300TDT ahdoista

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

Elikkästä tuossa eilen asennettiin lavettiin ahtopainemittari. Laitettiin imusarjalta suora letku savutuksenestokelloon ja siihen letkun väliin T-kappale josta lähtee letku ahtomittarille. Noh kyllähä se pikkasen pisti ihmetyttämään kun ahdot nousee 1.5bar :shock: Minusta tuo kuulostaa aika kovalta paineelta vakio ahtimelle varsinkin ilman cooleria? DB ja putki on joku vaihtanut isompaan eikä tuossa kattia ole että tuo putkisto ny ei hirveesti ahista. Paikoillaan kierrättäessä oli ahtoja 0.6bar.

Eikös vakioahdot ole näissä jotain 0,85-0,95 bar luokkaa??

Sekin vielä että jos nuo ahdot ny pitää paikkansa ni ihmettelen miksi vain ahtoja on nostettu muttei syöttöjä... :roll:
-s124 300tdt -92
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

reippaasti on painetta :D
kaikille ei ole selvää mitä se turbo tarvitsee... meinaan jos joku on nostanut niitä ahtoja kun ei sillä pelkällä ilmalla ajeta.
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Testaileppas toimiiko se hukkaportti ollenkaan, vai onko sen TeijoTuunaaja ruuvannut tappiinsa kiinni :cry:

Kompurasta paineen säätimen avulla joku 1,6 Bar painetta kelloon niin pitäisi portin napsahtaa auki reippaasti.

Vääntele sitten ne paineet tosiaan maksimissaan sinne 0,9 Bar huitteille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

veskola kirjoitti:Testaileppas toimiiko se hukkaportti ollenkaan, vai onko sen TeijoTuunaaja ruuvannut tappiinsa kiinni :cry:

Kompurasta paineen säätimen avulla joku 1,6 Bar painetta kelloon niin pitäisi portin napsahtaa auki reippaasti.

Vääntele sitten ne paineet tosiaan maksimissaan sinne 0,9 Bar huitteille.
nyt kyllä meni vähä ohi toi hukkaportin testaaminen. ei vain nyt raksuta... mutta mistä voin vääntää ne paineet pienemmälle? ei oo vielä niin tarkkaa tullu tutkittua tuota peliä, vaikka varmasti syytä olisi kerta tämmösiä yllätyksiä löytyy :roll:
-s124 300tdt -92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hukkaportin kellolle menee normaalisti letku imusarjasta tai mahdollisesti suoraan ahtimen kompurapesältä (en muista mistä). Se letku irti ja paineilmaa sinne kelloon.

Kellossa pitäisi olla ruuvi, joka lisää siellä sisällä olevan jousen esijännitystä, mikäli tuo ruuvi on kiristetty tappiinsa ei hukkaporttikaan oikein aukea. Siihen kelloon ja sen ruuviin ei saisi ollenkaan koskea, ellei ahdinta sitten laiteta pienempään moottoriin. Tuo 1,5Bar voisi olla ihan OK, jos moottori on joku 1,5 litrainen :?

Ruuvi J ja letku K

Kuva


mutta älä pistä sinne mitään 8 - 10 Bar painetta, sitä se kello ei kestä :D

Tuota portin aukeamista ei oikein näe millään, mutta uskoisin, että sen kyllä kuulee.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

veskola kirjoitti:Hukkaportin kellolle menee normaalisti letku imusarjasta tai mahdollisesti suoraan ahtimen kompurapesältä (en muista mistä). Se letku irti ja paineilmaa sinne kelloon.

Kellossa pitäisi olla ruuvi, joka lisää siellä sisällä olevan jousen esijännitystä, mikäli tuo ruuvi on kiristetty tappiinsa ei hukkaporttikaan oikein aukea. Siihen kelloon ja sen ruuviin ei saisi ollenkaan koskea, ellei ahdinta sitten laiteta pienempään moottoriin. Tuo 1,5Bar voisi olla ihan OK, jos moottori on joku 1,5 litrainen :?

Ruuvi J ja letku K

[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/kkk_poikkileikkaus.jpg ]


mutta älä pistä sinne mitään 8 - 10 Bar painetta, sitä se kello ei kestä :D

Tuota portin aukeamista ei oikein näe millään, mutta uskoisin, että sen kyllä kuulee.
Joo ahtimesta näyttäis menevän ihan rautaputki hukkaportille. Tämä siis irti ahtimen päästä ja kompuralla painetta? Ruuvikin löytyi kellon päädystä täytyy nyt mennä kokeilemaan mitä tapahtuu
-s124 300tdt -92
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

no jjjjjjooo. Pistin kompuralla painetta ja suhina vaa kuulu koko ajan paineen ollessa 0-2bar välillä. pitääkö sen olla niin? ruuvvi taas oli säädetty niin ettei siinä ollut mitään "painetta" kun sitä käänsi aukipäin. Eli jousi on niin löysällään kuin vaan voi olla?

tyhjäkäynnillä oli paineet -1bar, onko tämä ihan normaalia?
-s124 300tdt -92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli kellonkalvo on paskana -> portti ei toimi.

En nyt ymmärrä mitä tuo sinun miinus 1 bar tarkoittaa :D mutta tyhjäkäynnillä paine on oltava 0 Bar, yhtään negatiivinen se ei voi dieselissä olla, tai sitten siellä on orava imusarjassa. Joko korkki kiinni tai sitten vaihdat sen painemittarin toimivaan malliin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

veskola kirjoitti:Eli kellonkalvo on paskana -> portti ei toimi.

En nyt ymmärrä mitä tuo sinun miinus 1 bar tarkoittaa :D mutta tyhjäkäynnillä paine on oltava 0 Bar, yhtään negatiivinen se ei voi dieselissä olla, tai sitten siellä on orava imusarjassa. Joko korkki kiinni tai sitten vaihdat sen painemittarin toimivaan malliin.
kyllä se mittari näytti -1bar kylmänä tyhjäkäynnillä. Lämpimänä tais olla tyyliin jotain 0,5bar miinuksella mutta kuitenkin nollan alapuolella. mittari näyttää siis myös miinukset ja plussat. onkohan tuo mittari sitten sekasin?

No helpoimmallaha sitä pääsee ku laittaa hx40 sinne pellin alle samantien. :twisted:

E: mitä tarkoitit tuolla "korkki kiinni"?
-s124 300tdt -92
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja napa »

onkos näissä se erg ja sitten sellainen "kaasuläppä" erg:n ja ilmanputsarin välillä... ainakin omassa w124 250TD monivenassa näytti tuollainen hässäkkä olevan ja se vois selittää tuon negatiivisen paineen imusarjassa tyhjäkäynnillä :think: kaasuvivustoon se "kaasuläppä" kuitenkin on yhdistetty myös jotenkin, eli tarkoitus on kai saada mahdollisimman paljon pakokaasuja tyhjäkäynnillä kiertoon...

500 €:n lankkuja, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos vaikka onkin niin sitten se mittari pitää laittaa siihen imusarjaan toiselle puolelle läppää mittaamaan. Muuten se mittaa ihan mitä sattuu. Se läppä kaiketi on siitä putkessa, joka menee painekoteloon, eli painekotelossa ei kuitenkaan koskaan ole alipainetta. (Ne uudenaikaiset cdi / muovi-imusarjalliset sitten asia erikseen)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

pitäis hankkia varmaa silmäläsit tai jotain... se näyttääkin -0,1bar eikä -1bar. voi johtua mittaristakin vain tuo.
Joko korkki kiinni
Pullon korkki vai mikä?
-s124 300tdt -92
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mgo- kirjoitti:Pullon korkki vai mikä?
Se. Tuttu lausahdus muualta tältä foorumilta... :D
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

No niinhän se on. Nuo mittarit mitä mullakin on, ne näyttävät vähän mitä sattuu kun tuossa kerran niitä testailin, taisi olla jopa 0,3 Bar ero pahimmillaan. Helposti on semmoisessa alipainetta näyttävässä mittarissa 0,1 Bar suuntaan tai toiseen eroa, tosin eihän se normaalipaine aina ihan tasan nolla olekkaan, nytkin on eteläsuomessa 1,02 Bar eli noita sadasosia se vaihtelee sääilmiöidenkin mukaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

onko olemassa mitään "pikakorjausta" tuolle asialle? tarvii autoa kumminki päivittäin. vai pitääkö vaa ajella hissuksee eikä veättää? onko iso homma vaihtaa tuo kalvo?
-s124 300tdt -92
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös se kalvo ole jotenkin prässätty siihen, tai siis se kellon kehys, eli pitäisi saada koko portti vaihdettua. En osaa sanoa miten helposti vanhan saa irti ja paljonko joutuu uudesta maksamaan, luultavasti enemmän kuin käytetyn ahtimen hinnan. Käytetystähän sen varaosankin sitten saisi ja jää vielä pussillinen osia yli.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

miksi tehdä asioita vaikeasti??
voihan siihen soveltaa jollain baarin jousella jonkun tarvike kellon niin maksaa jotain pari kymppiä :crazy:
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on tohon ahdinmalliin vähän vaikeampi sovittaa, mutta tekijämieheltä sekin onnistunee, ihan kuten sen kellon auki sorvaus ja kalvon vaihto. Uudet tarvikekellot maksaa 50+€ miltei sanoisin 70-90€ toimituskuluineen. Käytettyjä voi tuurilla saada jostakin. Kun katsot tota poikkileikkauskuvaa niin hoksaat mikä siinä on vaikeaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos siellä autossa on se EGR ja "kaasuläppä" systeemit, niin kannattaa ainakin kattoo, ettei se läppä heilu siellä valtoimenaan. sillon joskus, kun omaan autooni räpläilin lisätehoja, niin olin huolimattomuuttani jättäny läpän vapaaks. onneks samalla räpläilin ahtopainemittarin. ja kun lähdin ajaan, niin ahtopaineet veti raakasti miinukselle! ihmettelin hetken, että mitä paskaa!?! se kaasuläppä systeemi todellakin voi vetää imusatsin paineet miinukselle, jos se pääsee meneen kiinni kesken vedätyksen.

niin ja jos sillä laitteella pitää nyt ajaa, vaikka hukkiksen kello onkin sökönä, niin voihan siitä ruuvata hukkiksen auki ja ajella sillain, niin ei ainakaan rasitu paikat liikaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 300TDT ahdoista

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

aivan totta. muistelin tuota 5-pyttyisen vakio palloa. ei siinä tuommoisia laitoksia ole :D
w201 om605
Vastaa Viestiin