Pakoputken tiiviste

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Pakoputken tiiviste

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vaihdoin uuden pakoputkiston pakosarjalta loppuun asti. Keskellä (kaksoiputkessa) on liitokset, joista toinen on normaali kartiorenkaalla ja laipoilla tiivistettävä, toinen sellainen, jossa putki menee laajennuksen sisään ja kiristys edelleen laipoilla.
Ongelmaksi tuli, että mitä tiivistysainetta tässä liitoksessa kannattaa käyttää? Laitoin nauhaa, jota käytetään lämmityskattiloiden tulipesän luukuissa, mutta jostain syystä se ei toimi. Ilmeisesti se ei kestä ylipainetta, joka putkessa vallitsee ajon aikana.
Onko jotain muuta nauhaa, tai massaa, joka olisi tarkoitettu nimenomaan tähän?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

CRC valmistaa sekä pakoputken paikkausmassaa, että -nauhaa. Massa ei yksinään pysy kovin kauaa kiinni, mutta hyväksi korjaustavaksi olen todennut, kun laittaa reiän/sauman päälle ensin massaa ja kietoo nauhaa siihen päälle. Paketeissa on tarkemmat käyttöohjeet.

Ko. kamppeita löytyy huoltoasemilta, hintaa on noin 5€/pkt. Valko-punainen paketti/purkki.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Pakoputken tiiviste

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

spede10 kirjoitti: Keskellä (kaksoiputkessa) on liitokset, joista toinen on normaali kartiorenkaalla ja laipoilla tiivistettävä, toinen sellainen, jossa putki menee laajennuksen sisään ja kiristys edelleen laipoilla.
Ongelmaksi tuli, että mitä tiivistysainetta tässä liitoksessa kannattaa käyttää?
Itsellä kävi putkihomman kanssa siten, että pöntön mukana tuli toiseen putkeen se metallinen kartiotiiviste ja toiseen, siihen sisään menevään hieman joustava grafiittirengas, jolla tiivistys hoitui. Kaiketi mitään ylimääräisiä massoja tai muita virityksiä ei pitäisi tarvita, jos ostamassasi putkilossa on ollut kaikki osat tallessa. Oliko originaaliputki? Itselle oli tarvike, mutta silti kaikki tiivistehimmelit kuuluivat pakettiin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Pakoputken tiiviste

Viesti Kirjoittaja M.K »

Onko liitos myötäiseen vaiko vastaiseen (haukkaava) kaasujen tulosuuntaan nähden. Jos liitos on kaasujen kulkusuuntaan nähden pienemmästä isompaan rööriin, niin silloinhan mahdolliseen pieneen vuotokohtaan syntyy enimmäkseen kaiketi vain imua :roll: .
Normaalisti uusien putkien kanssa ei ole tarvis käyttää mitään pärnästely pastoja yms, klemmarit ja kartiot vaan oikeille kohtaa kiinni.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Motonetin tarvike. En varmaan älynnyt tilata sitä tiivistettä erikseen. Tosin siitä puuttui se tiivistenauhan kiristyslaippakin, joten rustasin sen itse.
No, eiköhän se jollain tiivisty.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Pakoputken tiiviste

Viesti Kirjoittaja spede10 »

M.K kirjoitti:Onko liitos myötäiseen vaiko vastaiseen (haukkaava) kaasujen tulosuuntaan nähden. Jos liitos on kaasujen kulkusuuntaan nähden pienemmästä isompaan rööriin, niin silloinhan mahdolliseen pieneen vuotokohtaan syntyy enimmäkseen kaiketi vain imua :roll: .
Normaalisti uusien putkien kanssa ei ole tarvis käyttää mitään pärnästely pastoja yms, klemmarit ja kartiot vaan oikeille kohtaa kiinni.
Eipä synny imua, vaan kohtuullisen miehekäs murina. Vaan eipä hyväksyisi katsastuskonttorin virkamies moista.
Tässä ei nimen omaan ole kysymys normaalista kartio- tai klemmarilla putket kiinni-yhdistelmästä, joten se vaatii ehdottomasti erillisen tiivisteen, jonka pitää olla joustava. Esim. edellä mainittu grafiittinauha sopinee hyvin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Motonetista ja varmaa muistakin putkikaupoista saa juuri tuohon liitokseen tarkoitettua grafiitti-tiivisterengasta.
Itse en huomannut ostaa muuta kuin tuon vasemmanpuoleisen kartiotiivisteen.
Hyvin tuo on pitänyt vanhallakin rinkulalla, jonka sain ehjänä pois vanhasta putkesta...
16V-E200E/E220E ja 260E--E320 Vasen. . . . . . . . . . . . 14-0077 2.35 ???
16V-E200E/E220E ja 260E--E320 Oikea. . . . . . . . . . . . 14-0197 3.36 ???
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Jani kirjoitti:Motonetista ja varmaa muistakin putkikaupoista saa juuri tuohon liitokseen tarkoitettua grafiitti-tiivisterengasta.
Itse en huomannut ostaa muuta kuin tuon vasemmanpuoleisen kartiotiivisteen.
Hyvin tuo on pitänyt vanhallakin rinkulalla, jonka sain ehjänä pois vanhasta putkesta...
16V-E200E/E220E ja 260E--E320 Vasen. . . . . . . . . . . . 14-0077 2.35 ???
16V-E200E/E220E ja 260E--E320 Oikea. . . . . . . . . . . . 14-0197 3.36 ???
Bosalin pöntöissä molemmat putket tulevat toisiinsa kiinni laipoilla, eli kannattaa olla tarkkana jos ostaa eri merkkisinä putken osat, voi tulla vähän robleemia yhdistämisessä...
Minkähän taki muuten tuo alkuperäinen kiinnitys on molemmissa putkissa erilainen :?: :!:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kimmo S. kirjoitti:Bosalin pöntöissä molemmat putket tulevat toisiinsa kiinni laipoilla, eli kannattaa olla tarkkana jos ostaa eri merkkisinä putken osat, voi tulla vähän robleemia yhdistämisessä...
Minkähän takia tuo alkuperäinen kiinnitys on molemmissa putkissa erilainen :!: :?:
Eikös originaalissakin ole laipat molemmissa putkissa?
Oik. puleisen putken laippa vain kiristää sen tiivisterenkaan putkien väliseen liitokseen.
Oliskohan tuo jonkin sortin "liikuntasauma", joka sallii putken elämisen lämmön ym. vaikutuksesta.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Jani kirjoitti:
Kimmo S. kirjoitti:Bosalin pöntöissä molemmat putket tulevat toisiinsa kiinni laipoilla, eli kannattaa olla tarkkana jos ostaa eri merkkisinä putken osat, voi tulla vähän robleemia yhdistämisessä...
Minkähän takia tuo alkuperäinen kiinnitys on molemmissa putkissa erilainen :!: :?:
Eikös originaalissakin ole laipat molemmissa putkissa?
Oik. puleisen putken laippa vain kiristää sen tiivisterenkaan putkien väliseen liitokseen.
Oliskohan tuo jonkin sortin "liikuntasauma", joka sallii putken elämisen lämmön ym. vaikutuksesta.
Saatan kyllä olla toki väärässäkin, kun omassa oli toinen laipalla ja toinen sellaisella pannalla, joka kiristää putket kartioon. Putket oli alkuperäiset ja tästä päättelin että tuo olisi alkup. systeemi kaikissa.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

[/quote]

Bosalin pöntöissä molemmat putket tulevat toisiinsa kiinni laipoilla, eli kannattaa olla tarkkana jos ostaa eri merkkisinä putken osat, voi tulla vähän robleemia yhdistämisessä...
Minkähän taki muuten tuo alkuperäinen kiinnitys on molemmissa putkissa erilainen :?: :!:[/quote]

Alkuperäistä en tiedä, mutta tarvikeputkissa erilaiset kiinnitykset ovat mitä ilmeisimmin siksi, että kaksoiputkijatkos olisi muuten vaikea saada täsmäämään, ellei toinen putkiliitos olisi ns. liukuvaa mallia. Toimiva ratkaisu joka tapauksessa, kun vain muistaa hankkia sen grafiittirenkaan...!

Bosalin putkissa laipat toimivat ilmeisesti siksi, että työ on laadukkaampaa, siis myös mittatarkkaa, oletan näin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

En saanut paikallisesta tarvikeliikkeestä hakemaani grafiittirengasta (olisi pitänyt tilata), joten ratkaisin ongelman seuraavasti:
Väänsin pienihalkaisijaisesta kupariputkesta kaksi täsmälleen purken päälle menevää rengasta, päät hopealla päittäin kiinni ja vielä hehkutus, jonka jälkeen renkaat liitoksen sisälle. Kiristys, ja a vot - se oli siinä. Hyvin pitää.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

[quote="spede10"]En saanut paikallisesta tarvikeliikkeestä hakemaani grafiittirengasta (olisi pitänyt tilata), joten ratkaisin ongelman seuraavasti:
quote]

Kas kummaa, kyllä nuo tiivisteet ovat ainakin Motonetissä ihan hyllytavaraa. Mutta saattaa oma patentti olla jopa parempikin, ainakin siltä kuulostaisi.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14194
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mikäs auto onkaan kyseessä?

Itse hankin sellaista massaa, olisikohan ollut Bosalin tai vastaavan "Muffler Cementiä", puna-valko-mustaraidallisessa tuubissa. Ei ollut kovin kallista, ja tuntuu pitävän. Suhteellisen hankala levittää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Timo L. kirjoitti:Mikäs auto onkaan kyseessä?
Hyvä kysymys. :)
Liekö olla joku näistä :roll: http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... &year=1989
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kas kummaa, kyllä nuo tiivisteet ovat ainakin Motonetissä ihan hyllytavaraa. Mutta saattaa oma patentti olla jopa parempikin, ainakin siltä kuulostaisi.

Paikallinen tarkoittaa minun kohdalla lahtelaista firmaa. Motonetin toimitukset tulevat yleensä bussilla, tai haen suoraan kun käyn sillä suunnalla.
Kyllä ainakin Motonetin luettelo tuntee ko. osan, en vain älynnyt tilata sitä. Automaattisesti se ei kuitenkaan tullut, vaikka vaihdoin koko putkiston pakosarjasta lähtien.
Mikä auto? W124 300E.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin