602 TURBO PAINEET

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
250STD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Pe 04.05.2012 20:16

602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja 250STD »

Paljon muut ovat ottaneet paineita tuosta myllystä? onko vakio kansipahvilla? intercooleria?
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

itselläni oli 2bar. ja välillä vissiin aika paljon ylikin. huomasin paineen vasta sitten kun ahtomittarista ampui letkun irti :lol:
kun ensikerran kasasin 602 motorin isommalla ahtimella niin se tekin jotin 1,5bar ja en siis laittanut hukkista toimimaan....
ajelin aikani ja huomasin tosiaan paineet vasta sitten kun alkoi letkuja irtoilla :D sen jälkeen laskin 2bar.
toisilla ei kestä mennä lähelle kahta baaria että pahvi antautuu mutta tuo kansi mikä nyt lojuu moottori rikon vuoksi lattialla jouten on vain viitisen vuotta vanha. ilmeisesti suoruus vaikuttaa aika paljon. eikä oltu liimattu millään konstilla, siksi ihmettelen suuresti sen kestoa :shock:
mutta en kylä suosittele kun jotain ihan max 1,7-1,8 tai jos oikaisutat kannen ja lohkon ja liimaat pahvin niin sitten on "turvallinen" raja se 2
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turha on ihmetellä sitä suurinta mahdollista painetta moottorille, se kun riippuu millä ahtimella se tehdään ja toimiiko välijäähdytin riittävvän hyvin.

2 Bar originaalilla ahtimella ja pakopaine on 6 Bar :lol: Kestää kestää mutta ei kulje mihinkään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: 602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja Terho P »

riippuu tosiaan vähän vaikka ja mistä että mikä kestää ja miten kauan ja onko pahvi "tartuksissa" vai äskettäin laitettu jonku liukasteen kans kasaan jne. itellä kesti 2.7bar hetkellistä ja pudotin jonnekkin 2.3-2.4bar tienoille ja kesti niin kauan kuin menin ajoituksiin koskemaan niin sillon kajahti. olen sitä mieltä että 2bar on riskirajoilla mutta st käytössä ajelisin siis 1.99bar ja jumppaisin sitte uuden pahvin kun raja tulee selville :wink:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Keltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 248
Liittynyt: Ke 23.11.2011 20:29
Paikkakunta: kurikka

Re: 602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

1.8 kesti mukavasti mutta 2 bariakin kävi joskus kokeilu mieles :think: no se oli varmaan vanha ja tartuksis oleva pahvi...mutta alle 2 paarin pysyy kasassa varmasti :)
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

2.4 baaria oon ite syöttäny vakiopahvilla ja suht uudella kannella. Kannet ei muuten aina ole edes tehtaalta lähtiessä suoria. Tuossa omassa kannessa oli hirveä patti siinä ketjukopan lähellä. Tiiviste ei antautunut kokonaan tuolla 2.4 baarilla mutta öljyä se vuoti ulospäin. Sen takia sen sitten lopulta vaihdoin ja laitoin kuparin kanssa kasaan. Laita sen verran iso ahdin ettei tarvii pitää mahottomia paineita. 40 holsetilla ei ainakaan tarvihe välttämättä sitä kahen baarin rajaa rikkoa ja silti on helposti yli 300 hevosta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
250STD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Pe 04.05.2012 20:16

Re: 602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja 250STD »

No tällä hetkellä on vakio turbo ja tietääkseni vakio kannentiiviste ja ahtoja on 1.5 ja aikeina on nyt asentaa intercooler! eli oisko fiksumpi laittaa isompaa turboa hetimiten
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vakioahtimella olisi fiksuinta palauttaa ne vakioahdot ja laittaa se cooleri. Suuremman ahtimen (eli tehon) tarvi riippuu sinusta itsestä, mielipidettä minulle ei siihen ole :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

noniin kysytääs täältä. Miten tommonen hx40 superi herää 2.5l dieselissä. Pakopesä näytti olevan koko 12.

Tommonen olis vähä käytettynä tiedos, vai hommaisko suosista hx35.
Ny aluksi tulis tohon 602 kylkeen ja kun räjähdys koittaa niin 605:seen se.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 602 TURBO PAINEET

Viesti Kirjoittaja pera8x »

TUUTTERO kirjoitti:noniin kysytääs täältä. Miten tommonen hx40 superi herää 2.5l dieselissä. Pakopesä näytti olevan koko 12.

Tommonen olis vähä käytettynä tiedos, vai hommaisko suosista hx35.
Ny aluksi tulis tohon 602 kylkeen ja kun räjähdys koittaa niin 605:seen se.
en tiedä, eikä ole kokemuksia tosta kyseisestä ahtimsta 12 pakopesällä. mutta kokemusta löytyy (uudesta) hx 40 billetti iimusiivellisestä ja OM602:sta. toimii just niinku olettaiskin ton kokesen ahtimen toimivan noin pienessä koneessa. herää kohtuu myöhään, noin 3000rpm alkaa vetään, mutta veto ei lakkaa alkuunkaan enneku pumppu lakkaa rajottamasta syöttjöjä. automaatin kanssa toimii kohtuullisesti. heräilee siinä 2500rpm, mutta todellinen veto alkaa vasta 3000rpm. ja kun on automaatti, niin vetää niin kauan, kun on kaasu pohjassa. manuaalin kanssa toiminta vähän heikompaa johtuen kohtuu pitkistä turbonviiveistä. kyllä silläkin ajelee, mutta vaihteen vaihdon jälkeen menee aina aikaa, kunnes taas alka vetään kunnolla.

jos nyt olisin rakentamassa autoa OM602:lla koneella, niin ehkä valitsisisn sen hx35:sen. se nelikymppinen on pikkasen liian iso ahdin tommoseen kaks ja puol litraseen. toisaalta sillä saa ehkä sitä huipputehoo jonkun verran enemmän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin