W201 Moniurahihnan vaihto
W201 Moniurahihnan vaihto
Elikkäs miten tuon moniurahihnan vaihto tapahtuu käytännössä?
Onkos siinä jokin autom.kiristys systeemi?
Edellisellä on ajettu n.120 tkm ja näyttäs olevan vaihdon tarpeessa!!
Onkos siinä jokin autom.kiristys systeemi?
Edellisellä on ajettu n.120 tkm ja näyttäs olevan vaihdon tarpeessa!!
Moniurahihna
Löysäät vaan hihnapyörienvälissä olevan kiristys pultin, jonka jälkeen löysäät sitä pitkää tappia joka on ohjaustehostajanrungon päällä, mutta varo ettei se ole juuttunut, voi mennä poikki.
Kun katsot sitä tappia pitkin alas, näet sellaisen kiilamaisen merkin jonka päällä liikkuu pieni kokkare kun käännät siitä pitkästä tappi pultista, se näyttää kireyden samalla lailla asteikolla kun vanhoissa radioissa volume.
sitten kampeat käsin hihnan pois, mutta muista miten se oli asetettu, ja laitat uuden paikalleen ja käännät kireyden siitä pitkästä tapista sopivaksi, näet kuinka se pieni kokkare liikkuu sen "volume" asteikon päällä, ( /sivussa )kiristät sitä hihnaa niin että se painuu max n. 1cm koska uusi hihna venyy.
Sitten kiristät sen pultin sieltä hihnapyörien välistä ja homma on valmis.
Kun katsot sitä tappia pitkin alas, näet sellaisen kiilamaisen merkin jonka päällä liikkuu pieni kokkare kun käännät siitä pitkästä tappi pultista, se näyttää kireyden samalla lailla asteikolla kun vanhoissa radioissa volume.
sitten kampeat käsin hihnan pois, mutta muista miten se oli asetettu, ja laitat uuden paikalleen ja käännät kireyden siitä pitkästä tapista sopivaksi, näet kuinka se pieni kokkare liikkuu sen "volume" asteikon päällä, ( /sivussa )kiristät sitä hihnaa niin että se painuu max n. 1cm koska uusi hihna venyy.
Sitten kiristät sen pultin sieltä hihnapyörien välistä ja homma on valmis.
W201 Moniurahihnan vaihto
Miksi pitää muistaa miten entinen oli asetettu???
Kai se toimii ku vaan laittaa remmin oikeinpäin???
Kai se toimii ku vaan laittaa remmin oikeinpäin???

Re: W201 Moniurahihnan vaihto
mikko985 kirjoitti:Miksi pitää muistaa miten entinen oli asetettu???
Kai se toimii ku vaan laittaa remmin oikeinpäin???
Jep. Mitäs sitä vanhoja muistelemaan. Kun vaan muistaa hihnan kulkureitin

W201 Moniurahihnan vaihto
Kiitos hyvistä vinkeistä!!
Remmi on vaihdettu ja hommaan meni n.10min
PS. kannattaa tosiaan katsoa vähän miten se vanha remmi oli paikoillaan=>
Joutuu ,ehkä vähän miettimään ,jos kovin kauan pitää taukoa hommassa.
Remmi on vaihdettu ja hommaan meni n.10min
PS. kannattaa tosiaan katsoa vähän miten se vanha remmi oli paikoillaan=>
Joutuu ,ehkä vähän miettimään ,jos kovin kauan pitää taukoa hommassa.
edesmennyt
W201
W201
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Elikkä, nyt alkoi vinkumaan apulaiteremmi sen verran pahasti, joten uuden ostin ja aloin vaihtamaan sitä tuohon mersuun. Kysymys kuuluu kun edellä sanotaan että avaa hihnapyörien välissä oleva kiristyspultti, eli tarkoitetaan tätä isoa kuusiokoloa? Ajattelin kysyä ettei tule turhaa työtä kovin paljoa tehtyä kun näistä tähdellisistä kulkineista ei ole paljoa kokemusta. Ja autohan on 190D 2.5D
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista !
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista !

Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Diisselin kiristin on erilainen. Ota kiristimen keinun pultti pois niin hihna löystyy. Se keinu on se musta muovinen osa kannen yläpäässä. Laitat päältä vaikka jatkovarren sinne keinun reikään ja väännät niin saat pultin pois paikaltaan. Kun hihna on paikallaan niin väännät vaikka sillä jatkovarrella keinua niin paljon että saat pultin laitettua takasin. Sitä isoa kuusiokoloa ei tarvii alkaa aukomaan kun siitä irrotetaan koko kiristinpyörän linkku.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Kiitosta, huomenissa yrittämään paremmalla tiedolla 

Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Dieselin hihnan vaihdossa menee maks. 5min työkalujen ehtimisineen. Ainoo työkalu mitä tarvii on 13mm avain.
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
On siinä hyvä olla jotain millä vääntää sitä keinuamultiviri kirjoitti:Dieselin hihnan vaihdossa menee maks. 5min työkalujen ehtimisineen. Ainoo työkalu mitä tarvii on 13mm avain.


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Just ja just 13mm listalla saa väännettyä mutta helpompi jollain tukevalla meisselillä vääntää 

W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
multiviri kirjoitti:Just ja just 13mm listalla saa väännettyä mutta helpompi jollain tukevalla meisselillä vääntää
Alkuperäisen rengasavaimen pää on paras työkalu siihen. Se sopii justiin siihen reikään, eikä riko sitä muoviosaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Äskettäin yritin vaihtaa sitä remmiä mutta yritykseksi se jäi sillä nyt tuli sellainen ongelma että hihna ei löysty. Eli irroitin keinun irroitin keinun mutterin, väänsin sopivalla pyörötangon pätkällä keinua että sain pultin pois mutta tuo hihna on yhtä kireällä kuin ennenkin
Meniköhän nyt jokin vikaan

Meniköhän nyt jokin vikaan

Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Kääntykö keinu niin että se iso jousi joka on keinussa kiinni löystyi? Kun pultti on irti niin kokeile nykästä hihnaa niin kyllä sen pitäis löystyä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Kyllä löystyi se jousi niin että sen koko jousen olisi saanu otettua irti, ja kokeilin kevyesti nykäistä sitä hihnaakin mutta ei ollut vaikutusta.
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Kokeile sitten työntää sitä moniurahihnan kiristinrullaa löysälle päin. Jos ei auta niin irrota vaikka se hihnan kiristimen iskari sieltä yläpäästä vaikka en kyllä usko että se jumissa olis..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Hihna on oikealla reitillä, epäilen kuitenki että tuo kiristäjä olis jumissa kun tuolla jousella ei ole mitään vaikutusta tuohon kiristykseen. Toki se on kokoajan jännityksessä mutta kun sen löysää niin kiristäjä ei liiku mihinkään. 

Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Jos linkku ei liiku, vaikka jousen poistaa niin jumissahan se on, 2 vaihtoehtoa:
- Itse linkku, sen iso kuusiokolo"pultti" (koottu ilman prikkaa, jolloin se jumiuttuu jakokoppaa vasten)
- Iskari jumissa (nappaa sen toinen pultti irti, ja sitten mäjäytät lekalla linkkuun niin että se muuten liikahtaa)
- Itse linkku, sen iso kuusiokolo"pultti" (koottu ilman prikkaa, jolloin se jumiuttuu jakokoppaa vasten)
- Iskari jumissa (nappaa sen toinen pultti irti, ja sitten mäjäytät lekalla linkkuun niin että se muuten liikahtaa)
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Selvä, tätä kokeillaan huomenna 

Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Niin joo tuohan oli mahollista kasata väärin. Se kannattaa varmistaa kun se on kuitenkin kohtuu helppo homma. Olikokohan se tuossa vajaaventtiilissä 14mm kuusiokololla vai 17mm niin kuin monivenoissakin? Pultti vaan auki ja linkku irti. Sitten katot onko sitä isoa rikkaa siellä linkun sisällä jakopäänkoppaa vasten. Jos ei ole niin syy on siinä. Lähe kuitenkin helpoimmasta liikkeelle ja ota iskarin pää irti ja lyö vasaralla linkkuun niin kuin veskola sanoi. Jos linkku ei sitten ala vapaasti liikkumaan niin sitten se iso kuusiokolo auki ja linkku pois. Ei tosissaan ole kova homma.veskola kirjoitti:- Itse linkku, sen iso kuusiokolo"pultti" (koottu ilman prikkaa, jolloin se jumiuttuu jakokoppaa vasten)
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12
Re: W201 Moniurahihnan vaihto
Syy löytyi, kaasujousi oli jumissa, toisenpään irroitettua linkku löysäsi hihnan. Nyt on hihna vaihdettu
Kiitos avusta 


Re: W201 Moniurahihnan vaihto
No hyvä että selvisit noin helpolla 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Moniurahihna
Varmaan forumin typerin kysymys, mutta missä kohti on "hihnapyörien välissä oleva kiristyspultti", koska konehuoneeseen vilkastuani (en ollut työhön vielä ryhtymässäkään, mutta nyt on jo hihna hankittu) on vaikea hahmottaa mikä pultti toimittaa kyseistä virkaa? Optikolla käyntikin vois tietysti auttaa tässä asiassamc kirjoitti:Löysäät vaan hihnapyörienvälissä olevan kiristys pultin, jonka jälkeen löysäät sitä pitkää tappia joka on ohjaustehostajanrungon päällä, mutta varo ettei se ole juuttunut, voi mennä poikki.
Kun katsot sitä tappia pitkin alas, näet sellaisen kiilamaisen merkin jonka päällä liikkuu pieni kokkare kun käännät siitä pitkästä tappi pultista, se näyttää kireyden samalla lailla asteikolla kun vanhoissa radioissa volume.
sitten kampeat käsin hihnan pois, mutta muista miten se oli asetettu, ja laitat uuden paikalleen ja käännät kireyden siitä pitkästä tapista sopivaksi, näet kuinka se pieni kokkare liikkuu sen "volume" asteikon päällä, ( /sivussa )kiristät sitä hihnaa niin että se painuu max n. 1cm koska uusi hihna venyy.
Sitten kiristät sen pultin sieltä hihnapyörien välistä ja homma on valmis.

ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Re: Moniurahihna
Sopiiko ohje 1992 2.0e malliin? Kiristyn löydetty, mutta hihna tiukalla edelleen..Niin laturi tarttis vaihtaa.mc kirjoitti:Löysäät vaan hihnapyörienvälissä olevan kiristys pultin, jonka jälkeen löysäät sitä pitkää tappia joka on ohjaustehostajanrungon päällä, mutta varo ettei se ole juuttunut, voi mennä poikki.
Kun katsot sitä tappia pitkin alas, näet sellaisen kiilamaisen merkin jonka päällä liikkuu pieni kokkare kun käännät siitä pitkästä tappi pultista, se näyttää kireyden samalla lailla asteikolla kun vanhoissa radioissa volume.
sitten kampeat käsin hihnan pois, mutta muista miten se oli asetettu, ja laitat uuden paikalleen ja käännät kireyden siitä pitkästä tapista sopivaksi, näet kuinka se pieni kokkare liikkuu sen "volume" asteikon päällä, ( /sivussa )kiristät sitä hihnaa niin että se painuu max n. 1cm koska uusi hihna venyy.
Sitten kiristät sen pultin sieltä hihnapyörien välistä ja homma on valmis.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 108
- Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Moniurahihna
Sopiiko ohje 1992 2.0e malliin? Kiristyn löydetty, mutta hihna tiukalla edelleen..Niin laturi tarttis vaihtaa.[/quote]
-Kyllä sopii.
-Kyllä sopii.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.