r107 puskurit ja museokatsastus...

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Mitähän mahtaa museotarkastaja tuumata coctailista: jenkkiversio europuskureilla? Tähdennetään, että sellaista ei vielä ole, mutta päätös SL:n hankinnasta on tehty :) . Päässä vääntää kättä r129 ja r107. Tiedän, eri aikakauden vehkeitä... mutta molemmat mahtuu talliin :D Vanhempaa ei oikein euroversiona kannata hintojen puolesta ajatella ja jenkkiversio on pilattu puskureilla! Jep, katsojan silmässä ja mun silmä sanoo näin. Varsinainen kysymys: Saako r107:n museokilpiin jenkkiversiona, europuskurein?
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jos minä olisin tarkastamassa niin ei saisi. Tai sitten autosta pitäisi riisua muukin jenkkihömpötys.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2160
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Saa pikkupuskureilla ja jenkki valoilla museokilpiin, mutta eteenpäin pitää olla vilkut.
Saattaisin myydä tuon oman museo SL:n vm.77
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Timo L. kirjoitti:Jos minä olisin tarkastamassa niin ei saisi. Tai sitten autosta pitäisi riisua muukin jenkkihömpötys.
Oletko Timo museotarkastaja ? Mitä tarkoitat muulla jenkkihömpällä, mittaristo, mahdollinen lisäjarruvalo, valot, saastevehkeet ? Kiinnostaa tietää.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

slsl77 kirjoitti:Saa pikkupuskureilla ja jenkki valoilla museokilpiin, mutta eteenpäin pitää olla vilkut.
Saattaisin myydä tuon oman museo SL:n vm.77
Kiitos tiedoista, jotka lyö silmille Timo L:n vastausta :shock: Ja tarjouksesta. Jokatapauksessa liian " vanha ". Lohkon pitäisi olla alumiinia ja ruiskussa kirjain lisää :)
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja karra »

Stuttgart kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Jos minä olisin tarkastamassa niin ei saisi. Tai sitten autosta pitäisi riisua muukin jenkkihömpötys.
Oletko Timo museotarkastaja ?
http://suomi.mercedes-benz-clubs.com/Pa ... 42eea1f156" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mittaristo, puskurit, saastevehkeet näkyvistä, kytkimet, valot, mahd. polvisuojat... Kuoppamännät saavat olla paikoillaan, mutta kuka nyt kuristetulla autolla haluaa ajaa ;-). Vitsi. Näistä muutoksista tulee sitten maininta todistukseen.

On varmasti museotarkastajia joille kelpaa kunhan autossa olevat osat ovat minkä maan versiosta tahansa kunhan niitä on saanut kyseiseen malliin. Mutta ei sellaista autoa ole saanut koskaan tehtaalta! Auton identiteettiä on tällöin muutettu. Itse pyrin pitämään Suomen Mercedes-Benz Klubin tarkastajana linjaa, että museorekisteriin kelpuutettaisiin autoja, joita tehdas on aikanaan toimittanut. Toki aikakauden mukainen tarvikevarustelu ym. sallitaan mutta itse perusauton pitää olla osiltaan kokonainen ja alkuperäisen (sarjanumeron) kaltainen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Kiitos vastauksista. Ei ole tarkoitusta harrastaa minkään valtakunnan vilunkia museoinnin suhteen. Mieleinen korimalli, keinotekoisesti muutettu vastaamaan pölvästien (jenkkien) vakuutus ym. käytäntöjä ja jos tekisi siitä ulkoasullisesti "alkuperäisen" niin... Voi taivaan vallat! Mulla ei tuu varmaan koskaan oleen MR autoo :lol: Jummi, mitä kittikasoja noissa kilvissä kulkee :wtf:
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
jarifinn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 04.02.2009 08:41
Paikkakunta: Emiraatit ja Karstu

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja jarifinn »

Miltas kuulostais -85 380sl 116000 ajettu.
Vari vaihdettu kullasta tumman harmaaseen, vaarat vanteet alla ja ratti katto halki molemmmilta puolilta.
Euro malli, viety Saksasta Japaniin, josta tuli tanne Emiraatteihin. Ollut minulla viimeiset viisi vuotta ja voisin myyda pois kun en kerkia silla ajelemaan.
Pistelkaa viestia jos kiinnostaa.
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Timo L. kirjoitti:Mittaristo, puskurit, saastevehkeet näkyvistä, kytkimet, valot, mahd. polvisuojat... Kuoppamännät saavat olla paikoillaan, mutta kuka nyt kuristetulla autolla haluaa ajaa ;-). Vitsi. Näistä muutoksista tulee sitten maininta todistukseen.

On varmasti museotarkastajia joille kelpaa kunhan autossa olevat osat ovat minkä maan versiosta tahansa kunhan niitä on saanut kyseiseen malliin. Mutta ei sellaista autoa ole saanut koskaan tehtaalta! Auton identiteettiä on tällöin muutettu. Itse pyrin pitämään Suomen Mercedes-Benz Klubin tarkastajana linjaa, että museorekisteriin kelpuutettaisiin autoja, joita tehdas on aikanaan toimittanut. Toki aikakauden mukainen tarvikevarustelu ym. sallitaan mutta itse perusauton pitää olla osiltaan kokonainen ja alkuperäisen (sarjanumeron) kaltainen.

Surullista luettavaa tämä Timo L:n kirjoitus, näin vanhojen tavaroiden keräilijänä :thumbdown: .

Nykyään useiden museoajoneuvo tarkastajien käytännon ( ei siis lakiin/asetuksiin pelkästään perustuva, vaan mielipiteisiin ) mukaan auto usein pitää muuttaa alkuperäisestä tai sen kaltaisesta joksikin muuksi, jotta sen saisi museokilpiin. Pelkkä historiallinen arvo ei riitä välttämättä.

Usein tämä "täysientisöinti/muutos " tarkottaa usein auton uudelleen rakentamista, jossa käytetään uusia/uustuotanto osia.
Tämän jälkeen auto on kuin "Tiina Jylhä", joka on alkuperäisen merkkinen ( niminen ) ja mallinen ( hetu ), kuitenkaan ei alkuperäinen, vaan se on aina retusoitu.
Eli lyhyesti sanoen museoauton voi hyväksyttävästi ( hyvin tehtynä, kukaan tarkastaja ei huomaa eroa ) rakentaa täysin irto-osista, jonka identiteetti tulee vain korista, jossa on runkonumero.... Kuten maailmalla tehdään ns. vanhojen arvoautojen kohdalla ( Ferrarit, Jagget, RR etc ).

Itse olen lueskellut kauhulla ja oksennusta väkisin takaisin nieleskellen Tähdellistä lehteä, jonka artikkeli sarjassa hyvä alkuperäinen w187 220S " entisöitiin Turun kolmiotehtaassa".
Lopputulos on karmea, jos ajatellaan ko. auton historiaa ja historiallisia arvoja...

Nuo omat "Mersun romut" tulee ilmeisesti aina olemaan "käyttö" autoja, koska esim:
Adenauerissa ja W108:ssa on edelleen alkuperäiset puskurit ja listat, joista ei saa millään "entisöityä
virheettömiä", enkä halua niitä vaihtaa uustuotanto osiin... Niissä siis näkyy 40-50 vuoden ikä ja käytön tuomat jäljet, nyt ja aina.
Tuossa 123:sessa on taas on jalopuu listat sisustassa, jotka siihen on asennettu uutena kun auto on Suomenpankille luovutettu. Nuo listat ei ole tehtaan tekeleitä, vaan ilmeisesti kotimaista puusepän käsityötä
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Hyvää luettavaa tämä adenauerin kirjoitus.
Täysentisöity auto on ainoastaan käsityötaidon näyte josta on kaikki historiallisesti merkittävä arvo kadonnut.
En ymmärrä mitä tarkoistusta on sillä että naarmut ja käytön jäljet poistetaan siltä osin että se kelpaa muutamalle tarkastajalle?
Oma romu ei kelpaisi ilman korin täydellistä kunnostusta museoreksisteriin, mutta toisaalta miksi rajoittaisin ajamisiani 30 päivään kun pidän autoa jokapäiväisenä käyttöautona.
Tuommoinen R107 on sen verran tusinatavaraa että niitä on lähtenyt tehtaalta varmaan miljoona, aivan sama vaihtaako siihen puskurit,
jos itellä olis jenkki 107 niin ensimmäisenä lentäisi ne valot lampeen. Ei siinä mitään museaalisia arvoja menetetä.
Olen kuullut sellaisestakin tapauksesta missä turun kolmiotehtaassa oli myyty mersu joka oli kahteen kertaan museotarkastettu mutta varsinaista katsastusta auto ei läpäissyt koska pohja oli puhki. :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tästä syystä suomeenkin olisi hyvä saada samanlainen käytäntö kuin ruotsissa. Museoon Museoautot ja maantielle harrasteautot. Nythän me ajelemme museoautoilla maantiellä ja näinolleen se kuluu ja pitäisi ko. tarkastus tehdä jokaisen katsastuksen yhteydessä että se kelpaisi museokilpiin taas vuodeksi.

Suomesta siis puuttuu kokonaan harrasteautot. On vain museo ja käyttöautoja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

kaikista hulluin homma on se että jos omistat vanhan auton joka on normaali rekisterissä ja vain kesäkäytössä, ja jos siinä sattuu osumaan katsastus talven ajalle ja otat auton käyttöön vasta kesällä, on katsastus suorittamatta ja sillä saa ajaa vain katsastukseen.
Jos ei mene ekalla läpi, sittenhän auto on periaatteessa ajokiellossa ja kilvet voi poliisi ottaa pois.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta katsastaa autoa talven aikana. Ja jos pyydät katsastusajan muuttamista niin se ei onnistu, mutta jos tilaat uudet rekisteritunnukset niin saat uuden katsastusajankohdan, ja täten voisi näitä kilpiä hakea sitten niin monta kertaa kuin tarve on.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Mielenkiintoinen keskustelu. :) Ja tarkennettakoon etukäteen, että en missään nimessä halua pakkelipommeja tai nippuside-rautalankavirityksellä tehtyjä autoja MR statukselle. Nyt vaan tulee fiilis, että kriteetit on perin kohtuuttomat. :shock:
Timo L. kirjoitti:osiltaan kokonainen ja alkuperäisen (sarjanumeron) kaltainen
Tätä en ymmärrä täysin. Sarjanumero ja sitä kautta kantakortti määrittelee mm värin. Värin vaihtaminen aikakauden toiseksi väriksi on ymmärtääkseni ihan sallittua. Tarkoittaako tuo "kaltainen" mm sitä? Eräs tarkastaja muotoili kriteetit jotenkin näin "tulee olla sellainen, kun valmistusaikakautena olisi ollut mahdollista tilata" - siis ei tarvisi olla tarkalleen samanlainen, vaan about sinnepäin varusteiden jne suhteen ajan hengessä. Mahdollisesti jopa eri koneella, jos sitä on saanut ko aikaan ja peltiruuvit ja rosvoliittimet loistaa poissaolollaan... Ja toki siisti jne.

Monista aihioista ei toki saisikaan asiallista ilman täysentisöintiä - esim pari ylimaalauskierrosta ja ratsupaikat, revenneet sisustat, jne on vieneet mahdollisuuden alkuperäisen patinan säästämiseen. Mutta eikös monet MR kulkineet ole osaentisöityjä/osakunnostettuja? Esim ruostevauriot korjattu ja ylimaalattu, mutta kohtuulliset säilyneet osat, esim puskurit, säästetty alkuperäisinä. Tokihan niissä voi jotain naarmuja olla, mutta kohtuullisella vaivalla siistittävissä asiallisiksi. Tai penkit - niistä harvoin saa uudenveroisia, mutta siistit kuitenkin.

Tuo USA vs Euroversio vs yhdistelmä on kiinnostava aihe sekin. Lakitekstihän sallii esim valojen vaihtamisen parempiin. Onko mailimittaria voinut saada tilattua Euroopassakin? Jne.


Trafi ohje 7.7.2011 Museoajoneuvon hyväksyminen katsastuksessa
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei pitäisi kirjoitella väsyneenä mitään :-). Keskustelu on erittäin mielenkiintoinen, ja tarkennan seuraavassa kantojani. Koetan ymmärtää adenauerin ja Antin tekstin oikein.

Muotoilin ehkä kirjoitukseni väärin enkä kirjoittanut sitä kovin pikkutarkasti. En ole missään tapauksessa sitä mieltä enkä mielestäni sitä kirjoittanutkaan, että museorekisteriin hyväksyttävän auton täytyisi olla kuin uusi, kiiltävine puskureineen ja uusine verhoiluineen. Toki autossa saa näkyä käytön jälki ja se on juuri sitä näkyvää historiaa mistä itsekin pidän, se on itse asiassa plussaa. Esim. jos oma W123:ni joskus menee museoon, aion säilyttää alkuperäisen nahkaverhouksen ja hyvät puskurit, vaikka maalipinta olisikin uusi.

Kaikki ajanmukaiset (HUOM: yli 30 v. vanhat) lisävarusteet ja tarvikkeet ovat OK. Esim. kävin pari viikkoa sitten katsomassa 1965 190 Dc:tä, jossa oli kaiuttimet hattuhyllyllä. Ei varmasti ole asennettu 60-luvulla, tuskin lienee saanutkaan. Mutta ritilät olivat hillityt, tasaiset harmaat Blaupunktin ritilät. Ei estettä museorekisteriin. Tämä siis esimerkkinä. Kuten myös jalopuut W123:n kojelaudassa, omassanikin on, vaikka olen ne itse siihen asentanut. Sen voidaan katsoa olevan aikakauden mukaista tuningia. Olen kyllä valmis ne irroittamaankin, jos tarkastaja niin vaatii ja välttämättä haluan museoleiman. Sitten esim. takaniskatuet: toki voi asentaa jos autossa niitä ei ole ollut, mutta on ollut saatavana aikoinaan.

Värin saanee vaihtaa, mutta silloin auto pitää mielestäni maalata kaikilta näkyviltä osin siihen aikakauden väriin. Pelkkä pintamaalaus ei riitä. Kysymysmerkkejä on taas sitten, miten katsotaan esim. /8:ssa metalliväriä varhaisessa dieselissä?

Moottorin pitäisi minusta olla malliin kuuluva, tai sitten auto pitäisi muutenkin muuttaa moottoriversion mukaiseksi, W123:ssa ja W114/5:ssä näitä eroja on. Jenkkiversiot taas 1970-80 -luvuilla erosivat suuresti euromallista. Eikö sitten tule hieman sellainen "mennään mistä aita on matalin", jos muutetaan vain puskurit tässä jenkkiesimerkissä?

Jos kyseessä taas on erittäin harvinainen auto tai vaikeasti saatava osa, kriteerejä voidaan tietenkin katsoa hieman löysemmin. Haluaisin mielelläni kuulla etenkin adenauerin vastineen tähän viestiini.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Palaampa vielä aiheeseen, koska nuo puskurit ovat todellakin minulle kynnyskysymys r107:n suhteen. Ei miellytä silmää sulava roadster, johon on pultattu uimatasot molempiin päihin :shock: Entäpä, jos vaihtaa myös valot puskureiden lisäksi? Silloinhan auto on käsittääkseni ulkoisesti euroversio. Lieneekö kuoleman synti hyväksyä tuollainen? Raiskataanko siinä hieno museautojärjestelmä? Onko siis mailimittari jne. hylkäysperuste?
Että, miksenkö hanki suoraan euroversiota. Jenkkiversioissa valikoimaa löytyy ja hinnat ovat tavalliselle palkansaajalle ystävällisemmät.

Museokatsastustoiminnassa minua askarruttaa jonkinmoinen epätasa-arvoisuus. Jos vien auton Timon kaltaiselle merkin asiantuntijalle museoleimaa ei tule ja taas "tavalliselta" museotarkastajalta tulee. Ollaanko liikaa tarkastajan subjektiivisen käsityksen armoilla? Kuinka paljon vaikuttaa, ollaanko saman klubin miehiä, miten kemiat toimii tarkastustilanteessa, jne...

Siinä olen Timon kanssa samaa mieltä, että jos väri vaihdetaan, on se tehtävä kunnolla. Mieleen tulee eräskin punainen SLC sinisellä konehuoneella ja musetarkastettuna.

Sen verran valehtelin, että kyllä se museoauto minullakin tulee parin vuoden päästä olemaan. Tuon SE:n uskallan tuoda vaikka Timolle :D (leikkiä)
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Stuttgart puhuu asiaa tuosta tarkastajien "epätasaisuudesta". Tätä nimenomaan olen peräänkuuluttanut kun minulle annettiin klubin puolesta lupa tarkastaa autoja. En myöskään epäröi kysyä vanhemmilta tarkastajilta ongelmakohdissa, tällöin uskoakseni saadaan tasainen linja ainakin viiden tarkastajan kesken :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Kiitos Timo! :) Juuri tällainen avoin ja asiallinen keskustelu on paikallaan. Ja hyvä että siinä on mukana tarkastavan henkilön näkemyksiä.

Värinvaihdosta, olen myös sitä mieltä, että pelkkä ylimaalaus ei riitä, vaan kaikki näkyvät alueet.

Tuo epätasaisuus on kyllä systeemin vitsaus. Ja miten muutenkaan se voisi mennä? Eihän jokainen tarkastaja voi tuntea kaikkia merkkejä ja malleja nippelitietotarkkuudella. Mutta se että mädät pääsee läpi, se on ihme se.
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kannattaa tsekata Trafin ohjeistus katsastusmiehille; siellä puhutaan myös adenauerin peräänkuuluttamasta konservoinnista:

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... ksessa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja petri »

Menee kyllä ohi varsinaisen aiheen, mutta kuitenkin.
Käytiin Daazin kanssa kerran ajatusleikkiä museoajoneuvoista. Mitäpä jos joku ostaisi ja toisi tänne pohjolaan esim. George Barrisin -50luvulla rakentaman legendaarisen Hirohata Mercuryn. Autoa ei todellakaan ole tehtaankuosissa, mutta olisiko kuitenkin museoajoneuvostatuksen ansaitseva? :roll: :wink:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eikös muutenkin ole mätä koko systeemi kun harrastajat jakavat toisilleen verovapauksia ym :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Aapo.T kirjoitti:Eikös muutenkin ole mätä koko systeemi kun harrastajat jakavat toisilleen verovapauksia ym :)
Museoajoneuvon verovapaus koskee ainoastaan niitä 30 vuorokautta, jonka ajoneuvolla saa ajaa; loput n. 335 vrk autolla ei saa ajaa joten veroa siltä aikaa ei kanneta kuten ei tilapäisesti tieliikennekäytöstä poistetulta normaali-ajoneuvolta.

Vakuutusmaksuissa museoajoneuvo ei saa mitään etua, normaali liikennevakuutus ainoastaan jyvitetään em. 30 vrk osalle.

Nykykäytännössä lopullisen päätöksen museoajoneuvo-statuksesta tekee katsastusmies, museotarkastajien lausunnon pohjalta.

Ovatko nämä niin suuria etuuksia, että niitä kannattaa kadehtia julkisella forumilla, varsinkin valvojan toimesta -tuskin.
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Ja vielä aiheesta SL ja puskurit :roll: Löytyykö joukosta SL asiantuntijaa, joka pystyisi kertomaan, millaisilla yhdistelmillä näitä on oikein tehtaalta lähtenyt?

Mobilesta löytyy esim. 280 SL -83, joka on europuskureilla ja -valoilla, mutta mailimittarilla.

"83 Mercedes Benz 280 SL Roadster mit prominenten US Vorbesitzer!!!!
EU Model Re-Import mit original 104.500mls"

Edit:
Jenkkien myyntisivustoilta löytyy useita vastaavia "eurooppa malleja". Eli pikkupuskurit, eurovalot ja mailimittari.
Hauskimmat versiot löytyy Kanadasta: Eurovalot, km-mittari ja jenkkipuskurit ja sama pikkupuskureilla ja jenkkivaloilla.

Olisin taipuvainen väittämään, että tuossa compossa (eurovalot ja -puskurit sekä mailimittari) ei ole mitään "väärää". Tuskin näitä "eurooppa malleja" jenkeissäkään on noin montaa jaksettu tehtailla???
Ja kai nää englantiinkin on mailimittarilla mennyt?

Pystyykö joku kertomaan asian todellisen laidan :?:
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Museoajoneuvotarkastus ei ole mikään entisöinnin laatukilpailu (onneksi) peruskuntoisella ja entisöimättömällä autolla on myös oikeus mr-statukseen. Yleisesti myös hyväksytään pieniä virheitä. Uskokaa että auton saaminen mr-kilpiin liian helposti on meille harrastajille paljon positiivisempi asia kuin, että se olisi tehty pilkunviilaamiseksi. Alkuperäinen idea koko touhulla on harrastus ja autohistoriallinen tehtävä, että harrastetaan ja että auto säilyy jälkipolville. Näitä oikeita tringlemotors enisöijiä on vain muutama ja tuhatpäin näitä tavallisia ihan vain vanhaa p**skaläjää takaisin elämään elvyttäviä harrastajia jotka tekee entisöintiään rajoitetulla budjetilla ja ymäriinsä haalituilla osilla joista osa varsin kälyisessä kunnossa ja eri vuosikerrasta.

Jos se merkkikerhon tarkastaja rupeaa ensimmäisenä numeroita vertailemaan, että tässä pitää olla väri 906 ja raita kyljessä, mutta eipä ole, sisus pitää olla parchemet mutta näyttää olevan bamboo, ja tuo istuimen nuppi tuli vasta -74 eikä tässä ole maili mittariakkaa....eikä Michelinejä alla... Niin viekää ihan normaalille SA-HK:n tarkastajalle. he kiinnittävät huomitoa vain yleisesti että auto on asianmukaisesti entistetty ja on omaa ajankauttaan vastaava. Yleisesti hyväksytään jenkki ja euro puskurit läpi kunhan on molemmat vaihdettu, eikä mailimittareilla ole myöskään väliä.
Kyllä oikean mr-tarkastajan tulee nähdä metsä puilta eikä mikä tahansa sätös voi mennä läpi mutta ei se saa näihin valoihin ja puskureihin tyssätä koska siltä samalta linjalta nekin ovat samana päivänä lähteneet.
Onhan näissä tarkastajissakin eroja...tietysti

Yleensä koko käsite "samanlainen kun se oli uutena" on absurdi ja käytännössä sitä ei pysty toteuttamaan ellei auto ole valmistumisensa jälkeen pakattu johonkin aikakapseliin.
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Mikäs tää sitten on :?: Nettiauto: ID 4783167
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13628
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja karra »

Stuttgart kirjoitti:Mikäs tää sitten on :?: Nettiauto: ID 4783167
Linkki: http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/4783167" onclick="window.open(this.href);return false;

Tää on varmaan harmaatuonti koska 280 SL mallia ei jenkkilään viety.

Sitten taas esim 450 SEL 6.9 malleja on siellä modattu eurovaloille koska ne on tyylikkäämmät ja kauniimmat myös punaniskojen mielestä. Jopa asennettu europuskureita samasta syystä, ja syystä että mersun saksan myyntialueella ne on olleet ne orkkikset.

Se mitä siellä on myynnissä ei vaikuta mitenkään meidän MR-tarkastuksiin :P .

Ja hei tuossa lukee tuontiauto, siis se on tuotu jenkkilään :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Nyt menee jo jankkaamiseksi, mutta... menköön. Itse en ole netistä, enkä "kirjastostani" vastausta löytänyt. Muutama viesti sitten kysyin tietääkö joku OIKEASTI, millaisilla yhdistelmillä näitä on tehtaalta lähtenyt?

Esimerkiksi: saksalainen herrasmies on halunnut nimenomaan uuden 280 SL:n toimitettavan hänen uuteen kotimaahansa, koska on mieltynyt m110:n mahtavaan kierrosherkkyyteen :D Onko tehdas voinut toimittaa tällaisen paketin herralle? Käsittääkseni liiketoimintaan silloisen Daimler-Benzinkin olemassaolo perustui... Valot (tuplat) olivat käsittääkseni lain vaatimat, saastemääräykset vaihtelivat osavaltioittain ja puskureita vaativat vakuutusyhtiöt? Ihan metsässä ajatuksineni :?: Pystyykö joku vissisti todentamaan, että esim. 280 SL:ää ei ole koskaan lähtenyt tehtaalta pikkupuskureilla, jenkkivaloilla ja mailimittarilla...

Ja Karra, tiedossa oli, ettei jenkkeihin viety virallisesti ko. mallia. :)

En p....le anna periksi, ennenkuin itse löydän faktaa, tai joku muu pistää polvilleen... :evil:
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: r107 puskurit ja museokatsastus...

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos pitäisi veikata, niin Japaniin ja kaukoitään yleensäkin voisi olla mennyt myös SL:iä vasemmalla ohjauksella, europuskureilla, maili- ja saasteevarustuksella (sama kuin US-malli) autoja, myöskin tuota 280:stä. Ainakin aikanaan minulle tuulut 500SEL oli japaniin suoraan viety US-malli, jossa oli euro-puskurit, US-saastelaitteisto, sekasikiö Din-SAE mittaristo ja Japanin valot...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin