen johtopäätökseen, että vika on virranjakajassa. Tämä kyseinen asentaja on Vehon huippumiehiä. No ei muuta kuin jakaja irti ja sieltähän löytyi erittäin hapertuneet liitospinnat ( 6kpl tulpanjöhtojen lähdöt). Vihreä oksidointi oli niin paksu, että oli eristeenä verrattavissa jo porsliiniin. Kunnon putsaus ja kotimatkalla autosta löytyi hyvin puhtia ja viimeiset 200km oli kulutus vaunun kanssa noin 12l/100km. Kotona sit tutkin asiaa tarkemmin kun tyhjäkäynnin pätkimistä oli vieläkin. Yksi tulpanhattu oli vastuksen osalta poikki ja muutkin tulpanhatut löi kipinöitä kuoren läpi kanteen kun katsoin pimeässä tallissa auton käydessä. Korjaustoimenpide, uusi johtosarja hattuineen ja auto käy hyvin ja nuhasuus on tipotiessään. Nyt sitten vielä säädin tulpan kärkivälin 0,8 kun ohjeet sanoo sen olevan 1mm. Tällä säädöllä saa aikaan sen, että puolan jännite ei pääse nousemaan liian korkeaksi purkaushetkellä ja vähentää läpilyötiä tulpan hatuissa. Karkeasti sanottuna 1mm lisäys kärkivälissä nostaa puolan jännitettä noin 10 kvolttia ja nämä hapertumat jakajassa on verrattavissa kärkivälin kasvuun ja saa aikaan myös puolan lämpenemisen. Tästä kärkivälimuutoksestä ja sen vaikutuksestä kerron kunhan palailen Ylivieskan kisoista.
Suurkiitokset tälle Vehon mekaanikolle hyvästä palvelusta.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Syyllinen löytyi siis lopulta sytytyspuolesta. Juttelin erään kaverin kanssa joka sanoi, että kuluneen nokan + nostajan ei pitäisi aiheuttaa nykimistä. Päätin siis vielä otta yhteyttä huoltoon, jossa remontti tehtiin.
Huollossa erittäin ammattitaitoinen asentaja (tehnyt aikaisemmin remppaa myös tähän autoon, tosin ei vaihtanut sytkäpuolta tai nokkaketjua) sanoi, että voin tulla aamulla näyttämään autoa ja hän mittaa enshätään käykö auto liian laihalla. Ei käynyt liian laihalla, jolloin otettiin sytkäkuvat ja vika olis 5. pytyssä. Syynä oli viallinen tulppa, joka löi läpi ja josta aiheutui myös naputus.
Siis kaikki tuskailu yhden tulpan takia... Tulppa on ilmeisesti rikottu huollossa, sillä ennen huoltoa käyntiongelmaa ei ollut. Käyttäessäni autoa heti nykimisen ilmaannuttua huollossa siellä vaan todettiin (ilman mittaamista) että vika on nostajassa.
Että näin...
Alppilan Autohuollon Aki ansaitsee isot kiitokset ammattitaitoisesta ja erittäin asiakaspalveluhenkisestä toiminnasta
Otti auton heti aamulla työn alle kun tulin (keskeytti muut työt) ja ilman veloitusta selvitti ja korjasi vian, mahtavaa! Hieman risuja tuleekin sitten muitten aikaisemmalle toiminnalle...
Huollossa erittäin ammattitaitoinen asentaja (tehnyt aikaisemmin remppaa myös tähän autoon, tosin ei vaihtanut sytkäpuolta tai nokkaketjua) sanoi, että voin tulla aamulla näyttämään autoa ja hän mittaa enshätään käykö auto liian laihalla. Ei käynyt liian laihalla, jolloin otettiin sytkäkuvat ja vika olis 5. pytyssä. Syynä oli viallinen tulppa, joka löi läpi ja josta aiheutui myös naputus.
Alppilan Autohuollon Aki ansaitsee isot kiitokset ammattitaitoisesta ja erittäin asiakaspalveluhenkisestä toiminnasta
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Hienoa että vikaan löytyi syy - harmi vain tuo turha "vehtaus".
Miten on, vieläkö suuttimien vaihto on korjuulistalla? ILmeisesti pitkä vieteri ja starttauksen jälkeinen röpötys aiheutuu niistä?
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)




