ASD ilman hydraulipumppua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
j.t.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 12.03.2005 22:02
Paikkakunta: Tuusula

ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja j.t.v »

Elikkä jälkiasennus ASD perä,niin miten se paine tuli toteuttaa perään ilman pumppua.
Joku aikaisemmin muistaakseni kirjoitti siitä mut en nyt tähän hätään löytänyt.
Mitä ja millä paineella perään laitetaan?
Kuluttaako jatkuva paine nopeemmin levyjä perästä?
Avatar
RRRRMEl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 05.07.2010 17:22
Paikkakunta: EePee

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja RRRRMEl »

Sinne saa rasvanipan ja prässillä sitten painetta. Ei oo ittellä kuvia siitä asennuksesta mutta kai jollain on...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

j.t.v kirjoitti: Kuluttaako jatkuva paine nopeemmin levyjä perästä?
Tottakai.
Aina kun kääntyy niin levyt pyörii toisiaan vasten ja mitä suurempi paine painaa levyjä nippuun niin sitä enemmän ne kuluvat.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mika.T kirjoitti:
j.t.v kirjoitti: Kuluttaako jatkuva paine nopeemmin levyjä perästä?
Tottakai.
Aina kun kääntyy niin levyt pyörii toisiaan vasten ja mitä suurempi paine painaa levyjä nippuun niin sitä enemmän ne kuluvat.
Komppaan Mikaa eli levyt ei kestä viikkoakaan kun ovat kuluneet niin että käsin voi pyöritellä toista ratasta kun toinen on maassa. Rasvaa voi tietty lisätä mutta kohta levyt on niin loppu ettei lukko enää pelaa ollenkaan ja ei se messinki/rautajauho mitään voiteluainetta ole joten perä alkaa ääntämään aika äkkiä :roll:

Ja sitä rautajauhoa tulee sinne se on varmaa kun isompi tasauspyörä ottaa kiinni kehtoon kun kitkapinnat on loppu. Muutama perä tullu purettua :wink:

Pistä jokin kabiinista ohjattava sähkööljypumppu ja paineohivuotoventtiili et saat tarvittaessa lukon päälle rajatulla paineella. Painonappi tai kick down kytin tms. ohjaus. Uudet kitkapannat kustantaa lähes 200€ jos kaikki uutta laittaa :shock:
j.t.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 12.03.2005 22:02
Paikkakunta: Tuusula

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja j.t.v »

Miten kova paine sinne on saatav?Käviskö hydrauli käsijarrusta rakennettu,olis ainakin helppo ja nopee käyttää?Ja yksinkertainen toteuttaa.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

j.t.v kirjoitti:Miten kova paine sinne on saatav?Käviskö hydrauli käsijarrusta rakennettu,olis ainakin helppo ja nopee käyttää?Ja yksinkertainen toteuttaa.
60 ja 100 bar on ollu puhetta tällä foorumilla mutta satavarmaa tietoa ei ainakaan minulla ole. Se on kuitenkin varmaa että 100bar paineella lukko taatusti pitää jos kitkapinnat on kunnossa. Meinaan ne "hydraulitunkit" siellä perän molemmin puolin on senverran isot. Käsin ei pienintäkään mahdollisuutta puristaa kasaan edes muutaman bar kompurapaineella. Koittelin kun taannoin vaihdoin omaan kaikki tiivisteet ja stefat. Kompurapaineella kätevä aukaista tuo "tunkki" tiivisteitten vaihtoa varten :wink:

Kun perä on nipussa niin rakenne noissa tunkeissa on kyllä sellainen ettei sieltä mitään pullahda pois vaikka niitä kovalla paineella käskeekin. Eka joka pettää lienee se seekeri vetolaipan päässä joka on perän sisäpuolella et siinä mielessä jokin painenrajaus on melkeimpä pakollinen. Helppohan tuo toisaalta on järjestää kun vaan muut kapistukset ensin saa sinne alakertaan.

Onnea projektiin :thumbup:
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kyllähän tuo järjestelmä kannattaa rakentaa jollain tavalla sähköhydraulisesti,kuten edellä jo mainittu ei tuo prässi ja muut pysyvät puristukset kovin pitkäikäistä tuosta perästä tee.100 baaria on muuten tuo täyslukon paine!

Helpoin jälkiasennus lienee asd vermeet perään,tandem pumppu konehuoneeseen putket väliin,kuskille painonappi tai muu ohjain mangneetti venttiilille jolla ohjata perän paineistus tarvittaessa.

Suunnittelussa voi tietysti ottaa huomioon alkuperäis tarkoitus johon systeemi on alunperin suuniteltu,eli liikkeelle lähtö/sutimisen esto avustimeksi nopeuksilla 2-32km/h.Kovemmissa nopeuksissa tehdas varoittaa vakavista vaurioista,tarkoittaen ilmeisestikkin juuri tuota lamellien höyläytymistä nopeassakin tahdissa...
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1816
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tai sitten se varoitus koskee peltivaurioita. Täysin lukossa oleva perä hankaloittaa yllättävillä sivuluistoilla ajoneuvonhallintaa. ASD:han jättää suuremmissa nopeuksissa perään pienemmän paineen eli osalukituksen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja johani »

Toiselta kantilta kattottuna se helpottaa sen perän hallintaa, nimim 2 talvea liukastellut asd:llä ja nyt viimetalven ilman asd:tä ja kaipaisin kovin.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1816
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja sompio »

Olikos se "johanilla" ihan alkuperäinen ASD vai juuri tuollainen prässillä pumpattu 100% lukko. Alkuperäisessä täyslukitus tippuu pois n.40 km/h nopeudesta ja jää vain ns. osalukitus päälle. Täyslukittu perä on pirullinen ajettava äkkinäiselle varsinkin talviaikaan suuremmissa nopeuksissa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja johani »

alkuperänen s124 300D asd meni pari talvea ja viimetalvi sitte w124 300D ilman asd. kyllä se alkuperänen asd:kin suttaa kahella talvella vauhista riippumati, vaikka se lukko tippuukin 40km/h jälkeen 100%->~30%
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nurkka-ajossa ihan "kiva" kun kaasulla voi halutessaan avittaa kääntymistä mutta vähemmän kiva kun 80 vauhdissa ottaa kakkoskaistaa ja siinä kohtaa perä ottaa piiiiiitkääää liukua :o
Pari kertaa on säikäyttäny oikein kunnolla vaikka on ihan orkkis lukko. Nyt on sitte oppinu varomaan talvikeleillä.
Tähellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: To 28.06.2012 23:06
Paikkakunta: Lahti

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja Tähellinen »

kettu hitsaat kemppiläisen perään ni ei tartte miettiä noita hytrauli juttuja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:
-ex W124 300TE -91
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: ASD ilman hydraulipumppua

Viesti Kirjoittaja tomant »

Erillisellä jarrusylinterillä ja solenoidilla ym. on tehty manuaalisia ASD-periä, ks. esim http://www.superturbodiesel.com/std/thread-597.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Lukitus voisi onnistua myös palloventtiilillä käsin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Vastaa Viestiin