w126 280SE ilmeisesti automaattivaihteisto ongelma?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

w126 280SE ilmeisesti automaattivaihteisto ongelma?

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

-85 mallin
280Se: w126 automaattilaatikko on ilmeisesti jollain tapaa rikki... Liikkeelle lähtö on viimeisen puolen vuoden aikana vaikeutunut. siten että ikään kuin auto arpoo lähteäkö etenemään vai ei... tähän ei auta vaikka painaa kaasua kuinka paljon. Tänä aamuna oli painettava kaasua niin että ryömiminen päättyi vasta siten että kickdown vaihtoi vaihteen ykköselle ja siitä sitten pääsi vauhtiin. Jotenkin ei meinaa tosiaan tuo liikkeelle lähtö onnistua .. vaan se on alkanut ryömimään.... ja nykähtelemään kiihtyen vaivaalloisen hitaasti , tosin sitten ku saa hieman vauhtia ongelmia ei ole, ja vaihteisto vaihtaa ongelmitta kaikille vaihteille, ja kickdown toimii kuten edellä tuli ilmi... Mistä haen vikaa... ja kalliiksi tulee?

aika vaarallinen on muuten risteysalueella tuollainen ryömintä. kun ei auto lähedekään etenemään kunnolla.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

Kulkeeko 1vaihteella normaalisti 0-20km/h vauhdeissa ja ryömiikö silläkin ?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mitens on öljyn määrä? Oletko tarkistanut. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

Joop, tuo öljymäärän tarkistus vois olla hyvä idea. Automaattivaihteista mersua ei aikasemmin mulla ole ollutkaan. Kuinkas se sitten tapahtuu tämä automaatin öljyntarkistus?

Auto kävi läpi sellaisen kattavan huollon / tarkistuksen liikkeessä ja oon tietysti ajetellut että automaattikin on tarkistettu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kerkko kirjoitti:Joop, tuo öljymäärän tarkistus vois olla hyvä idea. Automaattivaihteista mersua ei aikasemmin mulla ole ollutkaan. Kuinkas se sitten tapahtuu tämä automaatin öljyntarkistus?

Auto kävi läpi sellaisen kattavan huollon / tarkistuksen liikkeessä ja oon tietysti ajetellut että automaattikin on tarkistettu.
Aja sen verran että laatikon öljy on kuumaa (siis jos voit ajaa). Tai käyttele autoa sitten jonkin aikaa. Siellä moottoritilassa on pitkä mittatikku joka tulee sieltä tulipellin kohdilta vaihteistosta ylös. Siinä on sellainen punainen korkki jossa on käännettävä lukitussalpa. Voit kurkata ensin että onko öljyä ollenkaan MIN ja MAX merkkien välillä, jos ei niin lisää vähän (puoli litraa esim).

Sitten mene autoon ja anna moottorin käydä ja siirrä vaihteenvalitsinta rauhallisesti P-asennosta taaksepäin muutama sekunti joka kolossa odottaen. Sitten tee se takaperin ja jätä valitsin P-asentoon.

Nyt mittatikussa öljynpinnan pitäisi näkyä oikeassa kohdassa. En muista oliko mersussa erikseen alueet kuumalle sekä kylmälle öljylle, joten tee se mielellään täysin kuumilla öljyillä.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

Kiitos neuvosta..
Tarkennatko hieman vielä..

"Aja sen verran että laatikon öljy on kuumaa (siis jos voit ajaa). Tai käyttele autoa sitten jonkin aikaa. Siellä moottoritilassa on pitkä mittatikku joka tulee sieltä tulipellin kohdilta vaihteistosta ylös. Siinä on sellainen punainen korkki jossa on käännettävä lukitussalpa. Voit kurkata ensin että onko öljyä ollenkaan MIN ja MAX merkkien välillä, jos ei niin lisää vähän (puoli litraa esim). "


Niin siis tarkoitatko että auton tulee olla käynnissä kun vaihteiston öljymäärää tarkistetaan?

Pitääkö heti ajon jälkeen kuitenkin odottaa jokunen hetki auto käynnissä ennen tarkistusta? ( mikäli sen tulee olla käynnissä tarkistettaessa),

Niin, Onko merkitystä onko P asennossa vai N asennossa...? Ilmeiseti P asennossa suoritetaan tarkistus.?

Jos öljy ei yllä alarajaan, niin minkäslaista öljyä sinne lisätään?

(Ohjekirja on eri paikassa kuin auto) siksi tämä homma on täysi mysteeri :roll:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mersun laatikon öljypinnan voi tsekata sekä P- että N-asennossa.
Koneen täytyy tosiaan olla käynnissä.

Muuten nuo ohjeet ovat OK, eli ensin ajamalla vähän lämpöä laatikkoon, sitten paikallaan joka pykälää muutama sekunti sisällä ja lopuksi kepakko n- tai p-asentoon. Sitten öljyä tarkastamaan, koneen käydessä.

Öljynä tietysti käytät automaattiöljyä eli ns. ATF:aa. Tunnettujen merkkien ölkit on keskenään useimmiten sekoituskelpoisia, esim voit lisätä Esso ATF:aa vaikka lootassa ennestään olisi esim. Mobilin öljyä.
Kannattaa kyllä melkein tilata laatikon öljynvaihto, missä samalla vaihdetaan myös suodatin, jos et tiedä mitä ja minkäikäistä öljyä laatikossa on. Tuleepa varmistettua.


:!: Automaatti on tosi herkkä pienellekin lialle, eli pyyhi öljytikku takuulla nukkaamattomalla tai roskaamattomalla liinalla :!:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

aijai... no ajelin moottoria lämpimäksi ja tsekkasin automaattilaatikon öljymäärää.... hmm.. noh siinä on aika korkealla tikussa 2 viivaa suhteellisen lähekkäin toisiaan, tulisko siis öljykorkeuden osua tähän väliin?

Tulos nimittäin oli: ei ollut öljyä kahden viivan välissä... mutta mittasin sen niin, että vaihdoin vaihteet em. tavalla. otin tikun irti moottori käynnissä, pyyhkäisin kuivaksi, ja pistin takaisin lootaan.... ja kun otin tikun taas ylös niin ei yltänyt öljy näiden viivojen väliin.

Oukei. kun loootaan lisätään sitä öljyä, niin siitäkö mittatikun tarkastuaukosta sitä kaadetaan? vai onko erillenen täyttö paikka?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kerkko kirjoitti:aijai... no ajelin moottoria lämpimäksi ja tsekkasin automaattilaatikon öljymäärää.... hmm.. noh siinä on aika korkealla tikussa 2 viivaa suhteellisen lähekkäin toisiaan, tulisko siis öljykorkeuden osua tähän väliin?

Tulos nimittäin oli: ei ollut öljyä kahden viivan välissä... mutta mittasin sen niin, että vaihdoin vaihteet em. tavalla. otin tikun irti moottori käynnissä, pyyhkäisin kuivaksi, ja pistin takaisin lootaan.... ja kun otin tikun taas ylös niin ei yltänyt öljy näiden viivojen väliin.

Oukei. kun loootaan lisätään sitä öljyä, niin siitäkö mittatikun tarkastuaukosta sitä kaadetaan? vai onko erillenen täyttö paikka?
En muista miten mersussa on ne viivat, jos siellä on 2 viivaa niin niiden väliin tulisi öljynpinnan kai osua. Ei pääse katsomaankaan kun merssu on vaimolla ajossa - vasta illalla.

Öljyä lisätään/täytetään juuri siitä mittatikun putkesta.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Kerkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 24.10.2003 09:47

Viesti Kirjoittaja Kerkko »

Jahas, kävin autotarvikeliikkeessä kyselemääsä öljyä jota lisäisin laatikkoon. Siellä sanottiin että sinne voi laittaa joko mineraali tai synteettistä öljyä. Ja jos ei ole tietoa kumpaa sinne on laitettu niin täytyy vaihtaa kaikki öljyt.

hmm... no ilmeisesti tämä on totta. Niin eikun öljynvaihtoon ja suodattimet samalla. Ja suositteli viemistä johonkin liikkeeseen laitettavaksi. Tekeekö joku pk-seudulla edullisesti näitä öljynvaihtoja?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kyllä yleiskorjaamon pitäisi pystyä vaihtamaan automaatin öljyt. Tietysti automaattikorjaamot ovat erikseen. Risut ja ruusut-palstalta voisi löytyä hyvä pk-seudun korjaamo.

Muista, että öljynvaihdon yhteydessä vaihdetaan suodatin ja öljypohjan tiiviste. Maksavat veholla muistaakseni noin 30 euroa eli konkurssiin et joudu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vaihdoin w124 300E -malliin automaattilaatikon öljyt, suodattimen ja tiivisteen, jotka tilasin Motonetistä. Sieltä tuli kuitenkin pariin otteeseen tiiviste, joka ei käynytkään.
Lopulta tuli 24 -venttiilisen 300E:n tiiviste, joka sitten kävi. Onko näin, vai onko Motonetin katalogissa virhe?
Vai voiko olla niin, että laatikko on joskus vaihdettu?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin