Dieselin viritys (lakiin liittyvää)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Dieselin viritys (lakiin liittyvää)

Viesti Kirjoittaja vnur »

Eli mitä laki sanoo diesel auton virityksestä?
Kyseessä ei ole mersu, mutta btcf foorumilla ei vastausta tunnu saavan niin kysyn täällä. Kyseessä siis olisi bmw 525tds (92-95) turbodiesel välijäähdyttimellä.

Millaisia virityksiä kyseiseen autoon saa laillisesti tehdä?

Onko näin että ainoastaan lastun saa vaihtaa?
Turboa tai intercooleria ei ilmeisesti saa vaihtaa?
Bensavehkeisiin voi tehdä vtt:n päästömittauksen, mutta miten dieselin kanssa?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No kyllä siihen voi vaihtaa turbon ja isomman coolerin!
Ja katsastus onnistuu kunhan toimitat "dyno" eli teho mittaus lapun? Missä ilmenee nykyiset tehot? Mutta en tiedä montaakaan viriviri autoa missä on ne tehot käytössä mitkä siinä lapussa lukee.
Muutoskatsastuksessa verrataan niitä tehoja vastaavan mallisarjan vehkeisiin ,joten jarrujen ja alustan on oltava vastaavanlainen.
Laita ensin lastu ja isompi cooleri sekä pikkuisen hengittävämpää pakoputkea ja kokeile vaikutus? :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vnur »

Kimmo oletko nyt varma että onnistuu pelkällä dynokäynnillä?
Kyseessä kuitenkin tulee olemaan vuosimallin 92-95 auto.
Ja mitään pikkuvirityksiä ei ole tulossa, vaan bmw superdiesel (mersumiehet vapiskaa) :twisted: .
Vain auto puuttuu, mutta se on sivuseikka :oops:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Taitaapi tulla vtt.n mittaukset.

Ja sitäpaitsi ei ole diesel-mersun voittanutta :twisted:
Joku mersupurkaamo??
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vnur »

agip kirjoitti:Taitaapi tulla vtt.n mittaukset.

Ja sitäpaitsi ei ole diesel-mersun voittanutta :twisted:
Saako edes lastua vaihtaa ilman vtt:n mittausta?
Entä ic:ta?
Turboa nyt ei ainakaan?
Mitä tuo vtt:n mittaus maksaa dieseliin, ja kuinka todennäköistä on että sen edes läpäisee?
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

No mistäs ne konttorilla tietää että cooleri/turbo/lastu on vaihdettu, muusta kuin siitä että auto tuntuu hiukan ärhäkämmältä. Pakkohan se turbo on vaihtaa jos se hajoo :)
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

Mr_Benz kirjoitti:No mistäs ne konttorilla tietää että cooleri/turbo/lastu on vaihdettu, muusta kuin siitä että auto tuntuu hiukan ärhäkämmältä. Pakkohan se turbo on vaihtaa jos se hajoo :)

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vnur »

Huhhuh mitä mutu juttua.
Olisiko jollain nyt antaa faktaa peliin?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Faktaa: Suomi on perseestä ja sen mukaan on toimittava. Ei taida tulla superbemaria epäröimällä. :shock:

Auttaiskohan tälläisten tekstien selailu :?:
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vnur »

raul, kyseisestä tekstista ei ollut mitään apua.

Pitääkö paikkaansa että turbon saa vaihtaa mikäli alkuperäinen hajoaa?
Ok tottakai saa vaihtaa, mutta saako vaihtaa "korvausahtimen", eli tässä tapauksessa jonkun viritysahtimen.
Eli onko jollain nyt siis sitä faktatietoa mitä autoon saa vaihtaa ilman vtt:n päästömittausta?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Ei muuta kun siirrät sen syylärin liki flektin siipiä niin saat helposti mahtumaan 80mm paksun coolerin 525tds keulalle ja vaihdat turbon ja lastutat boksin vaikka ks-autosäädössä tai jossain muussa paikassa niin joku 200hp ainakin löytyy tehoja.... ja onhan niitä mersun tappajia huhujen mukaan teon alla ja mutta taitavat tulla mekaanisella pumpulla... mutta ei ole vielä pahemmin näkynyt suber tehokasta diiseli bemaria liikkeellä...sitä paitsi kalajoella on bmw tuning klubin joku kokoontuminen ja näkyi olevan monenlaista katiskaa liikkeellä....
vnur
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 23.01.2004 00:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja vnur »

kiitos petska ohjeista. Mutta tälläkertaa en kysynyt viritysohjeita, vaan mitä laki sanoo virityksestä.

Eikä 200hp riitä alkuunkaan, jos aletaan rakentamaan niin rakennetaan sitten kunnolla :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

vnur kirjoitti:kiitos petska ohjeista. Mutta tälläkertaa en kysynyt viritysohjeita, vaan mitä laki sanoo virityksestä.

Eikä 200hp riitä alkuunkaan, jos aletaan rakentamaan niin rakennetaan sitten kunnolla :wink:
Jos lakia aletaan lukemaan niin jää viritykset tekemättä.

Ja toisekseen voi olla sähkö-jakapumpusta tiukassa ne kovin paljon yli 200HP.....
Joku mersupurkaamo??
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

agip kirjoitti:
vnur kirjoitti:kiitos petska ohjeista. Mutta tälläkertaa en kysynyt viritysohjeita, vaan mitä laki sanoo virityksestä.

Eikä 200hp riitä alkuunkaan, jos aletaan rakentamaan niin rakennetaan sitten kunnolla :wink:
Jos lakia aletaan lukemaan niin jää viritykset tekemättä.

Ja toisekseen voi olla sähkö-jakapumpusta tiukassa ne kovin paljon yli 200HP.....
Joo, totuuden sanoja....

Puheissahan niitä tehoja on helppo heitellä.

Varsinaisesti tehothan ei kyllä riipu koneen merkistä. Teho tulee polttoaineen räjäyttämisestä, ja jos halutaan suuria pamauksia (= paljon tehoa), niin pitäisi saada moottoriin paljon ilmaa.
Ei taida pemarin koneessa riittää kuutiotilavuus eikä kierrokset, että millään järjellisillä ahtimen paineilla päästäisiin kovin järisyttäviin tehoihin.

Tietääkö joku, tai onko edes jonkinlaista aavistusta siitä, miksiköhän kaikki diiselimoottoreiden valmistajat on niin liikuttavan yksimielisiä n. neljäntonnin kierrosluvusta ?

Se kyllä rajoittaa tehojen nostoa aika tehokkaasti.

Jos n. kaksilitraisesta cdi-diiselistä haluaisi nostaa tehoja yli kahdensadan, niin tarvitaan kyllä aika korkeita ahtopaineita.

Onko kellään tietoa nykyisten mesen diiselikoneiden kiertokangista, ja niiden kestävyydestä ?. Onko esim vitossa, tai sprintterin koneissa samat, kun henkilömalleissa ?
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin