124-korin peilien eriparisuus?
124-korin peilien eriparisuus?
On jo pitempään ihmetyttänyt miksi 124-korisessa mersussa kuljettajan ja pelkääjän puolen sivupeilit ovat eri paria. Muuten niin klassisen hyvän näköinen auto näyttää vähän hölmöltä erilaisine peileineen. Ihan kuin toinen peili olisi hajonnut ja tilalle olisi ostettu "halpis" tarvikepeili!
Onko jollain tähän joku järkevä selitys?
Mesemike
Onko jollain tähän joku järkevä selitys?
Mesemike
"MB E200D -95"
Ennenkin
Ennenkin ihmetelty aihe.
Oma veikkaukseni näille pikkupeileille, jotka aina sijaitsevat apparin puolella on tilanahtaus.
Keskieuroopan kadut kun ovat tunnetusti kapeat ja vierellä kulkee paljon jalankulkijoita.
Onhan nykyautoihin kehitelty myös parkkiasennossa "sisäänkäänytvät" peilit.
Johtunee tuosta.
Oma veikkaukseni näille pikkupeileille, jotka aina sijaitsevat apparin puolella on tilanahtaus.
Keskieuroopan kadut kun ovat tunnetusti kapeat ja vierellä kulkee paljon jalankulkijoita.
Onhan nykyautoihin kehitelty myös parkkiasennossa "sisäänkäänytvät" peilit.
Johtunee tuosta.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Re: Ennenkin
Jep, samaa mieltä olen itse, vaikeaa uskoa että aeronynaamisesti jotain hyötyä saataisiin eriparisilla peileillä.-O- kirjoitti:Ennenkin ihmetelty aihe.
Oma veikkaukseni näille pikkupeileille, jotka aina sijaitsevat apparin puolella on tilanahtaus.
Keskieuroopan kadut kun ovat tunnetusti kapeat ja vierellä kulkee paljon jalankulkijoita.
Onhan nykyautoihin kehitelty myös parkkiasennossa "sisäänkäänytvät" peilit.
Johtunee tuosta.
Itsekin käsittänyt syynä olevan ilmanvastukseen littyvät syyt. Peilithän ovat pinta-alaltaan suunnilleen samankokoiset. Ja pyritty yksilöimään kullekin puolelle sopivaksi, kun isompia peilejä ei ole haluttu. Tietysti yhdistämällä kuskin puolen peilin leveys ja apparin puolen korkeus olisi saatu toimivammat peilit.
Heitänpä oman arvion peilien kokoeroille..
Ettei olisi kaukaa haettua:
Käytännöllisyys. Vänkärin puolen korkeampi peili auttaa näkemään pystysektoria paremmin, mm. taskuparkkeerattaessa.
Kuskin peili leveämpänä pienentää ns. kuollutta kulmaa esim. lähdettäessä ohittamaan..
Seliseli Nakke
Ettei olisi kaukaa haettua:
Käytännöllisyys. Vänkärin puolen korkeampi peili auttaa näkemään pystysektoria paremmin, mm. taskuparkkeerattaessa.
Kuskin peili leveämpänä pienentää ns. kuollutta kulmaa esim. lähdettäessä ohittamaan..
Seliseli Nakke

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Tässä ajatuksessa on myös seassa vähän järkeäkin...Nakke kirjoitti:Heitänpä oman arvion peilien kokoeroille..
Ettei olisi kaukaa haettua:
Käytännöllisyys. Vänkärin puolen korkeampi peili auttaa näkemään pystysektoria paremmin, mm. taskuparkkeerattaessa.
Kuskin peili leveämpänä pienentää ns. kuollutta kulmaa esim. lähdettäessä ohittamaan..
Seliseli Nakke

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Totta. Ja lisättynä sillä tuumingilla, että tuolla eriparisuudella on saatu mahdollisimman pienillä peileillä aikaan mahdollisimman hyvä näkyvyys. Tai ainakin niin insinöörit ovat ajatelleet.Mesedesi kirjoitti:Tässä ajatuksessa on myös seassa vähän järkeäkin...Nakke kirjoitti:Heitänpä oman arvion peilien kokoeroille..
Ettei olisi kaukaa haettua:
Käytännöllisyys. Vänkärin puolen korkeampi peili auttaa näkemään pystysektoria paremmin, mm. taskuparkkeerattaessa.
Kuskin peili leveämpänä pienentää ns. kuollutta kulmaa esim. lähdettäessä ohittamaan..
Seliseli Nakke

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aiheeseen liittyen pikku kysymys. Mulla on molempien peilien pinnassa aivan kuin kuivuneita pisaroita. Peili on kauttaaltaan täynnä näitä pieniä jälkiä. Voiko noita puhdistaa millään? Ainakaan normaalit pesu konstit ei auta.
Tossa mun W124:sessa ambulanssissa on myös nämä vakio peilit. Auton mittoihin nähden ovat kyllä melko aneemisen kokoiset. Olen asentanut vakiopeilien yläpuolelle lisäpeilit. Ei ehkä hirveen nätti, mutta ainakin näkee mihin peruuttelemassa
Tossa mun W124:sessa ambulanssissa on myös nämä vakio peilit. Auton mittoihin nähden ovat kyllä melko aneemisen kokoiset. Olen asentanut vakiopeilien yläpuolelle lisäpeilit. Ei ehkä hirveen nätti, mutta ainakin näkee mihin peruuttelemassa

Mites on, ovatko USA -mallienkin peilit erikokoiset? Meinaan kun ainakin uudehkoissa Volkswageneissa (esim. Golf IV, Passat) on myös erikokoiset peilit - Euroopan malleissa. Jenkkien malleissa ne ovat yhtä suuret. Tähän voi tietty olla syynä, että USA:han menevät VW:t on pitkälti valmistettu Meksikossa. Jenkeissä on myös tunnetusti suuremmat parkkiruudut (autokanta kun on lievästi suurempaa)... niin peilien tilansäästö(?) ei olisi tarpeen.
Eli siis ovatko peilit Jenkkimallisissa 124:ssa yhtä suuret?
EDIT: ja tietenkin W201:ssä.
Eli siis ovatko peilit Jenkkimallisissa 124:ssa yhtä suuret?
EDIT: ja tietenkin W201:ssä.
Eivät ole.Miika H. kirjoitti: Eli siis ovatko peilit Jenkkimallisissa 124:ssa yhtä suuret?

Viimeksi muokannut Timo L., Ti 29.06.2004 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Tuli vain ajatus että miten on autoissa jotka on viety maihin jossa ratti on oikealla
puolella siis japani,englanti...?
Luulis hivenen maalaisjärkeä käyttäen peilit olevan "toisin päin".
Silloin vois myös hankimalla sellaisen "oikean" puoleisen saada saman kokoiset peilit kummalekin puolelle, jos haluaa.
Komiat nuo "amerikan" valot muuten.

Luulis hivenen maalaisjärkeä käyttäen peilit olevan "toisin päin".
Silloin vois myös hankimalla sellaisen "oikean" puoleisen saada saman kokoiset peilit kummalekin puolelle, jos haluaa.

Komiat nuo "amerikan" valot muuten.
A170cdi-00 1999-
Aikanaan oli mielessä aivan sama aspekti kun IV golffilla ajelin, jossa myös eriparia peilit, ajattelin silloin että rupean metsästämään toista pientä peiliä. Se kuitenkin sitten jäi auton vaihdon myötä, mutta ajatuksena varmasti ihan toimiva?Turbocompound kirjoitti:Tuli vain ajatus että miten on autoissa jotka on viety maihin jossa ratti on oikeallapuolella siis japani,englanti...?
Luulis hivenen maalaisjärkeä käyttäen peilit olevan "toisin päin".
Silloin vois myös hankimalla sellaisen "oikean" puoleisen saada saman kokoiset peilit kummalekin puolelle, jos haluaa.![]()
Vaikkakin samalla vaivalla tuohon mersuuni kyllä vaihdan ihan uudet thuuninki peilit

[b][size=75]Porsche 944
ex 124CEA[/b][/size]
ex 124CEA[/b][/size]
Mitä ne normaalit konstit ovat? Vahasin peilit Carlaken puolikovalla autovahalla ja "kuivuneet pisarat" hävisivät.suhari kirjoitti:Aiheeseen liittyen pikku kysymys. Mulla on molempien peilien pinnassa aivan kuin kuivuneita pisaroita. Peili on kauttaaltaan täynnä näitä pieniä jälkiä. Voiko noita puhdistaa millään? Ainakaan normaalit pesu konstit ei auta.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial