124-korin peilien eriparisuus?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
mesemike
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.01.2004 15:52
Paikkakunta: Porvoo

124-korin peilien eriparisuus?

Viesti Kirjoittaja mesemike »

On jo pitempään ihmetyttänyt miksi 124-korisessa mersussa kuljettajan ja pelkääjän puolen sivupeilit ovat eri paria. Muuten niin klassisen hyvän näköinen auto näyttää vähän hölmöltä erilaisine peileineen. Ihan kuin toinen peili olisi hajonnut ja tilalle olisi ostettu "halpis" tarvikepeili!

Onko jollain tähän joku järkevä selitys?

Mesemike
"MB E200D -95"
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ilmanvastuksen kanssa temppuilu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
TomiT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ke 12.05.2004 01:31
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja TomiT »

Timo L. kirjoitti:Ilmanvastuksen kanssa temppuilu.
:?:

kansa tahtoo laajempaa analyysiä :roll:

Mielestäni myös aivan kamalan näköistä, joten tullee vielä nuo peilien hankinnat eteen...
[b][size=75]Porsche 944

ex 124CEA[/b][/size]
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Ennenkin

Viesti Kirjoittaja -O- »

Ennenkin ihmetelty aihe.

Oma veikkaukseni näille pikkupeileille, jotka aina sijaitsevat apparin puolella on tilanahtaus.
Keskieuroopan kadut kun ovat tunnetusti kapeat ja vierellä kulkee paljon jalankulkijoita.
Onhan nykyautoihin kehitelty myös parkkiasennossa "sisäänkäänytvät" peilit.

Johtunee tuosta.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Ennenkin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

-O- kirjoitti:Ennenkin ihmetelty aihe.

Oma veikkaukseni näille pikkupeileille, jotka aina sijaitsevat apparin puolella on tilanahtaus.
Keskieuroopan kadut kun ovat tunnetusti kapeat ja vierellä kulkee paljon jalankulkijoita.
Onhan nykyautoihin kehitelty myös parkkiasennossa "sisäänkäänytvät" peilit.

Johtunee tuosta.
Jep, samaa mieltä olen itse, vaikeaa uskoa että aeronynaamisesti jotain hyötyä saataisiin eriparisilla peileillä.
mapa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:16
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mapa »

Liekkö näkyvyyden kannalta mitään merkitystä, mutta volkkarin transportterissa on samalla lailla apukuskin peili kapea ja korkea, kun taas kuskin peili leveä, mutta hieman matalampi.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Itsekin käsittänyt syynä olevan ilmanvastukseen littyvät syyt. Peilithän ovat pinta-alaltaan suunnilleen samankokoiset. Ja pyritty yksilöimään kullekin puolelle sopivaksi, kun isompia peilejä ei ole haluttu. Tietysti yhdistämällä kuskin puolen peilin leveys ja apparin puolen korkeus olisi saatu toimivammat peilit.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyseessä on kustannus kysymys. Autotehtaat säästää. Laissa, kun vaaditaan peili, mutta kokoa ei ole määrätty, poislukien kuorma-autot ja linja-autot. Tämä on pohjimmainen syy.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

petri.n kirjoitti:Kyseessä on kustannus kysymys. Autotehtaat säästää. Laissa, kun vaaditaan peili, mutta kokoa ei ole määrätty, poislukien kuorma-autot ja linja-autot. Tämä on pohjimmainen syy.

w124 tuli -85, en usko että tästä kyse
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Oompahan tässä miettiny, että jos sais tilalle vaikka väyrysen peilit. Mitenköhän nuo saa kiinni ja miten hyvin mokoman saa toimimaan :shock:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Heitänpä oman arvion peilien kokoeroille..
Ettei olisi kaukaa haettua:
Käytännöllisyys. Vänkärin puolen korkeampi peili auttaa näkemään pystysektoria paremmin, mm. taskuparkkeerattaessa.
Kuskin peili leveämpänä pienentää ns. kuollutta kulmaa esim. lähdettäessä ohittamaan..

Seliseli Nakke :D
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Nakke kirjoitti:Heitänpä oman arvion peilien kokoeroille..
Ettei olisi kaukaa haettua:
Käytännöllisyys. Vänkärin puolen korkeampi peili auttaa näkemään pystysektoria paremmin, mm. taskuparkkeerattaessa.
Kuskin peili leveämpänä pienentää ns. kuollutta kulmaa esim. lähdettäessä ohittamaan..

Seliseli Nakke :D
Tässä ajatuksessa on myös seassa vähän järkeäkin... :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Mesedesi kirjoitti:
Nakke kirjoitti:Heitänpä oman arvion peilien kokoeroille..
Ettei olisi kaukaa haettua:
Käytännöllisyys. Vänkärin puolen korkeampi peili auttaa näkemään pystysektoria paremmin, mm. taskuparkkeerattaessa.
Kuskin peili leveämpänä pienentää ns. kuollutta kulmaa esim. lähdettäessä ohittamaan..

Seliseli Nakke :D
Tässä ajatuksessa on myös seassa vähän järkeäkin... :D
Totta. Ja lisättynä sillä tuumingilla, että tuolla eriparisuudella on saatu mahdollisimman pienillä peileillä aikaan mahdollisimman hyvä näkyvyys. Tai ainakin niin insinöörit ovat ajatelleet. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Aiheeseen liittyen pikku kysymys. Mulla on molempien peilien pinnassa aivan kuin kuivuneita pisaroita. Peili on kauttaaltaan täynnä näitä pieniä jälkiä. Voiko noita puhdistaa millään? Ainakaan normaalit pesu konstit ei auta.
Tossa mun W124:sessa ambulanssissa on myös nämä vakio peilit. Auton mittoihin nähden ovat kyllä melko aneemisen kokoiset. Olen asentanut vakiopeilien yläpuolelle lisäpeilit. Ei ehkä hirveen nätti, mutta ainakin näkee mihin peruuttelemassa :)
Avatar
Miika H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: To 20.11.2003 12:47
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Miika H. »

Mites on, ovatko USA -mallienkin peilit erikokoiset? Meinaan kun ainakin uudehkoissa Volkswageneissa (esim. Golf IV, Passat) on myös erikokoiset peilit - Euroopan malleissa. Jenkkien malleissa ne ovat yhtä suuret. Tähän voi tietty olla syynä, että USA:han menevät VW:t on pitkälti valmistettu Meksikossa. Jenkeissä on myös tunnetusti suuremmat parkkiruudut (autokanta kun on lievästi suurempaa)... niin peilien tilansäästö(?) ei olisi tarpeen.

Eli siis ovatko peilit Jenkkimallisissa 124:ssa yhtä suuret?

EDIT: ja tietenkin W201:ssä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Miika H. kirjoitti: Eli siis ovatko peilit Jenkkimallisissa 124:ssa yhtä suuret?
Eivät ole.
Kuva
Viimeksi muokannut Timo L., Ti 29.06.2004 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Tuli vain ajatus että miten on autoissa jotka on viety maihin jossa ratti on oikealla :) puolella siis japani,englanti...?

Luulis hivenen maalaisjärkeä käyttäen peilit olevan "toisin päin".
Silloin vois myös hankimalla sellaisen "oikean" puoleisen saada saman kokoiset peilit kummalekin puolelle, jos haluaa. :wink:

Komiat nuo "amerikan" valot muuten.
A170cdi-00 1999-
TomiT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ke 12.05.2004 01:31
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja TomiT »

Turbocompound kirjoitti:Tuli vain ajatus että miten on autoissa jotka on viety maihin jossa ratti on oikealla :) puolella siis japani,englanti...?

Luulis hivenen maalaisjärkeä käyttäen peilit olevan "toisin päin".
Silloin vois myös hankimalla sellaisen "oikean" puoleisen saada saman kokoiset peilit kummalekin puolelle, jos haluaa. :wink:
Aikanaan oli mielessä aivan sama aspekti kun IV golffilla ajelin, jossa myös eriparia peilit, ajattelin silloin että rupean metsästämään toista pientä peiliä. Se kuitenkin sitten jäi auton vaihdon myötä, mutta ajatuksena varmasti ihan toimiva?

Vaikkakin samalla vaivalla tuohon mersuuni kyllä vaihdan ihan uudet thuuninki peilit 8)
[b][size=75]Porsche 944

ex 124CEA[/b][/size]
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

suhari kirjoitti:Aiheeseen liittyen pikku kysymys. Mulla on molempien peilien pinnassa aivan kuin kuivuneita pisaroita. Peili on kauttaaltaan täynnä näitä pieniä jälkiä. Voiko noita puhdistaa millään? Ainakaan normaalit pesu konstit ei auta.
Mitä ne normaalit konstit ovat? Vahasin peilit Carlaken puolikovalla autovahalla ja "kuivuneet pisarat" hävisivät.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin