Pakoputken tiiviste
Pakoputken tiiviste
Vaihdoin uuden pakoputkiston pakosarjalta loppuun asti. Keskellä (kaksoiputkessa) on liitokset, joista toinen on normaali kartiorenkaalla ja laipoilla tiivistettävä, toinen sellainen, jossa putki menee laajennuksen sisään ja kiristys edelleen laipoilla.
Ongelmaksi tuli, että mitä tiivistysainetta tässä liitoksessa kannattaa käyttää? Laitoin nauhaa, jota käytetään lämmityskattiloiden tulipesän luukuissa, mutta jostain syystä se ei toimi. Ilmeisesti se ei kestä ylipainetta, joka putkessa vallitsee ajon aikana.
Onko jotain muuta nauhaa, tai massaa, joka olisi tarkoitettu nimenomaan tähän?
Ongelmaksi tuli, että mitä tiivistysainetta tässä liitoksessa kannattaa käyttää? Laitoin nauhaa, jota käytetään lämmityskattiloiden tulipesän luukuissa, mutta jostain syystä se ei toimi. Ilmeisesti se ei kestä ylipainetta, joka putkessa vallitsee ajon aikana.
Onko jotain muuta nauhaa, tai massaa, joka olisi tarkoitettu nimenomaan tähän?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
CRC valmistaa sekä pakoputken paikkausmassaa, että -nauhaa. Massa ei yksinään pysy kovin kauaa kiinni, mutta hyväksi korjaustavaksi olen todennut, kun laittaa reiän/sauman päälle ensin massaa ja kietoo nauhaa siihen päälle. Paketeissa on tarkemmat käyttöohjeet.
Ko. kamppeita löytyy huoltoasemilta, hintaa on noin 5€/pkt. Valko-punainen paketti/purkki.
Ko. kamppeita löytyy huoltoasemilta, hintaa on noin 5€/pkt. Valko-punainen paketti/purkki.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Re: Pakoputken tiiviste
Itsellä kävi putkihomman kanssa siten, että pöntön mukana tuli toiseen putkeen se metallinen kartiotiiviste ja toiseen, siihen sisään menevään hieman joustava grafiittirengas, jolla tiivistys hoitui. Kaiketi mitään ylimääräisiä massoja tai muita virityksiä ei pitäisi tarvita, jos ostamassasi putkilossa on ollut kaikki osat tallessa. Oliko originaaliputki? Itselle oli tarvike, mutta silti kaikki tiivistehimmelit kuuluivat pakettiin.spede10 kirjoitti: Keskellä (kaksoiputkessa) on liitokset, joista toinen on normaali kartiorenkaalla ja laipoilla tiivistettävä, toinen sellainen, jossa putki menee laajennuksen sisään ja kiristys edelleen laipoilla.
Ongelmaksi tuli, että mitä tiivistysainetta tässä liitoksessa kannattaa käyttää?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Pakoputken tiiviste
Onko liitos myötäiseen vaiko vastaiseen (haukkaava) kaasujen tulosuuntaan nähden. Jos liitos on kaasujen kulkusuuntaan nähden pienemmästä isompaan rööriin, niin silloinhan mahdolliseen pieneen vuotokohtaan syntyy enimmäkseen kaiketi vain imua
.
Normaalisti uusien putkien kanssa ei ole tarvis käyttää mitään pärnästely pastoja yms, klemmarit ja kartiot vaan oikeille kohtaa kiinni.

Normaalisti uusien putkien kanssa ei ole tarvis käyttää mitään pärnästely pastoja yms, klemmarit ja kartiot vaan oikeille kohtaa kiinni.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Pakoputken tiiviste
Eipä synny imua, vaan kohtuullisen miehekäs murina. Vaan eipä hyväksyisi katsastuskonttorin virkamies moista.M.K kirjoitti:Onko liitos myötäiseen vaiko vastaiseen (haukkaava) kaasujen tulosuuntaan nähden. Jos liitos on kaasujen kulkusuuntaan nähden pienemmästä isompaan rööriin, niin silloinhan mahdolliseen pieneen vuotokohtaan syntyy enimmäkseen kaiketi vain imua.
Normaalisti uusien putkien kanssa ei ole tarvis käyttää mitään pärnästely pastoja yms, klemmarit ja kartiot vaan oikeille kohtaa kiinni.
Tässä ei nimen omaan ole kysymys normaalista kartio- tai klemmarilla putket kiinni-yhdistelmästä, joten se vaatii ehdottomasti erillisen tiivisteen, jonka pitää olla joustava. Esim. edellä mainittu grafiittinauha sopinee hyvin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Motonetista ja varmaa muistakin putkikaupoista saa juuri tuohon liitokseen tarkoitettua grafiitti-tiivisterengasta.
Itse en huomannut ostaa muuta kuin tuon vasemmanpuoleisen kartiotiivisteen.
Hyvin tuo on pitänyt vanhallakin rinkulalla, jonka sain ehjänä pois vanhasta putkesta...
Itse en huomannut ostaa muuta kuin tuon vasemmanpuoleisen kartiotiivisteen.
Hyvin tuo on pitänyt vanhallakin rinkulalla, jonka sain ehjänä pois vanhasta putkesta...
16V-E200E/E220E ja 260E--E320 Vasen. . . . . . . . . . . . 14-0077 2.35 ???
16V-E200E/E220E ja 260E--E320 Oikea. . . . . . . . . . . . 14-0197 3.36 ???
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Bosalin pöntöissä molemmat putket tulevat toisiinsa kiinni laipoilla, eli kannattaa olla tarkkana jos ostaa eri merkkisinä putken osat, voi tulla vähän robleemia yhdistämisessä...Jani kirjoitti:Motonetista ja varmaa muistakin putkikaupoista saa juuri tuohon liitokseen tarkoitettua grafiitti-tiivisterengasta.
Itse en huomannut ostaa muuta kuin tuon vasemmanpuoleisen kartiotiivisteen.
Hyvin tuo on pitänyt vanhallakin rinkulalla, jonka sain ehjänä pois vanhasta putkesta...16V-E200E/E220E ja 260E--E320 Vasen. . . . . . . . . . . . 14-0077 2.35 ???
16V-E200E/E220E ja 260E--E320 Oikea. . . . . . . . . . . . 14-0197 3.36 ???
Minkähän taki muuten tuo alkuperäinen kiinnitys on molemmissa putkissa erilainen


Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Eikös originaalissakin ole laipat molemmissa putkissa?Kimmo S. kirjoitti:Bosalin pöntöissä molemmat putket tulevat toisiinsa kiinni laipoilla, eli kannattaa olla tarkkana jos ostaa eri merkkisinä putken osat, voi tulla vähän robleemia yhdistämisessä...
Minkähän takia tuo alkuperäinen kiinnitys on molemmissa putkissa erilainen![]()
Oik. puleisen putken laippa vain kiristää sen tiivisterenkaan putkien väliseen liitokseen.
Oliskohan tuo jonkin sortin "liikuntasauma", joka sallii putken elämisen lämmön ym. vaikutuksesta.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Saatan kyllä olla toki väärässäkin, kun omassa oli toinen laipalla ja toinen sellaisella pannalla, joka kiristää putket kartioon. Putket oli alkuperäiset ja tästä päättelin että tuo olisi alkup. systeemi kaikissa.Jani kirjoitti:Eikös originaalissakin ole laipat molemmissa putkissa?Kimmo S. kirjoitti:Bosalin pöntöissä molemmat putket tulevat toisiinsa kiinni laipoilla, eli kannattaa olla tarkkana jos ostaa eri merkkisinä putken osat, voi tulla vähän robleemia yhdistämisessä...
Minkähän takia tuo alkuperäinen kiinnitys on molemmissa putkissa erilainen![]()
Oik. puleisen putken laippa vain kiristää sen tiivisterenkaan putkien väliseen liitokseen.
Oliskohan tuo jonkin sortin "liikuntasauma", joka sallii putken elämisen lämmön ym. vaikutuksesta.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
[/quote]
Bosalin pöntöissä molemmat putket tulevat toisiinsa kiinni laipoilla, eli kannattaa olla tarkkana jos ostaa eri merkkisinä putken osat, voi tulla vähän robleemia yhdistämisessä...
Minkähän taki muuten tuo alkuperäinen kiinnitys on molemmissa putkissa erilainen
[/quote]
Alkuperäistä en tiedä, mutta tarvikeputkissa erilaiset kiinnitykset ovat mitä ilmeisimmin siksi, että kaksoiputkijatkos olisi muuten vaikea saada täsmäämään, ellei toinen putkiliitos olisi ns. liukuvaa mallia. Toimiva ratkaisu joka tapauksessa, kun vain muistaa hankkia sen grafiittirenkaan...!
Bosalin putkissa laipat toimivat ilmeisesti siksi, että työ on laadukkaampaa, siis myös mittatarkkaa, oletan näin.
Bosalin pöntöissä molemmat putket tulevat toisiinsa kiinni laipoilla, eli kannattaa olla tarkkana jos ostaa eri merkkisinä putken osat, voi tulla vähän robleemia yhdistämisessä...
Minkähän taki muuten tuo alkuperäinen kiinnitys on molemmissa putkissa erilainen


Alkuperäistä en tiedä, mutta tarvikeputkissa erilaiset kiinnitykset ovat mitä ilmeisimmin siksi, että kaksoiputkijatkos olisi muuten vaikea saada täsmäämään, ellei toinen putkiliitos olisi ns. liukuvaa mallia. Toimiva ratkaisu joka tapauksessa, kun vain muistaa hankkia sen grafiittirenkaan...!
Bosalin putkissa laipat toimivat ilmeisesti siksi, että työ on laadukkaampaa, siis myös mittatarkkaa, oletan näin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
En saanut paikallisesta tarvikeliikkeestä hakemaani grafiittirengasta (olisi pitänyt tilata), joten ratkaisin ongelman seuraavasti:
Väänsin pienihalkaisijaisesta kupariputkesta kaksi täsmälleen purken päälle menevää rengasta, päät hopealla päittäin kiinni ja vielä hehkutus, jonka jälkeen renkaat liitoksen sisälle. Kiristys, ja a vot - se oli siinä. Hyvin pitää.
Väänsin pienihalkaisijaisesta kupariputkesta kaksi täsmälleen purken päälle menevää rengasta, päät hopealla päittäin kiinni ja vielä hehkutus, jonka jälkeen renkaat liitoksen sisälle. Kiristys, ja a vot - se oli siinä. Hyvin pitää.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
[quote="spede10"]En saanut paikallisesta tarvikeliikkeestä hakemaani grafiittirengasta (olisi pitänyt tilata), joten ratkaisin ongelman seuraavasti:
quote]
Kas kummaa, kyllä nuo tiivisteet ovat ainakin Motonetissä ihan hyllytavaraa. Mutta saattaa oma patentti olla jopa parempikin, ainakin siltä kuulostaisi.
quote]
Kas kummaa, kyllä nuo tiivisteet ovat ainakin Motonetissä ihan hyllytavaraa. Mutta saattaa oma patentti olla jopa parempikin, ainakin siltä kuulostaisi.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Mikäs auto onkaan kyseessä?
Itse hankin sellaista massaa, olisikohan ollut Bosalin tai vastaavan "Muffler Cementiä", puna-valko-mustaraidallisessa tuubissa. Ei ollut kovin kallista, ja tuntuu pitävän. Suhteellisen hankala levittää.
Itse hankin sellaista massaa, olisikohan ollut Bosalin tai vastaavan "Muffler Cementiä", puna-valko-mustaraidallisessa tuubissa. Ei ollut kovin kallista, ja tuntuu pitävän. Suhteellisen hankala levittää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hyvä kysymys.Timo L. kirjoitti:Mikäs auto onkaan kyseessä?

Liekö olla joku näistä

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Kas kummaa, kyllä nuo tiivisteet ovat ainakin Motonetissä ihan hyllytavaraa. Mutta saattaa oma patentti olla jopa parempikin, ainakin siltä kuulostaisi.
Paikallinen tarkoittaa minun kohdalla lahtelaista firmaa. Motonetin toimitukset tulevat yleensä bussilla, tai haen suoraan kun käyn sillä suunnalla.
Kyllä ainakin Motonetin luettelo tuntee ko. osan, en vain älynnyt tilata sitä. Automaattisesti se ei kuitenkaan tullut, vaikka vaihdoin koko putkiston pakosarjasta lähtien.
Mikä auto? W124 300E.
Paikallinen tarkoittaa minun kohdalla lahtelaista firmaa. Motonetin toimitukset tulevat yleensä bussilla, tai haen suoraan kun käyn sillä suunnalla.
Kyllä ainakin Motonetin luettelo tuntee ko. osan, en vain älynnyt tilata sitä. Automaattisesti se ei kuitenkaan tullut, vaikka vaihdoin koko putkiston pakosarjasta lähtien.
Mikä auto? W124 300E.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI