W202 C200 Kompressor rakentelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Nyt olis aika lisätä vähän omasta biilistä infoa, jotta sais foorumilaisilta vähän mielipiteitä autoon tulevien muutosten suhteen.
Lähtökohtanahan on siis käyttiksenä toimiva -96 vuoden "Italian-vienti" kompura(Elegance), johon kaipaan hieman piristystä, niin moottorin suhteen, kuin alustan ja ulkonäönkin. Ostin auton 2010 kesällä ja siihen mennessä se oli viettänyt 3 vuotta Suomessa.
Tarkoitus on pitää auto mahdollisimman orkkis-kuosissa ja ajettavuudeltaan hyvänä.

Autoon olen tähän mennessä tehnyt\teetättänyt seuraavanlaisia muutoksia:

- Kleemann Boost Kit - hihnapyöräsarja(kampuran pyörä ja laturin pyörä sekä pidempi remmi)
- It`s Fun Ecu-ohjelmointi
- NKG BKR7E tulpat 0.8mm kärkivälillä
- 3" ahtoputki coolerilta kaasuläpälle alumiinista, jolla MAF:n paikka siirretty lähemmäs kaasuläppää(ahtoputken sisällä ristikkö pienentämään ilmanpyörteilyä)
- Moottorin huohotuskaasuletkun poistaminen ja kaasujen ohjaaminen filtterin kautta konehuoneeseen(öljynerottimesta kulkee myös pieni putki öljytikulle)
- Alpinen MP3\USB soitin, kolmella RCA-lähdöillä

Autoon uusittu REILUSTI kulutusosia, mm. startti, ilmamassamittari, tiivisteitä, puslat apurunkoon, heloja, levyt + palat + laakerit joka nurkkaan yms...

Muutoslistalla olisi ainakin seuraavat:

- Isompi ahtoilman cooleri
- Alustasarja
- ECU-ohjelmointi
- Ahtimen( Eaton M62 ) päivitys. Ebaystä laakeri + stefasarja sekä mahdollisesti ahtimen porttaus
- Imuputkistot ahdinta ennen ja jälkeen, KN-vapaavirtaussuodatin alkuperäiskoteloon
- Kaasuläpän muokkaaminen muutaman millimetrin kookkaammaksi, ilmeisesti kutistettu sisältä
- E-hyväksytty Race-katti ja takaäänenvaimentimen muutos, lähinnä ulkonäöllisesti
- VDO-mittari ahtopaineelle sekä mahdollisesti laajakaistalambda ja mittari seossuhteelle
- Avantgarde-maski tilattu
- Uudet kaiuttimet sekä vahvistin

Ideoita missä kannattaisi teettää? Turun Bosch Car Centerillä(Häkkinen) ajattelin teettää tuon ohjelmoinnin. Ainakin täältä Hämeenlinnasta vielä kohtuumatkan päässä.
Mitenkäs tuo alustasarja, olen miettinyt HR:n Cup Kittiä. Onko pintakova setti? Mitenkäs passaa tuo 60\40 madaltava Eleganceen? Renkaina nyt 205\50\17 ja tulossa 225\45\17. Olisiko 40\40 fiksumpi valinta vai jääkö etupää turhan korkealle verrattuna perään? 8)
Entäpä mikä olisi sopiva takavaimennin putkistoon? En halua mitään kovaa pörinää tai 4" ulostuloa. Olisiko Magnaflow varteenotettava?

Siinäpä taas tekemistä ja rahantuhlausta :D Sitten voikin laittaa biilin myyntiin ja hommata johtotähti oikealla koneella, OM606 ST :twisted: No joo..

Kiitoksia kommenteista!

-Joni
Viimeksi muokannut Solvent, To 26.04.2012 18:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Tässä samaisesta autosta toinen topic, kun painin tuon Kitin ja imuputkien kanssa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 05#p789505" onclick="window.open(this.href);return false;
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Ja muutama kuva autosta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Solvent, To 26.04.2012 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

tuo H&R cup kit on kyllä hyvä sarja, ei tule pintakova. ja sen koreuden voit sitten säädellä jousi kumeilla sopivaksi.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja tomant »

Minulla on W201-koriin tulossa samanlainen kone. Juttua allekirjoituksen linkissä ja tuolla. En tiedä, onko näistä apua sinulle, käy vilkaisemassa.

Kone on tarkoitus saada pelaamaan, muihin mainitsemiisi muutoksiin en osaa ottaa kantaa. Minulla on vähän isompi välijäähy ja ohjelmoitava ruisku/sytky. Aloitan vakiohihnapyörillä ja sen perusteella mietin jatkotoimenpiteitä. Vaihtoehtoina on hihnapyörien muuttaminen tai turbo tai kompressori ja turbo. Auto on vanhempi, joten sitä ihan laillisestikin muuttaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Saiskos kuvaa tosta sun rakentamasta imuputkesta,ja jos on ni sisältä ristikosta kanssa :) Mukava ku suomenmaallaki joku tekee topicin aiheesta :thumbup:
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja tomant »

-230k- kirjoitti:Saiskos kuvaa tosta sun rakentamasta imuputkesta,ja jos on ni sisältä ristikosta kanssa :) Mukava ku suomenmaallaki joku tekee topicin aiheesta :thumbup:
Olen käyttänyt DECSin ecun kanssa paineohjausta (MAP) eli virtausanturia (MAF) ja mitään ristikoita ei ole. Turbon kanssa käytin 63-millistä taipuisaa letkua, muistaakseni EPDM:ää teräskierukalla, joka on paljon edullisempaa kuin silikoniletku. Letkussa on vain lämpötila-anturi ja 19-millinen haaroitus (63-mm putkeen hitsattu) vanhanmalliseen tyhjäkäyntisäätimeen. Uuteen 65-milliseen kaasuläppään tulee 76-millistä letkua samalla periaatteella.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Oli alumperin tarkotus Solventilta kysyä tätä ahtoputkiasiaa :D ois pitänyt varmaankin lainata aloitusviestiä niin olisi ollut selkeämpi :roll:
kiitos kumminkin lisäinfosta tuohonkin projektiin :wink:
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja tomant »

-230k- kirjoitti:Oli alumperin tarkotus Solventilta kysyä tätä ahtoputkiasiaa :D ois pitänyt varmaankin lainata aloitusviestiä niin olisi ollut selkeämpi :roll:
kiitos kumminkin lisäinfosta tuohonkin projektiin :wink:
OK, sorry.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Otan kuvia torstaina, kun tulen töistä kotiin. Kumpaa HR:n Cup Kit sarjaa suosittelette, 40\40 VAI 60\40? Ja minkälaisilla jousien gummeilla?
Jos jotaki kiinnostais rakennella mulle uusi cooleri keulille vaikka viikonlopputöinä(Hämeenlinnan tai Lahden lähettyviltä) ni saapi ottaa yhteyttä. Mielummin laittaisin foorumilaiselle pätäkkää kouraan kuin jollekin ylihinnoittavalle tuning-firmalle.
Viimeksi muokannut Solvent, To 26.04.2012 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 919
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja -230k- »

Riippuu varmaan haluaako vain maasturimaisuuden pois vai auton oikeasti matalaksi. Ja jousistahan saa aina kierroksia pois jos jää liian korkeaksi ;) 40/40 sarjalla laittaisin eteen pienenpää kumia kuin taakse,muuten ei väliä. kokeilemalla selviää :D
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Tässä muutama uusi kuva. Tuon MAF:n paikka siis siirretty lähemmäs imusarjaa 3" aluputkella, ristikko on tuossa kohdassa joka lähtee coolerilta ja päättyy mutkan alkuun. En kehdannut irrottaa ja ottaa siitä ristikosta kuvaa, kun on hyvin tuo putki paikallaan :wink: Ristikko on siis + mallinen. Sovitteina olen käyttänyt silikooniletkuja sekä kiristiminä "lentokoneklemmareita". Toisessa kuvassa nuo tilpehöörit mitä kuului tuohon Kleemann hihnapyöräkittiin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Solvent, To 26.04.2012 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Tässä sisustaa, orggis-kuosissa pl. vaihdekepin nuppi vaihdettu kromiseen edellisen omistajan toimesta. Värierot turhan jyrkät kuvassa vrt. live(esim. jalopuulistoissa)
Harkinnassa on mustat "teippisarjat" jalopuusomisteiden päälle :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
makke92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 19.07.2011 23:49
Paikkakunta: Akaa

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja makke92 »

Kysyilen täällee vähä jälkijunassa mutta kuitenkin kun ittellä samanlainen auto. Paljo tehoja tullu ja onko ollu ongelmia joidenki asioiden suhteen? Mistä tilasit hihnapyöräsetin ja mitä makso?
Nyk. w202 250tdt / w163 270 cdi
Ent. w203 270 cdi
w201 1.8i
w124 230 TE
w202 200 kompressor
w124 300 CE
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Re: W202 C200 Kompressor rakentelua

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Tässä toinen topic: viewtopic.php?f=27&t=117840 asiaan liittyen, käypä lukasemassa. Itse Kleemannin setti kustanti n. 1100e. Tilasin semmosesta firmasta kuin APH Racing. Ehkä kuitenkin halvempi olisi tilata se ARP:n(?) valmistama, pultattava rengas kampuran päähän. Sitten itse tekisi/teettäisi rullan myös laturille, jottei sen kierrokset nousisi uuden kampiakselirullan myötä.

Autoon edelleen tulossa samoja päivityksiä, heti kun kukkaro antaa myöden(ensi kesä?)
Nyt rinnalle tuli Dodge Dart Sport 355ci, joka kuluttaa tällä hetkellä viimeisetki pennoset. No, harrastukset kullakin =)
Solvent
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 24.09.2010 18:58

Uppista

Viesti Kirjoittaja Solvent »

Poistin viime viikolla MAF:sta sen muovisen ja metallisen suodatusverkon paremman virtaavuuden toivossa. Samoten lähti kaasuläppäkotelon alta(en ymmärrä miksi sen alapuolella oli) tiheä metallinen suodatin pois. Yläkierroksilla tuntuu nyt olevan enempi "terävyyttä". Melkosen ahdistavat nuo suodattimet kyllä olikin, läppäkotelon myös putsasin samalla.
Taannoin luin foorumilta, ettei noihin MAF:ssa oleviin verkkoihin kannattaisia koskea, koska ohjaavat myös ilmaa menemään oikein mittarin vastuslangalle. No mene ja tiedä... Itse ainakin olen tyytyväinen, että poistin "ylimääräiset" suodattimet pois imuputkistosta.
Vastaa Viestiin