CDI imuläppien moottorin poisto.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kaverilla on chrysler 300c, sehän on Mersun tekniikalla. Hän oli lukenut, että imusarjan läppämoottori voidaan korvata 4 ohmin vastuksella. Eikä tule herjoja tai vikatilaa.

Jenkeissä oli joku ostanut törky hintaisen kitin, kaveri oli avannut sen, sisällä oli ollut jonkinlaista elektroniikkaa ja piirilevy. Kaikki ne oli ohitettu ja johdot oli kytketty suoraan 4 ohmin vastukseen.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Ulukomaan foorumeilla on ohjeita vastushuijaukseen, mutta jos on varaa ostaa iso sysleri niin on varmaankin varaa myös käydä asiansa osaavalla ohjelmoijalla joka blokkaa sen ohjelmasta pois kokonaan :wink: kuusenalla ja rengashuolto Karjalainen Kajaanissa hoitaa, kuin myös nimim. Tuikku
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sehän on helpoin tapa, mutta kaveri on itse kiinnostut näistä asioista. Tosin hänellä ei ko. Ongelmaa ole.
Ajattelin vain jakaa helpon ja halvan ratkaisun, yleiseen ongelmaan.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Olikos siinä miten se vastus hoitelee asento singnaalin tai missä asennossa se "kertoo" ECUle
Läppämoottorin olevan?
Oliko systeemi ollut pitkään käytössä?
Vuoden? 500tkm? enemän?
(ettei hetken päästä ole tarvetta ecu remontille jos väärää singnallia/vastusta pitkään)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sitä en osaa sanoa? Ei ole siitä omakohtaisia kokemuksia.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Jos imusarjan läppämoottoria voidaan huijata 4 ohmin vastuksella niin miksi ECU:n ohjelmasta poisto kokonaan ei vaikuttaisi epäedullisesti ECU:n toimintaan pitkässä juoksussa, niinkuin CDI203 kertoi.
Yhden parametrin muutos vaatii nipun muitakin parametri muutoksia ECU:ssa ja onko sekään enää tarkoitusperään " terveellistä ".
Kaikki muutokset kun vaikuttaa kaikkeen, joten kovin hypoteettiselta jutut vaikuttaa.
Väitän, että ainakin savukaasun päästöisyysarvot menevät lopullisesti pieleen, kun mainittuja toimenpiteitä tehdään. Eli millä sitten säädetään moottoriin virtaavaa ilmamäärää.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja S202 »

Dieselmoottoriin saa kuule virrata niin paljon ilmaa kun sinne vaan menee. Katsastussetä tykkää hyvistä hiukkaspäästöarvoista, sitä ei kiinnosta typen oksidit eikä ketään muutakaan.
S124 300TE
W124 300D
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

S202 kirjoitti:Dieselmoottoriin saa kuule virrata niin paljon ilmaa kun sinne vaan menee. Katsastussetä tykkää hyvistä hiukkaspäästöarvoista, sitä ei kiinnosta typen oksidit eikä ketään muutakaan.

Niin varmaan tykkääkin, mutta entäs tykkääkö moottori ilmaylimäärästä kun kaikki muut parametrit eivät täsmää.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Halvin ja helpoin on jättää se moottori paikalleen hyrräämään itsekseen ja vikatilaa ei tule.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mesemies89 kirjoitti:
Niin varmaan tykkääkin, mutta entäs tykkääkö moottori ilmaylimäärästä kun kaikki muut parametrit eivät täsmää.
Vakio diiseli käy joka tilanteessa reippaalla ilmaylimäärällä.
Läpät parantavat ilman pyörteilyä sylinterissä matalilla kierroksilla, kun ovat siis kiinni ja avautuvat kierrosten noustessa.

Itse juuri pari päivää sitten purin läpät irti 270:stä. Moottorin vedossa ei minkäänlaista eroa.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja jartuo »

atlas kirjoitti:Halvin ja helpoin on jättää se moottori paikalleen hyrräämään itsekseen ja vikatilaa ei tule.
Vastus laitetaan siinä tapauksessa jos se moottori on rikki, muutenhan se jätetään paikalleen surisemaan.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

jartuo kirjoitti:
atlas kirjoitti:Halvin ja helpoin on jättää se moottori paikalleen hyrräämään itsekseen ja vikatilaa ei tule.
Vastus laitetaan siinä tapauksessa jos se moottori on rikki, muutenhan se jätetään paikalleen surisemaan.
Tai sitten ostetaan ehjä moottori, ja laitetaan se hyrisemään itsekseen jonnekin muualle.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Jossain täällä forrumilla nimerkki blackslide teki tuommoisen vastus virityksen. Mitä oon kuulut niin ei toimi kunnolla auto saattaa sammua kesken ajon, kun meinaa lähteä liikkeelle.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uusi moottori on laitettu aina tarvittaessa ja läpät poistettu.
Inhoan kaikenlaisia ohituskytkentä-virityksiä :evil:
wiimax.fi
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja arska10 »

dealer kirjoitti:Uusi moottori on laitettu aina tarvittaessa ja läpät poistettu.
Inhoan kaikenlaisia ohituskytkentä-virityksiä :evil:
:clap: :clap: :clap:
Tuo on mielestänikin ainoa oikea tapa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Niinhän se on niille joilla rahaa on. Helppo juttu.
Kyllähän ne läpätkin kannattaa paikallaan pitää kun ne sinne on tarkoitettu, ei siinä mitään.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja dealer »

jartuo kirjoitti:Niinhän se on niille joilla rahaa on. Helppo juttu.
Kyllähän ne läpätkin kannattaa paikallaan pitää kun ne sinne on tarkoitettu, ei siinä mitään.
Ei kannattaisi ostaa autoa jota ei ole varaa pitää kunnossa.
Toki korjauksia voi tehdä eri laillakin kuin "merkkiliike", mutta varsinaiset virityskorjaukset ovat pahuksen hankalia kun myöhemmin etsitään jotain vikaa.
Läppämoottorin korvaamisen vastuksella ymmärtäisin mikäli kaikki toimisi sen jälkeen ongelmitta mutta en usko siihen ennen kuin itse kokeilisin.
Toisaalta kyseisen virityksen huomaisi helposti - eihän sitä ole mitään syytä piilottaa....
Olen nähnyt 290:n neulan liiketunnistimen tilalla vastuksen, moottori kyllä toimi paremmin kuin rikkinäisellä liiketunnistimella mutta ei lähellekään oikein.

Imusarjan läppiä ei kannata pitää paikallaan koska niistä on käytännössä vain haittaa.

Itsellä tulee noista vastusviritelmistä aina mieleen muuan 202 jossa oli korvattu vastuksilla mm. turvavöiden kiristimet.
No, se on todellakin eri asia koska vaikuttaa todella olennaisesti passiiviseen turvallisuuteen.
Samaan kastiin lasken viritykset joissa on korvattu airbagin tai absien merkkivalon toiminta jollain vippaskonstilla, jopa korjaamon toimesta - kaikenlaisia k*sipäitä alalta löytyykin :evil:

Anteeksi jartuo, avautumiseni meni pahasti ohi aiheen :?
wiimax.fi
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ei mitään, ymmärrän täysin, enkä itsekkään suosi mitään virityksiä. Alkuperäinen ajatus oli antaa yksi vaihtoehto, uuden moottorin tilalle.
Eikä itselläni ole asiasta mitään kokemusta, autosani on vielä ko. Moottori paikoillaan ja läpätkin vielä löytyy. Saa olla niin kauan kuin toimivat.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:
jartuo kirjoitti:Niinhän se on niille joilla rahaa on. Helppo juttu.
Kyllähän ne läpätkin kannattaa paikallaan pitää kun ne sinne on tarkoitettu, ei siinä mitään.
Ei kannattaisi ostaa autoa jota ei ole varaa pitää kunnossa.
Toki korjauksia voi tehdä eri laillakin kuin "merkkiliike", mutta varsinaiset virityskorjaukset ovat pahuksen hankalia kun myöhemmin etsitään jotain vikaa.
Läppämoottorin korvaamisen vastuksella ymmärtäisin mikäli kaikki toimisi sen jälkeen ongelmitta mutta en usko siihen ennen kuin itse kokeilisin.
Toisaalta kyseisen virityksen huomaisi helposti - eihän sitä ole mitään syytä piilottaa....
Olen nähnyt 290:n neulan liiketunnistimen tilalla vastuksen, moottori kyllä toimi paremmin kuin rikkinäisellä liiketunnistimella mutta ei lähellekään oikein.

Imusarjan läppiä ei kannata pitää paikallaan koska niistä on käytännössä vain haittaa.

Itsellä tulee noista vastusviritelmistä aina mieleen muuan 202 jossa oli korvattu vastuksilla mm. turvavöiden kiristimet.
No, se on todellakin eri asia koska vaikuttaa todella olennaisesti passiiviseen turvallisuuteen.
Samaan kastiin lasken viritykset joissa on korvattu airbagin tai absien merkkivalon toiminta jollain vippaskonstilla, jopa korjaamon toimesta - kaikenlaisia k*sipäitä alalta löytyykin :evil:

Anteeksi jartuo, avautumiseni meni pahasti ohi aiheen :?

Antaa niiten läppien olla niin toiminassa niin pitkään kun toimivat,
Sitten kun lakkavat tomimasta ei ole syytä ostaa uutta imusarjaa,
Tai poistaa ne sitten samalla jos on tarvis muuten imusarjaa "nuohota"

Vastus viritelmät turva varusteissa on huono juttu,
Jos niitä haluaa vähentää niin se kannatta tehdä koodamalla
Toimii sitten kunnolla edes ne jäljelle jäännet(mielummin laitaa kuntoon)
Ja merkit näkyviin että se ja se turva varuste on poistetu

Vastus viritelmät/anturi huijaukset kulluu mutenkin kohtaan missä voi teko hetkellä pari euroa säästää
Ja hetken päästä menee sitten monin kertaine summa(railipaine anturin huijaussa"tuhoboxsi" airmaticikin säätely anturi hujauksella siinähän ei ole muutenkaan mitään onkemelmia...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: CDI imuläppien moottorin poisto.

Viesti Kirjoittaja blackslide »

No pitääpäs kommentoida tähän.. Ohitin EGR:n vastus/diodi viritelmällä a'la dieselman. Tämä siis korvaa EGR:n ohjauksen vastuksella, samalla kun MAF:n signaalia pienennetään samassa suhteessa kuin EGR:ää(nyt siis vastusta) ohjataan 'auki'. Ongelmat hävisivät kun kolvasin piuhat kunnolla kiinni (Olivat väliaikaisesti ~6kk hauenleuoilla kiinni), joten pätkintä varmaan aiheutti ne muutamat sammahtelut.

Tuo imuläppämoottori oli omassa tapauksessa niin sökö että se poltti sulakkeen f2 aina kun siinä oli johto kiinni. EGR modin jälkeen sen pystyi näemmä irroittamaan kokonaan, eikä mitään vikaherjaa tullut.

Kyllä tuo modi tuntuu hyvin pelaavan, vaikutti etenkin kaupunkiajoon aika paljon, moottori vastaa kaasuun herkemmin ja siten laatikkokin vaihtaa vähän jämerämmin. Savutuskin katosi lähes kokonaan. Tämä modi on tosin omalla vastuulla ja voihan siinä ECU hajota jos menee vääriin piuhoihin tai väärin päin noita yhdistelemään...

Suosittelen ennemmin ECU:n ohjelmointia, se on paljon parempi ratkaisu kun ohjelmasta voi muokata kaikkia parametrejä ja toimintavarmuus on parempi. Tällöin voi samalla puuttua vaihdelaatikon käytökseen yms.

Tuolla oli tuosta minun ongelmasta sivulta 3 alkaen vähän tarkemmin juttua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... e&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Vastaa Viestiin