W201 Moniurahihnan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Elikkäs miten tuon moniurahihnan vaihto tapahtuu käytännössä?

Onkos siinä jokin autom.kiristys systeemi?

Edellisellä on ajettu n.120 tkm ja näyttäs olevan vaihdon tarpeessa!!
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja mc »

Löysäät vaan hihnapyörienvälissä olevan kiristys pultin, jonka jälkeen löysäät sitä pitkää tappia joka on ohjaustehostajanrungon päällä, mutta varo ettei se ole juuttunut, voi mennä poikki.

Kun katsot sitä tappia pitkin alas, näet sellaisen kiilamaisen merkin jonka päällä liikkuu pieni kokkare kun käännät siitä pitkästä tappi pultista, se näyttää kireyden samalla lailla asteikolla kun vanhoissa radioissa volume.

sitten kampeat käsin hihnan pois, mutta muista miten se oli asetettu, ja laitat uuden paikalleen ja käännät kireyden siitä pitkästä tapista sopivaksi, näet kuinka se pieni kokkare liikkuu sen "volume" asteikon päällä, ( /sivussa )kiristät sitä hihnaa niin että se painuu max n. 1cm koska uusi hihna venyy.

Sitten kiristät sen pultin sieltä hihnapyörien välistä ja homma on valmis.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Miksi pitää muistaa miten entinen oli asetettu???
Kai se toimii ku vaan laittaa remmin oikeinpäin??? :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17260
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyyllä, se toimii - mutta jos irrottaa entisen hihnan katsomatta miten se pyörillä kulkee niin uutta asennettaessa se saattaa tuntua liian pitkältä tai lyhyeltä, ei kuitenkaan sopivan mittaiselta. :D

Benzon ohje on bensakoneiselle.
wiimax.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mc »

mikko985 kirjoitti:Miksi pitää muistaa miten entinen oli asetettu???
Kai se toimii ku vaan laittaa remmin oikeinpäin??? :wink:

Jep. Mitäs sitä vanhoja muistelemaan. Kun vaan muistaa hihnan kulkureitin :wink:
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Kiitos hyvistä vinkeistä!!

Remmi on vaihdettu ja hommaan meni n.10min

PS. kannattaa tosiaan katsoa vähän miten se vanha remmi oli paikoillaan=>
Joutuu ,ehkä vähän miettimään ,jos kovin kauan pitää taukoa hommassa.
edesmennyt
W201
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Elikkä, nyt alkoi vinkumaan apulaiteremmi sen verran pahasti, joten uuden ostin ja aloin vaihtamaan sitä tuohon mersuun. Kysymys kuuluu kun edellä sanotaan että avaa hihnapyörien välissä oleva kiristyspultti, eli tarkoitetaan tätä isoa kuusiokoloa? Ajattelin kysyä ettei tule turhaa työtä kovin paljoa tehtyä kun näistä tähdellisistä kulkineista ei ole paljoa kokemusta. Ja autohan on 190D 2.5D


Kiitoksia jo etukäteen vastauksista ! :clap:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Diisselin kiristin on erilainen. Ota kiristimen keinun pultti pois niin hihna löystyy. Se keinu on se musta muovinen osa kannen yläpäässä. Laitat päältä vaikka jatkovarren sinne keinun reikään ja väännät niin saat pultin pois paikaltaan. Kun hihna on paikallaan niin väännät vaikka sillä jatkovarrella keinua niin paljon että saat pultin laitettua takasin. Sitä isoa kuusiokoloa ei tarvii alkaa aukomaan kun siitä irrotetaan koko kiristinpyörän linkku.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Kiitosta, huomenissa yrittämään paremmalla tiedolla :thumbup:
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1048
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Dieselin hihnan vaihdossa menee maks. 5min työkalujen ehtimisineen. Ainoo työkalu mitä tarvii on 13mm avain.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

multiviri kirjoitti:Dieselin hihnan vaihdossa menee maks. 5min työkalujen ehtimisineen. Ainoo työkalu mitä tarvii on 13mm avain.
On siinä hyvä olla jotain millä vääntää sitä keinua :D mutta sitä voi vääntää periaatteessa millä vaan mikä siihen reikään mahtuu :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1048
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Just ja just 13mm listalla saa väännettyä mutta helpompi jollain tukevalla meisselillä vääntää :D
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Kaara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 250
Liittynyt: Su 13.07.2008 12:18
Paikkakunta: Pattijoki

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaara »

multiviri kirjoitti:Just ja just 13mm listalla saa väännettyä mutta helpompi jollain tukevalla meisselillä vääntää :D

Alkuperäisen rengasavaimen pää on paras työkalu siihen. Se sopii justiin siihen reikään, eikä riko sitä muoviosaa.
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Äskettäin yritin vaihtaa sitä remmiä mutta yritykseksi se jäi sillä nyt tuli sellainen ongelma että hihna ei löysty. Eli irroitin keinun irroitin keinun mutterin, väänsin sopivalla pyörötangon pätkällä keinua että sain pultin pois mutta tuo hihna on yhtä kireällä kuin ennenkin :shock:
Meniköhän nyt jokin vikaan :problem:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kääntykö keinu niin että se iso jousi joka on keinussa kiinni löystyi? Kun pultti on irti niin kokeile nykästä hihnaa niin kyllä sen pitäis löystyä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Kyllä löystyi se jousi niin että sen koko jousen olisi saanu otettua irti, ja kokeilin kevyesti nykäistä sitä hihnaakin mutta ei ollut vaikutusta.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kokeile sitten työntää sitä moniurahihnan kiristinrullaa löysälle päin. Jos ei auta niin irrota vaikka se hihnan kiristimen iskari sieltä yläpäästä vaikka en kyllä usko että se jumissa olis..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hihna väärällä reitillä tai hihna on väärä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Hihna on oikealla reitillä, epäilen kuitenki että tuo kiristäjä olis jumissa kun tuolla jousella ei ole mitään vaikutusta tuohon kiristykseen. Toki se on kokoajan jännityksessä mutta kun sen löysää niin kiristäjä ei liiku mihinkään. :crazy:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos linkku ei liiku, vaikka jousen poistaa niin jumissahan se on, 2 vaihtoehtoa:
- Itse linkku, sen iso kuusiokolo"pultti" (koottu ilman prikkaa, jolloin se jumiuttuu jakokoppaa vasten)
- Iskari jumissa (nappaa sen toinen pultti irti, ja sitten mäjäytät lekalla linkkuun niin että se muuten liikahtaa)
Lisää tietoa: www.skg.fi
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Selvä, tätä kokeillaan huomenna :)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

veskola kirjoitti:- Itse linkku, sen iso kuusiokolo"pultti" (koottu ilman prikkaa, jolloin se jumiuttuu jakokoppaa vasten)
Niin joo tuohan oli mahollista kasata väärin. Se kannattaa varmistaa kun se on kuitenkin kohtuu helppo homma. Olikokohan se tuossa vajaaventtiilissä 14mm kuusiokololla vai 17mm niin kuin monivenoissakin? Pultti vaan auki ja linkku irti. Sitten katot onko sitä isoa rikkaa siellä linkun sisällä jakopäänkoppaa vasten. Jos ei ole niin syy on siinä. Lähe kuitenkin helpoimmasta liikkeelle ja ota iskarin pää irti ja lyö vasaralla linkkuun niin kuin veskola sanoi. Jos linkku ei sitten ala vapaasti liikkumaan niin sitten se iso kuusiokolo auki ja linkku pois. Ei tosissaan ole kova homma.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Syy löytyi, kaasujousi oli jumissa, toisenpään irroitettua linkku löysäsi hihnan. Nyt on hihna vaihdettu :D Kiitos avusta :thumbup:
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: W201 Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

No hyvä että selvisit noin helpolla :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Verkke »

mc kirjoitti:Löysäät vaan hihnapyörienvälissä olevan kiristys pultin, jonka jälkeen löysäät sitä pitkää tappia joka on ohjaustehostajanrungon päällä, mutta varo ettei se ole juuttunut, voi mennä poikki.

Kun katsot sitä tappia pitkin alas, näet sellaisen kiilamaisen merkin jonka päällä liikkuu pieni kokkare kun käännät siitä pitkästä tappi pultista, se näyttää kireyden samalla lailla asteikolla kun vanhoissa radioissa volume.

sitten kampeat käsin hihnan pois, mutta muista miten se oli asetettu, ja laitat uuden paikalleen ja käännät kireyden siitä pitkästä tapista sopivaksi, näet kuinka se pieni kokkare liikkuu sen "volume" asteikon päällä, ( /sivussa )kiristät sitä hihnaa niin että se painuu max n. 1cm koska uusi hihna venyy.

Sitten kiristät sen pultin sieltä hihnapyörien välistä ja homma on valmis.
Varmaan forumin typerin kysymys, mutta missä kohti on "hihnapyörien välissä oleva kiristyspultti", koska konehuoneeseen vilkastuani (en ollut työhön vielä ryhtymässäkään, mutta nyt on jo hihna hankittu) on vaikea hahmottaa mikä pultti toimittaa kyseistä virkaa? Optikolla käyntikin vois tietysti auttaa tässä asiassa :shock:
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Fantom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 04.11.2015 21:35

Re: Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Fantom »

mc kirjoitti:Löysäät vaan hihnapyörienvälissä olevan kiristys pultin, jonka jälkeen löysäät sitä pitkää tappia joka on ohjaustehostajanrungon päällä, mutta varo ettei se ole juuttunut, voi mennä poikki.

Kun katsot sitä tappia pitkin alas, näet sellaisen kiilamaisen merkin jonka päällä liikkuu pieni kokkare kun käännät siitä pitkästä tappi pultista, se näyttää kireyden samalla lailla asteikolla kun vanhoissa radioissa volume.

sitten kampeat käsin hihnan pois, mutta muista miten se oli asetettu, ja laitat uuden paikalleen ja käännät kireyden siitä pitkästä tapista sopivaksi, näet kuinka se pieni kokkare liikkuu sen "volume" asteikon päällä, ( /sivussa )kiristät sitä hihnaa niin että se painuu max n. 1cm koska uusi hihna venyy.

Sitten kiristät sen pultin sieltä hihnapyörien välistä ja homma on valmis.
Sopiiko ohje 1992 2.0e malliin? Kiristyn löydetty, mutta hihna tiukalla edelleen..Niin laturi tarttis vaihtaa.
mercedesbenz_ukko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 24.09.2017 19:09
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja mercedesbenz_ukko »

Sopiiko ohje 1992 2.0e malliin? Kiristyn löydetty, mutta hihna tiukalla edelleen..Niin laturi tarttis vaihtaa.[/quote]

-Kyllä sopii.
Kahta en vaihda, mersua ja kalsareita.
Vastaa Viestiin